Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen en tips zijn welkom van een mtb naar vakantie fiets - Forum Wereldfietser

Vragen en tips zijn welkom van een mtb naar vakantie fiets

Beste wereldfietsers,,,

Graag wil ik deze zomer een fiets kopen voor een fietsvakantie door Europa en misschien volgend jaar naar China.Echter weet ik dat Santos,Snel,Koga,VSF en Giant EXP goede fietsen zijn maar de prijzen zijn al gauw van af 1500 EURO.Nu heb ik alternatieve ingedachte een Bulls Stromvogel (Street,11,8) prijs +_900 Euro,, voor/en achter dragers laten in bouwen.
Omdat ik maar een aankoop kan veroorloven wil ik maar een fiets kopen.

Vragen:kan ik een Bulls naar een vakantie fiets maken?
is de voorvork sterk genoeg voor dragers?
wat is beter Shinamo Nexus 8 of Shimano Deore 27/29 speed??
Of hebben jullie toevallig andere opties,meningen en tips zijn welkom.

MVG Ryan
meosky schreef:Beste wereldfietsers,,,

Graag wil ik deze zomer een fiets kopen voor een fietsvakantie door Europa en misschien volgend jaar naar China.Echter weet ik dat Santos,Snel,Koga,VSF en Giant EXP goede fietsen zijn maar de prijzen zijn al gauw van af 1500 EURO.Nu heb ik alternatieve ingedachte een Bulls Stromvogel (Street,11,8) prijs +_900 Euro,, voor/en achter dragers laten in bouwen.
Omdat ik maar een aankoop kan veroorloven wil ik maar een fiets kopen.

Vragen:kan ik een Bulls naar een vakantie fiets maken?
is de voorvork sterk genoeg voor dragers?
wat is beter Shinamo Nexus 8 of Shimano Deore 27/29 speed??
Of hebben jullie toevallig andere opties,meningen en tips zijn welkom.

MVG Ryan
Een mtb heeft over het algemeen een kortere achtervork dan een trekkingbike. Wellicht ook een kortere wielbasis en een iets steilere balhoofdhoek. Met andere woorden een iets reactiever stuurgedrag met kans dat de hak van je schoen de achtertas raakt.
Zelf zou ik voortassen achterwege laten, het bij deore laten en voor de aardigheid eens bikepacking googlen.
succes met de ombouw!
Heb je een link naar het precieze model?
Naar China is serious business. Ik zou niet meteen beginnen te denken aan bezuinigen op de fiets.
Misschien kun je eens de checklist voor de forumlezers invullen?
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... ijk_advies
Leon
Dit weekend kocht ik voor m'n vriendin een tweedehands Koga Miyata.
Een oud stalen model, 28inch.
Ziet er uit als nieuw en heeft goede onderdelen. Prijs €400
Daar kan ze nog jaren op vooruit. :wink:

Het valt mij op dat er soms heel mooie fietsen 2de hands te koop staan met vaak betere onderdelen dan de goedkopere nieuwe aanbiedingen.

Ik zou in jouw geval eens opzoek gaan naar een mooie 2de hands.

Voortassen gebruik ik ook niet.


Henk

kunst en fietswerk
Wat Henk zegt. Koop een 2de hansje.

Wellicht heb je je al helemaal ingelezen over de prijs kwaliteit van sommige mtb's maar bulls komt er niet goed uit bij de keuze van de juiste onderdelen. Maar daar is de prijs ook naar.

Advies. Koop een 2de hans. Je hebt veel betere en goedkopere fietsen op marktplaats.
Het eerste en tegelijk ergste wat kapot gaat is het achterwiel. Juist daar zijn zulke fietsen als van Bulls slecht in. Een goed handgebouwd wiel is oneindig veel beter dan die goedkope fabriekswielen. En zoals iemand al schreef: fietsen naar China is serieus, en dan heb je heus een echt goede fiets nodig. IMtec/Poppink heeft goed frames. Afmontage met Deore met vierkante trapas (niet Hollowtech II) en handgebouwde wielen.
Wim
Wim schreef:Het eerste en tegelijk ergste wat kapot gaat is het achterwiel. Juist daar zijn zulke fietsen als van Bulls slecht in. Een goed handgebouwd wiel is oneindig veel beter dan die goedkope fabriekswielen. En zoals iemand al schreef: fietsen naar China is serieus, en dan heb je heus een echt goede fiets nodig. IMtec/Poppink heeft goed frames. Afmontage met Deore met vierkante trapas (niet Hollowtech II) en handgebouwde wielen.
Wim
Wim slaat precies de spijker op zijn kop: mijn 7 maanden oude Bulls heeft reeds 2x een defecte achternaaf gehad. Weliswaar elke keer netjes onder garantie gerepareerd. Echter het zet te denken. Bulls maakt zeer zeker ook heel goede fietsen alleen dan bevindt je je in het prijssegment van 1500,- tot 3000,- waar Bulls ook vertegenwoordigd in is.
Bulls blijft een confectie-fiets. Ze zetten er wat Deore onderdelen op maar de naven zijn dan bv formula disc!
Ik heb inmiddels afscheid genomen van mijn Bulls.
Tja, heb zelf mijn oude trek 6700 atb met de originele wielen van een achterdrager (tubus) voorzien en ben er 3 maand mee op pad geweest in Azie (thailand, laos, cambodja, vietnam). Fiets was toen heel wat jaren gebruikt als atb.
Paar spaken gebroken en dat was t. Fiets heeft mij nieuw €650 gekost bij aanschaf. Wil hiermee maar aangeven dat je prima op pad kunt met een dergelijke fiets zonder dat deze direct door de wielen zakt.. Reden was omdat ik niet wist of ik (en mij vriendin) fietsvakanties leuk zouden vinden en het zonde is om er dan veel geld aan uit te geven.. nu wat kleine dingen aangepast omdat we het toch best leuk vinden

'just my 50cents'
Een paar gebroken spaken betekent toch wel dat dat wiel op zijn eind is. Elke keer als er een spaak breekt krijgen de andere een opdonder. Dat mag niet zo'n probleem in Thailand zijn, maar er zijn toch ook streken in China waar ik dat niet zou willen.
De duurste naven heb je helemaal niet nodig (LX is genoeg). Ik heb afgelopen weekend geholpen bij de fietsreparatiecursus (koffie zetten en zo) en prompt kon een van de deelnemers helaas een voorbeeld laten zien van de lage kwaliteit van de nieuwe XT naven met alu as en kleine lagers: helemaal verrot. Als je daarmee zit ergens in de binnenlanden ben je goed jarig.
Kortom koop een goede tweedehands en besteed wat geld aan opknappen (o.a. een stevig echt handgemaakt achterwiel). Of geef iets van 1200 euro uit aan een intec frame met slimme gemengde afmontage: Deore versnellingen, LX naven en SP19/sputnik 26 inch velgen handgebouwd, Sugino XD of Shimano FC-M340 met vierkante UN 55 trapas en stalen bladen, Deore v brakes, zadelpen met twee bouten.
Wim
Wim schreef:Een paar gebroken spaken betekent toch wel dat dat wiel op zijn eind is. Elke keer als er een spaak breekt krijgen de andere een opdonder.
Levensduur is een statistisch begrip. Alle spaken in een wiel hebben in principe hetzelfde meegemaakt. Als een spaak breekt zonder duidelijke oorzaak* kun je nog denken aan pech, als er meerdere breken kun je er gewoonlijk van uitgaan dat het wiel op is.


*bv doorgezaagd met de ketting klem achter het grootse tandwiel
kenben schreef:Wil hiermee maar aangeven dat je prima op pad kunt met een dergelijke fiets zonder dat deze direct door de wielen zakt.. Reden was omdat ik niet wist of ik (en mij vriendin) fietsvakanties leuk zouden vinden en het zonde is om er dan veel geld aan uit te geven.. nu wat kleine dingen aangepast omdat we het toch best leuk vinden
Precies mijn gedachte. Zo wil ik dit jaar (weet nog niet precies wanneer) met mijn mtb (Cube LTD SL) ook mijn eerste tochtje gaan maken. Ik blijf weliswaar in Nederland (of hooguit Belgie en/of Duitsland), maar ik ga er geen aparte fiets voor kopen. Een achterdrager erop, andere banden, misschien spatborden en een ligstuur en dan eerst maar eens zien of het me bevalt. En zo ja, dan kan ik altijd nog een reisfiets kopen. Of ik blijf gewoon op m'n mtb rijden en koop er een 'fully' bij om mee door de bossen te crossen...
Ja en nee. Zo zou ik het de eerste keer ook doen als ik een beetje bruikbare fiets had (zolang de fiets nog redelijk is). Daar hoort wel bij dat je de eerste keer geen erg exotische bestemming kiest. Maar zo zou ik niet naar China gaan.
Fabriekswielen zijn in mijn ervaring veel slechter dan goede handgebouwde wielen. Achterwielen worden bij een vakantiefiets zwaar belast, en zijn vermoedelijk de meest frequente bron van echt hinderlijke pech. Daarom heb ik bij de Cube mtb's van mijn kinderen de meeste originele wielen inmiddels vervangen door handgebouwde exemplaren. Het is vaak de beste upgrade die je kunt maken.
Wim
Wim schreef:Ja en nee. Zo zou ik het de eerste keer ook doen als ik een beetje bruikbare fiets had (zolang de fiets nog redelijk is). Daar hoort wel bij dat je de eerste keer geen erg exotische bestemming kiest. Maar zo zou ik niet naar China gaan.
Fabriekswielen zijn in mijn ervaring veel slechter dan goede handgebouwde wielen. Achterwielen worden bij een vakantiefiets zwaar belast, en zijn vermoedelijk de meest frequente bron van echt hinderlijke pech. Daarom heb ik bij de Cube mtb's van mijn kinderen de meeste originele wielen inmiddels vervangen door handgebouwde exemplaren. Het is vaak de beste upgrade die je kunt maken.
Wim
Ik ga bewust ook niet voor mijn eerste fietsreis meteen naar China, al heeft dat niet alleen met mijn fiets op zich te maken...

Overigens, wielen hebben het tijdens het mountainbiken toch ook vrij zwaar? De belasting is waarschijnlijk anders (minder constant, meer piekbelastingen), maar mijn mtb krijgt toch flinke klappen te verwerken tijdens het mountainbiken. Harder dan bij fietsen over de openbare weg. Het moet wel een heel slechte weg zijn, willen de klappen vergelijkbaar zijn (waarbij de snelheid dan waarschijnlijk weer lager ligt). Ik ben overigens van plan vrij licht te gaan rondfietsen, liefst zonder achtertassen, maar daarover later wellicht meer...
Beste wereldfietsers

Ok...dat zijn recties,Bulls valt dus af,, nu heb ik 2x tweedehands fietsen dan,,een Giant Expd van 12 jaar oud en een KOGA TERRALINER van 7 jaar oud,, kunnen deze fietsen dan nog aan kwa frame,willen,gewicht,,enz....,, of moeten ze alles veranderen?
Koga heeft een vering voorvork moet dit ook veranderen ..,, ???

Ohja wat denken jullie van de Cube Dehli nieuw.,, red de Cube wel naar China ?

Mvg Ryan
meosky schreef:Ohja wat denken jullie van de Cube Dehli nieuw.,, red de Cube wel naar China ?
Hoi Ryan,
Vooral voor die laatste vraag weten we te weinig van je. Zie de checklist. Vooral of je zelf 55 dan wel 110 kg weegt maakt uit.
Giant Expeditions zijn er in duzend uitvoeringen geweest.
Voor tweedehands fietsen maakt de leeftijd vrijwel niets uit, ook 15 jaar geleden maakte ze heel goede fietsen waar nu nog goede onderdelen voor zijn te krijgen. Wel maakt het uit door wie (juffertje of 130kg-beul), hoe, hoe lang en onder welke weersomstandigheden en met welke onderhoudsmisdragingen de fiets te kampen heeft gehad. Als het meevalt is een fiets na 20 jaar nog heel goed, als het tegenvalt kan ook een hele dure koga na een paar jaar in de container.
Leon
Leon schreef:
meosky schreef:Ohja wat denken jullie van de Cube Dehli nieuw.,, red de Cube wel naar China ?
Hoi Ryan,
Vooral voor die laatste vraag weten we te weinig van je. Zie de checklist. Vooral of je zelf 55 dan wel 110 kg weegt maakt uit.
Giant Expeditions zijn er in duzend uitvoeringen geweest.
Voor tweedehands fietsen maakt de leeftijd vrijwel niets uit, ook 15 jaar geleden maakte ze heel goede fietsen waar nu nog goede onderdelen voor zijn te krijgen. Wel maakt het uit door wie (juffertje of 130kg-beul), hoe, hoe lang en onder welke weersomstandigheden en met welke onderhoudsmisdragingen de fiets te kampen heeft gehad. Als het meevalt is een fiets na 20 jaar nog heel goed, als het tegenvalt kan ook een hele dure koga na een paar jaar in de container.
Leon
Hi Leon

Dan stel ik mezelf voor ik ben man 165m weegt 62 kilo,,,als ik de tweedehands Koga op het plaatje zie,,ziet die goed uit. Het is wel een Terraliner,geen Travelmaster/Randonneur of maakt het niks uit welke model van Koga is .
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=19119
Mvg Ryan
Als moderator:
Het onderwerp is nu verplaatst naar het juiste subforum (Uitrusting ==> Mijn fiets). Bovenaan dit subforum staat wél de checklist. :wink:
Afmontage met Deore met vierkante trapas (niet Hollowtech II) en handgebouwde wielen.
Zelf heb ik nog nooit een Hollowtech lager hoeven vervangen op een van mijn 4 fietsen waar Hollowtech op zit en ze krijgen toch heel wat op hun donder. Daarentegen ging er wel eens een UN cassette kapot en loopt er wel eens een cranck af.
Reviews van Hollowtech cranksets zijn doorgaans erg positief, ook wat de duurzaamheid betreft. Dat Hollowtech op dit forum een vloekwoord is, tja dat is moeilijk uitroeibaar.
Ik gun iedereen zijn handgebouwde wielen, maar ook hier is een relativering op zijn plaats. Mijn confectiewielen in de mtb's (allerlei merken velgen en lagers) doen al jaren hun werk, met of zonder bagage en ook op zeer ruige afdalingen.
Jan Eleveld schreef: Zelf heb ik nog nooit een Hollowtech lager hoeven vervangen op een van mijn 4 fietsen waar Hollowtech op zit en ze krijgen toch heel wat op hun donder
corrigeer me, maar ik associeer Spanje nou niet direct met regen, kou en nattigheid.
Zijn er lagers die niet tegen kou kunnen?

Is stof niet een even grote belager als modder?

Het regent trouwens al dagenlang in Spanje...
... maar de fietsen staan nu even binnen.