Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips over Azerbeidzjan - Forum Wereldfietser

Tips over Azerbeidzjan

Wij willen in mei tweeeneenhalve week naar Azerbeidzjan. We willen nog graag wat meer weten over de veiligheid in het land en over het verkeer (ik lees veel over lompe automobilisten). Ook tips voor leuk plekken die in ruim twee weken te befietsen zijn zijn welkom. Wie heeft daar gefietst en kan ons hieraan helpen?
Hi Gerben,

In 2011 over de hoofdweg van Tbilisi (Georgië) via Agstafa, Ganca naar Baku gefietst.
Bevolking is enorm vriendelijk, ik kreeg voortdurend fruit aangereikt en regelmatig kwam er een auto vlak naast me rijden om te vragen of ik iets nodig had, daar moet je dan wel op bedacht zijn. Maar lompe automobilisten ben ik niet tegengekomen. Tips voor leuke plekken heb ik eigenlijk niet, maar er zijn zeker wel plaatsen die het waard zijn om te bezoeken. (Ganca, de Mud Volcanos en rotstekeningen bij Qobustan)
Verder is Azerbeidzjan een politiestaat, als fietser zul je daar niet veel last van hebben, je kunt je reisplannen melden bij de NL Ambassade in Baku en dit formulier via Google vertalen en printen. Mijn (fake) hotelreserveringen en LOI had ik via Stantours.

Gerrit
http://bicycletracks.blogspot.nl/
Dag Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Ik zou nog graag van je willen weten of je enigszins redelijk aan overnachtingsplekken komen? Wat voor soort accomodaties had je? (Wij nemen i.e.g. onze tent mee).

Verder lees ik tot nu toe nergens dat je voor Azerbeidzjan een letter of invitation (LOI) nodig hebt. Had je die nodig voor een visum?

groet, Gerben
Hoi Gerben,

Overnachtingsplekken vinden was op de route die ik heb gereden wel wat lastig.
In Agstafa is een goed(koop) hotelletje, in Ganca is er ook wel iets te vinden, ik kreeg daar een spontane uitnodiging om te overnachten. Na Ganca wordt het lastig of duur.
In Baku heb ik overnacht in het Caspian Sea hostel (6 stapelbedden op één kamer), maar dat was verreweg de goedkoopste overnachtings mogelijkheid in Baku en op zich ook wel gezellig als reizigerstrefpunt. De eigenaar kan je helpen met vervoer tbv trips.
Ik heb voor de rest wild gekampeerd.
Vwb de LOI ik heb mijn visum via ANWB visum online geregeld en idd staat er nu geen LOI meer bij.

Grtz

Gerrit
Oké Gerrit, dank je wel voor de tips. 't Zal dus wel een mix worden van wild kamperen en hotelletjes of bij mensen vragen. Dat hostel in Baku heb ik inmiddels op internet gevonden.

groet, Gerben
Super aardige mensen, redelijk lekker eten, Baku is een ongelovelijk mooie stad!!!
In oktober 2010 in één maand maar twee toeristen gezien, lekker rustig dus.

Een fantastische bestemming in Xinaliq, een afgelegen dorpje op 2300 meter hoogte aan de noordzijde van de Kaukasus.
Naar Xinaliq ga je via Quba, ook een aardig plekje, vooral het Joodse stadsdeel. (Pas op, de thee is hier drie keer zo duur als in het gewone deel...)
Verder de caravanserai van Seki, de zijderoute van de Georgische grens naar het oosten.
Meestal is de (parallel)weg slecht en verlaten. Naar het oosten toe drukker.
De moddervulkanen ten zuiden van Baku zijn spectaculair.
Het stokoude kerkje van Kish, er tegenover zit een leuk hotelletje, gerund door een pittige vrouw!!!
Ook het Abercon schiereiland is spectaculair, het gaat door voor de meest vervuilde plaats op aarde, veel vervallen olie boortorens, rivieren van olie, apocaliptisch.
Op dat schiereiland ook een Zoroaster vuur tempel, genaamd Atashgah natuurlijk met een eeuwig vuur, alleen de Baku uit en in is erg vervelend.
Azerbaijan betekend iets als land van vuur...
Kan redelijk makkelijk met minibus, één of twee fietsen passen achter de achterste bank.
In 2010 was vooraf een visum regelen niet noodzakelijk.
Bedankt John. Ik begrijp dat jullie Baku in en uit met een mini-bus hebben gedaan? Lijkt me een goede tip.
Die moddervulkanen en pre-historische rotstekeningen willen we zeker gaan bekijken. Heb je toevallig nog info over slaapplekken daar in de buurt?
Grappig dat jullie dat Absheron schiereiland zo spectaculair vonden. In meeste verslagen die ik lees wordt het afgeschilderd als oud, vies, desolaat, vervuild etc. Maar goed, dat kan zijn charme hebben!

groet, Gerben