Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor de eerste keer... - Forum Wereldfietser

Voor de eerste keer...

hallo iedereen!

Ik wordt binnenkort 16, en wil graag met wat mensen in de volgende zomervakantie van Roosendaal naar het noorden van Frankrijk willen fietsen.
Dus ging ik wat zoeken, en kwam ik hier uit. Ik heb al veel nuttige dingen gelezen, maar heb ik als beginneling natuurlijk niet veel geld, en wil ik zoveel mogelijk doen met wat ik al heb.

Om te beginnen fiets ik momenteel rond op een mountainbike (een Bulls (Pro M6.0, 21 versnellingen)) . Ook heb ik er (vooral voor school) een achterrek, en spatborden op laten zetten, en heb ik juist de ketting+ schijven laten vervangen. Is dit geschikt om naar Frankrijk te rijden??

Verder heb ik ook de basisdingen als een tent, een slaapzak, een trekkersrugzak (goed?) etc.

Nu weet ik niet wat ik nog allemaal nodig zou hebben om de reis zo comfortabel mogelijk te maken. Misschien dat jullie zouden kunnen helpen? (waar kan ik evt. nog benodigde dingen goedkoop krijgen??)

Dank!
Tim

Ha Tim,

binnenkort organiseert De Wereldfietser een Europese Fietsreizenmarkt in Rotterdam. Op zondag 6 november.
Op deze dag kun je niet alleen informatie krijgen over fietsroutes en wegen, maar ook over je fiets, wat voor 'n fiets heb je nodig; hoe pak je de fietstassen in, wat moet er allemaal mee, enzenz.

Goedkope winkels? Aldi (vorige week hadden ze nog winterfietskleding; in een halve dag uitverkocht :(). Decathlon is ook niet duur. En spullen lenen ook niet :)

Succes,
Freek

Hoi Tim,

Leuk plan!

Als je voor de eerste keer op fietsvakantie gaat, is het natuurlijk altijd maar de vraag of je het echt leuk vindt of niet. Daarom is het denk ik slim om inderdaad te proberen zoveel mogelijk spullen te lenen.

Ik zou als ik jou was wel investeren in goede regenkleding. Het is fijn om de zekerheid te hebben dat je niet bij de eerste de beste regenbui al doorweekt bent.

Je zegt dat je een trekkersrugzak hebt, ik neem aan dat je die niet op je rug mee wil nemen tijdens het fietsen? Mij lijkt dat erg oncomfortabel! Probeer of je van iemand een set fietstassen kunt lenen. Dat hoeven helemaal niet per definitie supersterke, waterdichte tassen te zijn; als je je spullen eerste in plastic tassen doet en dan in je fietstas, blijft het ook droog. De rugzak kun je dan eventueel bovenop doen, als extra bagageruimte.

Je hebt al wel een slaapzak, heb je ook al een slaapmatje? O.a. bij Perrysport zijn redelijk goedkope matjes te koop.

Bedenk of en zo ja hoe je wil koken. Wil je iedere avond uit eten of wil je zelf koken? Een gasbrandertje kost bijna niets en prikblikjes met gas zijn in het gebied waar jij wil gaan fietsen goed verkrijgbaar.

Kijk verder eens rond op dit forum, volgens mij is een vraag als de jouwe al vaker gesteld!

Succes met de voorbereidingen!

Gudrun

FV schreef: Goedkope winkels? Aldi (vorige week hadden ze nog winterfietskleding; in een halve dag uitverkocht :(). Freek
Nou Freek dan heb je nog geluk gehad. In Zoetermeer was het binnen een half uur uitverkocht.

Tim,

Succes met je voorbereiding! Enne gouden tip is, neem vooral niet te veel mee.

Blanche

Enne... die fiets is goed genoeg hoor!

Wat bedoel je trouwens mete een 'fietsenrek' op je fiets? Zet er wel een bagagedrager op, zodat je fietstassen kunt gebruiken (want alles in een rugzak lijkt mij zeer onconfortabel fietsen).

Sandra

Koop een helm als je die nog niet hebt. Fietsen is helaas niet ongevaarlijk, en een helm scheelt je een hoop in de ernst van de verwondingen. Trek felle kleding aan, of koop voor een paar euro zo'n geelgroen of orange dayglow hesje.
Verder zul je vermoedelijk nog een voordrager nodig hebben, of als je alles achterop wilt laden misschien een steviger achterdrager. Tot slot kun je als je nog wat geld over hebt eens streng kijken naar je banden: als daar off-road noppenbanden op zitten dan ben je blij (ook naar school) als je ze vervangt door gladdere snelle banden zoals de Schwalbe Big Apple of de gewone Marathon 50 mm. Maar als je geld op is kun je ook op stekelvarkenbanden rijden, natuurlijk.
Veel plezier,
Wim

Hoi Tim, :)

Ik woon zelf ook in Roosendaal. :idea:
Heb je zin om een keetje langs te komen dan laat ik je mijn fietsspullen zien ? en misschien heb ik nog iets bruikbaars voor je. 8O

Groetjes,
Mladen
(0165-562791)

baartmns schreef:Enne... die fiets is goed genoeg hoor!

Wat bedoel je trouwens mete een 'fietsenrek' op je fiets? Zet er wel een bagagedrager op, zodat je fietstassen kunt gebruiken (want alles in een rugzak lijkt mij zeer onconfortabel fietsen).

Sandra

Jha, dat bedoelde ik, kon niet op de naam komen :wink: .

Wauw, veel reacties trouwens, ben blij dat ikhier terecht gekomen ben.

Enne, ik woon niet in roosendaal, woon in de omgeving van utrecht, maar een vriend van mij, die ook graag mee zou willen woont daar in de buurt, dus zouden we eventueel daar ergens vertrekken.
Maar ja, het zal nog wel even duren voor we evt. vertrekken (ergens in augustus of zo :D )

En ik was eigenlijk niet van plan om allemaal kookgerei etc. mee te nemen, ik dacht misschien kant en klare broodjes ofzo, die je in de supermarkt kan kopen. Dat zienw e dan wel weer :wink: .

Verder heb ik nog van iemand een tip gekregen om op sites als marktplaats.nl etc. te gaan kijken. Misschien dat dat wel zo handig is.

iig al bedankt voor de replies!!
Grz,
Tim

Feyetim schreef:
baartmns schreef:En ik was eigenlijk niet van plan om allemaal kookgerei etc. mee te nemen, ik dacht misschien kant en klare broodjes ofzo, die je in de supermarkt kan kopen.
Hoi,
Nou van fietsen krijg ik anders reuze honger, en na een dag fietsen heb ik toch altijd zin om wat warms binnen te krijgen waar veel calorieeen en gezonde dingen in zitten. En omdat elke dag uit eten duur wordt gaat bij mij altijd een brander en toebehoren mee.
Je hebt trouwens nog alle tijd om je voor te bereiden :D
Groeten,
Leon
Hey Tim

Uitstekend idee! Je zal het je zeker niet beklagen (denk, hoop ik toch )! :) Deze zomer heb ik zelf mijn eerste fietsvakantie gemaakt en jouw vragen komen volledig overeen met de mijne, enkele maanden geleden.

Over de fiets zou ik me zeker geen zorgen maken, die voldoet ruimschoots (mss een stevigere achterdrager). De kampeerspullen lijken ook ok, als je er zorg voor draagt tenminste. :wink: Die van mij waren zeker geen "high quality spullen", maar ik kan er nog gerust een fietsvakantie mee maken.

Zoals hier al aangehaald lijkt me een trekkersrugzak verre van ideaal. Fietstassen zijn beter geschikt, om niet te zeggen een must voor vakantiefietsers. Die moeten zeker niet waterdicht zijn (met plastic zakken is het ook opgelost) of van zeer goede kwaliteit, maar ik heb over de aankoop van fietstassen heel hard nagedacht.
Als het een tip kan zijn (en als het binnen je budget past), koop fietstassen van Ortlieb of Vaude. Ok, ik hoor hier al veel mensen zeggen: "toch niet voor een beginner zo dure tassen!", maar ik vind ze het geld waard. Ze zijn waterdicht en hebben een zeer goede kwaliteit. De prijs is er ook wel naar (+- 110 EUR), maar mocht het fietsen je niet bevallen, dan kan je die gewoon terug verkopen tegen 75 euro of zo (als je ze terug onderhouden hebt :wink: ) Lenen is natuurlijk de beste oplossing.

Wat eten betreft zou ik zeker koogerei meenemen (neemt niet veel plaats in) want ik denk dat een week kant-en-klare broodjes eten gaat tegenvallen, tenzij je elke dagen op restaurant gaat :) Het is voor te beginnen veel gezonder als je gevarieerde maaltijden hebt en wat is er bovendien leuker dan eerst inkopen te doen in een grootwarenhuis om dan 's avonds voor de tent je eigen potje koken?

En mss nog een laatste tip: neem zeker niet te veel kleren mee! Zorg dat je alles bij hebt wat je denkt te kunnen gebruiken, maar neem bv. geen 5 T-shirts en 5 broeken mee, een potje waspoeder neemt veel minder plaats en gewicht in.

In ieder geval veel succes met de verdere voorbereidingen

Groeten Nick

Misschien dat die fietstassen van de Action die Leon tipt in een thread hieronder goed genoeg zijn ? Heb ze zelf maar kan geen oordeel over de kwaliteit geven.
En de Aldi heeft volgende week een verlichtingssetje in de aanbieding voor ? 4,79 , hier staat ie beschreven als het tenminste dezelfde set is (want artikel uit 2003) : http://pabo.feo.hvu.nl/verkeer/Krantena ... 051103.htm

Als hij de fiets ook gebruikt om naar school te gaan, dan mag ik toch hopen dat er fatsoenlijk licht op zit (hoewel, wat je al niet tegenkomt op weg naar school...). Zit het er niet op: een goed batterijachterlicht geeft de minste sores. Als koplamp zou ik voor vakantie een simpel afneembaar led lampje nemen (heb je gelijk geen zaklamp meer nodig), maar als het ook voor naar school is dan is een goede dynamo toch wel handiger en veiliger. Zinkens (dynashoe) maakt een prima beugel om een dynamo (eventueel met koplamp en al) te monteren aan de cantilevernokken. Als het achterlicht niet door de dynamo gevoed hoeft te worden kun je in de koplamp een 3 watt ipv 2,4 watt lampje monteren (Philips maakt ze, maar de fietsenhandel lijkt er niet van te willen weten -in Nederland levert Marten Gerritsen ze). Levert je toch mooi 25 % meer licht op. Niemand doet dit, maar ik heb het laatst zelf gedaaan, en het levert voor een appel en een ei een duidelijk beter resultaat.
Wim
Hoi tim.
Hier een paar tips van mij.
Als je krap in je geld zit,en ruim aan wilt doen zou ik in iedergeval willen zeggen, bezuinig niet op geld voor:
slapen, en voeding.

Energie verbruik je erg veel, en goede voeding en nachtrust is dus erg belangrijk!
Dus een goede slaapzak, matras(voor op trekkende kou uit de grond, want anders ben je smorgens erg stijf) zijn belangrijk.
je voeding is ook erg belangrijk, en zoals iemand anders hier ook al schreef, heb je na een dag fietsen echt wel trek in wat warms te eten.
bezuinig als je slim bent hier dus niet op. veel succes en erg veel plan pret toegewenst.

Groetjes Bas