Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vering op voorvork? - Forum Wereldfietser

vering op voorvork?

Hoi,

Ik ben me aan het oriënteren op vakantiefietsen, waarbij ik zo onderhand tot de conclusie ben gekomen dat een Giant Custom Super Light wel iets voor mij zou kunnen zijn, gezien het budget en mijn eisen. Nu hebben ze bij Giant er echter in de collectie 2003 vering op de voorvork gezet. Ik ben zeker van plan om te gaan fietsen met bagage, dus zeer waarschijnlijk ook op een voordrager. Kan dit in combinatie met vering op de voorvork?

Ik hoop (en neem ook wel aan) dat iemand mij verder kan helpen!

Karin

Ik weet zo even niet het merk, maar ik weet wel dat er draagers bestaan die op een geveerde vork kunnen. Er zijn ook oplossingen die op de een of andere manier aan je stuur bevestigd zijn en boven de vork 'zweven'.

Cordo heeft een aluminium drager, die op het niet afgeveerde deel van de vork wordt gemonteerd.
En Tubus heeft een stalen drager (de swing), die op het afgeveerde deel wordt gemonteerd (zwevend).

Maar weet iemand hier ook wat nu eigenlijk de gevolgen voor de veereigenschappen van een lowrider gemonteerd op het niet afgeveerde deel zijn?

Groet,
Jorrit
Redelijk recentelijk heeft in de Wereldfietser een, naar mijn idee goed en objectief artikel gestaan over voorvorkvering. Als ik mij niet vergis is het probleem van de ophanging van de voordrager daarin niet meegenomen.
Ik ben geen voorstander van vering. Het is zwaar, kwetsbaar, nauwelijks repareerbaar en na veel gesprekken met mountainbikers en wereldfietsers ben ik tot de conclusie gekomen dat alleen de allerduurste volledig instelbare (in- en uitgaande demping onafhankelijk) en uitschakelbare(!) systemen tot tevredenheid leiden. Veercomfort is redelijk goed te krijgen doormiddel van brede zachte banden (bijv. 54 mm op 3.5bar) en zachte, dikke handvaten. De brede banden, mits met glad loopvlak in het midden, hebben hard opgepompt op asfalt nauwelijks een hogere rolweerstand dan smalle bandjes, die altijd vrij hard opgepompt moeten blijven.

Ik zou ook meer willen horen over de combinatie met dragers. Vering is hooguit zinvol bij rijden op onverhard, slecht wegdek. Uit ervaring weet ik dat dragers tassen en inhoud extreem zwaar belast kunnen worden bij die omstandigheden. Dat zou een argument zijn om de bagage ook afgeveerd te bevestigen. Helaas zien alle dragers voor geveerde voorvorken die ik gezien heb er erg onbetrouwbaar uit. Soms wel zeer dikke buizen, maar met voelbaar veel torsie en andere speling. Tubus, is een zeer gerenommeerd en naar mijn idee verreweg het beste merk (ik heb andere beroemde merken na twee dagen onverhard rijden, zien sneuvelen), maar ook die dragers zijn gemonteerd met een dunne en hele lange bout aan de vork/het frame. Ik zou er niet mee durven rijden, maar spreek wat dat betreft niet uit ervaring.
Ik heb zelf wel veel ervaring en veel verhalen over aluminium dragers. Conclusie: aluminium is absoluut ongeschikt materiaal voor dragers. Aluminium is licht, maar zeer zacht. Aluminium is alleen bruikbaar daar waar erg veel materiaal gebruikt kan worden, zoals in frames. dragers hebben nu eenmaal een maximale dikte, die te weinig mogelijkheden geeft voor aluminium. Mijn Tubus dragers van staal zijn overigens lichter (en nooit veel zwaarder) dan vele aluminium soortgenoten.

Succes, Jeroen
Hallo Jeroen,

in 1986 kocht ik een randonneur met een aluminium Blackburn drager. Na een groot aantal fietsvakanties gebruik ik deze fiets
nog steeds voor woon/werkverkeer en om boodschappen te doen. Hoewel het maar voor een korte rit is belast ik hiermee
de drager regelmatig boven de 20 kg. De drager is nog steeds heel. Het is een prima drager, sterk en stijf.

Op mijn nieuwe vakantiefiets heb ik echter Tubes dragers, die zijn sterk én ze kunnen gelast worden als er iets stuk gaat .

Er zijn dus wel goede aluminium dragers.

Groetjes, Frank

Of je bagage invloed heeft op de vering van de voorvork, hangt natuurlijk af van de plaats van de lowriders en het veringssysteem. Als de vering bovenin de vork zit en de lowrider op het onderste gedeelte van de vork gemonteerd is (bijvoorbeeld op de as en aan de staven van de vork zelf), dan heeft bagage geen invloed op de vering, aangezien de bagage dan op het niet verende deel van de vork draagt. De vering zal zo dus ook niet constant belast zijn. Verder ben ik er zelf ook nog niet uit of voorvorkvering nou positief is voor langere afstanden. Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Anna

echte goede geveerde voorvorken kosten inderdaad een hoop euro's. ik rijdt al circa 7 jaar mtb met een geveerde voorvork en mijn conclusie is dat een goede voorvork ook prijzig is.
in dragers voor op geveerde voovroken geloof ik niet echt, echter geen ervaringmee maar het ziet er niet solide uit.
volgens mij is dan de enige oplossing een Cannondale met headshock voorvork. deze vorken zijn zeer stijf en voorzien van nokjes voor dragers.
zie www.rijwielpaleis.nl zei hebben ruime ervaringen met dergelijke fietsen/vorken
hoi,

ik heb sinds een jaar een Koga Miyata Word Traveller S. Deze heeft een geveerde voorvork met lowriders (en een geveerde zadelpen, (gelukkig) geen achtervering). Afgelopen zomer heb ik hiermee in New Zealand 1800 km gefietst (ook onverhard), zonder enige problemen.

Naar mijn mening is voorvering alleen zinvol als je ook onverhard rijdt, en kun je dan gewoon low-riders gebruiken. Zover ik weet verhogen boven de vering gemonteerde dragers het zwaartepunt allemaal, wat niet bevordelijk is voor de stabiliteit - nog afgezien van de instabiliteit die door de constructie zelf geintroduceerd wordt (zoals sommigen al opmerkten).

Het veer gedrag zal alleen veranderen omdat het onafgeveerde gewicht verandert. De vering wordt dus wat slapper (maar dat kan dus soms - en in mijn geval - opgevangen worden door de vering straffer in te stellen).

Een kleine noot: aluminium dragers zijn gevoeliger voor breuk omdat aluminium een minder goed vermoeiings gedrag heeft dan metaal (niet omdat het zachter is dus). Vooral de kwailiteit van het wegdek - en dus de trillingen die de drager te voorduren krijgt - zijn van invloed op de leeftijd van de drager.

Conclusie: noodzakelijk is voorvering niet, alleen confortabeler op slecht/onverhard wegdek, maar aan de andere kant vormt het ook geen probleem om low-riders toe te passen. Maar laat ik er voorzichtigheidshalve bij vermelden dat dit geldt wanneer je niet ál te extreme dingen doet - maar dat valt dan waarschijnlijk toch buiten het vakantiefietser gedrag.

Misschien dat niet iedereen zich hier moet suf staren op een geveerde voorvok met bagagedrager maar een combi van geveerde voorvrok en fietskar bv.
Overigens is een geveerde voorvork in vergelijking met een vaste vork zwaarder. Dat hangt overigens ook nog sterk af van het type demping+vering dat je gebruikt. Een klassieke combi is namelijk weer zwaarder dan luchtvering om maar iets te noemen.
Een geveerde voorvork is niet meer kwetsbaar of minder repareerbaar als een normale voorvork. Ik heb aardig wat kilometers weggereden inmiddels op verschillende geveerde mountainbikes al dan niet met bagage. Ik persoonlijk heb nog nooit wat kapot gereden. Wel heb ik een keer iemand uit de brand geholpen die met een kaduuke vering zat. Hij had toevallig hetzelfde type als ikzelf en ik kon mijn reserve set inbouwen bij hem. Het enige nadeel als dat al een nadeel is dat je wat extra reperatie materiaal moet meenemen.
Op lange ritten in het onverharde is vering zeker zo prettig te noemen. Voor elke doodsmak die ik al meegemaakt heb door een onverwachts gat in de weg ben ik nog steeds blij dat ik een vering had. Het kan soms het verschil zijn tussen een blessure en einde fietsvakantie of fluitend weer doorrijden.
Bij vering is het altijd de vraag net als bij de rest van je aankoop voor een fiets, ga ik dit wel echt gebruiken. Kom ik in terrein waarvan redelijkerwijs mag worden verwacht dat het wegdek matig tot slecht is. Dan is het misschien de afweging waard. Rijd je het meest over asfalt dan zal je nauwelijks profijt hebben van een geveerde voorvork en kan je beter je geld investeren in andere onderdelen van je fiets.

Ik heb geen ervaring met fietsen met een geveerde vork, maar wel met het fietsen met bagage op onverharde wegen met een fiets met een gewone vork. Mijn ervaring is dat mijn snelheid dan niet beperkt wordt door het comfort maar vooral door het gerammel van de voortassen. Als je een geveerde voorvork hebt en de voortassen zijn aan het niet-afgeveerde gedeelte bevestigd, dan rammelen de tassen nog harder. Ik zie daar dus niet veel in. Als de tassen afgeveerd zijn dan lijkt me het nut op slechte wegen evident, met de mitsen en maren die door anderen genoemd zijn..

Voor mij is het heel eenvoudig, zonder verende voorvork kon ik mijn 8000 a 10.000 km per jaar wel vergeten.
Jeroen van de Calseijde schreef: Ik zou ook meer willen horen over de combinatie met dragers. Uit ervaring weet ik dat dragers tassen en inhoud extreem zwaar belast kunnen worden bij die omstandigheden. Dat zou een argument zijn om de bagage ook afgeveerd te bevestigen. Tubus is een zeer gerenommeerd merk, maar ook die dragers zijn gemonteerd met een dunne en hele lange bout aan de vork/het frame. Ik zou er niet mee durven rijden, maar spreek wat dat betreft niet uit ervaring.
Inmiddels ben ik aan mijn 2e Tubus Swing toe. De eerst heeft waarschijnlijk tijdens het vervoer klem gezeten en een soldering is toen geknapt. Deze is door Tubus en van Herwerden onder garantie vervangen.
Nee, de Swing word niet met een lange dunne bout aan de vork bevestigd maar met een plaat die om de bovenkant van de vork zit en een stang die boven het balhoofd vastgemaakt wordt. De bagage is dus afgeveerd.
Dit lijkt me eigenlijk de zwakste plek. Die stang zit aan het plaatje vast met een M5 boutje terwijl de rest met M6 is uitgevoerd. Aan die stang hangt het gewicht van de voorkant van de drager.

Omdat de onderkant van de Swing schuin naar buiten loopt ben je met voortassen wel breed en de tassen zitten vrij hoog, net boven de naaf.
Ik durf er best mee te rijden, de tassen rammelen niet zo mee, en spreek inmiddels wel uit ervaring.

in principe is voorvering onnodig wanneer je op de verharde paden blijft, het zorgt juist eerder voor energie verlies, maar een beetje comfort is inderdaad veel waard. Wel is aan te raden een GOEDE en UITGEBREIDE voorvork te kopen en hier schuilt het probleem, geveerde voorvorken worden vooral voor de 26" markt gemaakt; de mtb. Hier is een wijde range aan vorken voor te krijgen, maar rijdt je met bagage dan moet je wel even de druk / invering in de voorvork aanpassen, een eventueel lockout op de vork is helemaal ideaal [het uitschakelen van de vering, zodat je weer een normaal klassieke starre voorvork hebt]. Maar helaas beginnen voorvorken met dit soort kenmerken en qualiteit pas bij de 300 euro. Goede merken zijn rock shox marzochi en manitou. Ga je een wereldreis maken begin dan nooit met een vork van suntour of rst [deze zijn incapabel voor het gebruik] MAAR! we hebben het hier over 26" een probleem is dat maar weinig fabrikanten vorken maken voor 700cc of 29"; de trekking fiets , en een met lockout functie en goed instelbaar op luchtdruk wordt helaas momenteel maar enkele typen op de nederlandse markt aangeboden, de enige die ik zo te koop weet zijn vorken met lockout van white brothers voor een kleine 600 euro... zie ook http://www.bike2build.nl/artikel.php?pr ... epid=00302
maar waarschijnlijk gaat dit binnen een paar jaar veranderen aangezien enkele pioniers de mtb voortaan op 29" wil laten gaan rijden dan zal de 29" vorken markt ook zeker uitbreiden.