Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS en linux - Forum Wereldfietser

GPS en linux

Ja, ik heb de regels gevolgd en eerst het internet afgespeurd op zoek naar info over een goede fiets-gps.

Ja, ik heb dus bijgeleerd over 'tracks' en 'routes', over Mio en Garmin, over BaseCamp en Openstreetmap en over de mogelijkheid om vanaf fietsnet.be of vanuit GoogleMaps routes om te zetten naar een gps-bestaand (gpx, kml...).

Waarom dan toch nog de moeite doen voor een nieuw topic, 't staat eigenmlijk al in de titel: ik gebruik linux (ubuntu) op mijn computer ipv windows of Mac. Zijn er mensen die deze combinatie ook hebben en welke gps is dus compatibel met linux?

Lieven
Ik gebruik ook Linux (Mint) op mijn computer. Zolang je online routes genereert en ze als GPX / KML download kun je ze ook gewoon op je GPS zetten. Of Basecamp er ook in een Linux-versie is weet ik niet.

Ik weet niet of ik hiermee je vraag voldoende beantwoord heb, anders laat het maar even weten..

Groet
Eric
In principe is elke GPS die in een USB-Storage stand komt na aansluiten van de usb kabel geschikt om met Linux te gebruiken (allemaal FAT32 bestandsysteem). Je kunt dan zo makkelijk gegevens erop en eraf kopiëren (de GPX bestanden vooral).

Garmin eTrex 10/20/30, GPSmap 62/78 series, Oregon series, Edge serie, Dakota 10/20 en Montana serie (Colorado niet te vergeten) kunnen dit allemaal.

Oudere Garmin toestellen zoals de GPSmap60 en eTrex Vista/Legend kunnen dit niet.

Verder kan het volgens mij ook met Bryton, Mio en TwoNav en Teasi GPS toestellen.

Overal is de GPX op te kopiëren, meestal met een track erin. Niet veel die een KML aankunnen en sommige een KMZ (als custom map met jpgs erin).

Daarnaast bestaat er nog een programma zoals RouteConvertor die onder Java werkt en een Linux versie kent en Qlandkarte, wat ook met OSM kaart tiles werkt en zo met offline kaarten kan werken.
Marco,

Bedankt voor de info. Werk met Linux Mint en ga binnenkort een eTrex 20 aanschaffen. Kaart en kompas blijven wel in de fietstas.

Piet.
Bedankt voor de reacties.

@ Eric: dat sluit aan bij wat ik al min of meer 'voelde'. Blijf ik met de vraag zitten hoe het zit met het updaten van de software. Ik vermoed dat het vooral voor het updaten van de kaarten een probleem zou kunnen zijn, maar dat probleem heb je al niet als je met OpenStreetMaps werkt.

Maar stel dat ik tijdens de toch de route een beetje wil veranderen of dat er gedwongen herberekend moet worden, of stel dat ik toch de kortste weg naar een bepaalde plek wil vinden. Staat de software die daarvoor nodig is los van een windows/mac/linux? Of zouden er daar problemen kunnen optreden?

Lieven
GPS Expert schreef:Daarnaast bestaat er nog een programma zoals RouteConvertor die onder Java werkt en een Linux versie kent en Qlandkarte, wat ook met OSM kaart tiles werkt en zo met offline kaarten kan werken.
En alle routeplanners die via een browser werken zoals everytrail, gpsies, google maps (firefox + elseware Gmap2GPX), en ook diverse fietsroute websites.

Heb je een City Navigator NT Europe DVD, dan heb je Windows of OS X nodig om die te kunnen gebruiken en bij te werken.

Firmware is vaak via Wiki's als losse bestanden te downloaden en direct op de GPS te zetten.

Garmin Connect en websites die met Garmin Communicator perse moeten werken word wat lastig, maar zelfs daarvoor zijn oplossingen: http://www.andreas-diesner.de/garminplu ... p?id=start