Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoek: opkomst sport/fitness fietsen - Forum Wereldfietser

Onderzoek: opkomst sport/fitness fietsen

Beste allemaal,

Mijn naam is Koen en ik ben student aan de Fontys Economische Hogeschool te Tilburg. Op dit moment zit ik in het laatste jaar van de opleiding SPECO (Sport, Marketing en Management ) en schrijf ik een afstudeerscriptie over de opkomst van de sport/fitness fiets.
Een sport/fitness fiets is een fiets die zowel als stadsfiets, woon-/werkfiets, racefiets als mountainbike gebruikt kan worden.

De enquête zal ongeveer 5 minuten van uw tijd vragen. Verder is de enquête geheel anoniem en onder de respondenten worden er 4 sportieve prijzenpakketten verloot t.w.v. €50, -, €25, -, €15, - en €10, -.

De prijzenpakketten worden verloot bij het volledig invullen van de enquête.

Hieronder is de link van de enquête te vinden:
https://www.surveymonkey.com/s/JW8H5FF

Alvast bedankt voor uw reactie!
"14. Hoeveel bent u bereid om voor een sportieve fiets te betalen?
Hoeveel bent u bereid om voor een sportieve fiets te betalen? < €300, -
€301, - t/m €500, -
€501, - t/m €700, -
€701, - t/m €800, -
€801, - t/m €900, -
€901, - t/m €1.000, -
> 1.000, -"

Ga voor de grap eens naar een winkel met mooie fietsen!

"Een sport/fitness fiets is een fiets die zowel als stadsfiets, woon-/werkfiets, racefiets als mountainbike gebruikt kan worden."
* Dat kan met alle fietsen ...
of
* Geen van de getoonde fietsen is ook maar enigszins bruikbaar als stadsfiets :shock:
Tenzij je een slak bent, zie ik het verband niet van je huis met een fiets. :?
Leon schreef:"14. Hoeveel bent u bereid om voor een sportieve fiets te betalen?
Hoeveel bent u bereid om voor een sportieve fiets te betalen? < €300, -
€301, - t/m €500, -
€501, - t/m €700, -
€701, - t/m €800, -
€801, - t/m €900, -
€901, - t/m €1.000, -
> 1.000, -"

Ga voor de grap eens naar een winkel met mooie fietsen!

"Een sport/fitness fiets is een fiets die zowel als stadsfiets, woon-/werkfiets, racefiets als mountainbike gebruikt kan worden."
* Dat kan met alle fietsen ...
of
* Geen van de getoonde fietsen is ook maar enigszins bruikbaar als stadsfiets :shock:
Beste Leon

Vraag 14 heb ik samengesteld aan de hand van de prijzen die de verschillende fiets merken aanhouden. Hier heb ik de prijzen van de sport/fitness fietsen aangehouden.
Het klopt inderdaad dat een racefiets en een mountainbike ongeveer bij €1.000, - (nieuw) beginnen.

Op de websites van verschillende fiets merken staat vermeld waar de sport/fitness fietsen voor gebruikt kan worden. Dit heb ik aangehouden met mijn enquete.

Bedankt voor uw feedback en het invullen van mijn enquete.
Ik heb deze enquete niet ingevuld. Wel wil ik iets zeggen. Een echt marktonderzoek begint met onderzoek naar de kenmerken van de markt en het product. Hier gaat het al gelijk fout. Sport/fitness is een malle categorie die door fabrikanten is bedacht om mensen fietsen te verkopen waar ze in de praktijk niet veel aan hebben. Een racefiets kan nooit doen wat een mtb doet, en geen van beide zijn ze erg geschikt voor in de stad of naar het werk. De enige functionele fiets die dit alles aardig kan is een vakantiefiets met 26 inch wielen, een racestuur, een bagagedrager, spatborden en verlichting. Dat wordt wel een dure fiets vanaf een kleine 2000 euro en die je niet in de stad kunt laten staan (daarvoor deugt alleen een tweedehands fiets met terugtraprem of zo). Dat de door jou genoemde categorie vooral een fantasiecategorie is blijkt ook wel als kijkt naar de prijsrange die je opvoert. Dat zijn fietsen die mensen met overgewicht de illusie geven dat als ze maar een fitness fiets kopen ze wel fit gaan worden.
Dit helpt je misschien: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf Het gaat niet over fitness fietsen maar over vakantiefietsen, maar die komen nog het dichtste in de buurt van fietsen die alles kunnen.
Wim
Leon schreef:"Een sport/fitness fiets is een fiets die zowel als stadsfiets, woon-/werkfiets, racefiets als mountainbike gebruikt kan worden."
* Dat kan met alle fietsen ...
of
* Geen van de getoonde fietsen is ook maar enigszins bruikbaar als stadsfiets :shock:
Nou ik zie mezelf op een stadsfiets nog een koersen winnen. En ik vind de getoonde 6 fietsen in de enquette bijna allemaal geschikt als stadsfiets.
bergbeklimmer schreef:... ik vind de getoonde 6 fietsen in de enquette bijna allemaal geschikt als stadsfiets.
_________________
live fast; die young
Heeft je onderschrift verband met je stadsfiets? :wink:

Een stadsfiets zonder bagagedrager, zonder slot, zonder spatborden (lekker alle rotzooi die net de kroegen uitgedweild is over je heen en in de winter de pekel) en vooral zonder licht vind ik toch een serieus gezondheidsrisico hoor!

Leon
Wim schreef:Ik heb deze enquete niet ingevuld. Wel wil ik iets zeggen. Een echt marktonderzoek begint met onderzoek naar de kenmerken van de markt en het product. Hier gaat het al gelijk fout. Sport/fitness is een malle categorie die door fabrikanten is bedacht om mensen fietsen te verkopen waar ze in de praktijk niet veel aan hebben. Een racefiets kan nooit doen wat een mtb doet, en geen van beide zijn ze erg geschikt voor in de stad of naar het werk. De enige functionele fiets die dit alles aardig kan is een vakantiefiets met 26 inch wielen, een racestuur, een bagagedrager, spatborden en verlichting. Dat wordt wel een dure fiets vanaf een kleine 2000 euro en die je niet in de stad kunt laten staan (daarvoor deugt alleen een tweedehands fiets met terugtraprem of zo). Dat de door jou genoemde categorie vooral een fantasiecategorie is blijkt ook wel als kijkt naar de prijsrange die je opvoert. Dat zijn fietsen die mensen met overgewicht de illusie geven dat als ze maar een fitness fiets kopen ze wel fit gaan worden.
Dit helpt je misschien: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf Het gaat niet over fitness fietsen maar over vakantiefietsen, maar die komen nog het dichtste in de buurt van fietsen die alles kunnen.
Wim
Bedankt voor de gedetailleerde uitwerking en de bovenstaande link.
Ik zal deze feedback meenemen in mijn onderzoek.
Goede enquêtevragen opstellen is niet makkelijk, maar het valt op dat men dat blijkbaar op school/hogeschool/universiteit/... ook bijzonder weinig aandacht aan besteedt en/of dat studenten die vaardigheid maar slecht beheersen.

Buiten de vraag over de betalingsbereidheid viel me vraag 7 op. Daar worden motieven voor de keuze voor de fiets (= voertuigkeuze met o.a. de motieven gemak, conditie, gezondheid, ...) gemengd met verplaatsingsmotieven waarvoor de fiets gebruik wordt (werk, boodschappen, ...). Niet echt logisch bij een bevraging, hoewel de mogelijkheid om verschillende opties aan te duiden het minder erg maakt want de kans biedt dat onderscheid nog te maken bij de verdere gegevensverwerking.

Renaat
Revanho schreef:Goede enquêtevragen opstellen is niet makkelijk, maar het valt op dat men dat blijkbaar op school/hogeschool/universiteit/... ook bijzonder weinig aandacht aan besteedt en/of dat studenten die vaardigheid maar slecht beheersen.

Buiten de vraag over de betalingsbereidheid viel me vraag 7 op. Daar worden motieven voor de keuze voor de fiets (= voertuigkeuze met o.a. de motieven gemak, conditie, gezondheid, ...) gemengd met verplaatsingsmotieven waarvoor de fiets gebruik wordt (werk, boodschappen, ...). Niet echt logisch bij een bevraging, hoewel de mogelijkheid om verschillende opties aan te duiden het minder erg maakt want de kans biedt dat onderscheid nog te maken bij de verdere gegevensverwerking.

Renaat
Renaat bedankt voor uw feedback.
Het klopt inderdaad dat vraag 7 verschillende keuzemogelijkheden bevat. Hier wordt later nog onderscheid in gemaakt met het analyseren van de enquete gegevens.

Nog een fijn weekend
Wim schreef:Dat zijn fietsen die mensen met overgewicht de illusie geven dat als ze maar een fitness fiets kopen ze wel fit gaan worden.
Als je eens een paar dingen op een rij zet is een fitnessfiets precies NIET een fiets om fit te worden:
* weinig aandacht voor maatvoering want goedkoop > grote kans op niet lekker zitten
* weinig aandacht voor zadel want goedkoop > zadelpijn dreigt
* geen budget voor goede onderdelen en banden > mechnische problemen dreigen
* geen budget voor sterk achterwiel > forse eigenaar riskeert spaakbreuk, meestal resulterend in einde oefening
* fietsmaker is niet gemotiveerd voor service in dit segment > bij problemen wordt maar wat aangemodderd
* fiets loopt wel licht > niet eens erg effectief fitnessen :wink:

Een goede fitnessfiets voor iemand die niks van fietsen weet is een fiets die lekker zit en niet stuk gaat. Of zo'n fiets werg licht loopt is minder relevant.
Zelf heb ik afgelopen winter vaak rondjes gefietst op mijn stadsfiets: een aluminium 'stadstractor' met 3v, goedkope naafdynamo, zweaar maar lekker zittend zadel, stalen spatborden, trommelremmen en banden met een dubbeldikke antileklaag. Ik ben niet ver gekomen maar ik had echt geen zin in pech onderweg, wilde gewoon lekker wat rondkijken en de kilometers waren heel goed voor mijn conditie :D

Als de pekel weg is ga ik weer op mijn lichtere fiets en kom ik heel wat verder.

Leon
Leon schreef: * geen budget voor sterk achterwiel > forse eigenaar riskeert spaakbreuk, meestal resulterend in einde oefening
* fietsmaker is niet gemotiveerd voor service in dit segment > bij problemen wordt maar wat aangemodderd
* fiets loopt wel licht > niet eens erg effectief fitnessen :wink:
Dat laatste gaat vanzelf over wanneer het achterwiel als gevolg van die spaakbreuk begint aan te lopen. ;)

Carl
Leon schreef:
Wim schreef:Dat zijn fietsen die mensen met overgewicht de illusie geven dat als ze maar een fitness fiets kopen ze wel fit gaan worden.
Als je eens een paar dingen op een rij zet is een fitnessfiets precies NIET een fiets om fit te worden:
* weinig aandacht voor maatvoering want goedkoop > grote kans op niet lekker zitten
* weinig aandacht voor zadel want goedkoop > zadelpijn dreigt
* geen budget voor goede onderdelen en banden > mechnische problemen dreigen
* geen budget voor sterk achterwiel > forse eigenaar riskeert spaakbreuk, meestal resulterend in einde oefening
* fietsmaker is niet gemotiveerd voor service in dit segment > bij problemen wordt maar wat aangemodderd
* fiets loopt wel licht > niet eens erg effectief fitnessen :wink:

Een goede fitnessfiets voor iemand die niks van fietsen weet is een fiets die lekker zit en niet stuk gaat. Of zo'n fiets werg licht loopt is minder relevant.
Zelf heb ik afgelopen winter vaak rondjes gefietst op mijn stadsfiets: een aluminium 'stadstractor' met 3v, goedkope naafdynamo, zweaar maar lekker zittend zadel, stalen spatborden, trommelremmen en banden met een dubbeldikke antileklaag. Ik ben niet ver gekomen maar ik had echt geen zin in pech onderweg, wilde gewoon lekker wat rondkijken en de kilometers waren heel goed voor mijn conditie :D

Als de pekel weg is ga ik weer op mijn lichtere fiets en kom ik heel wat verder.

Leon
Bedankt voor uw bericht.
De bovenstaande punten kan ik goed meenemen voor mijn onderzoek. Het is goed om te horen hoe iemand anders er over denkt en vooral als het zo uitgebreid is. Bedankt
Dit zijn toch gewoon goedkope MTB's en veldrijfietsen? Zet er een spatbord, standaard, en slot op en je zou er volgens mij nog best plezierig mee woon-werkritjes mee kunnen maken. Maar om daar nu de term "sport/fitnessfiets" voor uit te vinden?

Tussen haakjes, je spelt de naam consequent verkeerd, die spatie hoort daar niet.
Én er hoort (dan) een koppelteken tussen: "sport-/fitnessfietsen".

Als we toch bezig zijn…

.tsooJ
Alien schreef:Én er hoort (dan) een koppelteken tussen: "sport-/fitnessfietsen".

Als we toch bezig zijn…

.tsooJ
gijsvs schreef:Dit zijn toch gewoon goedkope MTB's en veldrijfietsen? Zet er een spatbord, standaard, en slot op en je zou er volgens mij nog best plezierig mee woon-werkritjes mee kunnen maken. Maar om daar nu de term "sport/fitnessfiets" voor uit te vinden?

Tussen haakjes, je spelt de naam consequent verkeerd, die spatie hoort daar niet.
Bedankt voor jullie feedback. Ik heb het meteen aangepast.