Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft iemand ervaring met deze slaapzak? Andere suggesties? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Heeft iemand ervaring met deze slaapzak? Andere suggesties?

Ik heb een cumulus panyam 450, weegt op mijn keukenweegschaal 830gram, comfort temperatuur gaat tot -7.

Ik vind het een erg fijne slaapzak, lekker compact: hij past in een halve ortlieb voortas en (te) warm. Ik schat zo in dat de -7 comfort temperatuur klopt; ik heb hem echter nog niet gebruikt bij dergelijke temperaturen (wel bij 0 graden, toen was het (te) warm, ben overigens ook geen koukleum). Ding is dus te warm voor gebruik in de zomer; ik gebruik hem dan i.c.m. een zijden lakenzak als deken (ik zou géén slaapzak kopen zonder rits!) en dan gaat het prima. Ik ben 1.90m, heb de zak niet laten verlengen en het past allemaal precies; al lig ik van nature niet languit gestrekt.
dvdc15 schreef:De slaapzak ga ik gebruiken bij mijn fietsreizen in de periodes van ongeveer maart tot eind september.
In de tijd dat ik de slaapzak zal gebruiken zal het s'nachts waarschijnlijk (denk ik/hoop ik) niet kouder dan 5 graden worden.
Dat kun je gerust vergeten, of ik ben door de weerstatistieken wel danig bedrogen.
Ik heb ik NL in augustus 4 graden gehad, in NL ijs op mijn tent in mei (50 m), in Zuid Frankrijk F half mei ijs op mijn tent op 500 m hoogte, in Spanje in juli meerdere keren 4 graden op 1000 m, in Portugal in augustus 4 graden op 200 m en veel nachten die naar niet ver vandaan waren.
Ik zou voor de warmste van de reeks gaan. Veel nachten zul je dan slapen met de zak over je heen terwijl je zelf rechtstreeks op je (prima isolerende) matje ligt, maar je zult de zak wel waarderen als het echt fris is en ook nog als hij wat ouder wordt en niet meer zo heel goed is.
Leon
Dave,
Ik zou minimaal voor een comforttemperatuur van -5 C gaan. Zeker voor Scandinavie. Als je van plan bent in de toekomst ook vroeger of later in het seizoen te gaan zou ik persoonlijk liever een comforttemperatuur van minimaal -10 C hebben (ook al heb ik het niet snel koud). Dan zou de mysterious traveller 700 nog een optie kunnen zijn. Die is ook weer een stuk duurder en wat zwaarder helaas.

Het blijft lastig om 1 slaapzak voor het hele jaar te kiezen. Zelf heb ik een voorkeur voor meerdere slaapzakken. Bij zomerse temperaturen neem ik een dun slaapzakje van haglofs mee. Bij koude omstandigheden een Ajungilak compact winter (vooral bij alpiene tochten). Aangezien deze vrij groot is om op de fiets mee te nemen, heb ik laatst nog voor 120 euro een Marmot Sawtooth besteld. Deze is iets compacter en lichter en heeft ook nog een comforttemperatuur van -12 C. Ik ben van plan om deze te gebruiken tijdens fietstochten in het winterhalfjaar.

Overigens ken ik zelf Cumulus niet, maar ga ik (bergsporter zijnde) liever voor een gerenommeerd merk als Marmot, Mammut (ajungilak), Rab etc. Ik kon het zo gauw niet vinden op de site van Cumulus, maar ga ervan uit dat de vermelde comfort- en extreemtemperatuur aan dezelfde standaardnormen voldoen als andere merken (er schijnen verschillende standaarden te zijn). Je zou ook nog eens kunnen kijken op de site van bv outdorado. Die hebben vaak ook goedgeprijsde slaapzakken.

Succes
Gr dirk
Dvdc15,

@Mysterious Traveller 500

http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 500#p98613

Heb een MT 500, ze hadden destijds nog niet de Panyam serie. Ik heb de slaapzak met beter dons laten vullen. Het is een wat ruimer model dan de Panyam serie. Als het koud is (-5C) maakt dit dat er in je slaapzak koude plekken ontstaan. Met een nauwere pasvorm zal je daar geen last van hebben.
Met poolondergoed en sokken heb ik er geen last van.

Het handige van de rode pertex binnen en het steviger pertex buiten maakt dat igv nood je de slaapzak binnenste buiten kunt gebruiken met je kleren en schoenen aan.

Verder geeft de rode binnen kant een goed contrast om teken of andere beestjes op te sporen.

Als het warm is gebruik ik de zak als deken. Waarbij de bovenzijde warmer is dan de onder/rugzijde. Voor koudere situaties kam ik nog van een lakenzak of bivakzak gebruik maken.

Groeten Willem