Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oversteek Panamakanaal - Forum Wereldfietser

Oversteek Panamakanaal

Hallo allemaal,
Ik zit eraan te denken om mijn nieuwe fietsreis te beginnen in Panama, maar ik kan nergens enige informatie vinden hoe je het Panamakanaal kunt oversteken met een fiets. Is er een brug, en zoja, mag of kan je daar met een fiets overheen? Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die door Panama hebben gefietst :)
Ik heb daar zelf geen ervaring, maar met 2 minuutjes zoeken kom ik het volgende tegen:
Oversteek 1 (lijkt het kleinste weggetje, op Google Maps).
Oversteek 2 (een "carretera" is normaal gesproken al wat drukker, maar te doen).
Oversteek 3 (voor als je levensmoe bent, want 'autopista' klinkt als een weg waar men 120-130km/u mag rijden).
TIP: Met Streetview (door dat gele poppetje links, op een blauw stipje op de kaart los te laten) kun je een indruk krijgen van iedere locatie. Dan klopt inderdaad wel zo'n beetje mijn constatering van hierboven: optie 1 rustigst, optie 2 nog te doen, optie 3 wordt erg spannend.

Verder kan ik me voorstellen dat bij de Jehova's van Escobal een veer vaart over het meer.
Tenslotte is mijn ervaring in Nederland dat ondanks de potentiële aanwezigheid van kegelschepen in sluizen (schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren moeten dat in de EU zowel overdag als 's nachts met blauwe 'kegels' aangeven), er overheen passeren per fiets of benenwagen officieus wel mag. Zelfs als de omweg over een brug slechts zo'n 4km zou zijn (Kreekraksluis tussen Stationsbuurt en Hoogerheide).

Als je een paar woordjes Spaans spreekt, zou je ook nog een Google zoekactie kunnen uitvoeren in het Spaans.

EDIT: Sonya Spry en Aaldrik Mulder hebben in 2009 in Panama gefietst, en hun ervaring met de Puenta de las Americas staat bij hun landeninfo.
Negen jaar geleden reed ik over de Puente de las Americas (oversteek 2), komende vanuit de richting van Costa Rica. Dan ga je bergaf en kom je met 50 km/h de brug op suizen. Dat was ook de enige reden dat de politie mij niet stopte. Ze gebaarden wild, maar ik reed door en ze gaven het maar op.

Ik neem aan dat jij de andere kant op gaat. Dan rij je dus bergop, en ga je veel langzamer. Dan zou ik die brug afraden, want het verkeer rijdt sowieso flink door daar, een paar rijen dik. Niet leuk.

Oversteek drie is een echte snelweg, nog in aanbouw toen ik er was. Is een no-go.

Blijft over oversteek 1, die ziet er op Google Maps goed te doen uit. Of je neemt een bootje of een lift met een pickup of zo.

Wat Panama zelf betreft: ik heb alleen de Panamericana gedaan, als laatste stukje van een langere reis. Het fietsen was wel te doen, maar verder was het niet echt bijzonder. De Caribische kant schijnt leuker te zijn.

Johan van De Vakantiefietser is vorige maand in Panama geweest. Hij komt komende weekend terug.
Met 'crossing panama canal bycicle' als zoekterm op bijv google kom je al een eind.

Er is zelfs een filmpje(s) op youtube!

Walter
Deze lui kregen een lift van de politie: http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?page_id=293294
[quote 'crossing panama canal bycicle' ][/quote]
Wellicht is 'crossing panama canal bicycle' een beter zoekterm? :D
Met vriendelijke groet (van een man die door z'n kinderen al zo vaak verbetert is in zijn Engels)
Erik
Dank jullie wel voor de adviezen, dit was de informatie waar ik naar op zoek was! Kennelijk had ik het internet niet goed afgezocht... :?
Speurend op Google Maps lijkt het net alsof Oversteek 1 me de jungle in brengt, waar ik moeilijk verder kan komen. Ik neig er nu naar toch te kiezen voor Oversteek 2, hoewel eindgebruiker me die afraadt... Misschien is het toch veiliger om een lift of boot te nemen, maar het is natuurlijk leuker om het kanaal echt fietsend over te gaan. :)
Kan je niet bij elke willekeurige sluis oversteken?