Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slovenie en Kroatie - Forum Wereldfietser

Slovenie en Kroatie

Mijn vriend en ik willen deze zomer (juni) gaan fietsen in Slovenië en Kroatie vanuit Oostenrijk (Villach).

We zijn ons nu aan het oriënteren op een goede route en vragen ons af of de 'rode' kustwegen te doen zijn? Op sommige trajecten is er een snelweg min of meer parallel. Is het dan te doen of is er dan nog steeds veel (vracht)verkeer?

Verder nog op zoek naar campingtips. Vooral in het binnenland hebben we nog niet veel kunnen vinden. En weet iemand of je je fiets overal op de trein mee kan nemen?

Annerije en Maarten
M&A schreef:We zijn ons nu aan het oriënteren op een goede route en vragen ons af of de 'rode' kustwegen te doen zijn?
Daarover verschillen de meningen hier op het forum sterk. Het onderwerp is hier al vaker langsgeweest. De meesten zullen het in elk geval af raden. Ik niet, want in het (voor- en) naseizoen is die weg heel goed te doen en zijn sommige stukken zelfs rustig te noemen.
Ik heb de 'jadranska magistrala', zoals de kustweg in Kroatië genoemd wordt, eind oktober 2008 gedaan en dan is die (op wat drukke stukken bij rijeka en split na) zeker te doen, en prachtig. De snelweg heeft zeker wat vracht- en bestemmingsverkeer van de weg gehaald.
Maar ik denk dat die weg zijn slechte reputatie niet (meer) aan vrachtverkeer te danken heeft. De vele altaartjes met plastic bloemen en waxinelichtjes zijn opgericht voor motorrijders en de drukte zal vooral komen van toeristen met caravans en campers. Voor beide groepen zal de piekdrukte in de zomer liggen. De vraag is of juni al hoogseizoen is.
Ik zou in die maand kiezen voor het binnenland of beter nog: eilandhoppen. De zomervariant van eurovelo nr 8 gaat in ieder geval over de eilanden.

In Slovenië zou inmiddels een fietsroute langs de kust moeten liggen. In 2008 waren delen hiervan nog niet af.
Ik sluit me aan bij Elstar, het meeste verkeer kom je tegen in de plaatsen zelf tot een paar kilometer daarbuiten. Afhankelijk van wanneer ze in Beieren vakantie hebben (daar hebben ze een lange pinkstervakantie) zal het drukker zijn dan normaal in deze periode. Hoe verder je naar het zuiden gaat hoe rustiger het wordt met andere buitenlanders. Eilandhoppen is zeker een optie, houdt er wel rekening mee dat het zeker in juni nog een heel gepuzzel kan zijn om van eiland naar eiland te gaan omdat fietsen niet altijd mee mogen.

Voor meer antwoorden even zoeken.

Peter
Ga vanuit Villach niet over de Wurzenpas naar Kranjska Gora, die is 18 %! :roll: Ik heb die eens zonder bagage gereden (na een vakantie met) en tilde mijn voorwiel van de weg. :wink: Ga dan liever naar Tarvisio (It) over een niet al te drukke weg. Vandaar loopt een fietspad over een vroegere spoorlijn tot vlak voor Jesenice.
De weg ten zuiden van Rijeka is nogal druk en smal, met steile afdalingen en klimmen. 2 jaar terug werd er daar wel hard gebouwd aan een nieuwe foeilelijke autoweg daar; ik reed toen in een dag naar en van Krk.
Als je van klimmen houdt dan zou ik juist wel over de Würzenpas gaan :D

Wij waren in 2009 in Slovenië, Kroatië en Bosnië.
Er waren toen in ieder geval campings in:

- Volarje (SLO)
- Postojna (SLO)
- Korana (KRO)
- Belavici (KRO)
- Doljenske Toplice (SLO)
- Ljubljana (SLO)
- Bled (SLO)

De camping in Kranjska Gora is niet meer (iig in 2009 niet).

Zie ook onze website: http://www.fietsenineuropa.nl/category/balkan-2009/

Over de kustweg hebben wij niet gefietst, dus daar kan ik helaas niets over zeggen.

Gudrun
Bedankt voor de reacties, we zijn inmiddels veilig weer terug.
Vanwege de warmte is het iets minder Kroatië en iets meer Slovenië geworden. Ook erg mooi. We zullen nog wat informatie op de landenwiki aanvullen, maar heel kort: ook in juni waren de rode kustwegen redelijk rustig. Alleen een stuk na Rijeka richting Krk was vrij druk, als het verkeer van de nieuwe autoweg weer op de oude weg komt.
En we zijn over de Wurzenpas teruggekomen vanuit Slovenië. De andere kant op is inderdaad vooral geschikt voor bikkels met stalen kuiten.
Hey M & A,

Ik ga over een paar weken rondje Slovenie en Kroatië fietsen.
Is jullie rondje (inclusief campings) ergens te vinden (op een website of zo)?
scheelt mij weer een hoop puzzelwerk
Campings van Slovenië zijn gewoon op de website (http://www.slovenia.info/en/Campsite.htm?kamp=0&lng=2) van het verkeersburo te vinden. Gebruik hiervoor niet de wegenkaarten, die klopt in een aantal gevallen niet meer, er zijn er ook weer een paar bijgekomen.
Zonder al te veel plannen liggen ze allemaal binnen een dagafstand fietsen van elkaar.
Theo B schreef:Hey M & A,

Ik ga over een paar weken rondje Slovenie en Kroatië fietsen.
Is jullie rondje (inclusief campings) ergens te vinden (op een website of zo)?
scheelt mij weer een hoop puzzelwerk
We hebben zelf een ronde in elkaar gezet. http://goo.gl/maps/LYEz9, we hebben van Split naar Karlovac met de nachttrein afgelegd.

Campings aan de kust zijn er in overvloed, campings in het binnenland zijn er voldoende op fietsafstand, maar het is goed om van tevoren het uit te zoeken, al zijn voldoende overnachtingsplekken mocht er toch geen camping op de verwachte plek zijn.

Als je nog specifieke vragen hebt, laat het weten.
beste Pman en M&A,

dank voor de tips (en het google-mapsrondje). Ik ga checken of jullie een mooi rondje verzonnen hebben
Theo, het mooiste rondje maak je zelf. Op de site van het verkeersburo (zie eerdere link) staan genoeg routes en suggesties om het hier een paar jaar vol te houden, of om zelf wat aan elkaar te knopen, houdt er wel rekening mee dat er een aantal wegen zijn waar je niet mag fietsen, op de kaarten staat dit niet aangegeven dus zul je ter plekke iets moeten verzinnen.