Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met slechte knieen naar de Alpe d'Huez - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met slechte knieen naar de Alpe d'Huez

math schreef:Spannend! Op een fixie zonder freewheel kun je niet erg schuin door de bocht omdat je pedalen blijven doormalen. Snelheid in bedwang houden! Ik zag een erg originele techniek om het loopvlak van de achterband als rem te gebruiken voor een bocht.
http://theadventureblog.blogspot.nl/201 ... dello.html
Ik zou hierop maar vast gaan oefenen!

Dat is inderdaad de "normale" manier van remmen op zo'n fiets. Gewicht naar voren en benen stoppen stopt je achterwiel.
m-gineering schreef:
poserman schreef:
En ik wil wel fixed de berg op.
[music] 'Get your Fixed out on route eh D211'[/music]

Ik zou eens naar een Sturmey Acher S3X kijken, alles lezen over Dingles en mischien nog even bij Schlumpf.ch langsgaan
Die kende ik niet. Ik ga er eens naar kijken ik ben wel benieuwd :)
poserman schreef:
m-gineering schreef:
poserman schreef: Ik kan niets vinden over een premieschema. Wat is dat behalve een term van verzekeringen?
De exacte bedragen staan vast wel ergens bij de jaarlijkse besluiten van de KNWU of de UCI ;)
Omdat ik niet begreep wat je bedoelde heb ik gekeken op de site van de KNWU. die verzekering heb ik helemaal compleet niets aan.
het is geen verzekering, het is een prijzenschema. Als je er niet voor betaald wordt zou ik een berg uitzoeken die leuk is. En ook als het een fiets bedevaart moet zijn is het nog steeds niet moeilijk om een kaal-skioord-waar-in-de-zomer-anders-niks-verdiend-wordt te vermijden.

Remmen op een fixed wheel door je -tuinslang- achterband aan gort te slippen is alleen toegestaan aan de jeugdige bevolkingsgroep met meer hormonen dan hersencellen.

Door een bocht met een fixed wheel met normale klikpedalen gaat best, een afdaling is alleen strontvervelend omdat je voortdurend moet remmen om je beentoerental aanvaardbaar te houden. Uitklikken is ook geen optie, met loshangende benen kom je ook geen bocht door
welk tandwielcombinatie ga je nemen? 36-25?
m-gineering schreef:Als je er niet voor betaald wordt zou ik een berg uitzoeken die leuk is. En ook als het een fiets bedevaart moet zijn is het nog steeds niet moeilijk om een kaal-skioord-waar-in-de-zomer-anders-niks-verdiend-wordt te vermijden.
Er zijn dagen dat het idioot gezellig is op de Alpe Huez. Ook dit jaar is het skioord weer aan de beurt. :lol:
AB schreef:welk tandwielcombinatie ga je nemen? 36-25?
En welke neem je voor. :lol:
@poserman: wat vindt jouw fysiotherapeut van je fixieplannen?
eindgebruiker schreef:@poserman: wat vindt jouw fysiotherapeut van je fixieplannen?
Lijkt me funest voor de knieën, maar goed, ik ben ook geen fysio. Maar een echte poser trekt zich daar natuurlijk niets van aan :wink:
m-gineering schreef:
...een afdaling is alleen strontvervelend omdat je voortdurend moet remmen om je beentoerental aanvaardbaar te houden. Uitklikken is ook geen optie, met loshangende benen kom je ook geen bocht door
Dit was het eerste wat ik dacht.

hier op de kaleberg.nl een verhaal van Paul Rozelle. Hij heeft 4x op één dag de mont ventoux bedwongen op zijn fixedgear.
tandwiel verhouding 48x18 :shock:
Het lijkt mij waanzin om zoveel vermogen op het kraakbeen van je knieen te zetten.
Beter fiets je met een ligt en variabel verzet omhoog.
Maar goed een paar nieuwe knieen zijn er ook zo ingezet als je kraakbeen pleite is.
De firma zimmer is erg blij met mensen zoals u net als die orthopeed die ook torenhoge vaste lasten heeft.
Ik blijf het een maffe fixatie vinden die fixies.
poserman schreef:[Uitleg waarom fietsen met een freewheel slechter gaat dan op een fixie] Dit doordat je elke keer stopt met trappen. Dit doe je geheel automatisch. Elke keer ga je verder waardoor er weer een klap op de knie komt. Dit zorgt voor pijn. Met vast verzet kun je heel soepel doorfietsen (je moet wel).
Deze uitleg roept dan weer de vraag op of je niet in te zware verzetten rijdt, als aanzetten na (even) stoppen met trappen al pijn doet. Knieen die dat al als 'een klap' ervaren, zou ik zelf geen berg op willen slepen.

In ieder geval veel fietsplezier gewenst,

Carl
poserman schreef: Dit doordat je elke keer stopt met trappen. Dit doe je geheel automatisch.
Dat heb je toch echt zelf wel in de hand. Ik stop trouwens zelden met trappen als er geen reden is om snelheid te verminderen. En in die situaties kan je ook op een fixie niet 'blijven trappen', want moet je op één of andere manier remmen.
poserman schreef: Elke keer ga je verder waardoor er weer een klap op de knie komt. Dit zorgt voor pijn.
Als je op een normale manier van versnellingen gebruik maakt, dan is starten helemaal geen 'klap op je knie'. Dat heb je dus ook zelf in de hand.
En bij het stoppen en starten kan je met versnellingen terugschakelen, iets wat je met een single-speed niet kan.

Ik heb niets tegen singlespeed fietsen en zelf niet tegen fixies (al zie ik ze wel graag uitgerust met minstens één handrem), maar je argumenten lijken mij geen steek te houden.

Renaat
Revanho schreef:
poserman schreef: Dit doordat je elke keer stopt met trappen. Dit doe je geheel automatisch.
Dat heb je toch echt zelf wel in de hand. Ik stop trouwens zelden met trappen als er geen reden is om snelheid te verminderen. En in die situaties kan je ook op een fixie niet 'blijven trappen', want moet je op één of andere manier remmen.
poserman schreef: Elke keer ga je verder waardoor er weer een klap op de knie komt. Dit zorgt voor pijn.
Als je op een normale manier van versnellingen gebruik maakt, dan is starten helemaal geen 'klap op je knie'. Dat heb je dus ook zelf in de hand.
En bij het stoppen en starten kan je met versnellingen terugschakelen, iets wat je met een single-speed niet kan.

Ik heb niets tegen singlespeed fietsen en zelf niet tegen fixies (al zie ik ze wel graag uitgerust met minstens één handrem), maar je argumenten lijken mij geen steek te houden.

Renaat
Op een fixed wheel krijg je vanzelf een ronde tred en leer je automatisch allerlei slechte trapgewoonten af. Dat heeft met de keuze van de zwaarte van het verzet weinig te maken. Wel is het heel goed mogelijk dat je vervolgens went aan een hogere cadans, en dat is misschien weer gunstig voor de kniebelasting.
m-gineering schreef:Wel is het heel goed mogelijk dat je vervolgens went aan een hogere cadans, en dat is misschien weer gunstig voor de kniebelasting.
Die hogere cadans geldt dan alleen voor bergaf. Op de meeste buitenlandse fietsbare routes ga je ofwel omhoog ofwel omlaag. Omdat je omlaag meestal 3x zo hard gaat als omhoog ben je effectief 75% van de tijd aan het klimmen. Dus als ik één verzet zou mogen meenemen is het het klimverzet. Omlaag heb je meestal helemaal geen verzet nodig.
Leon
Michaël schreef:.

op de kaleberg.nl een verhaal van Paul Rozelle. Hij heeft 4x op één dag de mont ventoux bedwongen op zijn fixedgear.
tandwiel verhouding 48x18 :shock:
Petje af voor deze prestatie.
Als ik zoiet lees pak ik altijd wat tabellen erbij. Even snel gelezen dat hij op een kant 2 uur 37 min heeft gefiets, de afstand naar boven is 21,5 km. Gemiddeld fietst hij 9 km/uur. Om met 48x18, 9 km/uur te fietsen moet je 28 keer per minuut rond met je pedalen. Ik hoop dat ik ergens een fout heb gemaakt. :wink:
multiwgb schreef:
Michaël schreef:.

op de kaleberg.nl een verhaal van Paul Rozelle. Hij heeft 4x op één dag de mont ventoux bedwongen op zijn fixedgear.
tandwiel verhouding 48x18 :shock:
Petje af voor deze prestatie.
Als ik zoiet lees pak ik altijd wat tabellen erbij. Even snel gelezen dat hij op een kant 2 uur 37 min heeft gefiets, de afstand naar boven is 21,5 km. Gemiddeld fietst hij 9 km/uur. Om met 48x18, 9 km/uur te fietsen moet je 28 keer per minuut rond met je pedalen. Ik hoop dat ik ergens een fout heb gemaakt. :wink:
Nee, dat was Paul ;)
Als fietsen zonder freewheel beter is voor de knieën, en fietsen met een vaste overbrenging toch wel niet zo heel handig is (in mijn ogen), bestaat er dan niet iets als een fiets met versnellingen, maar zonder freewheel?
Het zou dan al iets moeten worden met naafversnellingen.
Of wordt dat dan te breukgevoelig of zo?
Dat is precies die Sturmey Archer 3 speed fixie naaf.
Wim
Oeps, 'k had het niet door. :oops:
Weeral bijgeleerd. :idea: