Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps en waarom - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke gps en waarom

eindgebruiker schreef:
StFrancesco schreef:Na 3+ jaar en ca. 7.000-8.000 km. met een 60CSx zou ik Garmin categorisch afraden.
Hallo StFrancesco,

Kun je aangeven waarom je tot deze conclusie bent gekomen?
Ik zou wel een aantal redenen kunnen bedenken. Ik heb een garmin en als ik daar probeer mee te navigeren in Nederland dan is het volgende me al overkomen:
- Ik ben ovet het erf van een boer gestuurd
- Ik ben over onverharde wandelpaden gestuurd, terwijl ik echt asfalt had geselecteerd.
- Ik ben 80 km om gestuurd omdat het ding dacht dat bepaalde bruggen niet voor fietsers bedoeld waren
- Heel vaak weigert de navigatie gewoon dienst omdat de hoeveelheid wegen in Nederland als te ingewikkeld wordt beschouwd. Dan maar geen route uitrekenen.
- als ik stil staat, geeft het ding aan dat ik 7 kmh fiets. Als fietscomputer is het dus ook waardeloos
- Ik wordt over wegen heengestuurd maar ik niet mag fietsen. En dat zijn soms echt gevaarlijk autowegen waar je als fietser ook niet durft te komen.

Ik heb meerdere kaarten gebruikt. Garmin street europe, garmin geo maps, garmin fietskaart, open street maps. Het is allemaal even hopeloos.

In het buitenland met vaak veeeeeel minder wegen, werkt het ding vaak wel redelijk goed.
gpsmap60csx is een oud ding zeker niet representatief om te gebruiken als vergelijking met moderne GPS-en. het was een opgewaardeerde gpsmap60c met de optie voor een geheugenkaart.

de huidige generatie gpsmap62 zijn erg goed zeker in combinatie met de laatste versie van op en fiets map.
Kopen jullie liever een nieuwe of een 2e hands van markplaats.

Je hebt natuurlijk geen garantie en als het ver weg is dan koop je deze vaak ongezien.

Dealbird heeft de beste prijzen. bv garmin oregon 450 238 euro.

Misschien dat de prijzen nog meer gaan zakken ivm de nieuwe Garmins.

Mario
Garmin Montana 600. Reden : kwaliteit van het scherm + accuduur.
Wilde een GPS hebben die zowel bruikbaar is op de motor als op/in de (lig)fiets. Met de standaard batterij gaat de Montana makkelijk +12u mee.

Kwestie kaarten zijn er voldoende alternatieven voor de (te) dure Garmin kaarten.

Alllewedertje
Ik heb het al eens ergens eerder op een rijtje gezet, maar hier nogmaals.

Er zijn in de basis 4 keuzes die je maakt:
1) Losse GPS of smartphone/tablet? In de titel hier staat GPS, dus daar ga ik van uit.
2) Garmin of een ander merk? Mio is een beetje een kinderachtig bedrijf (op social media plaatsen ze berichten in de trant van "kijk eens hoe mooi onze vrouwelijke medewerkster X is!"). Blijft over enkele 'nieuwkomers', waarvan soms de mogelijkheden niet gelijk duidelijk zijn. De nieuwkomers beseffen blijkbaar niet dat je méér moet bieden dan de aloude concurrent, wil je succesvol een bestaande markt in stappen. Hier ga ik dus uit van Garmin, mede vanwege de beschikbaarheid van OpenFietsMap voor de Garmins.
3) Touchscreen of met knoppen?
4) Groot of klein scherm?

3) Touchscreen vs. Knoppen
Touchscreen:
  • vreet batterijen (grotere modellen gebruiken meer batterijen, om te compenseren)
  • amper bedienbaar met grove handschoenen, wat lastiger met aansluitende modellen
  • je drukt op de optie die je wilt (voordeel!), dus bij veel trillen of keienpaden is het lastig bedienen (nadeel!)
  • minder uitstekende delen
Knoppen:
  • bedienbaar met handschoenen, maar joystickjes zijn juist dan weer lastig
  • zuinig met batterijen (paar dagen gebruik)
  • menu-bediening is wellicht minder logisch (ik ken de laatste iteraties echter niet)
  • meer uitstekende delen
4) Groot vs. Klein
Groot scherm
  • makkelijker afleesbaar
  • bij touchscreen makkelijker drukken
  • meer informatie in één oogopslag
  • batterijen sneller leeg
  • groter, lomper apparaat op je stuur
Kleiner scherm
  • zuiniger voor de batterijen
  • compacter op je stuur
  • minder info in één oogopslag, dus meer zoeken naar info
  • lastiger afleesbaar
  • bij touchscreen lastiger raken van je keuze
Welke serie?
Er zijn diverse series van outdoor-GPS'en van Garmin, in te delen in 4 categorieën:
Groot, touchscreen: Oregon, Montana
Groot, knoppen: GPSmap62
Klein, touchscreen: Dakota
Klein, knoppen: Etrex

Overige weetjes
Hoogtemeter
Een GPS-ontvanger kan bij ontvangst van 5 satellieten (4 nodig voor 3D plaatsbepaling, 1 voor het controlesignaal) ook een hoogteberekening uitvoeren. Deze hoogteberekening is echter nog vrij onnauwkeurig. Daarom zijn er modellen met een ingebouwde 'barometrische hoogtemeter'. Deze versies zijn van oudsher nauwkeuriger, als je ook redelijk betrouwbaar de hoogte wilt weten. Wel moet dit type hoogtemeter zo vaak als mogelijk geijkt worden. Liefst iedere paar uur, of vaker. Weersverschillen en temperatuurverschillen hebben namelijk invloed op de hoogtebepaling van deze modellen.

Ingebouwd kompas
De modellen met een ingebouwde hoogtemeter zijn over het algemeen ook voorzien van een ingebouwd kompas. GPS an sich biedt dit niet, want het bepaalt alleen je locatie. Dus je moet bewegen om de GPS te laten weten in welke richting je je begeeft. Een ingebouwd kompas ziet ook stilstaand in welke richting je kijkt. Dat biedt voordelen voor het mee laten draaien van de kaart.

Ingebouwde accu
Er zijn modellen voor sport-gebruik, zoals de veelgebruikte Edge. Als je deze op een camping wilt opladen, en dat moet iedere dag (als je 'm de hele dag gebruikt), dan moet je het apparaat zélf aan het stopcontact achterlaten. Een flink nadeel dus, als je alleen een stopcontact van een toiletgebouw o.i.d. tot je beschikking hebt. Alleen het opladen van een paar AA-batterijen wordt dan een minder diefstalgevoelige zaak.
Bij opladen via een naafdynamo lijkt dit minder een probleem. Als je die tot je beschikking hebt om bij te laden, dan kan het nuttig zijn ook de eigenschappen van de nieuwere modellen met ingebouwde accu te vergelijken. Het is wel zo dat in een ver land AA-batterijen vrijwel overal te verkrijgen zijn (al laat de kwaliteit van alkaline-batterijen aldaar soms te wensen over). Maar als de ingebouwde accu van je sport-GPS niet opgeladen is, dan is je navigatie afgelopen.
Robertjan schreef: 3) Touchscreen vs. Knoppen
Touchscreen:
  • vreet batterijen
  • niet bedienbaar met handschoenen
  • je drukt op de optie die je wilt (voordeel!), dus bij veel trillen of keienpaden is het lastig bedienen (nadeel!)
  • minder uitstekende delen
Niet (steeds) akkoord daarmee:

Bij capacitieve touchscreens (bvb iphone, ipad) heb je speciale handschoenen nodig, of een stylus met een rubber dopje als je je vingers niet wilt gebruiken. Bij 'gewone' touchscreens (meeste androids denk ik ook), Garmin, wordt mechanische druk gemeten, en werkt dus ook met handschoenen. Best te doen bij mijn Montana 650, zelfs al rijdend. Veel handiger dan het kleine joystickje van mijn edge705. Bij zware trillingen kun je geen van beide bedienen: dan heb je beide handen nodig om te sturen.
Het hoge verbruik kan ik weinig over vertellen behalve dat de autonomie van mijn Garmin Montana wel 3 à 4 keer zo hoog is als van mijn iphone, maar dat is dan ook geen GPS, ook minder nauwkeurig (enkel van belang bij geocachen). Maar die Montana is dan ook wel een lomp toestel waar een grote accu of AA-cellen in kunnen.

Voor de rest een nuttig overzicht.

O ja, nog dit: koop dit Montana 650 niet voor het ingebouwde fototoestel: de foto's die daaruit komen, lijken echt nergens op.
Met dit type nog redelijk te doen:
Afbeelding


Maar met dit type wordt het al meer een uitdaging:
Afbeelding

Maar ik heb het voor je aangepast. :wink:
Robertjan schreef:Maar met dit type wordt het al meer een uitdaging:
Da's ook waar.
Maar ik heb het voor je aangepast. :wink:
Wat een service! Bedankt! :wink:

De grote moeilijkheid bij het joystickje (ven de Edge 705)was het recht indrukken: je kunt er links, rechts, naar boven, onder gemakkelijk mee doen, maar recht indrukken, zonder een richting aan te duiden, was praktisch niet te doen al rijdend. Telkens wil je joystickje toch naar links, rechts of andere richting waardoor je een ander ding beveelt dan dat je wil doen dan dat je wil geven...

Met een handschoen zijn er soms ook wel trukjes te verzinnen om de wijsvinger puntiger (en dus meer accuraat) te maken voor het touchscreen door bvb met duim en middelvinger de handschoen meer naar achter te trekken of zo. Of zelfs een zelfklevend 'bumpertje' (rubbervoetje voor kastjes, doosjes,...) op de top te kleven.

Maar we dwalen af...
twee weken geleden oppad gegaan voor de aanschaf,
shortlist met de Map62s en de Etrex30
in de winkel de Orgeon er toch nog bijgelegd om ook het touch gevoel te beoordelen

na de toestellen een poosje in de hand gehad te hebben en gespeeld met de knoppen en touch. nu overtuigd van de juiste keuze, Map62s met knoppen.
@ Bergbeklimmer
Dat soort dingen heb ik ook wel meegemaakt, maar er zijn diverse oorzaken die er voor zorgen dat de door de GPS berekende route niet klopt. Dat kan zijn onvolkomenheden in de kaart, vooral bij de Onroute fietskaart heb ik de dingen die jij beschrijft meegemaakt, maar ook de instellingen van de GPS die niet juist zijn gezien de kaart die op dat moment actief is. De instellingen bij de OpenFietsMap die ik gebruik is routeren via (knooppunt)fietsroutes, dat werkt best aardig. Maar het blijft een hulpmiddel. Als je zekerheid over je route wilt hebben, dan is het gebruik van tracks, die je van tevoren maakt of download, aan te raden en dan nog kan een weg bijv. afgesloten zijn. :wink:

De Etrex 20/30 is een leuk apparaat, alleen vind ik dat joystickje lastig te bedienen met koude handen of met handschoenen. Ik slaagde er steeds in om net voor het indrukken de cursor iets naar rechts of links te bewegen, waardoor ik tijdens het indrukken van de joystick een keuze maakte die ik niet wilde. Onder het rijden bedienen gaat een stuk lastiger dan met mijn Colorado.
Kopen jullie liever een nieuwe of een 2e hands van markplaats.
Ik ben begonnen met een tweedehands GPS om zonder al te veel geld het e.e.a. uit te proberen (is het echt iets wat ik denk te willen hebben). Pas daarna in Amerika, toen ik daar toch was, een 60CSx gekocht (scheelt een bak geld).
Ik heb het ding nooit zelf laten routeren, altijd gebruik gemaakt van tracks. Daarbij alleen maar veel plezier gehad van het apparaat.
Nu, vijf jaar later, toe aan iets nieuwers: eTrex 20

Mvrgr, Erik
Wimmert schreef:gpsmap60csx is een oud ding zeker niet representatief om te gebruiken als vergelijking met moderne GPS-en. het was een opgewaardeerde gpsmap60c met de optie voor een geheugenkaart.
Ondergetekende rijdt nog steeds met de gps 60csx en ik zie (nog) geen reden om een nieuwere te willen. Het ding doet wat de bedoeling is. En ik ben zeker van de gadgets :) maar nu even niet.
Altijd al overtuigd geweest van de robuustheid, featuren, beschikbaarheid van kaarten en goede scherm van de GPSMAP serie van Garmin (ik gebruik hem voor fietsen, kanoen, bergsport, . . ). Net toen ik een tocht ging maken afgelopen jaar is mijn GPSmap 60csx kapot gegaan. In de haast een GPSmap62 gekocht. . . Dat was even wennen aan de veranderde menustructuur, en het apparaat viel regelmatig spontaan uit, toevallig altijd net als je het niet kunt gebruiken . . . Met de laatste firmware is dat een stuk beter geworden (nog geen spontane uitval gehad). Maar de 60csx doet het al jaren ALTIJD, maar dan ook altijd, zonder problemen. . . En na de reparatie is de 60csx weer geheel "refurbished" nieuw scherm, nieuwe cover en weer spik en span (het zachte rubber was behoorlijk versleten). Nu dus de trotse eigenaar van beide GPS'en. Kan zoonlief ook een gps op z'n stuur. Ik vind het gebruiksgemak en stabiliteit van de 60csx beter dan de 62, maar de mogelijkheden voor aantal kaarten (je moet altijd alles in één image zetten) en tracks beperkt. Op de 62 kan ik veel kaarten kwijt (er staan er een stuk of 10 op), en ze zijn er gemakkelijk op te zetten als losse images. De 62 is ook van was steviger behuizings-matriaal gemaakt, zal vermoedelijk langer mooi blijven. Welke gaat de volgende tocht op mijn stuur . . . . .Hmmm, moeilijk . . . . Ik denk toch de gpsmap62.
groetjes ben
Heb net een bod gedaan op een nieuwe Garmin legent hcx. Deze is helemaal nieuw nooit gebruikt.

Wat is jullie ervaring?

Mario
Zou ik niet doen Mario. De Legend is al een verouderd model met erg onhandige bediening. Je kan beter voor een Oregon of Dakota gaan, die hebben veel meer mogelijkheden ook wat betreft opslaan van kaarten en tracks.
Tovenaar,

dat idee had ik al. Bedankt voor je advies. Ik heb maar gelijk de knoop door gehakt en bij dealbird voor 238 euro een garmin oregon 450 gekocht.

Zij waren namelijk de goedkoopste. Vandaag kreeg ik mijn bestelde micro-sd kaart binnen van de benelux en duitsland. Maandag krijg ik een mooi gps boek binnen. Ben dan helemaal up to date.

Moet alleen gps goed instellen en dan kan ik alles testen in de prijktijk om in de zomer lekker te fietsen.

Mario
Ben sinds afgelopen zomer zeer content met mijn gpsmap62s. Ik kan er een hoop kaarten op kwijt maar het belangrijkste vind ik toch wel dat hij werkt op 2 AA-batterijen.
supermario schreef: Ik heb maar gelijk de knoop door gehakt en bij dealbird voor 238 euro een garmin oregon 450 gekocht.
De vraag is of ze een officiële Garmin dealer zijn. Garmin Nederland geeft zover ik weet geen garantie op GPS-en die grijs geïmporteerd zijn. Je bent dus afhankelijk voor je garantie van Dealbird.
Ik heb volgens hun site 2 jaar fabrieks garantie.

http://www.dealbird.nl/garmin-oregon-45 ... -wide.html


Mario
Ze staan niet op de dealerlijst van Garmin:
http://www.garmin.com/nl/dealers

Dat van die twee jaar fabrieksgarantie kunnen ze makkelijk zeggen, maar in eerste instantie moet je voor de afhandeling van je garantie bij de verkopende partij zijn. Met de verkopende partij heb je een overeenkomst gesloten en die moet dus ook door hun worden nagekomen. Garmin geeft in tegenstelling tot andere bedrijven géén wereldwijde garantie op de producten. Garmin Nederland staat in het geval dat Dealbird geen officiële dealer is los van deze aankoop en hoeft dus ook niet op te draaien voor de garantieafhandeling als Dealbird in gebreke zou blijven voor wat betreft de garantie.

Ik hoop dat bovenstaande lijst verouderd is, zou me niet verbazen met Garmin en dat ze toch gewoon dealer zijn.