Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische remmen - voordelen/nadelen - Forum Wereldfietser

Hydraulische remmen - voordelen/nadelen

Hallo,

Ik wilde jullie mening mbt hydraulische remmen (blokjes, geen schijven).
Ik ben serieus van plan om een set op mijn lig(trekking)fiets te monteren (dacht aan magura, maar welk type?), maar ben de kat een beetje uit de boom aan het kijken.
Wat ik hier vooral wil horen zijn de negatieve zaken (de positieve ken ik onderhand al, maar het kan natuurlijk geen kwaad om die nog maar eens te horen). Echter ook niet van:"niet verkrijgbaar in Afrika". Dat is nu ook weer niet mijn bedoeling. Ik blijf in Europa.
* zelf herstellingen uitvoeren: praktisch? bvb in geval van ongeval (leiding overgetrokken) / welke reserveonderdelen meenemen?
* hoe groot is de kans op lekkage?
* instellen-bijstellen (piepen deze remmen ook zoals gewone remblokjes dat kunnen?)
* zijn er verschillende blokjes (hard-zacht, ...)

Laat maar komen die ervaring, hoe meer hoe liever !!!

Groetjes, William
Op zowel mijn Challenge Twister ligfiets als op mijn Snel safari heb ik Magura hydraulische remmen gemonteerd en dat bevalt uitstekend. Maar er is verschil tussen beiden. De remcilinders op de ligfiets zitten gemonteerd op een aangesoldeerde Magura nokken met dubbele bevestiging, dit in tegenstelling tot de Snel waarbij de normale (cantilever)nokken zijn gebruikt. De eerst remt duidelijk beter, de bevestiging is veel stijver en de remkrachtoverbrenging hierdoor veel directer. Nadeel is dat je eerst je band leeg moet laten lopen voordat een wiel is te verwijderen. De cantilevernok bevestiging heeft een snelspanner, erg handig. Om met dit systeem een betere remwerking te verkrijgen kan je eventueel een booster monteren ( ziet er uit als een soort hoefijzer)
Lekkage komt vrijwel nooit voor maar het is mij wel een keer overkomen (ten gevolge van blijven haken in de schuur). Reparatie valt erg mee mits je niet bang en een beetje handig bent. Magura heeft er een complete reparatieset voor. Wel is een bankschroef een vereiste om de nippeltjes in de slang te krijgen. Voor onderweg kun je overwegen voorgemonteerde reserve slangetjes mee te nemen.
Remblokjes zijn er in verschillende soorten: voor diverse soorten velgen en in verschillende hardheden. Voor aluminium zijn er de kleine zwarte, deze zijn erg zacht en slijten erg snel. De wat hardere grote gaan langer mee maar kunnen wel eens piepen. Originele onderdelen zijn erg duur maar zowel blokjes als booster zijn in namaak te verkrijgen.

Harry Wagenaar

Ik rijd nu ruim 3 jaar met het systeem en ben zeer tevreden over het systeem. Ik heb sinds ik het systeem heb nog nooit iets hoeven te doen aan het systeem behalve het zo nu en dan vervangen van de remblokken. Hoe vaak dit is, is natuurlijk geheel afhankelijk van het gebruik van de fiets. Vervangen is uitermate eenvoudig. Wiel verwijderen, blokken met de hand eruit trekken en nieuwe erin. Kan niet beter.

Naar mijn weten heeft Marco er de laatste tijd veel mee getest. Dus als je naar het voorjaarsweekend komt, wil hij vast zijn ervaring erover kwijt.
Eenmaal gemonteerd wil je niets anders meer. Hydrolische velgremmen zijn uitermate geschikt voor om op mee reis te gaan, aangezien ze zeer soepel remmen, en de kans op vermoeide vingers bij afdalingen minder wordt. Verder geen onderhouds instellingen nodig, eenmaal gemonteerd en afgesteld [dit is wel een helse klus] hoef je eigenlijk alleen maar zo nu en dan de remblokken te vervangen. In principe is er maar 1 merk voor hydro velgremmen, dit is magura. Magura heeft de hs 11 [&12] op de markt gebracht voor trekking fietsen en de hs33 voor mtb, de laatste heeft meer remkracht en is sterker. Ook is er een hs66 model, deze heeft wielrenremgrepen.

voor de laagste prijzen kun je het beste op http://www.re-cycling.nl/forum//index.php?board=10 kijken aangezien er vaak leuke aanbiedingen zijn voor deze remmen.

Jups de hs66. Die bevallen me erg goed.
Als het model hs 11 eerder voor trekkerfietsen aan te raden is, zou het dan verstandig zijn om een mountainbike te kopen met deze remmen erop?
Ik weet eigelijk niet wat het hydraulisch remsysteem trouwens inhoudt, kan iemand mij daar enige verduidelijking in brengen! want ik sta op punt om een nieuwe mtb te kopen en wil wel iets meer weten weten over dit remsysteem! Wat ik hier al gelezen heb, bevalt me al wel maar kan iemand echt duidelijkheid scheppen over het verschillen tussen gewone v-brakes en deze remmen?

hartelijk bedankt

@ wuwwe
Als je voor de magura hydraulische velgrem op een mountainbike kiest, kies dan niet voor de verouderde hs11, ga dan voor de hs33, ze zijn beter doseerbaar, en minder slijtgevoelig.

@ iedereen
Ga voor schijfen, en dan vooral shimano deore/lx/xt of magura louise/marta :lol:

Nitro bedankt voor de tip!
maar ik ga toch maar gaan voor de gewone v-brakes, shimano Deore.
want als je er hydraulische remmen erop zet moeten het zeker goei zijn anders heb je er idd meer last dan genot van!!
In elk geval bedankt!

Hallo mensen,

Even een oud topic leven in blazen:

Op het ligfiets-forum Gentse Liggers, lees ik van iemand die twijfelt over remblokjes(velgremmen) mee de Pyreneeën in mee te nemen. "Want door warmwordende velgen kunnen klapbanden het gevolg kunnen zijn. Of toch voor hydraulische schijfremmen kiezen, maar dezen kunnen weer gaan lekken."

Waarop forumbezoeker Dries antwoordt:
Al moet je ook bij Louises opletten dat je niet 'slepend' remt. mijn techniek in de Pyreneeën, was om stteds pompend te remmen met de achterrem, en de voorrem enkel gebruiken als het echt nodig was (vb voor scherpe bochten of om tot stilstand te komen)
Die techniek werkte ook bij de tandem; toch ook een 20" voorwiel met velgremmen...
Ook ooit eens meegemaakt; door te lang remmen op 1 Louise werd de olie blijkbaar zo heet dat die plots hele andere eigenschappen kreeg. had geen grip meer...
Dus ben ook sterk voorstander van mechanische schijfremmen.
En jean peinture vervolgt:
heb enkel ervaring met afdalingen in de ardennen met de hurricane, 15 kg bagage, +70 km/u naar onder en als rem die echt meetelde enkel een mechanische schijfrem op voorwiel. Zeer tevreden over. werkt perfect en is betrouwbaar. Hydraulische schijfremmen... ik zou er niet mee op verlof willen vertrekken. Zoals Dries zegt kan er door de hitte bij lange afdaling luchtbelletjes in de leidingen ontstaan (olie gaat koken) en weg remvermogen...
Ligfietsen kunnen in een afdaling hogere snelheden halen. Dat zal er ook mee te maken hebben. Maar het zal je maar gebeuren: Kokende olie in je hydraulische remmen... :shock:
Maar elk nadeel heeft z'n voordeel: Kun je onderweg ook nog patatten frituren. :D

Maar wat is jullie mening over bovenstaande?

Groet, Marco

Het is een bekend probleem bij hydraulische schijfremmen, vooral bekend uit de tandemwereld (waar de krachten veel groter zijn, en dus ook de opgewekte warmte). Diverse tandembouwers weigeren dus ook hydraulische schijfremmen te monteren zonder een extra v brake voor noodgevallen.
Zelf ben ik een groot liefhebber van Magura velgremmen. Misschien zou ik die op een ligfiets wel combineren met een Arai sleeprem, net als bij een tandem. Ik weet echter te weinig van ligfietsen om te weten of dat echt nodig en zinvol is (op een tandem is het dat zeker wel).
Wim


Al moet je ook bij Louises opletten dat je niet 'slepend' remt. mijn techniek in de Pyreneeën, was om stteds pompend te remmen met de achterrem, en de voorrem enkel gebruiken als het echt nodig was (vb voor scherpe bochten of om tot stilstand te komen)
Op zo'n manier een berg af vind ik te spannend :shock:

De beste tactiek naar beneden is genieten en zo hard mogelijk. Ga voor iedere haarspeld rechtop zitten, en rem gedecideerd met beide remmen hard af. Rol zonder te remmen de bocht door en laat de remmen en velgen op het rechte stuk weer lekker afkoelen. Zo af en toe flink remmen levert lagere velgtemperaturen op dan continu een beetje, en je krijgt er ook niet zo'n kramp van in je vingers. Dat laatste krijg je wel als de helling zo extreem stijl is, dat je de fiets niet meer tussen de haarspelden kunt laten rollen, bv bij 1:3 naar beneden. Rij dan zo langzaam mogelijk, dan blijven de velgen nog relatief koel.

Tijdens een reis door Amerika wekenlang in de bergen gereden. Op een m5 ligfiets met voor 20 inch en achter 28 inch wiel. Totale belading, dus inclusief mijzelf, was ongeveer 90kg. Ik ben niet zo'n goede stuurman dus ik hou mijn bochtensnelheid betrekkelijk laag. Ik heb echt veel geremd maar het wel proberen te doen op de manier zoals hierboven beschreven, dus kort en hard remmen en dan de fiets weer even laten rollen. Uit eigen bevinding heb ik kunnen constateren dat een ligfiets, door de geringere luchtweerstand, nog wat sneller de berg afgaat dan een gewone fiets. Dus daardoor nog wat meer moeten remmen dan 'normaal'. Slechts 1 keer ben ik halverwege de helling even gestopt om de velgen wat af te laten koelen omdat het zodanig steil was dat ik constant moest remmen. Voor de rest geen enkel probleem gehad (sorry Headley). Ik vind het heerlijke remmen.

Nu, tien jaar later, doen ze het nog steeds. Het enige probleem dat zich een enkele keer voordoet is dat 1 zuigertje niet helemaal terugkomt na het remmen en het blokje daardoor aan blijft lopen. Maar verder niets aan de hand.

Groeten,
Ronald

Heel verhelderend om hier van te lezen! :D 8)

Ik had in mijn verhaaltje nog niet echt duidelijk verteld dat het over hydraulische velgremmen gaat, dus bij deze.

Ronald

Rodejo schreef:Ik had in mijn verhaaltje nog niet echt duidelijk verteld dat het over hydraulische velgremmen gaat, dus bij deze.

Ronald
Jammer... want ik had gehoopt dat het om mechanische remmen ging.

Hoop op positieve ervaringen met mechanische velgremmen...

Fer

Heerda schreef:
Rodejo schreef:Ik had in mijn verhaaltje nog niet echt duidelijk verteld dat het over hydraulische velgremmen gaat, dus bij deze.

Ronald
Jammer... want ik had gehoopt dat het om mechanische remmen ging.

Hoop op positieve ervaringen met mechanische velgremmen...

Fer
Wij hebben op een Cannondale Road Tandem goede ervaringen met mechanische schijfremmen, de Avid Road. Dit zijn ook de enige schijfremmen die je met STI-remgrepen (bij ons Ultegra) kunt gebruiken. Ook hebben wij goede ervaringen met hydraulische schijfremmen op een Santos tandem. Eerst Magura Julies en nu de absolute top, de Hope Mono6. En ook hebben wij goede ervaringen met de bekende HS-33 velgremmen. Mits je de techniek "kort voor de bocht fors remmen" hanteert zijn dit uitstekende remmen.

Voor het mountainbiken met de tandem (ja, dat kan ..... ) zijn de Hopes beter dan de Julies. Dat mag ook wel voor dat geld :? Voor het rijden op de straat zijn HS-33's prima en de Avid Roads erg goed. Je kunt een Avid natuurlijk ook als derde rem op je fiets monteren.

Het Land van Maas en Waal schreef:Heel verhelderend om hier van te lezen! :D 8)
Hoe smaakten je patatten? :lol:

Ik heb wel last gehad van een plotseling lekkende rem (hydraulisch). Hoe dat nou kon gebeuren? En natuurlijk bovenaan de berg, ergens in het oosten van Turkije :?
Bij thuiskomst wel zelf gerepareerd, maar begrijp nog steeds niet hoe die olie er nou zomaar uit kon komen. (ook temperatuur kwestie?)

Hoi Iedereen,


De keuze HS33 of iets anders;

Ik ben ook al een tijdje met dezelfde vraag bezig.
Maar omdat er bij aanschaf van een nieuwe fiets meerdere van deze vragen opkomen, en de prijs meestal alleen maar oploopt, ga ik voor een fiets met de beste prijs-kwaliteit verhouding.

En wat is dan kwaliteit; Goeie vraag?
Ik weet het ook nog niet zeker, maar nu lijkt mijn voorkeur uit te gaan naar een schijf boven velgrem.
Dit alleenal vanwege de afdalingen.
Ik wil geen oververhitte velg.
Een velg remt slechter, dus langere remweg, dus meer warmte opbouw. Een velg koelt slechter. En een velg slijt.

De HS33 echter remt wel behoorlijk dus heeft een voordeel t.o.v. de V-brake.
De Julie remt nog beter en koelt beter.
De Hope is het betrouwbaarst.
Echter de hydrolische kunnen nog steeds lek en de mechanische kunnen breken.

Dus mijn keuze als geld geen rol speelt; De hope (voor-)schijf+V-brake's als back-up.
Of als het nog goedkoper moet een mechanische schijfrem+V-brake's.
Of als je denkt dat het allemaal wel mee valt neem dan een setje xt-V-brakes.

Mzzl Tj

Ps fading onstaat bij een temperatuur van tussen de 150 en 300 °C, afhankelijk van de kwaliteit van de olie en de hoeveelheid water erin. Bij een Auto stijgt de temperatuur ongeveer 130 °C bij een keer stevig remmen, dus bij twee keer kort na elkaar kan je al in de problemen komen, wat bij een fietser wel ook kan gebeuren, maar als je rem techniek in orde is bijna onmogelijk is.

Hoi XTJ :?: ......
Neem in je overweging ook de belasting op de spaken bij het remmen mee.

Bij velgremmen is de belasting op de spaken vele malen minder dan bij schrijfremmen. Bij schijfremmen moet de remkracht door worden gegeven aan de spaken, van de spaken naar de velg, van de velg naar de band en uiteindelijk naar de ondergrond. De spaken krijgen te maken met zijdelingse belasting en op dat punt zijn de spaken het zwakst. Bij een fiets zonder bagage is dat niet zo'n groot punt, bij een fiets met bagage wel.
groet,
marco

Afegelopen zomer zijn wij de Maloja pas (Zwitserland naar Italie) af gefietst. Dat is een lange en echt steile Alpine afdaling (1500 hoogtemeters), die we deels in een hagelbui moesten doen. Dat ging prima, al moest je wel je hersens erbij houden. Mijn conclusie is eigenlijk heel simpel: iedere goede moderne velgrem is goed genoeg. Laat me dat uitleggen. Mijn vrouw had de mooiste remmen: Magura HS 33. Zij vindt afdalen eng, dus ik heb voor haar het beste gekocht wat er volgens mij is. Ze is daarmee nu zowat over haar angst heen, maar daalt nog wel erg langzaam af. Toch werden haar dikke Exal velgen niet echt verontrustend warm. Mijn dochter van tien had weinig bagage, en ik had op haar fiets XT V brakes (met eenvoudiger remgrepen) gezet, om er zeker van te zijn dat ze goede remmen had. Ze klaagde dat ze hard moest remmen, maar alles ging goed, en haar velgen werden nauwelijks warm (geen wonder bij zo'n laag gewicht). Ze had en heeft weinig angst voor een snelle afdaling, en dat scheelde natuurlijk wel. Tot slot ikzelf op onze mtb tandem met mijn zoontje van acht achterop, en een bagagekar met 40 kg erachter. De enige remmen waren twee Shimano V brakes van de eerst generatie (DX?) maar wel met XT remgrepen, en Koolstop Salmon remblokken, maar zonder Arai sleeprem. Ik moest af en toe flink remmen (het is een soms bloedstollend steile pas), maar de remkracht was ruim voldoende. Ik had nooit het gevoel dat ik de combinatie niet snel tot stilstand kon brengen. Wel werden de (dikke) velgen echt heet. We hebben dus gewoon ongeveer elke 800 meter een aantal minuten gepauseerd, om mijn velgen te laten afkoelen.
Mijn conclusie is dat het opwarmen van de velgen eigenlijk de enige echte beperking is. Met een tandem is dat een echt en bekend probleem, en moet je dus gewoon veel stoppen, of een Arai sleeprem monteren (ik ben daarom ook geen fan van schijfremmen op tandems). Met een solofiets is dat probleem blijkbaar veel minder groot. Zelfs een zwaar beladen tandem liet zich echter tamelijk moeiteloos afremmen door doodgewone (niet parallellogram) V brakes.
Als je mij vraagt wat ik de prettigste remmen vind, dan is het antwoord onomwonden de Magura hydraulische velgremmen. Voor wie dat niet wil, zou ik wel adviseren in elk geval XT remgrepen te nemen. Het verschil met eenvoudiger modellen V brakes remmen is niet echt groot, maar bij de grepen voel ik het verschil wel erg. Over de Koolstop remblokjes ben ik ook erg tevreden.
Wim