Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk draadloos balhoofdstel? - Forum Wereldfietser

Welk draadloos balhoofdstel?

De balhoofdlagers van m'n vakantiefiets zijn toe aan vervanging. Ik zie balhoofd sets met stalen- en met aluminium lagercups. Mijn eerste gedachte zou zijn staal, lekker degelijk en wat geeft die paar gram nou. Maar ik zie ook dat eigenlijk alleen de goedkoopste balhoofdsets zijn uitgevoerd met stalen lagercups. Boven 30 euro is het vrijwel uitsluitend aluminium.

Zijn er sterke argumenten voor het een of het ander?

Frank
de betere headsets (=zonder schroefdraad) zijn inderdaad van aluminium, duurder, want nauwkeuriger gemaakt en mede daardoor betere afdichting tegen vuil van buiten (van onderen vooral). Ook hebben ze goed afgedichte lagersets en geen losse kogels. zijn ook minder roestgevoelig. Op zich is een stalen headset helemaal niet verkeerd, als je het goed in de gaten houdt. Qua gewicht ligt de winst tussen de 70 en 100 gram. Aluminium sets zijn er ook in talloze maten, bij de stalen types is de keuze beperkt.
frank bueters schreef:De balhoofdlagers van m'n vakantiefiets zijn toe aan vervanging. Ik zie balhoofd sets met stalen- en met aluminium lagercups. Mijn eerste gedachte zou zijn staal, lekker degelijk en wat geeft die paar gram nou. Maar ik zie ook dat eigenlijk alleen de goedkoopste balhoofdsets zijn uitgevoerd met stalen lagercups. Boven 30 euro is het vrijwel uitsluitend aluminium.

Zijn er sterke argumenten voor het een of het ander?

Frank
Wat heb je nu? Zijn de lagers daarvan niet te vervangen?
'T is een Ritchey met stalen lagercups, het standaard balhoofd van een Santos SCC 02 van ca 10 jaar geleden. De kogelringen kunnen worden vervangen. Echter de rubber afdichting aan de bovenkant is al een tijd geleden stukgedraaid. Ritchey kan- of wil geen losse afdichting leveren. Inmiddels is de boel aardig rot.

Ben toch een beetje huiverig voor alu cups. Lijkt me gevoeliger voor slijtage en bovendien zijn de kogels toch van staal. En staal op aluminium, verschillende valenties, gaat dat altijd goed?

Zie inmiddels ook rvs balhoofdsets, o.a. van Hope. Lijkt me prachtig maar voor die prijs (€ 85 ex verzenden) zet ik er over 10 jaar wel weer een nieuwe op.

Tenzij iemand nog een goed argument tegen weet wordt het een stalen balhoofdsetje.

Frank

NB "Ik ben al zoveel gescheurde aluminium conussen op de voorvork tegen gekomen, dat een goedkopere stalen versie een plus is." Bron: M-gineering
Ik zou daar niet zo huiverig voor zijn eigenlijk, de slijtage op balhoofdstellen die ik zie is 99/100x de lagers (vaak niet goed onderhouden). De belasting van een balhoofd lijkt me nou niet bepaald vergelijkbaar met dat van een frame, als je het goed afstelt gaat het alleen om een continue wrictie/draaibeweging

Gezien gewicht en de roesteigenschappen zou ik voor een alu versie gaan, cane creek 40 of 110 is iets heel leuks voor dat geld.
Lezen wil wel eens helpen. Las op Marten's website het verschil tussen Ahead en geïntegreerd. Het blijkt een geïntegreerd balhoofd te zijn. Santos maar eens vragen wat er precies in moet.

Frank
frank bueters schreef: Ben toch een beetje huiverig voor alu cups. Lijkt me gevoeliger voor slijtage en bovendien zijn de kogels toch van staal. En staal op aluminium, verschillende valenties, gaat dat altijd goed?

Zie inmiddels ook rvs balhoofdsets, o.a. van Hope. Lijkt me prachtig maar voor die prijs (€ 85 ex verzenden) zet ik er over 10 jaar wel weer een nieuwe op.

Tenzij iemand nog een goed argument tegen weet wordt het een stalen balhoofdsetje.

Frank

NB "Ik ben al zoveel gescheurde aluminium conussen op de voorvork tegen gekomen, dat een goedkopere stalen versie een plus is." Bron: M-gineering
Goedkope stalen (en aluminium) balhoofdstellen hebben vaak hele rare passingen. Betere zijn wel netjes aan de maat. Een stalen vorkring (baseplate) is wel aan te bevelen. Alles kan stuk, (deuken afbreken), maar dat is toch een zeldzaamheid

Afbeelding
bike components heeft aardig wat keuze aan balhoofden (ook ahead semi-integrated, of is dat weer wat anders?)
Matthie9000 schreef:bike components heeft aardig wat keuze aan balhoofden (ook ahead semi-integrated, of is dat weer wat anders?)
Semi integrated heet het officiëel. Volledig geïntegreerd zou betekenen dat de kogeltjes op het aluminium van de balhoofdbuis draaien. Bestaat ook :roll: Heb Santos maar eens gebeld. Weten ook aan de hand van het frame nummer niet wat er in moet. Fotootje gestuurd, we wachten af.

Maar als ik de doorsnede van de semi integrated headset bekijk dan ga ik dat er niet zelf inpersen. Dat kan alleen maar scheef gaan.

Frank
frank bueters schreef:
Matthie9000 schreef:bike components heeft aardig wat keuze aan balhoofden (ook ahead semi-integrated, of is dat weer wat anders?)
Semi integrated heet het officiëel. Volledig geïntegreerd zou betekenen dat de kogeltjes op het aluminium van de balhoofdbuis draaien. Bestaat ook :roll:
Integrated Headsets Explained

Of dat inderdaad bestaat zoals jij het uitlegt, weet ik niet, maar ik hoop het niet, zeg…

In het algemeen past bij een geïntegreerd balhoofd de gesloten lager direct in de balhoofdbuis. Geen losse kogeltjes.

.tsooJ
Alien schreef:Of dat inderdaad bestaat zoals jij het uitlegt, weet ik niet, maar ik hoop het niet, zeg…
hier even lezen
Wat lezen? Ook daar staat niet dat "de kogeltjes op het aluminium van de balhoofdbuis draaien".

.tsooJ
frank bueters schreef:Ben toch een beetje huiverig voor alu cups. Lijkt me gevoeliger voor slijtage en bovendien zijn de kogels toch van staal. En staal op aluminium, verschillende valenties, gaat dat altijd goed?
Voor de goede orde: Bij vrijwel alle aluminium balhoofden lopen de kogels niet op aluminium cups, maar zijn de aluminium delen een vatting waarin geïntegreerde lagers zitten. In die industrielagers zijn het gewoon stalen kogels die op stalen lagerschalen lopen.

Het is eigenlijk net als met naven: er zijn naven met stalen cup & conus, en er zijn aluminium naven waarin industrielagers geplaatst worden. Maar altijd loopt er staal op staal.

Grtjs,
Walter - heeft ook een balhoofdvrije fiets
waltertje schreef:Het is eigenlijk net als met naven: er zijn naven met stalen cup & conus, en er zijn aluminium naven waarin industrielagers geplaatst worden. Maar altijd loopt er staal op staal.
Behalve bij Shimano naven.

.tsooJ
Alien schreef:Wat lezen? Ook daar staat niet dat "de kogeltjes op het aluminium van de balhoofdbuis draaien".

.tsooJ
naam en rugnummers?
:?:

Zeg, heb jij niet een paar wielen te bouwen, ofzo?

.tsooJ
Alien schreef::?:

Zeg, heb jij niet een paar wielen te bouwen, ofzo?

.tsooJ
alleen met stalen cups, stalen conussen ... ;)
waltertje schreef:Bij vrijwel alle aluminium balhoofden lopen de kogels niet op aluminium cups, maar zijn de aluminium delen een vatting waarin geïntegreerde lagers zitten. In die industrielagers zijn het gewoon stalen kogels die op stalen lagerschalen lopen.
Dat verklaart veel. Ik zag het nog niet voor me, stalen kogels in aluminium kogelbanen.
waltertje schreef:Walter - heeft ook een balhoofdvrije fiets
Waw?

Frank
frank bueters schreef:
waltertje schreef:Bij vrijwel alle aluminium balhoofden lopen de kogels niet op aluminium cups, maar zijn de aluminium delen een vatting waarin geïntegreerde lagers zitten. In die industrielagers zijn het gewoon stalen kogels die op stalen lagerschalen lopen.
Dat verklaart veel. Ik zag het nog niet voor me, stalen kogels in aluminium kogelbanen.
waltertje schreef:Walter - heeft ook een balhoofdvrije fiets
Waw?

Frank
Maar wel met kogelkopjes...
frank bueters schreef:
waltertje schreef:Walter - heeft ook een balhoofdvrije fiets
Waw?
Bingo!

Wltr