Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lezyne CO2 Pressure Drive - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lezyne CO2 Pressure Drive

Leon schreef: Komt er Nederlands huisvuil in de oceaan terecht?
Leon
Ongefundeerd roep ik meteen ja. Zo lang zijn die rivieren nu ook weer niet, dat alles wat erin terecht komt wordt gefilterd voordat het de zee bereikt.
cycloantverpia schreef:Ik ben volledig akkoord met Wim wat betreft het milieuaspect van die CO2 patronen. Afgezien van het feit dat het wegwerpproducten zijn zie ik dat die patronen simpelweg in de bermen langs fietspaden worden geworpen. Dat sommige fietsers hun afval (binnenbanden, CO2-patronen,...) zomaar langs de kant van de weg dumpen... :evil:
Dat ze in berm gedumpt worden, ligt aan de asociale fietsers die ze weggooien, niet aan die patronen an sich. Gewoon bij je steken, en eventueel thuis opsparen tot je er een tripje naar de oudemetalenboer voor over hebt. Misschien krijg je er nog wat voor, misschien niet. Maar ze kunne prima gerecycled worden.
wimmo17 schreef:Natuurlijk ietsje zwaarder (194g), maar een degelijk pompje dat gemaakt is voor hoge druk (tot 11 bar) en dat je op de grond kunt zetten:
http://www.lezyne.com/en/products/hand- ... sure#tab-2
Verder hoef je toch hooguit elke keer alleen maar bij te pompen? Het 'zware werk' doe je toch vooral thuis voordat je de weg op gaat? Of krijg je in Zweden heel veel lekke banden :wink: ?
Bijna geenéén pomp haalt de door de fabrikant opgegeven luchtdruk. Da's eerder de druk waarbij de pomp nog net niet uit elkaar spat. En juist het "bijpompen" is het zware werk. Die eerste vier bar krijg je met elke pomp wel in een band.
Leon schreef:€ 54,90 voor een pompje? Ik ben toch niet gestoord?
In de jaren dat ik de ene lekke band had na de andere heb ik mijn banden talloze keren opgepompt met een plastic pomp van f 7,95, waarmee je dunlop- en Franse ventielen op kunt pompen zonder omschakelen. Het ding weegt 120 g en zit nog steeds aan mijn fiets. Geen CO2-patronen nodig.
Ik betwijfel of er enig plastic pompje van rond de tien euro bestaat waarmee je een racebandje op acht bar krijgt… zo ja, houd ik me aanbevolen!
Lasse schreef:Wat mij op praktisch vlak het vervelendst lijkt aan die CO2-patronen is dat je na gebruik steeds terug naar de fietsenwinkel moet om nieuwe te kopen terwijl je met een goede, klassieke pomp gewoon doorrijdt. Zo gehaast zijn de meeste mensen toch niet tijdens hun vakantie, dat die paar minuten pompen een probleem worden?
Het ging hier óók nog eens om grammenjagen.

CO2-patronen moet je trouwens vooral niet bij de fietsenmaker kopen, die haalt je het vel over de oren. Gewoon in bulk op eBay kopen, da scheelt een berg geld.
Ik zou voor gebruik op een koersfiets een Zéfal HPX proberen, daarmee zou je makkelijk 7 bar halen in 140 slagen (als ze nu nog zouden vermelden hoe breed de gebruikte band was...). Maar ik zou ook overwegen de banden gewoon hard genoeg op te pompen in plaats van 'knoerthard'.
Zefal HPX, inderdaad. Of de Topeak kopie, de Road MasterBlaster. Ik hoor ook goede dingen over de Topeak Road Morph G (lange versie).

Enneh, bij een racebandjes ís knoerthard "gewoon hard genoeg". Te weinig lucht en je rijdt ze binnen de kortste keren weer aan gort. Minder dan zesenhalve bar zou ik niet snel riskeren.
Yopie schreef:
k_a_r_e_l schreef:Voor m'n racefiets gebruik ik al jaren deze. Adapter op ventiel schroeven, patroon opschroeven, en klaar.
Amper 10 gram, en in enkele seconden 8 bar in het bandje. Kan je perfect nog een paar honderd km mee verder rijden alvorens bij te pompen.
Waarom zou je een duur en zwaarder pompje meenemen? Dit kost €5 en weegt 10 gram. Patronen koop ik in een grote doe-het-zelf zaak à 0.75€/stuk (fietsenmaker vraagt €2.50). Voor die paar lekke banden per jaar een prima oplossing.
Thuis gebruik ik een SKS voetpomp.
Ja waarom eigenlijk moeilijk doen als het makkelijk kan? Kost weinig, weegt niets, is wel erg verleidelijk klein en ik ga d'r gelijk eentje bestellen! Voor dagtochten op de racer lijkt het me ideaal (heb altijd een extra bandje bij me zodat ik het plakken thuis kan doen). Maar heb ook al jaren geen lekke band gehad dus misschien hoef ik hem wel nooit te gebruiken (naast fietsen is dromen ook een heerlijke bezigheid).

Maar voor langere tochten heb je wel een pompje nodig want je moet toch het lek zien op te speuren? En dat kan ook wel bij benzinepompen etc maar het is toch fijner als je daar niet afhankelijk van bent en daarbij moet ik soms ook grote afstanden afleggen voor ik wat tegenkom. De route naar NL ligt nog lang niet vast maar in Zweden is er weinig keus. Er is bv een stuk van 154 km waar alleen maar bossen, moerassen en muggen zijn.
En zo ben je al met al zwaarder uit dan met een Zefal HPX of Topeak Road Morph, want die patronen wegen niet niks, en ik zou er toch zeker twee of meer meenemen.

CO2 is gewoon voor heel andere situaties bedacht: lekke band, nieuwe binnenland erin, patroon erop, verder rijden, thuis alles vervangen. Bij twee lekke banden is het einde verhaal.

Prima voor een ronde van honderd-min op de zaterdag, maar als je langer op pad gaat, wil je gewoon meer dan één lekke band kunnen overleven. Pompje, plakkers en eventueel een buitenbandplakker voorkomen dan dat je een kolere-eind moet lopen met een lekke racert aan de hand.

Aangezien een CO2-setje plus mini-pomp alweer gauw zwaarder is dan een fijne framepomp, en het dan nog maar de vraag is of je, nadat de CO2 is opgebruikt, een band een beetje comfortabel op druk krijgt, lijkt míj de keuze duidelijk. Maar goed, ieder het zijne. "Echte" racers in hun snelle reclamepakjes lachen je uit met zo'n pomp op je fiets, maar dat zie ik alleen maar als een voordeel. Ze zouden willen dat je ze even kwam helpen bij hun tweede lek op het zondagse rondje door de polder.

Trouwens, échte grammenjagers doen natuurlijk geen CO2 in hun banden, want dat is zwaarder dan lucht. Neem een voorbeeld aan de autoracerij en vul de banden met stikstof!

.tsooJ
Pff amateurs... stikstof, ik doe altijd helium in mijn banden.
of waterstof, moet alleen wel vaak bijvullen
Yopie schreef:
k_a_r_e_l schreef:Voor m'n racefiets gebruik ik al jaren deze. Adapter op ventiel schroeven, patroon opschroeven, en klaar.
Amper 10 gram, en in enkele seconden 8 bar in het bandje. Kan je perfect nog een paar honderd km mee verder rijden alvorens bij te pompen.
Waarom zou je een duur en zwaarder pompje meenemen? Dit kost €5 en weegt 10 gram. Patronen koop ik in een grote doe-het-zelf zaak à 0.75€/stuk (fietsenmaker vraagt €2.50). Voor die paar lekke banden per jaar een prima oplossing.
Thuis gebruik ik een SKS voetpomp.
Ja waarom eigenlijk moeilijk doen als het makkelijk kan? Kost weinig, weegt niets, is wel erg verleidelijk klein en ik ga d'r gelijk eentje bestellen! Voor dagtochten op de racer lijkt het me ideaal (heb altijd een extra bandje bij me zodat ik het plakken thuis kan doen). Maar heb ook al jaren geen lekke band gehad dus misschien hoef ik hem wel nooit te gebruiken (naast fietsen is dromen ook een heerlijke bezigheid).

Maar voor langere tochten heb je wel een pompje nodig want je moet toch het lek zien op te speuren? En dat kan ook wel bij benzinepompen etc maar het is toch fijner als je daar niet afhankelijk van bent en daarbij moet ik soms ook grote afstanden afleggen voor ik wat tegenkom. De route naar NL ligt nog lang niet vast maar in Zweden is er weinig keus. Er is bv een stuk van 154 km waar alleen maar bossen, moerassen en muggen zijn.

Het pompje wordt denk ik de Lezyne Road Drive, en niet die van carbon want van dat geld kan ik veel leukere dingen kopen.

Bedankt!
Voor mij is de overweging eenvoudig: ik gebruik alleen de patronen op ritje waarop ik dezelfde dag weer thuis ben, en niet op vakanties. Met die patronen loopt de lucht er na verloop van tijd toch weer uit, en thuis kan ik gewoon dezelfde avond weer nieuwe lucht erin doen. Op fietsvakanties wil ik gewoon kunnen pompen met m'n Topeak Mini Master Blaster (oid).
Alien schreef:Enneh, bij een racebandjes ís knoerthard "gewoon hard genoeg". Te weinig lucht en je rijdt ze binnen de kortste keren weer aan gort. Minder dan zesenhalve bar zou ik niet snel riskeren.
Ja, dat is ook mijn idee. Op m'n bandjes staat 8.5 bar en nu ben ik niet een van de zwaarste maar 7 wil ik er toch wel minstens in, anders wordt het al snel lopen.
Alien schreef:Dat ze in berm gedumpt worden, ligt aan de asociale fietsers die ze weggooien, niet aan die patronen an sich. Gewoon bij je steken, en eventueel thuis opsparen tot je er een tripje naar de oudemetalenboer voor over hebt. Misschien krijg je er nog wat voor, misschien niet. Maar ze kunne prima gerecycled worden.
Afval is hier een beetje anders geregeld, alles gaat in aparte bakken en ojee als je het fout doet want je wordt er echt op aangesproken. En stamelen dat je geen zweeds verstaat helpt niet want elke container heeft zo zijn eigen plaatje (pak melk, zak chips, zacht plastic, hard plastic etc). Soms weet ik het ook niet meer en dan wacht ik tot er niemand is en dan gooi ik het maar op goed geluk in een of andere bak. (jaja, dat is niet netjes..)

Alien schreef:Aangezien een CO2-setje plus mini-pomp alweer gauw zwaarder is dan een fijne framepomp, en het dan nog maar de vraag is of je, nadat de CO2 is opgebruikt, een band een beetje comfortabel op druk krijgt, lijkt míj de keuze duidelijk. Maar goed, ieder het zijne.
"Echte" racers in hun snelle reclamepakjes lachen je uit met zo'n pomp op je fiets, maar dat zie ik alleen maar als een voordeel. Ze zouden willen dat je ze even kwam helpen bij hun tweede lek op het zondagse rondje door de polder.
Ben niet van plan CO2 plus ook nog een pompje mee te nemen, heb ik dat gezegd dan?
CO2 wordt voor de dagtochtjes rond m'n huis, wel zo makkelijk en thuis knal ik de banden met een luchtcompressor op.
Voor als ik langer weg ga neem ik natuurlijk alleen het pompje mee. En het wordt nu echt de Lezyne Road Drive, met slang, 11 bar en weegt 90 gr. Ben benieuwd of het was is.

En ach, kunnen ze weer eens lachen, heb ik geen last van hoor. :wink:

Yopie
Yopie schreef:
Alien schreef:Dat ze in berm gedumpt worden, ligt aan de asociale fietsers die ze weggooien, niet aan die patronen an sich. Gewoon bij je steken, en eventueel thuis opsparen tot je er een tripje naar de oudemetalenboer voor over hebt. Misschien krijg je er nog wat voor, misschien niet. Maar ze kunne prima gerecycled worden.
Afval is hier een beetje anders geregeld, alles gaat in aparte bakken en ojee als je het fout doet want je wordt er echt op aangesproken. En stamelen dat je geen zweeds verstaat helpt niet want elke container heeft zo zijn eigen plaatje (pak melk, zak chips, zacht plastic, hard plastic etc). Soms weet ik het ook niet meer en dan wacht ik tot er niemand is en dan gooi ik het maar op goed geluk in een of andere bak. (jaja, dat is niet netjes..)
Ach, we doen ons best, toch? Maar waar ik me écht (voornamelijk bij toertochtjes) aan kan ergeren, zijn fietsers die alles maar in de berm flikkeren. Dan denk ik, je rijdt die héle tocht met die binnenband/reep/CO2-patroon in je achterzak rond, maar zodra je ermee klaar bent zijn die paar grammen ineens teveel om tot de volgende pauze je afval mee te nemen, zeker?

Twee weken nadat de pijlen zijn weggehaald, kun je de route nog prima volgen: het spoor van wikkels is niet te missen.

En maar klagen dat racefietsers een slechte naam hebben.
Yopie schreef:
Alien schreef:Aangezien een CO2-setje plus mini-pomp alweer gauw zwaarder is dan een fijne framepomp, en het dan nog maar de vraag is of je, nadat de CO2 is opgebruikt, een band een beetje comfortabel op druk krijgt, lijkt míj de keuze duidelijk. Maar goed, ieder het zijne.
"Echte" racers in hun snelle reclamepakjes lachen je uit met zo'n pomp op je fiets, maar dat zie ik alleen maar als een voordeel. Ze zouden willen dat je ze even kwam helpen bij hun tweede lek op het zondagse rondje door de polder.
Ben niet van plan CO2 plus ook nog een pompje mee te nemen, heb ik dat gezegd dan?
CO2 wordt voor de dagtochtjes rond m'n huis, wel zo makkelijk en thuis knal ik de banden met een luchtcompressor op.
Voor als ik langer weg ga neem ik natuurlijk alleen het pompje mee. En het wordt nu echt de Lezyne Road Drive, met slang, 11 bar en weegt 90 gr. Ben benieuwd of het was is.
Oh, ik dacht dat je je SE-NL-SE tocht op CO2 wilde gaan rijden. Nee, voor een rondje racen is het ideaal, hoor. *PFFFFT!* Vol! Wel even aan denken om handschoenen te dagen, anders zit je met zo'n patroon aan je hand vastgevroren. Pijnlijke zaak, en het fietst ook nog 's rot.
Yopie schreef:En ach, kunnen ze weer eens lachen, heb ik geen last van hoor. :wink:
Zo is dat.

.tsooJ
Matthie9000 schreef:Pff amateurs... stikstof, ik doe altijd helium in mijn banden.
Oh, jij hebt geld te veel? ;)
Alien schreef:Maar waar ik me écht (voornamelijk bij toertochtjes) aan kan ergeren, zijn fietsers die alles maar in de berm flikkeren. Dan denk ik, je rijdt die héle tocht met die binnenband/reep/CO2-patroon in je achterzak rond, maar zodra je ermee klaar bent zijn die paar grammen ineens teveel om tot de volgende pauze je afval mee te nemen, zeker?
Ik heb het sterke vermoeden dat dit hoogst irritante/kortzichtige/milieuonvriendelijke/... gedrag weinig te maken heeft met angst voor wat extra grammen. In 2012 werd er langs de bermen van Vlaamse gewestwegen en autosnelwegen een recordhoeveelheid zwerfvuil opgehaald. Al die automobilisten die die troep uit het raam keilen zijn ook niet bezig met dat extra gewicht. Zijn het niet dezelfde soort mensen die tijdens hun zondagse fietstochtje het afval in de berm werpen?

Renaat
Even ter verduidelijking. Ik gebruik de CO2 patronen voornamelijk voor de racefiets, en op kortere trips.
Geen enkele mini pomp haalt zo snel 8 bar, àls ze het al halen. Bovendien sloop je het ventiel niet en ben je sneller terug weg. Ik zie veel scheefgetrokken ventielen met zo'n minipompje.
In de praktijk kan je makkelijk enkele dagen verder fietsen zonder de band bij te pompen. Een verloopnippel kost minder dan €1 (weegt een paar grammen), en je kan de band opnieuw bij pompen aan een benzinestation, mocht je dat nodig vinden.
Het afval in de berm is in Vlaanderen vooral in blikvorm met de namen: Cara pils, Jupiler, etc...en die maken geen pompjes. U snapt het wel.