hamstrings! de spieren onder je dijbeenCarl schreef:Een mooie illustratie van mijn bewering dat theorieen nogal eens tegengesproken, weerlegd, opnieuw bewezen en weer verlegdAB schreef:Ik weet uit ervaring wel dat je tijdens een lange klim of een lange tijdrit een grote kans maakt op kramp in de kuiten en onderbeenspieren als je niet genoeg zouten (magnesium oid) tot je neemt.worden.
http://www.prorun.nl/gezondheid/blessur ... esiummythe
"Vorige week beschreef ik in mijn artikel dat kramp waarschijnlijk wordt veroorzaakt door veranderingen in de neuromusculaire controle. Veranderingen door met name vermoeidheid van de spieren. Onderzoek had uitgewezen dat uitdroging en het tekort aan zouten onwaarschijnlijk is."
Ik lees tegenwoordig met enige regelmaat dat kramp niets met magnesium- of ander mineraaltekort te maken heeft. Een echte bron vinden is meestal lastig.
Groeten,
Carl
(P.S. Kuiten en onderbeenspieren?)

Sinds ik beter op mijn voeding (energydrank) let tijdens zware inspanningen (lange beklimming of lange tijdrit) geen last meer van kramp. Vandaar de associatie. Het is ook misschien maar net waar je in gelooft. Misschien was ik beter gewend of getraind die keren dat ik niet verkrampt raakte. Vooral in de bergen krijg ik in het begin gewenningsverschijnselen waaronder dus kramp in kuit en hamstring, maar ook verstijfde armspieren en een grotere belasting in mijn onderrug.