alime schreef:nog een keer, zo ongeveer:
Vaak subjectief:
Twee jaar geleden kwam ik onderweg tot twee maal toe een volgeladen Idworx fiets tegen. Natuurlijk uitproberen. Mijn ervaring was verbijsterend: de idworx fietsen waren weinig koersvast en zwabberden. Toen de eigenaren daarna op mijn volgepakte (stalen) Avaghon fietsten, voelden zij het grote verschil ook. De Avaghon als een tank en koersvast, juist met veel bagage. De eigenaren van de Idworxs (meervoud dus) hadden spijt dat zij niet eerst met 5 kg voor en 15 kg achter de fietsen hadden getest voordat zij tot aankoop overgingen. Over het prijsverschil praat ik maar niet. Rob
Resonantie is a bitch, maar van zoveel dingen afhankelijk dat je dat niet naar een merk of prijsklasse kunt herleiden. Mijn OR shimmyede juist in de combinatie zware achtertassen+geen voortassen+voordrager.... Uiteindelijk na lang zoeken voordrager eraf gemonteerd en het shimmyen was verdwenen. Ook geen enkele resonantie meegemaakt in afdaling met 60mm bandjes en snelheid van 85 km per uur.
Persoonlijk zou ik me bij de keuze van een frame niet richten op een bepaald merk, maar:
1) je eerst goed afvragen wat de maximale bandbreedte moet zijn waarvan je vind dat je frame dit moet aankunnen (ben je tevreden met krappe max 50mm (of nog minder), of wil je max. 60mm met nog steeds voldoende ruimte tussen de spatborden);
2) bepalen welke wieldiameter je wilt hebben (26"/28")..... Grotere (diameter) wielen rijden soepeler over oneffenheden en hebben in principe meer tractie. Zie het "succes" van 29'ers in de ATB-sport. Een kleiner wiel met korte spaaklengte is theoretisch weer sterker en je hebt in de wereld met 26" een ruime bandenkeuze. Velotraum is een merk die alleen maar fietsen met 26" wielmaat maakt.
Deze twee keuzemomenten (niet volgorde verwisselen) hebben vooral betrekking op waar je wilt gaan fietsen en op wat voor type wegen. Je zult dan ook al een afweging moeten maken of je een geveerde voorvork wilt of niet. Nu kom je automatisch uit bij een selectere deelverzameling frames (en merken).
3) Die frames ga je goed vergelijken wat betreft geometrie, waarbij je goed let op een aantal zaken (lengte bovenbuis, hoek balhoofdbuis, lengte balhoofdbuis, wielbasis, naloop, hoek zitbuis, lengte achtervork, max. bandbreedte)
4) Bij de afmontage zou ik beginnen een keus te maken tussen derailleur of rohloff.... Kies je voor rohloff dan zal je ook een keus moeten maken voor het kettingspansysteem die je frame levert (excentrische bracket, spanveer, verschuifbare patten, horizontale uitvaleinden met kettingspanner (tuggnut))
5) remsysteem: firmtech is bij noodgevallen niet te vervangen voor v-brakes.... of wil je toch remschijven? Als je perse een racestuur wilt, is het ook al handig om nu al na te denken over je remsysteem (je framekeuze bepaalt dit mede, aangezien een racestuur icm magura firmtech nogal een meerprijs kent, een racestuur icm vbrakes is een stuk voordeliger (hs33 past op je vrbakes nokjes).
6) balhoofdstel ((geintegreerd) ahead of klassiek): eerst maximale hoogte van je stuur bepalen (comfort afhankelijk) en dan pas je voorvork op maat laten zagen (scheelt je weer aangepaste aheadpennen en andere kunstgrepen)
7) details (kabelgeleiding, stressreducer, bidonnokken)
sloping of horizontale bovenbuis.... bij offroad en steile hellingen heeft een sloping frame zo zijn voordelen.... een sloping frame kan ook gemakkelijker een compacte achtervork + lange balhoofdbuis combineren
9) nadruk op stijf en reactief of slap en comfortabel (afhankelijk van snelheid, gewicht, type rijstijl, kwaliteit bagagedrager, etc).... dus kies je voor ranke dunne buizen of buizen met een grotere diameter/wanddikte
10) vervolgens loop je de rest van het onderdelen keuzecircuit af, die voorzover ik kan overzien, niet al te veel invloed heeft op framekeuze..... oja,
11) staal of alu of carbon of titanium:).... geloof je dat een frame moet kunnen flexen om een hernia te voorkomen, of wil je zonder nazwiepen een strak bochtje kunnen nemen. Titanium kent weer geen onderhoud, carbon is onbetrouwbaar na een valpartij, etc.
12) dealers, service, garantie, merkvertrouwen
13) verliefdheid en vooroordelen
Als je deze punten goed naloopt en overdenkt, kom je automatisch uit bij een aantal (goede) merken, waaronder Idworx, maar bijvoorbeeld ook Velotraum, Tout Terrain, VSF, Thorn, Surly, Santos, Van Nicholas, Koga, Poppink, Avaghon, Vittorio, etc.
Ik heb in mijn zoektocht naar een voor mij en voor mijn doeleinden juiste fiets uiteindelijk gekozen voor een Idworx Off Rohler, omdat ik een 99% psychologisch betrouwbare fiets wilde voor een lange onverharde routes waarbij ik met mijn 95kg en 35kg bagage redelijk probleemloos uit de voeten kan (1% pech is niet te voorspellen). En aangezien Idworx ook hele goede wielen maakt, was de keuze vrij snel gemaakt. Uiteindelijk nul problemen gehad, behalve vroegtijdige slijtage van mijn banden (schuld schwalbe).
Mijn truvativ buitenboordlagers waren na een jaar (en 6000km onverharde stoffige wegen) versleten, en het aluminium stripje in mijn spatborden was redelijk snel gecorrodeerd door de pekel. Dat soort zaken heeft Idworx inmiddels goed verbeterd, (betere lagers, electrokabel door gootje onder spatbord en/of kabel door frame/bagagedrager) waardoor er inmiddels op de huidige versies ER en OR weinig op of aan te merken valt....... behalve het prijskaartje dan.
Heb je liever een ander zadel (brooks ipv gel) dan is er vast wel iets met de dealer te regelen. Glad gesleten CSS velgen en grijze remblokken combineren slecht in de regen, met groene (maar ook met rode) remblokken waren die problemen verholpen. Kortom allemaal zaken die niet zozeer met het frame te maken hebben.
Meest tevreden ben ik over het stuurgedrag, heerlijk rechtuit, stabiel, elke keer voelt het weer alsof elke trap raak is of je nou met of zonder bagage rijdt. Gewoon een lekker gevoel dus, iets waarvan ik denk dat het rechtstreeks met de geometrie van het frame te maken heeft in combinatie met een goed set wielen en een solide bagagedrager. Maar goed, dat zal denk ik een ieder ervaren die verzot is op zijn fiets. Verder vind ik die Off Rohler uitermate breed inzetbaar, zet er een ligstuur op, varieer met de banden (breedte/type) en je hebt een fiets die zich (tot op zekere hoogte) kan meten met een randonneur of atb. Van de acht fietsen die ik heb is dit degene die ik zou overhouden als ik de keuze voor 1 fiets zou moeten maken.
Bedenk wel dat een fiets, net als een auto, altijd onderhoud nodig heeft. En hoe meer je zelf aan onderhoud of noodreperaties kunt doen, hoe prettiger dat is. Een reparatieset voor magura, rohloff en alu is lastig mee te nemen op een lange reis door onherbergzame gebieden.... De kans dat je pech krijgt bij een goed onderhouden fiets is gelukkig heel klein.
Een vriend van me rijdt al 8 jaar woonwerkverkeer op een Easy Rohler. Zijn enige klacht tot nu toe is het brons verkleuren van het Tubus stangetje.