Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met OpenFietsMap na update Garmin 3.00 - Forum Wereldfietser

Problemen met OpenFietsMap na update Garmin 3.00

Hoi, na de update van mijn GPS-toestellen eTrex 20 en 30 naar versie 3.0 heb ik problemen met routenavigatie. Het toestel geeft geen route meer aan met pijlen en het lijkt alsof OpenFietsMap niet meer werkt. Toen maar genavigeerd op de basismap die op het toestel zat, maar dan zie ik wel de route in beeld maar ik krijg geen aanwijzingen meer (met pijlen wanneer van richting te veranderen). Het lijkt ook alsof de toestellen heel traag zijn geworden en ze reageren ook niet meer goed op knopbediening.

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? Ligt het aan een slechte update van Garmin of kan ik zelf nog iets doen om het weer goed te krijgen? Is er bijvoorbeeld een manier om terug te gaan naar de vorige versie? Bedankt voor jullie antwoorden.
X001, misschien moet je eerst eens kijken of je wel 3.0 op je Etrex hebt staan, de laatste versie is 2.87 en is uit december. (setup-> about (of over))

Zie net dat er inderdaad een update naar 3.00 is (op de website van Garmin was dat nog niet te zien), zal overdag eens kijken of ik jouw problemen kan repliceren.
Beste Pman, Garmin's toestel update 3.00 was inderdaad gisterochtend net uitgebracht en heeft onze beide GPS'en onbruikbaar gemaakt. Wanneer je klikt in het menu op 'Waarheen?' en vervolgens via 'Routes' een route kiest, krijg je alleen op een uitgezoomde kaart de hele route in het klein te zien. De knop 'Ga' komt niet in beeld. Wanneer je klikt met het pientere pookje lijkt het even alsof je 'Ga' krijgt, maar dan word je alleen gedirigeerd naar de plaats waar je witte muisaanwijzer in beeld staat.
Altijd voorzichtig zijn met het updaten van de firmware van de Garmin, vaak baat het niet maar schaadt het wel :?

Misschien dat AnkEric of Egbert kunnen reageren, die hebben ook problemen gehad met de update van 2.80 naar 2.90:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=121 ... 34#p332434

Oudere versies vind je hier: http://garmin-etrex.wikispaces.com/firmware
De tovenaar schreef:Altijd voorzichtig zijn met het updaten van de firmware van de Garmin, vaak baat het niet maar schaadt het wel :?

Misschien dat AnkEric of Egbert kunnen reageren, die hebben ook problemen gehad met de update van 2.80 naar 2.90:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=121 ... 34#p332434

Oudere versies vind je hier: http://garmin-etrex.wikispaces.com/firmware
Bedankt voor je antwoord. Helaas op mijn Mac lukt het niet met de aanwijzingen een oudere versie te installeren. Als ik het bestand download weet ik niet met welk programma ik het moet openen en hoe ik het op mijn GPS kan zetten. De problemen van AnkEric of Egbert lijken niet op die van onze eTrex'en, helaas. De update 3.00 lijkt van OpenFietsMap een niet-routeerbare kaart gemaakt te hebben. Alle wegen staan op "niet vermijden". Welke instellingen zou ik nog meer kunnen controleren?
Ik heb noch een Mac noch een nieuwe Etrex, misschien kan je het beste je vraag in dit topic op forum.gps.nl stellen: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=121 ... 20#p334520
Ik zou alle instellingen controleren als ik jou was. Bij zowel de Colorado als de eTrex worden de instellingen van het profiel dat op dat moment actief is tijdens een upgrade gereset/veranderd, bijv. alle kaarten stonden aan. Ik heb zo te zien geen problemen met mijn eTrex 30 na de upgrade naar 3.0, het starten van de navigatie met een track én een route lukte me met de OpenFietsmap. Ik zal het straks ook dasadwerkelijk op de fiets uitproberen.
Jeetje - eergisteren snel naast het laden van een route ook even ge update.
En toen deed mijn GPSMAP 62s het niet meer - hij maakt geen contact met de satelliet. Iemand een idee hoe ik dit snel verhelp? (voordat ik weer uren zoeken op het internet kwijt ben?)
Staat ie misschien op demo mode? :roll:
De tovenaar schreef:Misschien dat AnkEric of Egbert kunnen reageren, die hebben ook problemen gehad met de update van 2.80 naar 2.90
Nee, op fietsvakantie. Met 2.90 die zich inmiddels weer redelijk gedraagt. Garmin adviseert in dit soort gevallen een volledige reset. Ik heb dat niet gedaan, maar ik zie in dit draadje geen andere oplossing.
Sorry, maar wel blij dat ik versie 3.0 net gemist heb. Maar ik voel mee met de slachtoffers. Garmin :twisted:
Wel grappig: iPad suggereert "Harmonie" voor "Garmin" (of was het "Harmin"?)

En, wat Frank zegt, controleer of niet alle kaarten actief zijn. Alleen Global map en OFM.
Hele dag nog in de weer geweest om de eTrex'en 20 en 30 weer een beetje aan de praat te krijgen. Ontdekt dat het 'm zit in de nieuwste route, gemaakt in Basecamp, die we gisteren tegelijkertijd met de update op onze toestellen hadden gezet. Die lijkt "corrupt" geraakt. Kies je deze route en daarna een andere route, dan werkt het allemaal niet. Herstart je het toestel, kiezen we een andere route, dan gaat het goed. Daarnaast zijn de toestellen erg traag geworden met herbereken van een route als je expres afwijkt van de route. We wachten met smart op update 3.01.
En, wat Frank zegt, controleer of niet alle kaarten actief zijn. Alleen Global map en OFM.
@anke en eric, waarom zou de global map actief moeten blijven staan? (Naast OFM)
Groet, Yvon
Ik lees dit niet en reageer dus niet.... :wink:


Maar met de Global map geladen gaat het fors in- en uitzoomen sneller. Voor ons nu, alleen Nederland, onbelangrijk. Maar als je vast even wilt kijken naar je track in ver-weg dan gaat dat sneller.

In dit draadje gaat het er alleen om dat je nooit meer dan een routerende kaart tegelijk actief mag hebben.
Belle schreef:Daarnaast zijn de toestellen erg traag geworden met herbereken van een route als je expres afwijkt van de route. We wachten met smart op update 3.01.
Yep, ook onze ervaring. Anke is nu meer dan vroeger geneigd om mijn routes braaf te volgen. Maar een foto maken naast de route is al voldoende om de Etrex flink aan het werk te zetten.
Herberekening is inderdaad vrij langzaam en ook als ik vanuit de instellingen of de tripcomputer terug naar de kaart ga, dan heb ik een korte tijd een grijze balk voordat de kaart is opgebouwd en dat terwijl ik de light versie van de OpenFietsmap gebruik.

@X001, als je wilt weten hoe je terug naar een oudere firmware versie kunt, dan wil ik het wel in een bericht zetten.
Oké, mosterd na de maaltijd, maar voor de toekomst: hoe om te gaan met software updates (Garmin of anderszins)?

Zet om te beginnen alle automatische updates uit. Als er een update wordt vrijgegeven, lees dan de "release notes". Als het goed is, staat daarin een lijstje met zaken die verbeterd/gefixt zijn. Staat daar niets bij waarvan je denkt, "ja, daar heb ik nou ook altijd last van!", installeer de update dan niet. Laat een week of twee voorbijgaan, en Google op "[produktnaam] firmware [versienummer] problems". Dan hebben anderen de eventuele problemen gevonden, en kun je alsnog bepalen of je de update wilt installeren.

.tsooJ
Met Garmin software heb je een punt, maar met anderszins niet. Automatische upgrades van OSX of Windows zou ik niet uitzetten, aangezien het vaak beveiligingsupdates zijn. Hetzelfde geldt voor Flash, Java en Office software.
Frank schreef:@X001, als je wilt weten hoe je terug naar een oudere firmware versie kunt, dan wil ik het wel in een bericht zetten.
Dat zou ik erg fijn vinden Frank! Ik heb een Mac, dus ik hoop dat je weet hoe het daarmee moet?
Alien schreef:Oké, mosterd na de maaltijd, maar voor de toekomst: hoe om te gaan met software updates (Garmin of anderszins)?

Zet om te beginnen alle automatische updates uit. Als er een update wordt vrijgegeven, lees dan de "release notes". Als het goed is, staat daarin een lijstje met zaken die verbeterd/gefixt zijn. Staat daar niets bij waarvan je denkt, "ja, daar heb ik nou ook altijd last van!", installeer de update dan niet. Laat een week of twee voorbijgaan, en Google op "[produktnaam] firmware [versienummer] problems". Dan hebben anderen de eventuele problemen gevonden, en kun je alsnog bepalen of je de update wilt installeren.

.tsooJ
Ja maar kijk, als we dat nou allemáál doen, dan vind je niks op Google! ;-)
Frank schreef:
Alien schreef:Oké, mosterd na de maaltijd, maar voor de toekomst: hoe om te gaan met software updates (Garmin of anderszins)?

Zet om te beginnen alle automatische updates uit. Als er een update wordt vrijgegeven, lees dan de "release notes". Als het goed is, staat daarin een lijstje met zaken die verbeterd/gefixt zijn. Staat daar niets bij waarvan je denkt, "ja, daar heb ik nou ook altijd last van!", installeer de update dan niet. Laat een week of twee voorbijgaan, en Google op "[produktnaam] firmware [versienummer] problems". Dan hebben anderen de eventuele problemen gevonden, en kun je alsnog bepalen of je de update wilt installeren.
Met Garmin software heb je een punt, maar met anderszins niet. Automatische upgrades van OSX of Windows zou ik niet uitzetten, aangezien het vaak beveiligingsupdates zijn. Hetzelfde geldt voor Flash, Java en Office software.
Java gooi je het best helemaal van je computer af. Als je het per se nodig hebt, draai het dan apart in een VM.

Flash updates zou ik zéker uitzetten. Flash was ik ook liever kwijt dan rijk: aan de lopende band duiken er valse Flash updaters op. Beter bezoek je af en toe Adobe.com en download je handmatig de nieuwste installer.

En ook OS updates zijn niet zonder problemen. Toegegeven, het komt niet vaak voor, maar het gebeurt en de problemen variëren van "functie X werkt niet meer zoals ik wil", tot "ik ben alle foto's van m'n kinderen kwijt!" En geloof me, in die laatste categorie wil je écht niet vallen.
Belle schreef:Ja maar kijk, als we dat nou allemáál doen, dan vind je niks op Google! ;-)
Oh, geloof me, er blijven altijd genoeg mensen over die "automatisch updaten" aan laten staan. Laat die proefkonijnen de problemen maar opvangen.

Never change a winning team, if it ain't broke, don't fix it, etc.

.tsooJ