Additionally, paste this code immediately after the opening tag: woon-werk/stadsfiets: advies gevraagd - Forum Wereldfietser

woon-werk/stadsfiets: advies gevraagd

Ik reed in de stad altijd op een oudere, goedkope damesfiets. Onlangs gebruikte ik mijn Koga Randonneur eventjes om van thuis naar school te fietsen. Hij is nogal log, maar ik fietste veel liever met de logge stevige fiets dan met mijn krakkemikkig fietsje. Ik ga sneller, het voelt allemaal een pak stabieler, etc.

Aangezien ik m'n Koga toch wat wil ontzien en hij ook niet heel ideaal is (groot zwaarvlinderstuur, niet zo onderhoudsvriendelijke derailleur, diefstal) voor de stad, zoek ik een nieuwe fiets die lang mee moet/mag gaan.

Ik twijfel tussen een opgelapte koersfiets én investeren in een Surly Cross Check (andere budgetfietsen mogen gerust aangeraden worden, ik heb éventjes last van hyperfocus op deze :) .)

Wat ik wil:
stevige stabiele rit (en dan misschien beter een herenkader ipv dames), maar wel ietwat wendbaar, want op sommige stukken is er geen fietspad en staan er nogal eens auto's langs de straat
spatbordmogelijkheden
single speed, geen fixed (is een terugtraprem slecht? ik had het ooit op een oude flandria, heerlijk reed die fiets en ik was altijd de snelste..misschien gewoon omdat alle andere gewoon rustig rijden)
geen racebocht
fiets voor vooral in stad
een mooie fiets (ik hou van simpelheid, fixies vind ik te, maar de oude randonneurs: jawel!)
de fiets staat -met wat uitzonderingen- 's nachts binnen

De cross check lijkt me goed vanwege de mogelijkheden: dikke banden, dunnen banden, nokjes overal,.. Hij wordt verkocht als allrounder. Ik wil er geen al te dunne racebanden op vanwege stukjes kassei/tramsporen, maar echt dikke, daar hou ik ook niet van.

Wat denken jullie?
Gewoon een oude tweedehands koersfiets kopen en die oplappen?

Ik ben klein en licht (1m65 - 50kg), dat is misschien goede info naar die "stevigheid" toe.

Erg bedankt!
Een oudere racefiets oplappen, zou wel kunnen, maar volgens mij zit je dan wel aan smalle banden vast, en dat wilde je toch niet? En er zal ook een racebocht op zitten, waarvan je ook aangeeft dat je dat niet wilt, al kun je die natuurlijk wel vervangen. Op die Surly zit toch ook een racebocht?

Ik zou zelf niet zo snel een racefiets als stadsfiets gebruiken. De zit op zo'n fiets is me te diep. Leuk voor een ritje op zondagmiddag, maar als stadsfiets snel vermoeiend, denk ik...

Waarom wil je overigens het liefst een single speed? Zo lang er geen kettingkast op de fiets zit, blijf je met relatief veel onderhoud zitten, want het is vooral de ketting die onderhoud nodig heeft. Een derailleur zorgt in ieder geval niet voor veel extra onderhoud. Het zorgt wel voor versnellingen, en dat zou ik toch wel fijn vinden. Ik wil zelf in ieder geval niet meer zonder...

Overigens voldoet, op die single speed na, mijn eigen stadsfietsje geheel aan jouw beschrijving: stabiel maar toch (zeer) wendbaar, nokjes voor spatborden (en ook voor een bagagedrager trouwens), geen racebocht, mooi... :D
Afbeelding

Ik heb er zelf ook spatborden en een bagagedrager op. En een slot is voor in de stad ook wel handig. Verder zit er nog verlichting, een standaard, een fietscomputer en een bel op. Vind het een ideaal stadsfietsje, mits je in de winter de ketting een beetje schoon houdt, want die is natuurlijk kwetsbaar...

Andere merken hebben ongetwijfeld vergelijkbare fietsen. Zo heb ik zelf ook bij Cube gekeken, bij hun cross hybrides. Zijn ook mooie fietsen. Bijvoorbeeld deze, met een Shimano Alfine 11-versnellingsnaaf. Is zo te zien ook voorzien van nokjes. En Cube levert eventueel ook een setje spatborden (en een bagagedrager)...

Wat is je budget eigenlijk?
Henrie schreef:Een oudere racefiets oplappen, zou wel kunnen, maar volgens mij zit je dan wel aan smalle banden vast, en dat wilde je toch niet?
Een met zorg uitgezochte oudere racefiets heeft aanzienlijk meer ruimte voor spatborden en bredere banden dan een modern geval. Zijtrekremmen met 57mm remhoeven zijn goed voor spatborden en 30-32mm bandjes, frames met middenoprekremmen doen vaak nog meer.

Afbeelding
Waarom single speed.. goh, ik had dus ooit een Flandria met terugtraprem en ik vond het zalig fietsen, dat was in Gent, dus niet geheel vlak. Helaas vond iemand anders het ook een mooie fiets.

En budget: stukje per stukje, dus zo duur als ik het maak, maar ik wil er geen fortuin aan geven. Dat is ook wat hetgeen waar ik tussen twijfel: budgetfiets (400 met onderdelen die ik nog heb, etc?) of ineens wat meer (1000?) geven, omdat je in de stad toch nog meer met het fietsdiefstalgegeven zit. Ik wil hem zelf wat opbouwen, omdat me dat leuk/leerrijk lijkt.

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 45630.html zag ik. Kan je zo zien of er een iets bredere band in kan? Het is precies wel moeilijk een oudere fiets te vinden voor mijn grootte.

En omdat het mag en het oog ook wat wil: ik hou écht niet van die sloping frames.
:oops:
Juut schreef:Waarom single speed.. goh, ik had dus ooit een Flandria met terugtraprem en ik vond het zalig fietsen, dat was in Gent, dus niet geheel vlak. Helaas vond iemand anders het ook een mooie fiets.

En budget: stukje per stukje, dus zo duur als ik het maak, maar ik wil er geen fortuin aan geven. Dat is ook wat hetgeen waar ik tussen twijfel: budgetfiets (400 met onderdelen die ik nog heb, etc?) of ineens wat meer (1000?) geven, omdat je in de stad toch nog meer met het fietsdiefstalgegeven zit. Ik wil hem zelf wat opbouwen, omdat me dat leuk/leerrijk lijkt.

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 45630.html zag ik. Kan je zo zien of er een iets bredere band in kan? Het is precies wel moeilijk een oudere fiets te vinden voor mijn grootte.

En omdat het mag en het oog ook wat wil: ik hou écht niet van die sloping frames.
:oops:
Ik vind sloping frames juist mooier dan 'rechte' frames. Maar ja, smaken verschillen. Ik vind oversized aluminium buizen ook mooier dan dunne, ronde stalen buizen... :)

Of er in die racefiets een brede band gemonteerd kan worden, weet ik niet. Ik ken de fiets niet. Wellicht iemand anders hier...

Zelf opbouwen/ombouwen lijkt mij ook leuk om te doen. En je kunt dan bovendien de onderdelen kiezen die je zelf wilt. Succes ermee...
Juut schreef:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 45630.html zag ik. Kan je zo zien of er een iets bredere band in kan? Het is precies wel moeilijk een oudere fiets te vinden voor mijn grootte.
Alles met indexschakeling is veel te jong voor 57mm remmen. De omslag van 57 naar 49mm remmen zit in de eerste helft van de 70-er jaren. In NL had je bijvoorbeeld de Gazelle Champion Mondial A die hoge remmen en lange padden met oogjes had, terwijl de AA etc het met korte remhoeven moesten stellen
Henrie schreef:Waarom wil je overigens het liefst een single speed? Zo lang er geen kettingkast op de fiets zit, blijf je met relatief veel onderhoud zitten, want het is vooral de ketting die onderhoud nodig heeft. Een derailleur zorgt in ieder geval niet voor veel extra onderhoud.
Daar ben ik het niet mee eens. Gewoon al het grondig schoonmaken is een wereld van verschil. En bij een derailleursysteem is het goed schoonmaken (voor het beperken van slijtage) nog belangrijker. En indien men de ketting niet regelmatig vervangt, dan moet je telkens ook de kransjes en het voorblad vervangen. Dat is een aanzienlijk minder kostelijke zaak bij een single-speed en zo'n systeem heeft toch heel wat meer tolerantie.

Renaat
Cyclocrossers zijn geschikt voor "dikke" banden. Recht stuurtje erop, set V-brakes van een MTB'er die zonodig schijfremmen moet hebben, en je hebt je stadsracertje.

.tsooJ
Ik ben sinds een tijdje de gelukkige eigenaar van een opgeknapte single-speed Gazelle Champion Mondial, oorspronkelijk uitgezocht voor ongeveer wat jij ermee wilt gaan doen, maar inmiddels heb ik er ook al 250km in een weekend op gefietst... Ik ben er erg blij mee: snel en wendbaar in de stad, weinig onderhoud door de chainglider, single speed fietst heerlijk simpel en stil, en ik vind hem zelf ook gewoon erg mooi :)

Met spatborden en 28mm banden is er bij mij niet zo veel ruimte over, en m'n Schwalbe Durano's zijn niet bijzonder comfortabel, dus als je veel op kasseien fietst is dat misschien wel een probleem. Wat betreft de rem: een terugtrapnaaf rolt minder efficient dan een gewone, is me verteld, en bij een snelle fiets zijn krachtige remmen ook geen overbodige luxe natuurlijk.

Afbeelding
fjets by urje, on Flickr
Mooie fiets urje, wat voor verzet fiets je mee?
Dank! Verzet is 40/16, dus een stuk lichter dan jouw fixie. Ik trap daarmee het lekkerst tussen 25 en 30 km/u, hoewel rond de 20 met flink tegenwind ook nog redelijk te doen is. Boven de 35 worden m'n voeten duizelig ;) Eind van de maand staat er een rondje Nederland op de planning, ben benieuwd hoe het bevalt na een week met bepakking... :)
urje schreef:Ik ben sinds een tijdje de gelukkige eigenaar van een opgeknapte single-speed Gazelle Champion Mondial, oorspronkelijk uitgezocht voor ongeveer wat jij ermee wilt gaan doen, maar inmiddels heb ik er ook al 250km in een weekend op gefietst... Ik ben er erg blij mee: snel en wendbaar in de stad, weinig onderhoud door de chainglider, single speed fietst heerlijk simpel en stil, en ik vind hem zelf ook gewoon erg mooi :)

Met spatborden en 28mm banden is er bij mij niet zo veel ruimte over, en m'n Schwalbe Durano's zijn niet bijzonder comfortabel, dus als je veel op kasseien fietst is dat misschien wel een probleem. Wat betreft de rem: een terugtrapnaaf rolt minder efficient dan een gewone, is me verteld, en bij een snelle fiets zijn krachtige remmen ook geen overbodige luxe natuurlijk.

Afbeelding
fjets by urje, on Flickr
Ja dat is ook een reden om uiteindelijk misschien voor die Surly Cross Check te gaan, om bandenopties open te houden.

Jouw fiets lijkt in ieder geval op wat ik wil. Stelde je hem zelf samen? Of liet je hem ergens oplappen/pimpen? Zo ja: waar? Heb je ergens specificaties? En als je wil: hoeveel kostte hij je uiteindelijk?

Bedankt!
Tja, hoewel ik er nu wel mooi mee loop te showen, heb ik eigenlijk erg weinig gedaan voor de fiets. Ik vond hem tweedehands bij Breet Bikes in Wageningen. Eén van de werknemers daar (ook actief hier op het forum) had een jaar of drie daarvoor het frame opnieuw laten spuiten en heeft hem verder uitgerust met goede kwaliteit nieuwe onderdelen. Hij wilde wat nieuws, met wat aanpassingen (vooral licht en bagagedrager, dat zat er nog niet op) heb ik hem voor iets van 700 euro overgenomen. Een buitenkansje; als ik zelf de onderdelen bij elkaar had moeten scharrelen was ik veel meer kwijt geweest, en er was maar weinig op gereden.
(onvolledige) specificaties:
Frame: Gazelle Champion Mondial (welk type precies, geen idee)
Wielen: Exal SP19, dubbelbutted spaken, Miche naven, Schwalbe Durano banden
Shimano Ultegra remmen
Brooks Professional zadel
Velo Orange spatborden, bagagedrager, bidonhouder
(origineel) Campagnolo bottom bracket, Sugino cranks
Stuur, tandwielen, ketting weet ik zo niet, verlichting is budget op batterijen.

Maargoed, voor veel onderdelen zijn er prima functionele goedkopere opties te vinden (moet een stadsracer echt vakantiewielen hebben?), en als je een oude racefiets kan vinden die toevallig goed is onderhouden, dan kun je misschien ook veel meer hergebruiken dan alleen het frame, zoals in mijn geval, en kun je denk ik nog veel goedkoper uit zijn. Of van de andere kant: deze fiets is met het oude frame niet veel goedkoper dan als er een Surly CrossxCheck zou zijn gebruikt.

Bij mij bleek deze fiets een lang sluimerende liefde voor langere tochten te ontwaken, dus ik ben op zoek naar z'n grenzen, en ben blij dat het zo'n degelijke en stabiele fiets blijkt te zijn. Als je toch al een Koga Randonneur hebt staan, is die kans bij jou een stuk kleiner denk ik, dus er zijn vast wel keuzes anders te maken. Het is jammer dat Wageningen wat ver weg is, want bij Breet Bikes vinden ze dit soort vragen/klanten/projecten geloof ik het leukste wat er is. Succes met de zoektocht in ieder geval!