Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crosso Dry fietstassen - Forum Wereldfietser

Crosso Dry fietstassen

Over 2 maanden ga ik met mijn vrouw door Schotland fietsen.
Omdat Schotland niet als droog te boek staat en ook geen regenseizoen heeft waar je omheen kunt fietsen, leek het me goed om een set waterdichte tassen aan te schaffen. Ze moesten een beetje ruim zijn, niet om zoveel mogelijk mee te nemen maar wel om bijvoorbeeld ook een brood droog te kunnen verslepen (in de tas dus).

Ik had een setje Ortlieb City Rollers, die zijn prima waterdicht, niet bombproof maar sterk genoeg, en groot genoeg voor een complete bepakking. Deze heb ik naar mijn vrouw doorgeschoven.
Na enig zoekwerk kwam ik bij Crosso.pl uit, contact opgenomen en het leek me wel wat, bovendien zagen de tassen er op de foto mooi uit (smaak). Ik was wel gecharmeerd van het eenvoudige montagesysteem (haken), het volume (30l + 60l) en de prijs (120 euro voor 4 tassen). Toen bleek dat de achtertassen niet standaard op mijn achterdrager passen (Santos pack rack dinges made by Tubus), geen punt want ze konden de haken verplaatsen.
Na veel gemail besteld (mailcontact verliep prima) en vandaag bezorgd.

Wat opviel toen ik ze uitpakte waren twee dingen: De eenvoud en de soliditeit.
Wel ga ik nog even mijn bagagedrager lokaal beschermen met gaffertape of slang, de stalen haken krassen anders en het maakt lawaai (zeiden ze zelf bij Crosso, ze leveren trouwens ook een 'protection kit' mee desgewenst).
Voor zover ik dat nu kan beoordelen voldoen de tassen aan de verwachtingen, zodra ik de boel een keer op de fiets heb gehad zal ik foto's maken en dit verhaal aanvullen.

Ik open dit draadje omdat ik nog nauwelijks ervaringen met deze tassen tegen ben gekomen, lijkt me daarom nuttig om hier kennis over te gaan delen.

Gr. Hans
Ik vind ze wel erg stijlvol.
HansB schreef:Ik open dit draadje omdat ik nog nauwelijks ervaringen met deze tassen tegen ben gekomen, lijkt me daarom nuttig om hier kennis over te gaan delen.
Ze zijn toch al veel vaker langsgekomen hier, o.a. hier.
Dat de Crosso Dry fietstassen een groter volume zouden hebben dan de Ortlieb tassen was mij ook al opgevallen. Echter vraag ik me af in hoeverre dit klopt. De Crosso tassen zijn breder, maar wel wat minder diep dan die van Ortlieb. Ook heb ik met behulp van de afmetingen de inhoud berekend. De Crosso tassen hebben volgens de berekeningen wel wat meer inhoud, maar zeker geen 10 liter.

Afmetingen Ortlieb Back Roller Classic
Hoogte: 42 cm
Breedte: 23/32 cm
Diepte: 17 cm
Geclaimde inhoud: 20 liter
Berekende inhoud: 19,6 liter

Afmetingen Crosso dry big
Breedte: 27/38 cm
Diepte 16 cm
Geclaimde inhoud: 30 liter
Berekende inhoud: 21,8 liter

Nu heb ik Crosso hierover gemaild, zij zeggen hun tassen te vullen met vloeistof om de inhoud te meten, en dat deze methode een inhoud van 30 liter aan toont.

Weet iemand hoe het zit met de inhoud van de Crosso en Ortlieb tassen?
ik heb ervaring met de Ortliebs Classic en de Crosso Expert Big (60 liter).

http://www.crosso.pl/pages/en/products/ ... rt-big.php

De Crosso zijn veel groter en hebben nog een extra afneembare achtertas.
Met de classics heb ik altijd problemen om mijn bagage in te pakken en vaak een extra paktas nodig. Dat is met de Crosso niet het geval.
luddo schreef:ik heb ervaring met de Ortliebs Classic en de Crosso Expert Big (60 liter).

De Crosso zijn veel groter en hebben nog een extra afneembare achtertas.
Ook voor Ortlieb-tassen bestaan er afneembare aanhangtasjes: http://www.ortlieb.nl/
Daarvoor moet je wel gaten prikken in je Ortlieb-tassen (en dat is even slikken bij nieuwe tassen), maar het eindresultaat is terug volledig waterdicht.

Renaat
Traction schreef:Dat de Crosso Dry fietstassen een groter volume zouden hebben dan de Ortlieb tassen was mij ook al opgevallen. Echter vraag ik me af in hoeverre dit klopt. De Crosso tassen zijn breder, maar wel wat minder diep dan die van Ortlieb. Ook heb ik met behulp van de afmetingen de inhoud berekend. De Crosso tassen hebben volgens de berekeningen wel wat meer inhoud, maar zeker geen 10 liter.

Afmetingen Ortlieb Back Roller Classic
Breedte: 23/32 cm
Diepte: 17 cm
Geclaimde inhoud: 20 liter
Berekende inhoud: 19,6 liter

Afmetingen Crosso dry big
Breedte: 27/38 cm
Diepte 16 cm
Geclaimde inhoud: 30 liter
Berekende inhoud: 21,8 liter

Nu heb ik Crosso hierover gemaild, zij zeggen hun tassen te vullen met vloeistof om de inhoud te meten, en dat deze methode een inhoud van 30 liter aan toont.

Weet iemand hoe het zit met de inhoud van de Crosso en Ortlieb tassen?
Ik vermoed dat je er bij de berekening van uit bent gegaan dat de tas de vorm van een trapeziumvormige doos behoudt. Ik denk echter dat de tas veel meer uitbolt en dan meer een buisvorm krijgt. Als je die - ook overdreven - benadering uitrekent dan zijn ze even hoog maar de crosso heeft een diameter van 38 cm en de Ortlieb van 32. Omdat inhoud kwadratisch gaat met de diameter van de pijp is het volumeverschil dan dik 40%. Een eind in de richting.
Een betere test doe je uiteraard met tennis- of golfballetjes en je houdt rekening met de lucht tussen de balletjes. Leuk om in samenwerking met de plaatselijke tennis- of golfclub te doen :idea: 8) :roll:
Leon
Ik heb hier nog eens setje crosso dry big liggen, ze zijn ongeveer even groot als de ortliebs, wat ik begreep is dat zij het volume meten als de tas open is, dus de sluiting niet driedubbel gerold....
Aangezien die tassen toch waterdicht zijn, gewoon vullen met water, wegen (1 liter=1 kg) en de resultaten in dit topic plaatsen. Meten=weten :wink:
Verschil van 10 liter moet toch opvallen als ik hetzelfde inpak als in de ortliebs, ik hou het op 20liter....
Dank voor de reacties! Zat serieus te twijfelen tussen de twee merken, de grotere capaciteit van de tassen was een van de redenen waarom ik ze in overweging nam.

De verklaring van dat ze gemeten worden zonder dat de tassen gesloten zijn, klinkt erg plausibel. 10 liter per tas meer zou betekenen dat de Crosso's 50% meer capaciteit zouden moeten hebben dan de Ortlieb's. Gezien de reacties, de foto's van beide producten en de berekening, denk ik niet dat er daadwerkelijk zo'n groot verschil in de tassen zit.

Denk dat mijn keuze toch naar Ortlieb Back Roller City gaat. Ze zijn nog wat lichter dan de Crosso's, plus ik kan ze nu zelfs goedkoper krijgen dan de Poolse tegenhanger :!:
Iemand die mij kan helpen bij bepalen welke fietstassen ik moet kopen? Ik heb een Tubus cargo achterdrager, en Tubus Tara voordrager. Ik vraag mij af of het Crosso bevestigingssysteem past op deze dragers?

Ik las al dat de Ortlieb front roller niet compatibel is met de Tubus Tara, en dat je vervangende haken nodig hebt, zodat ze over de dikkere buizen passen. Klopt dit? Volgens ortlieb gaan de front rollers tot 16mm, Tubus Tara is 14mm.

Keuze gaat tussen:

- Crosso expert set: 205€ (excl verz)
- Crosso dry set: 95€ (excl verz)
- Ortlieb set (city), zonder rack bag: 115€ (incl verz) -> past niet?
- Ortlieb set (classic), zonder rack bag: 175€ (incl verz) -> geen verschil met city?

Op dit moment neig ik eerder naar Crosso, maar geen idee hoe robuust het bevestigingssysteem is, en of dit zal passen.

Afgaande op de foto lijkt het mij straf dat in de dry evenveel past als in de expert... (60l)

Andere voorstellen uiteraard welkom!
jorge_regula schreef:Ik las al dat de Ortlieb front roller niet compatibel is met de Tubus Tara, en dat je vervangende haken nodig hebt, zodat ze over de dikkere buizen passen. Klopt dit?
Nee. Je hebt vulstukjes nodig voor in de haken, die worden in twee verschillende dikten meegeleverd. Af en toe hoor je hier op het forum de klacht dat die vulstukjes eruit vallen en kwijtraken. Zelf heb ik dat in de dik vijf jaar dat ik mijn Classic front rollers heb nog niet meegemaakt, misschien is het een probleem dat bij oudere tassen voorkwam en vervolgens opgelost is?
- Ortlieb set (city), zonder rack bag: 115€ (incl verz) -> past niet?
- Ortlieb set (classic), zonder rack bag: 175€ (incl verz) -> geen verschil met city?
Verschillend materiaal, gewichtsverschil. Even zoeken op het forum geeft meer informatie.

Succes met de beslissing,

Carl
Carl schreef:Af en toe hoor je hier op het forum de klacht dat die vulstukjes eruit vallen en kwijtraken. Zelf heb ik dat in de dik vijf jaar dat ik mijn Classic front rollers heb nog niet meegemaakt,
Ik heb het zowel op oude als nieuwe tassen ook nooit meegemaakt. Kan geluk zijn, maar het lijkt in ieder geval geen standaardprobleem te zijn. (Natuurlijk wel vervelend als het je het onverwachts op vakantie overkomt.)

Renaat
jorge_regula schreef:Iemand die mij kan helpen bij bepalen welke fietstassen ik moet kopen? Ik heb een Tubus cargo achterdrager, en Tubus Tara voordrager. Ik vraag mij af of het Crosso bevestigingssysteem past op deze dragers?
De crosso experts zijn in afmetingen groter dan de Dry,
•Base width: 27 cm
•Width: 35 cm
•Height after 3 rollings: 49 cm
•Thickness: 16 cm

Daarnaast past er nog losse spullen onder de klep (bijvoorbeeld een jas of trui) en heb je de losse achtervakken. Deze vind ik erg handig om een brander op te bergen, een regenjasje of een fles cola waar je snel bij moet.

Ik heb zelf de Tubus Cosmo, de tas past alleen op de bovenste trede, niet op de lagere lowrider. ik geloof dat ze op aanvraag wel de haakjes ergens anders kunnen plaatsen.

Het bevestigingssysteem is vrij eenvoudig, maar dan gaan ze ook minder snel stuk.
Revanho schreef:
Carl schreef:Af en toe hoor je hier op het forum de klacht dat die vulstukjes eruit vallen en kwijtraken. Zelf heb ik dat in de dik vijf jaar dat ik mijn Classic front rollers heb nog niet meegemaakt,
Ik heb het zowel op oude als nieuwe tassen ook nooit meegemaakt. Kan geluk zijn, maar het lijkt in ieder geval geen standaardprobleem te zijn. (Natuurlijk wel vervelend als het je het onverwachts op vakantie overkomt.)

Renaat
Ik heb om dit te voorkomen stukjes waterslang van een caravan-shop om de drager geplakt met zwarte tape; zo wordt de diameter precies die van de Ortliebhaak-zonder-vulstukje, en hangt de tas volkomen 'klapper'vrij. Ik las deze tip hier op het forum en ik kan hem van harte aanbevelen.
Roald schreef:Verschil van 10 liter moet toch opvallen als ik hetzelfde inpak als in de ortliebs, ik hou het op 20liter....
Ik heb het nagemeten door een Ortlieb backroller tas te vullen met water, tot de rand van de achterplaat, zodat je 'm nog kan dichtrollen. Resultaat is 15 liter per tas dus 30 liter per paar ipv 40 liter. De tassen stonden niet overdreven bol dus dit is een goede indicatie wat er in kan, en dat is dus 10 liter minder dan de fabrieksopgave.

Uit praktijkervaring weten we dat de Crosso's veel groter zijn en er meer in kan dus die 50% meer volume zou best kunnen kloppen.