Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen bij mogelijk vermiste wereldfietser? - Forum Wereldfietser

Wat te doen bij mogelijk vermiste wereldfietser?

Ja, wat te doen bij een mogelijk vermiste wereldfietser?

Ik ben bezorgd om de Belgische Raf Polus (hier op het forum bekend met de naam Paf) die momenteel van Belgie naar Mongolie fietst.
Hij houdt een blog bij: http://cyclingtomongolia.wordpress.com/ waar hij zijn mooie reisverhalen en foto's plaatst. Tot nu toe was dat één tot twee per week maar deze maand heeft hij na 2 maart niets meer van zich laten horen. Hij was toen in oost-Turkije en had het over de kou en de sneeuw daar. En daar het solo-fietsen in strenge vorst en in onbekend berggebied gevaarlijk kan zijn, begin ik mij nu toch behoorlijk ongerust te maken. Heb hem gemaild en een PB gestuurd maar helaas, hij heeft nog niet gereageerd. Heb op internet met zijn naam, Turkije, Iran etc gegoogled maar ook geen resultaat.
Hopelijk weet hier iemand iets meer over hem?
Een oproep plaatsen of iemand hem toevallig heeft gezien of naar hem uit wilt kijken is misschien te vroeg, zaait onrust, waar bemoei ik me eigenlijk mee of vindt de familie misschien niet goed? Ambassade inlichten? Belgische en/of Turkse fietsforums vragen? Hoe pak je dit nu aan?
En hoe ga je met je ongerustheid om, wanneer serieus nemen etc. Ik ben niet echt snel bang of ongerust maar ik weet uit eigen ervaring dat je in je eentje in strenge winters weinig fouten kan veroorloven (dat leidt onherroepelijk tot grote ellende) en die gedachte, samen met de bijbehorende beelden spookt de hele tijd door mijn hoofd.
Hopelijk duikt Raf vandaag of morgen gewoon vrolijk op en lacht hij me hartelijk uit maar ondertussen? Iemand een idee?

Groet, Yopie
Ik zou toch zijn familie proberen te benaderen.

Henk

kunst en fietswerk
Oja, ik ben misschien niet duidelijk geweest maar ik ken Raf niet persoonlijk. Ik volg alleen zijn mooie fietsverhalen en heb hier op het forum wel eens op zijn post gereageerd. Daarom ook mijn "waar bemoei ik me mee gevoel".
hoi yopie,

Als je hem niet persoonlijk kent dan weet je niet welke afspraken hij heeft met zijn familie of vrienden. Een sms is makkelijker verstuurd dan verbinding leggen met het internet.

Sjirk
Maar ..een blog heeft de bedoeling je te betrekken, dus ik vind niet dat je je een bemoeial moet voelen. Een blog mag geen verplichting worden, maar het is best begrijpelijk dat mensen ongerust worden als de stroom aan berichten stopt.
Kort berichtje naar de familie lijkt me wel kunnen. Al ben je misschien niet de enige die dat doet.
Yopie,

Ik ben het met Henk eens. Ik snap dat je je zorgen maakt en als je met die boodschap zijn familie benadert ( als je daar gegevens van hebt) dan kan ik me niet voorstellen dat ze je een bemoeial vinden. Het is oprechte belangstelling en zorg.
Ik hoop dat iemand dat ook bij mij zal doen als ik weken niets van me laat horen.
HansvanderVeeke schreef:Yopie,
Ik hoop dat iemand dat ook bij mij zal doen als ik weken niets van me laat horen.
Ik denk dat dit een hele belangrijke is.

Reageer dus gewoon zoals jij ook graag zou hebben dat mensen reageerde als er zoiets gebeurd. Ik zou ook proberen de familie te berichten en daarin even de situatie uitleggen.

Ik ben het met Henk eens. Ik snap dat je je zorgen maakt en als je met die boodschap zijn familie benadert ( als je daar gegevens van hebt) dan kan ik me niet voorstellen dat ze je een bemoeial vinden. Het is oprechte belangstelling en zorg.
Ja, dat had ik ook gedaan als ik hun gegevens had. Tis alleen lastig als je niets weet.
Zit nu ook weer te googlen...
Daarom mijn hoop dat iemand hem hier persoonlijk kent?
Mailen naar iemand van de vakantie fietser te België... daar kent vast iemand hem en weet meer gegevens.

Henk

kunst en fietswerk
De Belgen hebben ook een forum, al wordt dat minder gelezen en wordt er nauwelijks geconverseerd. Ook oppassen met tikken, want foutjes in een bericht kun je niet herstellen ( :oops: )
Leon
Op 2 maart zat ie op 35 km van de grens, dus hij zal nu wel in Iran zijn aanbeland. Hoe is de internettoegang daar tegenwoordig?
Heb nu de redactie van de vakantiefietser.be gemaild, hopelijk weten zij meer.
Ook heb ik iemand die hopelijk een zuster van Raf is gevonden en gemaild.
Tja, verder weet ik het ook niet.

En mensen, bedankt voor het meedenken en de tips, nu durf ik ook net een beetje meer actie te ondernemen.

Yopie
SjirkM schreef:hoi yopie,

Als je hem niet persoonlijk kent dan weet je niet welke afspraken hij heeft met zijn familie of vrienden. Een sms is makkelijker verstuurd dan verbinding leggen met het internet.

Sjirk
Juut schreef:Maar ..een blog heeft de bedoeling je te betrekken, dus ik vind niet dat je je een bemoeial moet voelen. Een blog mag geen verplichting worden, maar het is best begrijpelijk dat mensen ongerust worden als de stroom aan berichten stopt.
Kort berichtje naar de familie lijkt me wel kunnen. Al ben je misschien niet de enige die dat doet.
Ik kan me de ongerustheid van Yopie wel voorstellen. Was er niet vorig jaar een Nederlandse fietser in Servië verdwenen en nooit meer teruggevonden, zoals in het afgelopen nummer van het blad De Wereldfietser stond? Om kippenvel van te krijgen....
eindgebruiker schreef:Op 2 maart zat ie op 35 km van de grens, dus hij zal nu wel in Iran zijn aanbeland. Hoe is de internettoegang daar tegenwoordig?
Wij zijn in 2011 in Iran geweest. Websites zoals Facebook en Wordpress.org worden daar geblokkeerd. Als hij in Iran is een geen toegang heeft tot een proxyserver kan hij dus geen gebruik maken van zijn blog. Hierover heb ik via PB contact met hem gehad. Hij heeft toen nog geschreven dat hij hoopte dat hij toch bij z'n blog kon komen. Ook schreef hij toen dat hij een Yahoo-mailadres heeft. Dit zal wel werken neem ik aan aangezien Yahoo - ten onrechte - populair is in het Midden-Oosten.

Als hij begin maart Iran is in gefietst en daar z'n volle visumperiode blijft gaat hij begin april Turkmenistan in fietsen. Dan is hij dus half april in Oezbekistan. De eerste stad waar hij weer internettoegang heeft is Bukharra. In 2011 was het internet daar niet al te best. Kijk dus niet raar op wanneer er pas na half april een nieuwe post op z'n site verschijnt.

Dit ter geruststelling, tegelijkertijd zou ik me totaal niet bezwaard voelen om bij z'n familie te informeren of hij nog contact heeft gezocht in de laatste weken.

Maarten
Maarten, dat zou inderdaad een hoop verklaren!

Ik heb net antwoord van een redactielid van de Vakantiefietser.be gekregen. Helaas zijn er bij hun geen verdere gegevens van Raf bekend en ook hij begint zich zorgen te maken.
Ik heb hem maar de link van dit topic gestuurd zodat hij mee kan lezen en/of reageren.

En ik zal me wel om niets druk maken maar dat maakt me niet uit, als hij maar terecht komt.
En wat is dit toch een fantastisch forum!

Yopie
Lennart-Tampico schreef:
Ik denk dat dit een hele belangrijke is.

Reageer dus gewoon zoals jij ook graag zou hebben dat mensen reageerde als er zoiets gebeurd. Ik zou ook proberen de familie te berichten en daarin even de situatie uitleggen.
Toen ik wat langer aan het fietsen was, vond ik het niet leuk dat onbekenden zich zorgen gingen maken vanuit Nederland als ik al langer niets op mijn site had geschreven. Met mijn familie en vrienden had ik frequent contact om hun zorgen iets te verzachten. Me ook nog moeten bezighouden met de gevoelens van iemand die ik niet ken en daarom een verhaal op mijn site zetten, vond ik voor mezelf te ver gaan.

Ik ga er vanuit dat als er iets met mij gebeurt, mijn familie alarm slaat.

Maar iedere fietser fietst zoals die is.

Sjirk
Yopie,

Raf heeft een (rudimentaire) Google plus pagina met een paar relaties, waaronder Karla Polus, vermoedelijk zijn zus. Je zou haar, of een van de anderen eens kunnen mailen, minder heftig dan bellen. Karla heeft een fotostudio.

We hopen natuurlijk allemaal dat er niets met Raf aan de hand is.

Frank
Ik sluit me graag aan bij wat Sjirk gezegd heeft.
Hallo,

Ik ben de zus van Raf en wil hier toch graag even wat onnodige ongerustheid wegnemen.

Met Raf is alles ok, maar zoals jullie, wereldreizigers wel weten is het internet niet overal zoals in ons Belgenlandje. Vandaar dat Raf niets gepost heeft, en niet echt bereikbaar is. Geen paniek! Zijn familie is op de hoogte van zijn reilen en zeilen.
En ik ben er zeker van dat jullie binnenkort weer iets op zijn blog zien verschijnen.
Ondertussen kan hij genieten van even niet voor iedereen bereikbaar zijn en schrijft hij zeker en vast zijn verhalen al in zijn gedachten...

vele reisgroeten,
Karla
En nog even als aanvulling voor de mensen die nog meer willen weten:
Momenteel zit Raf in het woestijn gebied tussen Teheran en Masshad waar (zoals Maarten al zei) het internet erg traag is en er een aantal sites geblokkeerd zijn.

Verder had ik Raf zijn zuster dit topic doorgelinkt zodat zij onze (of eerder mijn) ongerustheid kon lezen en eventueel kon reageren.

Eind goed al goed en nu kunnen we weer lekker slapen vannacht. :D

Enne, ik heb geen moment spijt gehad van mijn kleine zoekactie (voel me nu wel een piepkonijn maar dat is straks na een flesje lekkere wijn zo weer verdwenen).

Groeten, Yopie