Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lakbeschadiging op mijn Santos - Forum Wereldfietser

lakbeschadiging op mijn Santos

Hoi,

ik was even met een onderhoudsbeurt voor mijn Santos Travelmaster 2.8 Alu bezig toen ik ontdekte dat er wat bobbeltjes in de lak van het frame zaten. Ik wilde mijn standaard demonteren en na verwijderen zag ik wat blank aluminium op het frame waar de lak is losgelaten. De lak kon je er met je hand afhalen op deze plaats. In het gebied waar de standaard bevestigd zat zie ik bobbeltjes in de lak en dezelfde bobbeltjes zie ik ook op het frame vlak bij de trapas. Ik heb er wat foto's van gemaakt:

plaats waar standaard zat:

Afbeelding

bobbeltjes bij trapas:

Afbeelding

Afbeelding

Nu is mijn vraag: is dit een probleem, of kan het geen kwaad voor de betrouwbaarheid van het frame? En is het verstandig om de plekken waar de lak af is te behandelen? En zo ja, hoe zou ik dit het beste kunnen doen? (schuren / lakken?)

groeten, Jeroen.
Ik had dit ook op mijn koga, ik heb een lakstiftje bij de halfords gehaald en het daarmee afgedekt.
De kans dat het frame door de oxidatie op getoonde plekken bezwijkt lijkt me erg klein. Uit het feit dat je dit soort dingen kennelijk nu pas ontdekt en hoe de dingen op de foto waar de vraag niet over gaat er uit zien leidt ik af dat de fiets een nadere inspectie waard is voordat je er een reis mee maakt.
Leon
Idd... Mijn woon werk fiets, die geen onderhoud krijgt, ziet er bijna schoner uit dan de onderdelen op de foto :)

Maar goed pekel doet zijn werk vrij snel ben ik achter :)
Hoi,

bedankt voor de snelle reacties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze bobbeltjes bij de trapas al veel langer terug heb opgemerkt.

Ik zal het hele frame even grondig schoonmaken en inspecteren, goed idee. Voor zover ik nu weet zijn dit de enige twee lelijke plekken. Het "grappige" is, dat de stalen? voorvork helemaal gaaf is :D

(o ja, de fiets is 7 jaar oud, ruwe schatting: 50.000 km mee gefietst, ook dagelijks als boodschappenfiets in pekel misbruikt)
Die bobbeltjes zijn oxidatie. Bij ijzer noemt men het roest, bij alu oxidatie. De oxidatie is een alu-zuurstof verbinding die in principe het alu afsluit en zo verdere oxidatie verhindert (voordeel van alu tov ijzer). Is waarschijnlijk ontstaan door pekel oid icm beschadigingen in de verf. Op de oxidatie blijft verf erg slecht zitten en krijg je bobbeltjes.
Als het alu niet te erg is aangetast (valt alleen te constateren door de zaak door te zagen en onder een microscoop oid te bekijken), wat meestal het geval is, dan maakt het allemaal niets uit. Het ziet er niet zo fraai uit (bijwerken met een lakstift kan iets helpen), maar voor de rest loopt het waarschijnlijk wel los.
Als je lak op kaal aluminium aanbrengt laat het vrij snel weer los of krijg je weer bobbeltjes. Het beste is om de plekken eerst voor te behandelen met een speciale multiprimer, een goede verfzaak geeft je hiervoor wel advies,

Ben
Of je vertroeteld je oude trouwe fiets met een geheel nieuwe laklaag in een kek kleurtje. Bijvoorbeeld bij BCP, dan is ze weer als nieuw :D
gios schreef:Of je vertroeteld je oude trouwe fiets met een geheel nieuwe laklaag in een kek kleurtje. Bijvoorbeeld bij BCP, dan is ze weer als nieuw :D
je brengt me op een idee. Ik ben wel wat uitgekeken op die saaie vuilnisbakkleur :D
jeroen_ schreef:
gios schreef:Of je vertroeteld je oude trouwe fiets met een geheel nieuwe laklaag in een kek kleurtje. Bijvoorbeeld bij BCP, dan is ze weer als nieuw :D
je brengt me op een idee. Ik ben wel wat uitgekeken op die saaie vuilnisbakkleur :D
Ik heb het ook laten doen met m'n oude Vittorio. Geen seconde spijt van gehad, het is alsof je een nieuwe krijgt :D
Spuiters is altijd een tombola, maar BCP is bij mij de lijstaanvoerder met kale plek, zakker en mega overspray in een frame. :roll:
m-gineering schreef:
Spuiters is altijd een tombola, maar BCP is bij mij de lijstaanvoerder met kale plek, zakker en mega overspray in een frame. :roll:
Marten, welke spuiters kun je dan wel aanbevelen?

Peter
Pman schreef:
m-gineering schreef:

Peter
BCP zou ik niet weten (heeft toch een goede naam), maar Vittorio zelf heeft mijn frame gedaan. Een ander frame heb ik via Sirocco Hoogerheide laten doen en dat was ook erg mooi gedaan.
gios schreef: BCP zou ik niet weten (heeft toch een goede naam), maar Vittorio zelf heeft mijn frame gedaan. Een ander frame heb ik via Sirocco Hoogerheide laten doen en dat was ook erg mooi gedaan.
Sirocco doet alleen eigen frames, een beetje centraler in Nederland zou ook wel fijn zijn. :wink:
Pman schreef:
gios schreef: BCP zou ik niet weten (heeft toch een goede naam), maar Vittorio zelf heeft mijn frame gedaan. Een ander frame heb ik via Sirocco Hoogerheide laten doen en dat was ook erg mooi gedaan.
Sirocco doet alleen eigen frames, een beetje centraler in Nederland zou ook wel fijn zijn. :wink:
Sirocco zelf spuit geen enkel frame voor zover ik weet, maar laat het elders doen. Ook andere frames! Ik heb toen geloof ik €125 betaald.
Pman schreef:
m-gineering schreef:

Peter
de spuiter van santos zelf evt? http://www.bikepaint.nl
Dit soort beschadigingen lijken me een mooie, goedkope "anti-diefstal" als ze toch geen kwaad kunnen, zitten trouwens dezelfde soort beschadigingen op mijn koga ondanks de zéér (zou het bijna vet drukken!) hoogwaardige kwaliteit lak.