Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Organisch of gesinterd - Forum Wereldfietser

Organisch of gesinterd

Kan mij iemand uitleggen welke remblokjes voor schijfremmen eigenlijk bij een vakantiefiets horen? Organische of gesinterde.
Dus geen downhill, mtb of wat dan ook.
Er zit wel een merkelijk prijsverschil in!
Rokon schreef:Kan mij iemand uitleggen welke remblokjes voor schijfremmen eigenlijk bij een vakantiefiets horen? Organische of gesinterde.
Dus geen downhill, mtb of wat dan ook.
Er zit wel een merkelijk prijsverschil in!
Er zit ook een opmerkelijk verschil in levensduur in, gesinterd is doorgaans het voordeligst. Organisch heoft een dagje Ardenne al niet te overleven, Als je hele basic schijven hebt slijten die wel harder, maar dan zet je er de volgende keer wel de goeie op
En als je dan eenmaal de juiste blokjes hebt gevonden moet er dan werkelijk worden "ingeremd"? En zo ja wat is dat, cq hoe doe je dat?

Frank
frank bueters schreef:En als je dan eenmaal de juiste blokjes hebt gevonden moet er dan werkelijk worden "ingeremd"? En zo ja wat is dat, cq hoe doe je dat?

Frank
Vooral in het begin is het belangrijk dat er een aantal malen fors geremd wordt om de oppervlakte van de blokken niet dicht te smeren en de laatste lijmresten er uit te dampen. Je kunt je daarvoor in het zweet werken en de blokjes actief gaan inremmen, maar met de eerste kilometers niet subtiel remmen maar consequent fors in de ankers gaan kom je ook een heel eind
In de marge van de topic, hoe komt het eigenlijk dat schijven amper op vakantiefietsen worden aangeboden, je kan je toch nauwelijks betere remmen voorstellen; nooit meer oververhitte velgen en kans op ontploffende binnenbanden als het bergaf gaat, remzeker op het vlakke en zeker niet minder als het er modderig bij ligt. Niet te vergeten dat velgen ineens onverslijtbaar zijn...
Heeft het te maken met het fragielere vervangen vd blokjes of het ontluchten?
m-gineering schreef:Vooral in het begin is het belangrijk dat er een aantal malen fors geremd wordt om de oppervlakte van de blokken niet dicht te smeren en de laatste lijmresten er uit te dampen. Je kunt je daarvoor in het zweet werken en de blokjes actief gaan inremmen, maar met de eerste kilometers niet subtiel remmen maar consequent fors in de ankers gaan kom je ook een heel eind
Geen verzinsel dus. Dat wordt riemen vast bij de volgende set remblokjes :wink:

Frank
Rokon schreef:In de marge van de topic, hoe komt het eigenlijk dat schijven amper op vakantiefietsen worden aangeboden, je kan je toch nauwelijks betere remmen voorstellen; nooit meer oververhitte velgen en kans op ontploffende binnenbanden als het bergaf gaan, remzeker op het vlakke en zeker niet minder als het er modderig bij ligt. Niet te vergeten dat velgen ineens onverslijtbaar zijn...
Heeft het te maken met het fragielere vervangen vd blokjes of het ontluchten?
Als ze het doen, doen ze het fantastisch, als ze het niet doen heb je onderweg een echt probleem. En dat is op een expeditiefiets niet practisch.

Mijn ervaring met Magura, Shimano en Hope is dat je 50% kans hebt dat ze probleemloos een jaar oud worden. (en als je fietsenmakers aan het huilen wil krijgen begin je over hydraulische Avids ;) )
En toch is de overschakeling naar een Rohloff geen probleem. Als je daar iets aan voor krijgt ???? 8)
Rokon schreef:In de marge van de topic, hoe komt het eigenlijk dat schijven amper op vakantiefietsen worden aangeboden, je kan je toch nauwelijks betere remmen voorstellen; nooit meer oververhitte velgen en kans op ontploffende binnenbanden als het bergaf gaan, remzeker op het vlakke en zeker niet minder als het er modderig bij ligt. Niet te vergeten dat velgen ineens onverslijtbaar zijn...
Heeft het te maken met het fragielere vervangen vd blokjes of het ontluchten?
De voordelen die je beschrijft, kan ik onderschrijven. Ik heb 2 fietsen met schijfremmen en beide remmen ze (als het moet) fantastisch. Beter dan de trommelremmen op m'n oude stadsfiets en ook beter dan de velgremmen op mijn racefiets...

Maar er zitten natuurlijk ook wel wat nadelen/aandachtspunten aan. Ze zijn, zoals m-gineering al aangaf, moeilijker te repareren dan velgremmen, mochten ze onderweg stuk gaan. Dat ze met geluk een jaar oud worden, zoals m-gineering ook aangeeft, kan ik gelukkig niet onderschrijven. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met de schijfremmen...

Ander nadeel is dat ze bij een val krom kunnen worden. Dat is me overigens ook nog nooit overkomen, ondanks een paar flinke valpartijen met mijn mtb. Maar als het gebeurt, dan lopen ze geheid aan tegen de remblokken, want de ruimte tussen de blokken en de schijf is erg klein. Dus als je echt de rimboe ingaat, zou je kunnen overwegen om een paar reserve schijven mee te nemen. Daarbij zou het handig zijn als de schijven voor en achter even groot zijn, want dan hoef je niet 2 types mee te nemen en kun je volstaan met 1 reserve schijf...

Overigens is een goed afgestelde schijfrem wel geruisloos. Je hoort mensen wel eens zeggen dat schijfremmen altijd een beetje geluid produceren, maar dat is niet waar. Ik heb ze altijd nog volledig geruisloos kunnen afstellen, en dat gaat vrij eenvoudig ook. Alleen bij remmen maken ze geluid (en dan eigenlijk nog alleen als je hard remt), maar dat doen velgremmen ook wel eens...

Wat niet zo zeer een nadeel is, maar wel een aandachtspunt: bij schijfremmen werkt er een grotere kracht op de voorvork dan bij velgremmen. Voor de achtervork geldt dat natuurlijk ook, maar die is sowieso steviger dan de voorvork, en de remkracht is daar ook minder groot. De vork moet er wel voor gemaakt zijn dus, maar er moeten sowieso nokken op de vork zitten om de remblokken aan te monteren, dus dan mag je er toch (hopelijk) van uitgaan dat de fabrikant ook rekening gehouden heeft met de grotere krachten die op de vork losgelaten worden...

Daarnaast is ook de kracht op de wielen groter, dus ook die moeten er voor gemaakt zijn. Op de wielen van mijn Koga stadsfiets staat overigens duidelijk aangegeven dat ze alleen voor schijfremmen geschikt zijn. Maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat er geen remoppervlak voor velgremmen op die wielen zitten...
organisch is echt een pad voor downhillers etc. Gaan inderdaad niet lang mee, remmen wel extreem goed. korto sintered is 'the way to go'..
Mbt schijfremmen en remblokken. Probleem met stadsfietsen is dat de remblokken veel vuil op het oppervlakte krijgen en er vaak niet echt hard geremd wordt. Gevolg is verglazing van de blokken. Dit draagt zeker niet bij tot remkracht/vermogen.
Daarbij moet je je afvragen in hoeverre al het remvermogen ook daadwerkelijk nodig is op een wegfiets. De marketingafdelingen doen ons geloven dat we schijfremmen, voorvering, zadelvering etc nodig hebben voor die barre tochten in ons verstedelijkte landje..
m-gineering schreef:
frank bueters schreef:moet er dan werkelijk worden "ingeremd"? En zo ja wat is dat, cq hoe doe je dat?
Vooral in het begin is het belangrijk dat er een aantal malen fors geremd wordt om de oppervlakte van de blokken niet dicht te smeren en de laatste lijmresten er uit te dampen.
Is er een logisch vergelijk met autoremmen? Mijn garagehouder drukte me op het hart de eerste 500 km met nieuwe schijven en blokken juist niet al te hard te remmen.
Leon
kenben schreef:Daarbij moet je je afvragen in hoeverre al het remvermogen ook daadwerkelijk nodig is op een wegfiets
Niet vergeten dat het gewicht van de doorsnee vakantiefiets aardig kan oplopen en direkt-reagerende remmen toch wel van belang zijn als je de inertie van het gewicht wil stoppen.
Zolang je voor de zekerheid nokken houdt voor v-brakes is het een prima remsysteem voor een expeditiefiets en is zeker niet minder betrouwbaar dan magura's. Er bestaan ook prima mechanische schijfremmen. De meeste remkracht zit vóór dus je zou ook alleen op het voorwiel een schijfrem kunnen monteren.
m-gineering schreef:Mijn ervaring met Magura, Shimano en Hope is dat je 50% kans hebt dat ze probleemloos een jaar oud worden. (en als je fietsenmakers aan het huilen wil krijgen begin je over hydraulische Avids ;) )
En heb je ook ervaring met mechanische Avids?
eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:Mijn ervaring met Magura, Shimano en Hope is dat je 50% kans hebt dat ze probleemloos een jaar oud worden. (en als je fietsenmakers aan het huilen wil krijgen begin je over hydraulische Avids ;) )
En heb je ook ervaring met mechanische Avids?
Mechanische Avid BB7 wordt als een van de beste mechanische schijfremmen beschouwd.
Travelmaster schreef:
eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:Mijn ervaring met Magura, Shimano en Hope is dat je 50% kans hebt dat ze probleemloos een jaar oud worden. (en als je fietsenmakers aan het huilen wil krijgen begin je over hydraulische Avids ;) )
En heb je ook ervaring met mechanische Avids?
Mechanische Avid BB7 wordt als een van de beste mechanische schijfremmen beschouwd.
Ik was ook verbaasd om te lezen dat Fietsenmakers (met een hoofdletter) de tranen in de ogen krijgen van Avid. Heb de BB7 een paar duizend kilometer op m'n ligfiets en kan eigenlijk geen serieus punt van kritiek bedenken. Ben benieuwd naar de klachten.

Frank
Hydraulische avid zijn niet of nauwelijks af te stellen.. weinig ruimte tussen blokken en schijf... Shimano XT bepaalt wel ongeveer de standaard. DE Deore 2013 moet in de buurt komen van de XT 2012 ...
Heb zelf avid gehad rij nu dus met XT maar dat is dus een wereld van verschil. Bijkomend voordeel vind ik dat Shimano en Magura minerale olie gebruikt en geen DOT4... dus geen verplichte jaarlijkse oliewissel.
Lezen jullie nou zo slecht, of formuleren Marten en ik nou zo slecht? :shock:

Marten, heb je ervaring met mechanische Avids, en zo ja hoe verhouden ze zich tot hydraulische schijfremmen (en Magura velgremmen)?
eindgebruiker schreef:Lezen jullie nou zo slecht, of formuleren Marten en ik nou zo slecht? :shock:
Het was wat mij betreft heel duidelijk dat Marten en jij het over de hydraulische schijfremmen van Avid hadden en niet over de mechanische.

Renaat
Maar juist op een vakantiefiets zijn mechanische schijfremmen logisch(er) om te nemen... (logischer dan bijvoorbeeld magura hydraulische velgremmen), dus ik snap de vraag wel!