Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor het eerst op fietsvakantie: hoe gaan we dit doen? - Forum Wereldfietser

Voor het eerst op fietsvakantie: hoe gaan we dit doen?

Ik ben nieuw op dit forum (lees af en toe wel mee, maar ik heb nu ook een account aangemaakt). Mijn vriendin en ik willen eind juni een paar weken gaan fietsen in de Provence (met de fietsbus van Cycletours heen en terug).

We hebben wel voldoende kampeerspullen, maar de vraag is even hoe we die mee gaan nemen op de fiets. Ik heb een racefiets en een mountainbike, zij een racefiets. Ik heb zitten kijken naar een karretje zoals de Bob. Daar kan alles wel in, en ik zou dan met de racefiets kunnen gaan. Optie twee is mijn mountainbike volhangen met voor- en achterdrager plus fietstassen. Evt kan er ook nog een klein rekje op de racefiets van mijn vriendin, hoewel dat nog niet zo eenvoudig is omdat die geen oogjes heeft voor bevestiging.

Mijn inschatting is dat we voor beide opties 300-400 euro kwijt zijn (kar vs rekjes plus tassen). ik kom er even niet uit. Wat is nu de beste optie? Dank!
perik schreef:Ik ben nieuw op dit forum (lees af en toe wel mee, maar ik heb nu ook een account aangemaakt). Mijn vriendin en ik willen eind juni een paar weken gaan fietsen in de Provence (met de fietsbus van Cycletours heen en terug).

We hebben wel voldoende kampeerspullen, maar de vraag is even hoe we die mee gaan nemen op de fiets. Ik heb een racefiets en een mountainbike, zij een racefiets. Ik heb zitten kijken naar een karretje zoals de Bob. Daar kan alles wel in, en ik zou dan met de racefiets kunnen gaan. Optie twee is mijn mountainbike volhangen met voor- en achterdrager plus fietstassen. Evt kan er ook nog een klein rekje op de racefiets van mijn vriendin, hoewel dat nog niet zo eenvoudig is omdat die geen oogjes heeft voor bevestiging.

Mijn inschatting is dat we voor beide opties 300-400 euro kwijt zijn (kar vs rekjes plus tassen). ik kom er even niet uit. Wat is nu de beste optie? Dank!
Dat zal allemaal vast wel lukken, maar ik denk dat je je beter eerst kunt afvragen op welke fietsen jullie precies zullen gaan? MTB kun je veel op meenemen, maar met een MTB en een racefiets kan er best eens een verschil ontstaan in wat je dagelijks kunt rijden, of voorkeur voor asfalt of onverhard...
Old Man Mountain maakt dragers voor fietsen zonder oogjes. Met ieder twee achtertassen en een stuurtas, en de tent op een achterdrager, moet je al je kampeerbagage zonder probleem kwijt kunnen, IMHO.
perik schreef:Ik ben nieuw op dit forum (lees af en toe wel mee, maar ik heb nu ook een account aangemaakt). Mijn vriendin en ik willen eind juni een paar weken gaan fietsen in de Provence (met de fietsbus van Cycletours heen en terug).

We hebben wel voldoende kampeerspullen,
tenzij je een wandelachtergrond hebt, heb je eerder te veel ;)

maar de vraag is even hoe we die mee gaan nemen op de fiets. Ik heb een racefiets en een mountainbike, zij een racefiets.
wat is een racefiets? als dat een normale koerfiets is met een verzet van 39-25 en 23mm bandjes wordt je daar met bagage in de provence niet blij van
Begin hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Het zou moeten kunnen, maar simpel is het ook weer niet. Het hangt er vooral van af om wat voor mtb en racefiets het gaat.
Normaal gesproken (dwz zonder dat je idioot ultralight gaat) zijn twee paar achtertassen plus een of twee stuurtassen genoeg voor een stel. Hij en zij nemen dan elk achtertassen, en hij heeft de tent daar dan bovenop. Hij heeft dan iets van 15 kg, en zij 12 kg. Zo'n wat ongelijke verdeling is prima voor de meeste paren waar hij wat sterker is dan zij. Op je mtb zal dit probleemloos passen, maar de racefiets van je vriendin kan hier toch wat moeite mee krijgen. Het oogjes probleem laat zich inderdaad wel oplossen, met bijvoorbeeld een Tubus Fly drager met speciale bevestiging voor fietsen zonder oogjes. Ook OMM heeft inderdaad dragers voor dit doel, al zijn die meer voor mtb's. Maar 12 kg blijft vrij veel gewicht. Gaat het om een oudere racefiets dan valt het nog te doen, maar op een nieuwe carbon of ultralichte alu fiets met een achterwiel met weinig spaken is het te veel voor frame en achterwiel lijkt me. Het gaat makkelijker als je vriendin erg licht is dan wanneer ze wat groot en zwaar is. Je zou kunnen proberen het bagagegewicht nog wat verder te reduceren (je gaat per slot naar een warm en bewoond gebied), en jouw tassen vol te stoppen met de relatief zware spullen zoals brander en voedsel, en de tassen van je vriendin met lichte dingen zoals slaapzakken.
Kortom, het zou moeten kunnen, maar dan moet je proberen echt zo weinig mogelijk mee te nemen. De fiets van je vriendin moet ook meewerken (zorg ook voor een licht verzet). Het alternatief is natuurlijk dat jij ook voortassen neemt met bijvoorbeeld een Old Man Mountain Ultimate voordrager. Het verschil tussen jullie wordt dan wel erg groot. Hetzelfde geldt nog wat sterker als jij een kar trekt met alle bagage. Achter een racefiets is een tweewieler kar dan fijner dan een eenwieler. Bovendien heb je dan serieus lagere verzetten nodig. Eenwielers zijn vooral fijn achter mtb's.
Ik ben benieuwd wat jullie kiezen, en hoe dat gaat bevallen.
Wim
Dank voor de reacties! Mijn racefiets is een standaard koersfiets met 39/27 als lichtst mogelijke verzet. Dat is inderdaad een probleem met bagage. Vriendinnetje heeft een triple met 30/25.

Ik begrijp dat een karretje zwaarder rijdt dan bepakking op de fiets zelf. Daarbij lijkt zo'n ding me een hoop gedoe geven bij parkeren of in de trein. Ik denk daarom dat de suggestie van Wim een goede is. Dus: ik op de MTB met voor- en achtertassen. We maken er geen wedstrijd van, dus dan is het niet zo erg als zij op haar racefiets (met evt nog de slaapzakken o.i.d. achterop) rondjes om me heen rijdt. Die pikorde herstel ik dan wel weer als we zonder bepakking de Ventouw op gaan ;)
Neem toch maar zo min mogelijk mee, want de meeste mtb's zijn tegenwoordig niet meer berekend op erg zware lasten. Verende voorvorken zijn ook niet zo stijf. Die fiets van je vriendin verdient ook nog wat aandacht: monteer de breedst mogelijke en iets steviger banden (bijvoorbeeld 25 mm Panaracer Pasela, of als het past zelfs de 28 mm), en doe ook maar gelijk iets aan het lichtste verzet. Er zijn van Shimano nu wegcassettes van maximaal 30t, en je zou ook kunnen kijken of je nog een kleiner kleinste voorblad kunt monteren.
Wim
Wim schreef:Die fiets van je vriendin verdient ook nog wat aandacht: .... doe ook maar gelijk iets aan het lichtste verzet. Er zijn van Shimano nu wegcassettes van maximaal 30t, en je zou ook kunnen kijken of je nog een kleiner kleinste voorblad kunt monteren.
Ken jij die vriendin? Ik ook niet, maar we weten niet of ze elk weekend een dagtocht van 250 km in de ardennen doen, we weten eigenlijk best weinig, dus de adviezen zijn wat giswerk.
Leon
Klopt. Daarom had ik het al over het gewicht van de vriendin, en over de fietsen die ze nu hebben. Dat is allemaal inderdaad van belang omdat dit in prince wel kan, maar wel op het randje zal zitten.
Wim