Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met OpenFietsMap na update Garmin 3.00 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Problemen met OpenFietsMap na update Garmin 3.00

@ Alien
Mooie manier van discussiëren door iedereen die het niet op jouw manier doet voor sukkel uit te maken. :(

Bij deze het verzoek om de discussie verder tot Garmin (software) te beperken.
Nogal gemakkelijk om aan alle verdere argumenten voorbij te gaan. Maar goed: proefkonijnen, dan. Het is tenslotte de schuld van de fabrikanten, die zulke opties standaard aanzetten.

En ja, laten we het over garmin updates hebben. Zolang er geen node verwachte bugfixes bijzitten: niet updaten.

.tsooJ
Gisteren een nieuwe route gemaakt en op de eTrex 20/30 gezet en in de praktijk getest. Het routenavigeren ging weer goed, dus er lijkt sprake te zijn van een toevallige samenloop van omstandigheden van "corrupt" geraakte route en update. Echter: de toestellen zijn wel een stuk trager geworden, dus ik zou Garmin's firmware update 3.00 niet aanbevelen. Gisteren meerdere keren gehad dat een afslag nog 'verderop' was, en schokt het scherm even en waren we opeens de afslag voorbij. Daar hebben we eerder nooit last van gehad.
Onze ervaring:
Eerste dag na update 2.90 verschrikkelijk.
Tweede dag geen probleem, afgezien van snelheid herberekenen.
Tot een vastloper, batterijen er uit en de problemen zijn terug. Met name het veelvuldig onnodig herberekenen. Ook als we gewoon op de route zitten. Herstart lost dit weer op.
Opstarten van etrex lijkt het zwakke punt. Niet goed opstarten geeft verschillende problemen die allemaal zijn opgelost na herstart.
Ik maak twee soorten routes. Met weinig viapunten (vrije route) of met veel viapunten (route is leidend). Sinds 2.90 alleen nog routes met het maximale aantal viapunten. Hierdoor wordt het snelheidsverlies bij herberekenen weer - gedeeltelijk - gecompenseerd.
Garmin zegt heel simpel: dit ligt aan OFM (OSM). Zie mijn eerdere post over 2.90.
Ik denk het niet, maar het zou nuttig zijn als iemand die de problemen herkent met het gebruik van een Garmin kaart dit zou melden bij Garmin. Op dit moment zit Garmin nog in de ontkenningsfase.
Garmin ondersteunt sowieso de andere gratis OSM kaarten ook niet, dus alleen als het probleem zich voordoet met hun eigen officiële Garmin produkten willen ze er naar kijken. Jullie probleem herken ik overigens niet met de Dakota, dus het lijkt me aan de firmware te liggen van de Etrex. Remedie is om tracks ipv routes te gebruiken, dat voorkomt veel ergernis.
Dat is geen remedie, hooguit een slechte work-around.
Slecht o.a. omdat ik vandaag, vrije dag zonder voorbereide route, voor de tent zonder PC en Basecamp geen track kan maken.
Slecht omdat zelfs mindere routering nog altijd veel meer vakantieplezier oplevert dan tracks. Gebaseerd op 10 jaar ervaring met tracks en 4 jaar met routes (en altijd onderliggende track).
Overigens al 4 dagen geen klachten van Anke meer over mijn routes (met veel viapunten).
Zelf herstellend vermogen van Garmin???
Toch een incident? Bij meerdere gebruikers tegelijkertijd???
Of een slechte OFM-versie van een paar weken geleden?
Of moeilijke routering in een complex wegennet? Terwijl we afgelopen zaterdag toch weer dwars door de stad Utrecht zijn gereden.
Soms ben ik het spoor compleet bijster :wink:
ankeric schreef:Onze ervaring:
Eerste dag na update 2.90 verschrikkelijk.
Tweede dag geen probleem, afgezien van snelheid herberekenen.
Tot een vastloper, batterijen er uit en de problemen zijn terug. Met name het veelvuldig onnodig herberekenen. Ook als we gewoon op de route zitten. Herstart lost dit weer op.
Opstarten van etrex lijkt het zwakke punt. Niet goed opstarten geeft verschillende problemen die allemaal zijn opgelost na herstart.
Ik maak twee soorten routes. Met weinig viapunten (vrije route) of met veel viapunten (route is leidend). Sinds 2.90 alleen nog routes met het maximale aantal viapunten. Hierdoor wordt het snelheidsverlies bij herberekenen weer - gedeeltelijk - gecompenseerd.
Garmin zegt heel simpel: dit ligt aan OFM (OSM). Zie mijn eerdere post over 2.90.
Ik denk het niet, maar het zou nuttig zijn als iemand die de problemen herkent met het gebruik van een Garmin kaart dit zou melden bij Garmin. Op dit moment zit Garmin nog in de ontkenningsfase.
Op de dag van de update, geloof me, meerdere keren het toestel herstart, zonder resultaat. Je tip over veel viapunten: hartstikke bedankt, dit ga ik in de praktijk uitproberen om te kijken of het helpt.
Misschien overbodige opmerking, maar viapunten toevoegen is geen handwerk. Dat doe je automatisch met BaseCamp of WinGDB3. Maximum aantal viapunten = 50.

Onnodig herberekenen doet ie nog steeds, maar het firmware 2.90 kreng is nu wel altijd binnen 10 seconden klaar met zinloos herberekenen.
Is het probleem ondertussen opgelost?

Door dergelijk prutswerk ontnemen ze liefhebbers de zin om er eentje aan te schaffen.
Vooral als beginnend gebruiker die dan geen raad meer weet.

Ik ben op zoek naar een fiets-gps.
Deze behoorde tot de mogelijkheden.
Maar als ik dit allemaal lees.
OSM is doorn in het oog van Garmin!
benie schreef:Is het probleem ondertussen opgelost?

Door dergelijk prutswerk ontnemen ze liefhebbers de zin om er eentje aan te schaffen.
Vooral als beginnend gebruiker die dan geen raad meer weet.

Ik ben op zoek naar een fiets-gps.
Deze behoorde tot de mogelijkheden.
Maar als ik dit allemaal lees.
OSM is doorn in het oog van Garmin!
Er zijn nog andere apparaten die probleemloos werken, zoals de Dakota, Oregon en GPSMap. Of OSM een doorn in het oog van Garmin is waag ik te betwijfelen, ze mogen in hun handjes knijpen dat er een groot aanbod aan gratis kaarten is die de verkoop van hun apparaten ongetwijfeld hebben opgestuwd. OSM wordt niets voor niets nog steeds gedoogd, anders hadden ze allang hun firmware aangepast dat die kaarten onbruikbaar werden.
benie schreef:Is het probleem ondertussen opgelost?

Door dergelijk prutswerk ontnemen ze liefhebbers de zin om er eentje aan te schaffen.
Vooral als beginnend gebruiker die dan geen raad meer weet.

Ik ben op zoek naar een fiets-gps.
Deze behoorde tot de mogelijkheden.
Maar als ik dit allemaal lees.
OSM is doorn in het oog van Garmin!
Wat een rare stelling name. 1 gebruiker meldt een probleem die als je even terug leest inmiddels opgelost is. Verder zijn er hier heel veel met een etrex. Oke traagheid wordt gemeld mar we weten niet hoeveel kaarten er aan staan en wat voor andere opties wat uit kan maken. Maar dat ga ik binnenkort ff bekijken bij X001(ik ken haar prive)

en waar haal je deze info vandaan--> OSM is doorn in het oog van Garmin!
De halve Garmin gebruikers wereld draait op open kaarten als je even googled zal je 1000-en sites tegen komen met open topo kaarten en andere initiatieven.

sorry maar dit soort onderbuik reacties kan ik heel slecht tegen als bezoeker van dit forum. Stemming makerij en voegt weinig toe. Te meer omdat ik al vele jaren Garmin meerdere gps-en gebruik. Garmin staat voor kwaliteit. Niet alles is geweldig maar gemiddeld genomen doen ze het best goed!
Wimmert schreef:Wat een rare stelling name. 1 gebruiker meldt een probleem die als je even terug leest inmiddels opgelost is.
Ik tel er minimimaal drie en ons probleem is zeker niet opgelost. Work-around, er valt mee te leven. Ook het batterijverbruik lijkt (...) te zijn toegenomen. Eerste actie na de vakantie is terug naar versie 2.80.

Wel een nieuwe hypothese (mogelijke oorzaak).
De meeste routes maak ik met Basecamp. De laatste routes (incl. deze vakantie) zijn echter weer met WinGDB3 gemaakt. De Etrex herkent deze routes niet volledig: het is niet meer mogelijk deze routes op het toestel te wijzigen. Als herberekenen een vorm van wijzigen is dan zou dat ook een verklaring kunnen zijn. Geen idee sinds wanneer de Etrex een WinGDB3 route niet meer volledig herkent. En ook hier is weer de vraag waarom de Etrex geen routes meer wil wijzigen. WinGDB3 hoeft niet de verklaring te zijn, want alle routes komen uit Basecamp. Er wacht dus weer een hoop uitzoekwerk na de vakantie.
Laatste update van wingdb3 is van 2011!!!
Waarom zou het gebruiken firmware nieuwe garmins en basecamp zijn volledig op elkaar afgestemd.
Ook basecamp heeft opties om het aantal routepunte te verminderen en te optimaliseren.
Herbereken kost enorm veel stroom omdat alle data opnieuw door de processor moet op vol vermogen. Schermen en processor zijn de grootste stroom vreters.

Dus route importeren in basecamp omzetten naar spoor. Via filter het aantal punten verminderen. Dat sla je op in je garmin gps. Grote vakantie routes zijn toch vaak statisch dus waarom herberekenen? Routes berekenen is leuk voor als je snel even een bakker of een supermarkt wil vinden uit je poi database en je daarna weer terug wil naar je startpunt. Of als je een auto wil nadoen of in grote steden waar de openfietsmap minder goed is en je bijvoorbeeld op je cityNavigator wil fietsen.

Als je lang met batterijen wil doen, werk dan met tracks en niet met waypoint naar waypoint navigatie en de tussenliggende route berekenen.

Wat ook helpt is tracks verbergen die je toch niet rijdt. Scheelt weer file i/o en bijwerken voor je processor. Geldt ook voor tracklogs. opslaan en uitzetten.

Ook kaarten uitzetten als je er meerdere op hebt staan, scheelt ook hoop file i/o en bijwerken.(ik heb er meerdere op staan en poi's gebruikt hij toch wel)

Achtergrond verlichting altijd uitzetten(zit bij de gpsmap62s onder de aan en uit knop)

Ik haal met mijn gpsmap62s en een nieuwe setje oplaadbare 2100mah echt 16 tot 20 uur!
Het klopt dat de laatste versie van WinGDB van 2011 is, de programmeur van WinGDB is er mee gestopt. Hij heeft echter zijn code overgedragen aan JaVaWa, die het conversie programma RTWtool heeft geschreven. Ik denk niet dat het een probleem is om een conversie programma van 2011 te gebruiken. Basecamp is nogal een zwaar programma, vooral op mijn drie jaar oude laptop.
Wimmert schreef:Laatste update van wingdb3 is van 2011!!!
Zucht!!!

Mijn work-around is het toevoegen van extra viapunten.
Met WinGDB3, optie 15, duurt deze omzetting voor 20 routes 2 minuten. Met Basecamp minimaal 30 minuten, onder andere omdat de oorspronkelijke waypoints en viapunten hierbij verloren gaan.

Nogmaals, het gaat in dit draadje om de Etrex 20/30 na de firmware upgrade naar versie 2.90/3.00.
Wat in versie 2.80 gewoon goed gaat, gaat nu minder goed:
- onnodig herberekenen (ook als je op de route zit)
- dit herbereken duurt langer
- de batterijlevensduur van 20-24 uur (inclusief route, track, tracklog) die normaal was voor versie 2.80 wordt niet meer gehaald (zo lijkt het nu)
- het is niet meer mogelijk om een route die niet op het toestel is gemaakt op het toestel te wijzigen.
- zoeken op adres resulteert in een vastloper als je zoekopdracht geen resultaat oplevert. Reproduceerbaar, maar onduidelijk of dit niet ook al speelde bij 2.80.

Vergelijking met Dakota, Oregon, GPSmap is vooralsnog niet relevant en OT.
Maar het zou niet voor het eerst zijn dat een "verbetering" in de routerings-firmware eerst op één toestel wordt geïmplementeerd en daarna op de overige.
Met name de firmware van Etrex en 60/62 is altijd vrijwel gelijk gehouden (met uitzondering van de instelbare routekleur op de Vista/Legend).

Voor deze vakantie heb ik lang getwijfeld welke gps we mee zouden nemen.
Etrex Vista is probleemloos.
Maar Etrex 30 geeft veel betere routeaanwijzingen (routelijn wordt ook boven de weg getekend) en waypoints met dezelfde naam kunnen worden toegevoegd (heel bijzonder anno 2011, Basecamp kan het nog steeds niet).
Daar staat tegenover het ontbreken van de mogelijkheid om een route te dupliceren en om viapunten op de kaart te selecteren en vervolgens te wijzigen of te verwijderen.
Dus zowel voor hardware als firmware geldt: Garmin upgrade = Echternach processie.

Jouw opvattingen en ervaringen met routes en OFM in grote steden staan volledig haaks op die van ons.
Juist een vakantieroute is - voor ons - niet statisch.
Omdat het vakantie is.
Omdat mijn in mijn ivoren toren bedachte routes ter plaatse altijd beter of anders blijken te kunnen.
Omdat onze voorkeuren wisselen afhankelijk van beschikbare tijd, weersomstandigheden en stemming van de dag.
Omdat "iedereen" zich onderweg met mijn routes bemoeit: "weet je dat het nieuwe fietspad langs de Regge al klaar is?" Nee dat wist ik niet. Schitterend en niet gepland!

Ook dwars door grote steden gaat met OFM beter en vooral leuker dan met CN.
Amsterdam, Utrecht, Antwerpen, Wenen, Karslruhe, Bern, Duisburg...
Een Duits forum is duidelijk: eTrex-20-30-(Webupdater)-software-version-3-00

----

Ok, Garmin hat jetzt in 2.90 und 3.00 viele kleine Bugs beseitigt. Da kann ich nur hoffen, dass sich die Entwickler jetzt warmprogrammiert haben, um die aus meiner Sicht drängenden Probleme anzugehen, wozu ich folgendes zähle:
•Kartenperformance
•Routing-Performance
Firmware 2.80 war die letzte für mich brauchbare Version. Garmin hat doch gezeigt, dass es funktioniert, aber die Programmierer finden offenbar den Weg nicht zurück. Ich werde die 3.00 nicht installieren sondern warte - wie mittlerweile üblich - auf die nächste Version.


----

Die beta- Software 3.0 ist genausowenig brauchbar wie die 2.90.
Als Outdoornavi (Betonung liegt auf NAVI) kann das Etrex nur mit der 2.8 verwendet werden. Alles andere ist bezüglich routing - eigentlich eine Grundeigenschaft eines Navis - eine Zumutung. Es sei denn, man benötigt nur Luftlinienrouting und fährt nur Tracks nach, dann mag es ja genügen.
Den Kompass hat ja Garmin nun scheinbar nach 1,5 Jahren endlich programmiert bekommen. Super Leistung liebe Programmierer, da könnt Ihr richtig stolz drauf sein.
Für den Rest muss sich der blöde Kunde noch mindestens 1 Jahr gedulden. Sicher gibt es dann kurz vor dem Modellwechsel endlich mal was funktionierendes????? oder auch nicht


----

Op basis van wat ze daar schrijven en wat BikeAway schrijft op het Waypoint forum heb ik inmiddels versie 2.80 weer teruggezet.

Tussenstand:
- Snelheid kaartopbouw is weer normaal
- Adres zoeken op "wapserveen" en een eigen adres waarop de Etrex vastsloeg gaat goed
- Wijzigen Routes is weer mogelijk
- Routering beoordelen wordt pas mogelijk in het weekend...

So far, so good.

Vanavond de eerste 40 km. Routering als vanouds. Geen onnodig herberekenen en vereist herberekenen gaat weer snel.
"Als vanouds" is iets anders dan "perfect", maar na 2.90 zijn wij heel blij met de vooruitgang naar 2.80; 8)
Grappig dat die Duitser exact onze ervaring ook heeft.

Inmiddels hebben we een van de twee eTrex'es teruggezet naar versie 2.90 en dit toestel werkt weer goed. Mijne staat nog op 3.00 (luiheid) en ik fiets mezelf regelmatig van de kaart af. Dan moet ik weer rommelen met de back-knop zodat ik weer de route zie en "in beeld blijf".

We zijn wel gaan navigeren op tracks, dus niet meer herberekenen. Dat heeft ook zo zijn nadelen, je moet wel eens omkeren als je net het verkeerde pad hebt gekozen.
Belle schreef:Grappig dat die Duitser exact onze ervaring ook heeft.

Inmiddels hebben we een van de twee eTrex'es teruggezet naar versie 2.90 en dit toestel werkt weer goed. Mijne staat nog op 3.00 (luiheid) en ik fiets mezelf regelmatig van de kaart af. Dan moet ik weer rommelen met de back-knop zodat ik weer de route zie en "in beeld blijf".

We zijn wel gaan navigeren op tracks, dus niet meer herberekenen. Dat heeft ook zo zijn nadelen, je moet wel eens omkeren als je net het verkeerde pad hebt gekozen.
Maar je batterijduur gaat er, als je die gebruikt, wel drastisch op vooruit:)!
Travelmaster schreef:
Belle schreef:Grappig dat die Duitser exact onze ervaring ook heeft.

Inmiddels hebben we een van de twee eTrex'es teruggezet naar versie 2.90 en dit toestel werkt weer goed. Mijne staat nog op 3.00 (luiheid) en ik fiets mezelf regelmatig van de kaart af. Dan moet ik weer rommelen met de back-knop zodat ik weer de route zie en "in beeld blijf".

We zijn wel gaan navigeren op tracks, dus niet meer herberekenen. Dat heeft ook zo zijn nadelen, je moet wel eens omkeren als je net het verkeerde pad hebt gekozen.
Maar je batterijduur gaat er, als je die gebruikt, wel drastisch op vooruit:)!
Eind goed al goed: ik heb mijn GPS gedowngrade van 3.00 naar 2.80 en nu is-ie weer lekker snel.
ankeric schreef:
Wimmert schreef:Laatste update van wingdb3 is van 2011!!!
Zucht!!!

Mijn work-around is het toevoegen van extra viapunten.
Met WinGDB3, optie 15, duurt deze omzetting voor 20 routes 2 minuten. Met Basecamp minimaal 30 minuten, onder andere omdat de oorspronkelijke waypoints en viapunten hierbij verloren gaan.

Nogmaals, het gaat in dit draadje om de Etrex 20/30 na de firmware upgrade naar versie 2.90/3.00.
Wat in versie 2.80 gewoon goed gaat, gaat nu minder goed:
- onnodig herberekenen (ook als je op de route zit)
- dit herbereken duurt langer
- de batterijlevensduur van 20-24 uur (inclusief route, track, tracklog) die normaal was voor versie 2.80 wordt niet meer gehaald (zo lijkt het nu)
- het is niet meer mogelijk om een route die niet op het toestel is gemaakt op het toestel te wijzigen.
- zoeken op adres resulteert in een vastloper als je zoekopdracht geen resultaat oplevert. Reproduceerbaar, maar onduidelijk of dit niet ook al speelde bij 2.80.
[...]
Jouw opvattingen en ervaringen met routes en OFM in grote steden staan volledig haaks op die van ons.
Juist een vakantieroute is - voor ons - niet statisch.
Omdat het vakantie is.
Omdat mijn in mijn ivoren toren bedachte routes ter plaatse altijd beter of anders blijken te kunnen.
Omdat onze voorkeuren wisselen afhankelijk van beschikbare tijd, weersomstandigheden en stemming van de dag.
Omdat "iedereen" zich onderweg met mijn routes bemoeit: "weet je dat het nieuwe fietspad langs de Regge al klaar is?" Nee dat wist ik niet. Schitterend en niet gepland!

Ook dwars door grote steden gaat met OFM beter en vooral leuker dan met CN.
Amsterdam, Utrecht, Antwerpen, Wenen, Karslruhe, Bern, Duisburg...
Hoi Ankeric,

Bedankt voor je achtergrondinformatie. Leuk hoe jullie creatief met routes omgaan. Zo zie je maar: geen twee reizigers zijn gelijk. Wimmert gaat dit jaar de NSCR fietsen naar Spanje, dus hij wil zich graag aan een vaste route houden.

Ik had nog wel twee vragen over het herberekenen van routes. Mijn ervaring is dat als je afwijkt van een route, de GPS je eindeloos terug wil sturen langs de viapunten totdat deze het "opgeeft", ondertussen fiets je dan je neus maar wat achterna. Hoe doen jullie dat?

Fietsen jullie met een of twee GPS-toestellen? Bij het herberekenen lopen we er namelijk tegenaan dat de ene GPS zegt: hier linksaf terwijl de andere doodleuk zegt: hier rechtdoor. We rijden dan allebei dezelfde route en we hebben alle instellingen gelijk ingesteld, dus geen wegen vermijden en dezelfde profielen. Herkennen jullie dit?

Groetjes,