Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke "race" band bij deze velg? - Forum Wereldfietser

Welke "race" band bij deze velg?

Ik heb een fiets met deze velgen:DT-swiss TK 7.1d 622-19.

De fiets wil ik voor "race" fiets gebruik gaan inzetten maar wel een beetje comfort hebben van brede banden. Hiervoor wil ik "brede" banden die redelijk tot goed lekbestendig zijn en fijn rollen op asfalt. Omdat ik al een keer een velg naar de knoppen geholpen heb door brede banden te monteren (op smalle velg) en die hard op te pompen (maar niet harder dan aangegeven op de band) ben ik nu wat voorzichtig met "brede" banden.

Schwalbe Big Apple (622-50) zou een kandidaat zijn maar ik vraag me dan wel af hoe hard ik deze op kan pompen icm deze velg. Een ander band waar ik aan denk is de Conti SportContact 622-37. Wel een stuk smaller maar ms wel weer harder op te pompen (minder rolweerstand) . Het blijft schipperen tussen comfort/weerstand/lekbestendigheid.

Wie heeft er suggesties voor banden en druk icm met deze velg?
Eerst is er dan toch ook de vraag naar de ruimte in je frame: heb je wel ruimte voor zo'n brede band? Zelf denk ik voor snel gebruik allereerst aan de Panaracer Pasela zonder lekbeschrming. Ik heb voor dit doel een oude veldrijfiets waarop ik 35 mm Pasela's heb zitten. De 37 mm versie is nog wat comfortabeler, maar heeft een wat grover profiel. Dat vond ik voor dit doel teveel van het goede. Ik heb hierbij voor de variant zonder lekbescherming gekozen omdat die merkbaar sneller en comfortabeler is. Je kunt niet echt snel en comfortabel rijden op een band met stevige lekbescherming. Lekke banden heb ik nog niet gehad.
Wim
Wat die velg kan hebben kan ik je niet vertellen; geeft DT geen info? Zelf heb ik een fiets gehad met 13mm-velgen (merk: Fir) en 622-37-banden die ik altijd op 6 bar zette. Geen probleem.
Qua breedte moet je ook wat rekening houden met wat jij noemt, en wij niet precies weten, snel gebruik. Naarmate je harder ( > 25 km/u) fietst gaat de bandbreedte toch zijn tol eisen in de luchtweerstand en worden Big Apples minder aantrekkelijk.
Waar wil je gaan fietsen? Dit ivm de redelijk tot goede lekbestendigheid. Als je in Wallonië gaat fietsen lijken me de pasela's wat kwetsbaar.
Afbeelding
Leon
Het frame kan makkelijk een band van 50 mm breed (en navenante hoogte) aan. Ik heb vrijdag een nieuwe voorvork geplaatst en daar wordt 50 mm breed toch echt wel het maximum. Mijn kruissnelheid zal rond de 30 zijn denk ik. Ik fiets uiteraard in NL maar ook in Duitsland. Als ik met een clubje ga zal de snelheid wel iets hoger liggen. Dan is het inderdaad wel de vraag of het slim is hele brede banden te kiezen. Ms is dan 42mm wel beter dan 50. Op site van DT-swiss kon ik niets vinden. Ik kon zowiezo niet zo veel vinden over de combinatie van velgbreedte/bandbreedte/druk.
Alien schreef:Welke band past op welke velg?

.tsooJ
Mooi tabelletje maar helaas ontbreekt daar de druk die in de band kan/mag. Ik weet ook niet of zo'n tabel te maken is. Uiteraard is het afhankelijk van wat de bandfabrikant voorschrijft als max. maar een indicatie zou wel handig zijn.
In het Engels vertellen ze meer: http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_dimensions (onderaan)
Maar uiteindelijk zul je, wat op deze pagina ook staat, het toch aan de velgfabrikant moeten vragen, want behalve de diameter speelt de rest van de band niet echt mee in deze vraag.
Leon
Iedereen komt nu natuurlijk weer met z'n eigen stokpaardje aanzetten. Dus dan kan ik niet achter blijven: Schwalbe Kojak. Is in verschillende breedtes te koop. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met de 35mm versie (of was het nou 32mm?) in 28" uitvoering. Die loopt lekker op asfalt en is (voor mij) comfortabel genoeg. Dikker zou ik niet gaan, als je echt hard wilt (30km/h is best hard)...
Dit is een velg voor touring/mtb?-doeleinden, niet voor race-doeleinden; als je met wat bredere banden wil 'racen' pak dan een velg van 17mm (binnenbreedte) icm bijv. 35mm kojaks, niet zo'n lompe velg als dit met een band van meer dan een halve kilo (big apple) erop, dat heeft niks meer met racen te maken.

Specifiek op deze velg past van alles van gewone maten tot balloon/29er banden, afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen.
Matthie9000 schreef:Dit is een velg voor touring/mtb?-doeleinden, niet voor race-doeleinden; als je met wat bredere banden wil 'racen' pak dan een velg van 17mm (binnenbreedte) icm bijv. 35mm kojaks, niet zo'n lompe velg als dit met een band van meer dan een halve kilo (big apple) erop, dat heeft niks meer met racen te maken.

Specifiek op deze velg past van alles van gewone maten tot balloon/29er banden, afhankelijk van wat je er mee wil gaan doen.
Dat klinkt goed. Deze velg kan dus wel wat hebben :wink: Ik ben wel fan van de kojaks maar wist niet dat ze in 28" te krijgen waren. Die 622-35 lijkt me wel wat maar zo te zien alleen verkrijgbaar als vouwband met navenante prijs. Ik hoef me in ieder geval niet zo druk te maken over de te hard opgepompte band. Das al een zorg minder :D
Die Kojak's zijn voor af-en-toe een grindweggetje nog wel geschikt, maar voor stuiteren zou ik toch wat breders pakken. Ik neem aan dat je niet voor niets in de openingspost zet dat je "een beetje het comfort van brede banden wilt".
Zelf heb ik de beschikking over de heerlijke Big Apples op 50mm. (45mm nominaal?). Helaas beschik ik momenteel niet over het budget Panaracers uit te proberen, anders zou ik wellicht ook daar naar neigen.
Maar het comfort van brede banden van zo'n 50mm (Big Apple) i.c.m. een 'snelle' fiets zou wel voor een brede inzetbaarheid kunnen zorgen, waardoor je én redelijk snel bent én je je niet zo zorgen hoeft te maken over de te nemen route voor dagtochtjes en tochtjes van een paar dagen. En voor langere vakanties over goede infrastructuur (grote delen van Noord-Amerika en Europa, bepaalde delen van Azië).
Bij 35mm vind ik het al gauw ophouden bij een eenvoudig grindpaadje. Zeker met de Kojak's van 35mm zonder profiel. Bij natte ondergrond wordt waarschijnlijk ook dat niet fijn meer als het bergop/bergaf gaat.
Anders dan bij Schwalbe zijn de 35 mm Pasela's ook echt 35 mm. Omdat ze in de praktijk dus breder zijn dan andere zogenaamd 35 mm brede banden, en omdat ze toch wat profiel hebben kom ik er nog aardig mee weg over bospaadjes en dergelijke. Maar de 37 mm zou daarvoor nog wel iets geschikter zijn, zowel vanwege de grotere breedte, alsook omdat de 37 mm dus een net wat grover profiel heeft dan de 35 mm Pasela. Ik ken geen bredere echt snelle band dan de 37 mm Pasela. De 50 (=45 mm in het echt) Big Apple is toch echt een stuk lomper. Wie bang is voor teveel lekke banden met de Pasela zou voor de achterband de Tourguard (lekbescherming) versie kunnen kiezen, en voor de voorband de soepeler gewone.
Wim
Conti GatorSkin/GatorHardshell, Conti Cyclocross Speed.

.tsooJ
PeeWee schreef:Dat klinkt goed. Deze velg kan dus wel wat hebben :wink: Ik ben wel fan van de kojaks maar wist niet dat ze in 28" te krijgen waren. Die 622-35 lijkt me wel wat maar zo te zien alleen verkrijgbaar als vouwband met navenante prijs. Ik hoef me in ieder geval niet zo druk te maken over de te hard opgepompte band. Das al een zorg minder :D
Nouja, echt lompzwaar zijn die velgen ook niet hoor, maar wel breder; op een 15-17mm velg passen kojaks ook prima; je kunt hier de 35-622 kojak bestellen voor een normale prijs; die pasela's die genoemd worden zijn ook prima maar wel wat duurder, of je veel profeit hebt van het profiel van de pasela's betwijfel ik, beetje afhankelijk van hoeveel % je op asfalt/met slecht weer wil fietsen.
het is een misverstand dat hoe hoger de bandenspanning, hoe lager de rolweerstand! Er is een omslagpunt, dat soms flink lager ligt dan de maximaal toelaatbare spanning. Bij de Big Apple 50-622 ligt dat op 4 bar. Overigens levert een spanning van meer dan 3-3,5 bar bij de BigApple geen merkbare winst op, tenzij je 80kg+ bent.
Matthie9000 schreef:die pasela's die genoemd worden zijn ook prima maar wel wat duurder, of je veel profeit hebt van het profiel van de pasela's betwijfel ik, beetje afhankelijk van hoeveel % je op asfalt/met slecht weer wil fietsen.
Profiel op een fietsband heeft m.i. alleen nut als je op losse ondergrond gaat fietsen. Dus bijvoorbeeld op bospaden met zand, grind, schelpen, enz. Op verharde wegen heb je er niet veel aan. Of er moet veel zand op liggen. En dan nog heb je er alleen in de bochten wat aan...

Ook met regen heb je weinig aan profiel op je banden. Bij auto's is dat een ander verhaal, omdat die last van aquaplaning kunnen krijgen. Maar dan komt doordat de banden van auto's breder zijn, en vooral omdat auto's harder rijden. Die banden moeten dus veel meer water per tijdseenheid af kunnen voeren. Als ze dat niet aankunnen, gaan ze drijven en heb je geen grip meer. Daar heb je met een fietsband geen last van...
Niet te vergeten de veel lagere luchtdruk in een autoband.

.tsooJ
Klopt: bij regen heb je liever een slick want dat geeft meer rubber op de weg. Maar op een bospaadje, of een weg met rommel in de bocht helpt een beetje profiel wel degelijk. Het profiel van de Pasela is overigens maar heel licht, zeker bij de smallere maten, en heel wat minder dan bij de Marathon Racer.
Je hoeft een band inderdaad niet heel erg hard op te pompen. Op een gladde weg heeft het nog wel nut, maar op een wat hobbelig wegdek is het profijt van de extra vering van een band op lage druk groter. Verder hangt veel af van de constructie van de band. Een band met heel soepele wangen (Pasela, of helemaal bij Grandbois) kun je met minder druk gebruiken zonder dat de weerstand in het karkas veel toeneemt.
Wim
Voordat het weer in een bandendiscussie belandt; weet/kent iemand eigenlijk een lichte 16/17mm velg geschikt voor 32/35-622mm bandjes? ik ken zelf alleen de alex da16 en exal lx17, maar die zijn met +/- 550gr niet echt racewaardig; zijn er nog andere opties?
Matthie9000 schreef:Voordat het weer in een bandendiscussie belandt; weet/kent iemand eigenlijk een lichte 16/17mm velg geschikt voor 32/35-622mm bandjes? ik ken zelf alleen de alex da16 en exal lx17, maar die zijn met +/- 550gr niet echt racewaardig; zijn er nog andere opties?
Toch snap ik het niet; voor mij is - op een fiets met wat bagage - een "zware" 19mm ryde sputnik al racewaardig (en daarnaast lekker solide). Vanuit welk perspectief en groter geheel is jouw wens naar lichter en sneller te beschouwen als een LX17 al niet goed genoeg is? Of vind je het gewoon leuk om je fietsje net even ietsje meer te optimaliseren?