Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingspannen world traveller rohloff 2004 - Forum Wereldfietser

kettingspannen world traveller rohloff 2004

Beste allen,
Met het voornemen om aankomende zomer naar Zwitserland te fietsen heb ik enkele maanden geleden een koga worldtraveller-rohloff uit 2004 aangeschaft. Nu heeft de achterpad, in tegenstelling tot de nieuwere koga signature achterpads, geen kettingspanner. Weet iemand van jullie of hier een oplossing voor bestaat?

Bedankt voor jullie aandacht!

Afbeelding
Ik ga ervanuit dat de foto die je post, jouw fiets is? De twee onderste inbusbouten losdraaien: dan kan je het blankmetalen deel achteruit schuiven en zo het wiel verplaatsen. (Tegelijktijd moet je uiteraard hetzelfde doen aan de linkerkant van je fiets).

Zoek ook op verschuifbare achterpad :-)
Tip daarbij: Houd de stand van de remblokjes tov de velg in geval van velgremmen in de gaten/corrigeer ze.
Roy Schrijver schreef: Nu heeft de achterpad, in tegenstelling tot de nieuwere koga signature achterpads, geen kettingspanner. Weet iemand van jullie of hier een oplossing voor bestaat?
een kant de bouten losdraaien, aan die kant de velg naar de achtervork knijpen en de bouten weer vast, andere kant de bouten lossen en het wiel weer recht zetten.
Dank voor jullie snelle reactie. Kan ik uit jullie antwoorden opmaken dat er geen achterpad bestaat waarbij je bijvoorbeeld met een bout die in het verlengde van de fiets ligt de ketting geleidelijk spant? (Een systeem dat we kennen van de gangbare 'hollandse' fietsen)
Een kettingspanner is z'n veerbelast wieltje die de ketting in toom houdt, wanneer je een fiets hebt met een vaste afstand tussen trapas en achteras.
Een ketting hoeft niet gespannen te worden, maar alleen gesteld. Een lichte doorhang van de ketting is een prima afstelling. Een ketting spannen met behulp van een bout is slecht voor de levensduur.

Piet.
PietV schreef: Een ketting spannen met behulp van een bout is slecht voor de levensduur.
Niks mis met twee stelbouten waarmee je het achterwiel gecontroleerd kunt verstellen zodat de ketting niet te los of vast staat en het wiel recht staat en blijft staan, en zonder dat je de asbouten als een idioot moet vastknallen.

Bij deze constructie zie je wel eens oren met stelbouten,maar zonder is net zo practisch

Afbeelding
Klopt. Maar eerlijk gezegd blijft het niet een heel klantvriendelijke oplossing. Een naaf met een ketting moet toch regelmatig worden opgespannen. Met een riem heb je dat gelukkig niet maar is weer wat duurder. Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen dat je voor een naaf, waar je flink wat geld voor neerlegt, elke 1500 km een paar boutjes moet los draaien.
Ik heb er zelf geen probleem mee omdat ik door de jaren heen gedachtenloos fietsen in- en uit elkaar kan halen. Maar voor twee net gepensioneerden die eindelijk hun droom achterna gaan voor een fietsavontuur door Europa vind ik het wat zwakjes om dan te vertellen tegen manlief, die net achter zijn buro vandaan is gekomen, wel bij de grens met Italie even onder de moterkap duiken en de boel afstellen in de hete middagzon terwijl vrouwlief ongeduldig aanwijzingen geeft vanuit het Rohloff handboek. En dan maar hopen dat hij de juiste boutjes neemt en de juiste kant op draait 8) .
Tja, das een algemeen nadeel van elke versnellingsnaaf; of die nou 100 euro kost of 1000, alleen een kettingspanner is dan echt onderhoudsvrij
Hier staan de filmpjes hoe je een ketting moet spannen bij een Rohloff-naaf. http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... loff-naaf/

Kijk naar het Koga Signature filmpje, met dit verschil dat je de achterste inbusjes niet hebt :cry:
m-gineering schreef:
PietV schreef: Een ketting spannen met behulp van een bout is slecht voor de levensduur.
Niks mis met twee stelbouten waarmee je het achterwiel gecontroleerd kunt verstellen zodat de ketting niet te los of vast staat en het wiel recht staat en blijft staan, en zonder dat je de asbouten als een idioot moet vastknallen.
Helemaal mee eens. Maar die stelbouten zijn niet bedoeld om de ketting te spannen als een vioolsnaar. Een strak gespannen ketting is geen uitzondering. Gesteld is meer dan voldoende en veel beter voor de smering.

Piet.
Je kunt een ketting spannen zonder er spanning op te zetten Piet noemt dat stellen.
Maar... er is toch ook helemaal niemand dit beweert dat je een ketting moet spannen als een vioolsnaar of mis ik iets :?: En al zou je dat doen, dan zul je (hopelijk) merken dat het heel zwaar trapt... en tja... verzin maar een logische vervolgstap.

Zo'n kettingspanner is zo gek nog niet hoewel ie natuurlijk kapot kan (maar jah... wat niet), ik ga toch maar voor een OEM2 Rohloff ogre monkey bone disc brake; das ten minste een echte mannen rohloff :twisted: 8)
Matthie9000 schreef:Maar... er is toch ook helemaal niemand dit beweert dat je een ketting moet spannen als een vioolsnaar of mis ik iets :?:
Volgens mij mis je niets, maar terwijl bijna iedereen de term 'ketting spannen' gebruikt voor het terug juist 'afstellen' van een ketting die (door slijtage) te slap hangt is Piet blijkbaar van mening dat dit verwoord moet worden als 'de ketting stellen' en staat 'de ketting spannen' gelijk met het teveel spanning zetten op de ketting.

Maar er is dus niets mis met 'het spannen van de ketting', ook niet met een systeem met boutjes.

Renaat
Marco Meijerink schreef:Klopt. Maar eerlijk gezegd blijft het niet een heel klantvriendelijke oplossing. Een naaf met een ketting moet toch regelmatig worden opgespannen. Met een riem heb je dat gelukkig niet maar is weer wat duurder. Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen dat je voor een naaf, waar je flink wat geld voor neerlegt, elke 1500 km een paar boutjes moet los draaien.
Tja, zelf met een fietst van 5000 euro is de kans erg groot dat je vroeg of laat een lekke band krijgt. En het vervangen van een band vind ik nog steeds meer werk en is minstens zo moeilijk als het spannen van een ketting.
En zonder kettingkast is het smeren van de ketting onvermijdelijk. En het is wel heel erg handig als je weet wat die stelschroefjes aan de remmen doen en daar gebruik van maakt om er voor te zorgen dat de remmen 'strak' afgesteld staan.

M.a.w. bij elke fiets hoort wel enige vorm van onderhoud en ik vind elke 1500 km een paar boutjes moeten losdraaien dan niet te veel gevraagd. Zelf met een auto komt men niet onder het vervangen van olie uit.

Renaat
Hoi Renaat,
Voor mijzelf maakt het ook helemaal niet uit. Als het moet rij ik nog op een driewieler de wereld rond. Maar het is natuurlijk nooit gek als we de markt pushen om met (nog) betere oplossingen te komen. Fietsen zijn al een stuk onderhoudsarmer geworden dan voorheen. Kan mij tochten herinneren waarbij meerdere malen de complete fiets gedemonteerd voor mijn tentje lag. Dat overkomt mij nu veel minder. Rohloff blijft een heel mooi product, zeker met de riem. Maar het wordt nu wel tijd voor een stevige concurrent met misschien nog wel een betere oplossing. Tot die tijd doen we het hiermee.
Op mijn Koga WTR van 2003 heb ik een kettingspanner laten monteren.
Wel krijg je dan een ander achterpad.
Dat heeft de fietsenmaker destijd via of bij Koga besteld.
Weet niet hoe je daar nu aan kunt komen.
Ik heb er veel plezier van en geen geklier met verstellen.
Altijd op de juiste spanning
Afbeelding
Wat fijn dat jullie de moeite hebben genomen te reageren op mijn vraag! Dit was overigens de eerste keer dat ik iets gepost heb. Na deze prettige ervaring zal het niet bij deze ene keer blijven.

Het kettingspansysteem op mijn fiets is dus in dit geval 'fietseigen'. Ik zal schuiven met de achterpads zolang het mij niet frustreert. Wanneer het dit wel doet, dan zal ik eens kijken of de kettingspanner van janenliseth uitkomst biedt.

Tot slot en nogmaals: bedankt.