Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bidon met smaakje deel II - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bidon met smaakje deel II

Matthie9000 schreef:PietV, wordt het niet eens tijd om op te houden om in elk topic offtopic te prediken wat andere mensen wel en niet moeten of mogen?
Ach, laat die beste man toch lekker doorratelen, heeft ie ook zijn dagelijkse lolletje als ie weer eens na 200km bewegen thuis komt.

Groot voordeel van een plastic bidon vind ik toch echt wel het uitknijpen, bijvoorbeeld bij drinken onder inspanning. En anders is het uitknijpen van een plastic bidon alleen al de moeite waard op een bloedhete dag, om zo nu en dan eens een douche te nemen (moet je wel water in je bidon hebben natuurlijk ;)).
AB schreef:Groot voordeel van een plastic bidon vind ik toch echt wel het uitknijpen, bijvoorbeeld bij drinken onder inspanning. En anders is het uitknijpen van een plastic bidon alleen al de moeite waard op een bloedhete dag, om zo nu en dan eens een douche te nemen (moet je wel water in je bidon hebben natuurlijk ;)).
En ze hebben het ontegenzeggelijke voordeel dat ze goedkoop en sterk zijn. Ze zijn bij mij meerdere keren met volle snelheid op de grond gevallen en eentje overleefde het zelfs toen ik er met mijn auto overheen reed, al was hij daarna niet meer zo fraai, maar wel functioneel. Een andere heeft een uur of twee op een druk toeristisch plein in een Italiaanse stad op de rand van de fontein gestaan, en hij stond er nog steeds toen we terugkwamen. Een fietsvakantie gaat bij mij voor een aardig deel over zorgeloosheid; een bidon duurder dan een paar euro zal daarom wel met heel geweldige eigenschappen moeten komen voordat ik er een aanschaf.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Groot voordeel van een plastic bidon vind ik toch echt wel het uitknijpen, bijvoorbeeld bij drinken onder inspanning. En anders is het uitknijpen van een plastic bidon alleen al de moeite waard op een bloedhete dag, om zo nu en dan eens een douche te nemen (moet je wel water in je bidon hebben natuurlijk ;)).
En ze hebben het ontegenzeggelijke voordeel dat ze goedkoop en sterk zijn. Ze zijn bij mij meerdere keren met volle snelheid op de grond gevallen en eentje overleefde het zelfs toen ik er met mijn auto overheen reed, al was hij daarna niet meer zo fraai, maar wel functioneel. Een andere heeft een uur of twee op een druk toeristisch plein in een Italiaanse stad op de rand van de fontein gestaan, en hij stond er nog steeds toen we terugkwamen. Een fietsvakantie gaat bij mij voor een aardig deel over zorgeloosheid; een bidon duurder dan een paar euro zal daarom wel met heel geweldige eigenschappen moeten komen voordat ik er een aanschaf.
Leon
Wel balen dat een bidon een maximale inhoud van 0,5L mag hebben, aldus regel 3.13 van de wielercode. Voor lange ritjes maximaal 2 bidons (=1L), zie de aantekening onderaan van 3.13. Een camelbak of thermosfles is waarschijnlijk helemaal uit den boze.
Ga toch fietsen met je wielercode. Er zijn ook nauwelijks renners te vinden die met 0,5L bidons fietsen. Bijna iedereen heeft 0,75L bidons bij zich. Die halve liter dingen zijn krengen. Voor je het weet zijn ze al weer leeg.

Ik heb gisteren even mijn bidons thuis geteld. Ik bleek er 18 te hebben staan. Gekocht, gekregen of anders zins in de kast geraakt. En geen een heeft een rare smaak. Soms ruiken nieuwe bidons een beetje plastic-achtig. Maar dat verdwijnt na een paar keer gebruiken. En het is alleen een rare lucht; proeven doe ik het niet. En bidons die ik vaak gebruik gaan vaak na een half jaar de prullenbak in. Zeker de bidon die gevuld worden met sportdrank. Als er hardnekkig een schimmel in blijft zitten, is het tijd voor nieuwe bidons.
bergbeklimmer schreef:Ga toch fietsen met je wielercode. Er zijn ook nauwelijks renners te vinden die met 0,5L bidons fietsen. Bijna iedereen heeft 0,75L bidons bij zich. Die halve liter dingen zijn krengen. Voor je het weet zijn ze al weer leeg.

Ik heb gisteren even mijn bidons thuis geteld. Ik bleek er 18 te hebben staan. Gekocht, gekregen of anders zins in de kast geraakt. En geen een heeft een rare smaak. Soms ruiken nieuwe bidons een beetje plastic-achtig. Maar dat verdwijnt na een paar keer gebruiken. En het is alleen een rare lucht; proeven doe ik het niet. En bidons die ik vaak gebruik gaan vaak na een half jaar de prullenbak in. Zeker de bidon die gevuld worden met sportdrank. Als er hardnekkig een schimmel in blijft zitten, is het tijd voor nieuwe bidons.
Ik was de wielercode nog niet eerder tegengekomen, wel grappig om te lezen. Ik las gelukkig niets over bierbuiken en strakke wielertenues ;).
Een bidonverzameling is ook een voordeel van goedkoop. Als UV licht, de bidonhouder en de schimmel het plastic (liefst doorzichtig plastic) zodanig heeft aangetast, komen ze mooi op een rijtje te staan ;).
AB schreef:Wel balen dat een bidon een maximale inhoud van 0,5L mag hebben, aldus regel 3.13 van de wielercode. Voor lange ritjes maximaal 2 bidons (=1L), zie de aantekening onderaan van 3.13. Een camelbak of thermosfles is waarschijnlijk helemaal uit den boze.
Je bent geloof ik op een ander forum ingelogd dan je denkt :roll:
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Wel balen dat een bidon een maximale inhoud van 0,5L mag hebben, aldus regel 3.13 van de wielercode. Voor lange ritjes maximaal 2 bidons (=1L), zie de aantekening onderaan van 3.13. Een camelbak of thermosfles is waarschijnlijk helemaal uit den boze.
Je bent geloof ik op een ander forum ingelogd dan je denkt :roll:
Leon
Ohja, is waar ook, dit is het forum zonder zelfspot.
Misschien een goedkope waardeloze oplossing maar voor mij werkt het; een 1.5 liter petfles! Die past altijd na wat indeuken, hij kost nog geen 30 cent in de meeste 'buitenlanden', maar er zijn ook duurdere uitvoeringen van het merk 'Spa' of 'Sourcy' van rond de 1 euro 8) . En als hij kapot/lek gaat dan is een nieuwe al snel aangeschaft. Als je een beetje oefent kan je deze al fietsend ontdoppen en ervan drinken, je kunt ook een halveliter fles kopen met drukknop en de knop overzetten op de 1.5 liter fles.

Zijn er eigenlijk andere mensen die dit doen? Ik ben verder ook van het type dat een vuilniszak openknipt bij wijze van poncho :-) En van het type te kleine damesfiets-Koga van m'n moeder waarmee ik als jongeman van 1.91 meter (tot verbazing van sommigen) gewoon bergen bedwing en 1500km afleg. Wie verklaart mij voor gek en wie niet?
Overigens passen de meeste jam-potten ook in de bidonhouder. Of een brood. Waarom heet zo'n ding eigenlijk een bidonhouder? :lol:
Jappert schreef:Misschien een goedkope waardeloze oplossing maar voor mij werkt het; een 1.5 liter petfles!

Zijn er eigenlijk andere mensen die dit doen?
Onder verwegfietsers in warme landen is de petfleshouder al sinds de vorige eeuw populair.
De Fietsersbond was zo ongeveer de eerste die er mee kwam; het werd als clubartikel verkocht. De kleur ervan was paarsroze.

Zie ook deze discussie uit 2008:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =21&t=9611

Leon
Ook een groot voordeel van een grote bidon is, als je onderweg onverhoopt je zemenbroek moet laten zakken. :lol:
Veel handiger dan zo'n petfleshouder is imho een bike buddy met een quickrelease (niet handig voor drinken onderweg maar het kan eventueel wel); op maat te maken voor 0.5 tot 2L-flessen. Verder zou je natuurlijk ook nog aan een camelback-achtige oplossing kunnen denken.
Matthie9000 schreef: Verder zou je natuurlijk ook nog aan een camelback-achtige oplossing kunnen denken.
http://www.veleau.co.za/
http://www.cxmagazine.com/wp-content/up ... 0-copy.jpg
Jappert schreef: Wie verklaart mij voor gek en wie niet?
Gelukkig had je een Koga. :lol:
Jappert schreef:Zijn er eigenlijk andere mensen die dit doen?
Afbeelding

.tsooJ
Sorry hoor, maar geen kat die mij wijsmaakt om tijdens het rijden een pet-flesje van 2l uit de houder te halen, het dopje er keurig af te draaien (en waar blijf je er dan mee), drinkt zonder je hele hebben en houden onder de suikerdrank te smossen, het dopje er weer keurig opzet en rustig verderfietst.
Met zo'n flessen ben je genoodzaakt om te stoppen, zelf al heb je'r zo'n dop opgezet als op de foto!
Tweede nadeel is de snelle opwarming van de inhoud, en warme cola, mmmmm

Door de verschillende inputs lijken de Sigg Nat en de Camelbak knijpflessen voor mij althans het proberen waard. De prijs, tot daar toe, doordat ze na de reis in de vaatwasser kunnen zijn ze m.i. langer te gebruiken ook
Rokon schreef:Sorry hoor, maar geen kat die mij wijsmaakt om tijdens het rijden een pet-flesje van 2l uit de houder te halen, het dopje er keurig af te draaien (en waar blijf je er dan mee), drinkt zonder je hele hebben en houden onder de suikerdrank te smossen, het dopje er weer keurig opzet en rustig verderfietst.
.tsooJ heeft daar een speciaal tjoepke voor op de fles; op de foto kun je het zien. Maar 2 liter is wel wat veel. De meesten monteren dan ook één petfleshouder.
Leon
Rokon schreef:[…] nadeel is de snelle opwarming van de inhoud, en warme cola, mmmmm
Da's fout gedacht: hoe groter de hoeveelheid, des te langzamer zal deze opwarmen. Daar is met de kleur van de bidon nog wel wat aan te beïnvloeden, overigens.

Foto boven is overigens genomen voor de start het 400km-brevet van Maastricht in 2011 om zeven uur 's avonds, en geloof me dat de berijder van die fiets heerlijk koele cola en Orangina had, na een nachtje doorhalen in de Ardennen!

.tsooJ
...in vervolg op de Bidon zit ik met een soort gelijke vraag.

Hier gaat het om de reisflesjes. Heb deze vanmiddag in handen gehad. Toen ik de dop losmaakte, kwam daar een geur van heb ik jou daar uit. De verkoper (die m.i.z. adviseur moet zijn) wist mij, na het gevraagd te hebben aan een andere collega, te vertellen dat ik de flesjes maar enkele dagen in een emmertje koffie moest leggen. Volgens mij is dat een vreemde oplossing.
Wie weet een betere oplossing...
Blijf een voorkeur houden voor rugzakjes (zweten doe je immers toch wel). Die nieuwe Shimano Unzen ziet er erg goed uit. Het Hydrapak reservoir is ook redelijk goed schoon te maken. Zelf zou ik niet zo snel suiker in een reservoir gooien, hoogstens wat sneufjes zout (vanwege mogelijke schimmelgroei in het slangetje als je het niet goed schoonmaakt..... of kan zich ook schimmel hechten op een beetje zout water?).

Bijkomend voordeel, je hebt zo altijd je kostbaarheden dicht bij je (paspoort, creditkaart, camera, kaarten, regenjasje, reepjes). Stuurtasje blijft overigens ook wel handig (maar minder handig om je kostbaarheden in te bewaren in vergelijking met een rugzakje).

Petflessen zijn prettig goedkope (suiker)waterdragers, maar dan niet om tijdens het fietsen zelf uit te drinken..... alhoewel, als je een beetje stabiele fiets hebt (zonder voortassen/stuurtas/zijwind) dan moet het ook wel kunnen.

Mooiste zou zijn om echt de onderkant van de frame-driehoek uit te vullen met een waterreservoir. Zijn daar geen oplossingen voor? Bijvoorbeeld een of andere plastic jerrycan die met een framewerkje te verbinden is aan de bidonhoudernokjes van de staande en liggende buis.

Beetje zoals dit:
Afbeelding
uit dit oude draadje
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =21&t=8168