Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw op dit forum,, mijn verhaal - Forum Wereldfietser

Nieuw op dit forum,, mijn verhaal

Hallo allemaal,

Mijn naam is Yves, 22 jaar en wonende in Belgisch Limburg. Ik ben een fervent fietser en reiziger.

Na teruggekrabbeld te zijn van een zwaar ongeval op 10-jarige leeftijd, en veel kinétherapie (fysiotherapie zeggen jullie denk ik?) begon ik sport eigenlijk wel leuk te vinden...Heb altijd gevoetbald, maar op 13 jarige leeftijd was er dan mijn eerste fiets..Ik ging met mijn buurjongen fietsen en begon het al snel heel aangenaam te vinden. Op 14 jaar begon ik dan maar meteen met competitie wielrennen.. Dat heb ik 4 jaar volgehouden en is een geweldige tijd geweest. Ik noemde me altijd een tweederangsrenner. Ik heb nooit gewonnen, maar kwam meestal wel voor de helft van het peloton binnengereden. De fiets fascineerde me. Ik genoot van iedere training..Valkenburg, het heuvelland zijn regio's die ik nog steeds niet beu ben. Op 18 jaar ben ik gestopt in functie van school, ik ging namelijk verder studeren. De passie voor de fiets bleef echter voortduren en ik bleef trainen alsof ik competitierenner was. Het is een gevoel waar ik niet vanaf geraak, maar het zorgt ervoor dat ik mijn hoofd volledig kan leegmaken.

Ik ben echter ook een groot natuurliefhebber waardoor de koersfiets een broertje kreeg, namelijk een mountainbike. Daar ben ik vooral in het weekend op de vinden.. De ardennen of de lokale bossen, marathons.. Op de één of andere manier wil ik mezelf steeds opnieuw uitdagen.

Ik ben al jaren gefascineerd door mensen die voettochten naar compostela ondernemen..Echter ben ik meer een fietser, en nu spookt toch al een jaar het idee door mijn hoofd dat ik met de fiets naar compostela wil gaan. Mezelf tegenkomen en weten waarvoor ik sta, en wat exact de waarden zijn in het leven. Noem het gerust een bezinningstocht.. Ik ben erg principieel en ben dan ook van plan om in mei 2013 te vertrekken met mijn fiets, niet enkel heen, maar ook terug. Mijn fiets wordt en is mijn makker waarmee ik thuis van de oprit zal afrijden, en waarmee ik ongeveer 3 maanden later ook terug de oprit zal oprijden..

Ik hoop hier vooral veel informatie op te doen. Zo twijfel ik bijvoorbeeld om een bob-yak aan te schaffen of bagagerekken en fietstassen..Ik heb genoeg kampeerervaring, alleen weet ik niets over inpakken...

Verder is mijn doel om dit jaar 10000km te fietsen, zodat ik goed getraind kan vertrekken.

Ik hoop veel van jullie te mogen leren,

Groeten, Yves :wink:
Welkom. Begin hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Mijn suggestie: steek je geld vooral in lichte en compacte kampeeruitrusting, dan heb je geen voordrager nodig, en al helemaal geen aanhanger.
Wim
Welkom.
Mooi verhaal ondanks een slechte start.
Zo te lezen ben je een knokker dus dat gaat je lukken.
Wim schreef:Welkom. Begin hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Mijn suggestie: steek je geld vooral in lichte en compacte kampeeruitrusting, dan heb je geen voordrager nodig, en al helemaal geen aanhanger.
Wim
Maar neem uiteindelijk wel mee wat je zelf wilt. Niets moet. Wijze mannen uit Groningen geven goede adviezen, maar als het er op aankomt hoe je je daar niks van aan te trekken. Er zijn meer wegen naar Rome en Santiago.
Enne, begin ook hier: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... oofdpagina
Leon
Ten eerste natuurlijk veel succes en veel plezier met je tocht! Maar ik wil wel vragen, waarom Santiago? Ik begin namelijk zelf na alles wat ik lees en hoor, het idee te krijgen dat die route soms behoorlijk vol zit, en het 'pelgrim' aspect van stilte en contemplatie ed bij veel mensen niet meer zo aanwezig is, ze gaan meer voor de prestatie.
Dus voor iemand die een echt spirituele ervaring zoekt (en daar klink jij naar) zou een wat onbekender pelgrimagedoel misschien wel meer voldoening geven. Heb je ook andere doelen overwogen? En zo ja, welke?
Dit is geen aanval op jou of de mensen die serieus op pelgrimage naar Compostella gaan natuurlijk, maar je topic geeft een mooie aanleiding om de vraag te stellen. Als je dat niet erg vind.
captain_fabulous schreef:Maar ik wil wel vragen, waarom Santiago? Ik begin namelijk zelf na alles wat ik lees en hoor, het idee te krijgen dat die route soms behoorlijk vol zit, en het 'pelgrim' aspect van stilte en contemplatie ed bij veel mensen niet meer zo aanwezig is, ze gaan meer voor de prestatie.
Goede vraag, maar is wel van alle tijden. Toen ik in 1989 naar Santiago fietste kwamen we al 'fietsers' tegen die het in een paar weken wilde halen en dus 150 km per dag 'moesten' maken. Maar ja, toen had je ook nog dat wandelen gezien werd als de enige echte manier van pelgrimeren. :wink:
In de middeleeuwen waren er ook al vele tienduizenden of zelfs honderdduizenden pelgrims naar Santiago per jaar en waren de refugios net als nu overvol. Alleen hadden de pelgrims toen ook nog veelal schurft, tbc en andere ellendige kwalen. Dus de situatie is wel verbeterd. Als fietser heb ik onderweg naar Santiago (in de periode mei/juni) overigens nooit het gevoel gehad deel uit te maken van een massaverplaatsing, wel zagen we inderdaad grote groepen wandelaars lopen in Spanje. En in refugios hebben we niet geslapen; er zijn voor de fietser genoeg alternatieven zonder gerochel en nachtelijk lawaai van wandelaars die om 4 uur vertrekken omdat anders het beoogde onderdak van die dag completo is.
Beste Yves,
Op 16 en 17 februari is de grote Fiets en Wandelbeurs in de Nekkerhal te Mechelen. Op die beurs staat De Vakantiefietser VZW met een paviljoen van 1000 m2 vol informanten en praktische worksshops:o.a. de Fietsdokter uit Antwerpen. In twee zalen verzorgen leden van de Vakantiefietser beeldreportages. Op een groot parcours kun je fietsen testen.
Je kunt persoonlijk kennismaken met de fietsmadammen Nicole en Ingrid
Lijkt mij een toffe voorbereiding voor jouw reis. Zie: www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
Bedankt alvast voor de vele tips!

Ik had al weet van de fiets- en wandelbeurs maar ben er helaas niet geraakt..

Enja, ik ben me ook bewust van het feit dat santiago steeds toeristischer wordt..Maar op dit moment zie ik eigenlijk weinig alternatief.

En een kameraad van mij is de afgelopen zomer geweest en hij wist me te vertellen dat de eenzaamheid genieten is in Frankrijk..En dat vanaf Spanje steeds meer volk onderweg is...

Op zich lijkt me dit een fijne afwisseling.. En ik ben niet van plan om mijn geld te besteden aan overbeladen refugo's waar ik (als fietser tov wandelaar) moet wachten tot er plaatsen over zijn.

Mijn plan is om aan te bellen bij mensen en te vragen of zij onderdak kunnen aanbieden..Een nee heb ik, een ja kan ik krijgen. De tent gaat mee als back-up plan...

Bedankt voor het meedenken!

Groeten, Yves
Hoi Yves,

@ tweederangsrenner :D ik moest meteen aan Ghislain Lambert denken :oops:

Maak er wat moois van en volg je hart.

Groet,

Henk

kunst en fietswerk
ravercolnago schreef:En een kameraad van mij is de afgelopen zomer geweest en hij wist me te vertellen dat de eenzaamheid genieten is in Frankrijk..En dat vanaf Spanje steeds meer volk onderweg is...
Dan kleur je de diverse routes in Spanje naar Santiago rood op de kaart en fiets je een andere, een paar honderd km zuidelijker of juist slingerend. Verbaas je niet als je dan buiten de steden als Burgos niemand van buiten Spanje tegenkomt.
Leon
ravercolnago schreef:En een kameraad van mij is de afgelopen zomer geweest en hij wist me te vertellen dat de eenzaamheid genieten is in Frankrijk..En dat vanaf Spanje steeds meer volk onderweg is...
Fietsers heb ik (in mei/juni 2011) weliswaar in ruime mate gezien, zowel in Frankrijk als in Spanje, maar echt niet zodanig dat je het gevoel krijgt in de file te fietsen. Wandelaars zie je op de Camino Frances hier en daar wel in lange rijen, maar de meesten zitten rond een uur of twee alweer in de albergue. Zo kun je je zeker 's middags nog best alleen op de wereld wanen - zeker als het begint te onweren in de bergen en je moet nog twee volkomen onbeschutte hoogten over voor het volgende dorp. :twisted: Gelegenheid te over voor spirituele ervaringen. Maar met drie maanden heb je ook ruim genoeg tijd om, zoals Leon schrijft, een omweggetje te maken als het je toch te druk is. Mocht je de Jacobsroute van de Europafietsers overwegen te volgen, dan zie je op de noordelijke routevariant tussen Estella en Fonsagrada geen sterveling (zelfs amper lokaal verkeer).

Wat ik niet helemaal begrijp: in je eerste bericht schrijf je dat je dit jaar 10.000 km wil fietsen, zodat je goed getraind kunt vertrekken, in mei van dit jaar... Dan mag je wel opschieten. Zit daar de ong. 5000 km naar Compostela en terug bij (en alles wat je later dit jaar nog gaat rijden), of bedoel je misschien dat je in mei 2014 ipv 2013 naar Spanje gaat?

Groeten,

Carl
Dat klinkt mooi allemaal :D

En idd ik vertrek in mei 2014, sorry als dit onduidelijk overkwam :oops:

Dus dit jaar nog trainen en op zoek gaan naar het juiste spullement.

Zo moet ik eigenlijk enkel een bagagerek voor op men mtb hebben en de tassen.

Ik denk dan aan de tubus disco, aangezien ik schijfremmen heb en er geen bevestigingsogen aan mijn frame voorzien zijn..

Groeten