Uit het verhaal hoor ik niks over bagage en dat het idee is hier om veel op asfalt te fietsen... dan hebben 50mm banden vooral nadelen: namelijk dat ze 2x zwaarder zijn en meer luchtweerstand opleveren. Als je ook offroad wil kunnen of een zwaargewicht bent wordt het een ander verhaal maar dat lees ik nergens terug. Met 35mm banden heb je een mooie tussenmaat: diverse snelle, comfortabele banden zijn beschikbaar en een bospad af en toe wil ook wel, een passende velgbreedte is dan (aldus Sheldon Brown) 16-17mm, maar ik ken er behalve bovengenoemde niet zo veel... gat in de markt dus
Ik zou me niet blindstaren op dat beetje extra gewicht van een 19mm velg tov 17mm bij gebruik van een 35mm bandje. In het tijdrijdwereldje zijn zelfs bredere velgen populair vanwege de extra aerodynamica (velg sluit nauwer aan op de band en daardoor minder luchtwervelingen)..... als je er in gelooft that is, alles voor de moraal! Voor het stevige klimwerk kan een lichtere wiel/bandenset een voordeel opleveren.... als je aan wedstrijdsport doet. Voor vakantiewerk zie ik voor een velg meer heil in dubbel gebust en een goede reputatie op gebied van duurzaamheid.Matthie9000 schreef:Uit het verhaal hoor ik niks over bagage en dat het idee is hier om veel op asfalt te fietsen... dan hebben 50mm banden vooral nadelen: namelijk dat ze 2x zwaarder zijn en meer luchtweerstand opleveren. Als je ook offroad wil kunnen of een zwaargewicht bent wordt het een ander verhaal maar dat lees ik nergens terug. Met 35mm banden heb je een mooie tussenmaat: diverse snelle, comfortabele banden zijn beschikbaar en een bospad af en toe wil ook wel, een passende velgbreedte is dan (aldus Sheldon Brown) 16-17mm, maar ik ken er behalve bovengenoemde niet zo veel... gat in de markt dus![]()
PS/btw, 50mm big apples zijn nog best vlotte bandjes zolang ze lekker rond zijn en goed op spanning zijn gepompt.
Als je minder luchtweerstand wilt dan zou je je benen ook kunnen scheren, een strakker shirtje aan kunnen trekken, zijtassen verwijderen, stuurtas verwijderen, spatbord verwijderen, racestuur/ligstuur, etc. En dan nog zijn het de benen die de snelheid maken, blablabla. Enfin, je kent het riedeltje