Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extra oplader voor Iphone (3GS) - Forum Wereldfietser

Extra oplader voor Iphone (3GS)

Hallo,

Sinds gisteren heb ik eindelijk ook een Iphone en wel een 3GS. Nu heb ik al snel door dat bij deze telefoons de accu's leeglopen in een razendtempo en dat elke dag opladen vrijwel zeker noodzakelijk is.
Nu heb ik op fietsreis met de tent niet alle dagen een stopcontact onder handbereik, dus ik ben me daar eens in gaan verdiepen en ik ben zeer benieuwd naar jullie eventuele ervaringen.

Apple zelf (off eigenlijk het merk Mophie, maar wel verkocht in de Apple-store) heeft battery packs van 700mamp (34,95) tot 7000mamp (90,-).

Bij bever kwam ik een powertraveller tegen (ook wel powermonkey explorer) deze is op te laden met zonne-energie en de capaciteit is 2200mamp en hij kost 89,95.

Bij Perry zak ik dan weer een A-Solar AM109 voor 24,95 ook oplaadbaar op zonne-energie en een capaciteit van 1000mamp.

Ik ben erg benieuwd of jullie ervaringen hebben met deze spullen en of er aanraders zijn, of dingen waar ik op moet letten en/of aan moet denken.

En mocht iemand iets bruikbaars hebben liggen en het niet meer gebruiken...
Ik heb een aantal maanden terug via dit dit forum 2 Powerbanks gekocht. Die laden met het standaard laadsnoer mijn iPhone 3GS 2 keer volledig op. Ik kan nu dus een dag of 4-5 zonder stroom op pad, en voor ons is dat voldoende.
Dank je voor je reactie. Ze zien er goed en betaalbaar uit.
Begrijp ik het goed dat jij er twee gekocht hebt en daarmee tweemaal je Iphone oplaad? Of is het met een pack twee keer een Iphone opladen?
Ik zoek ook zoiets, maar dan voor de Samsung Galaxy S3.
Misschien is dit wat voor je, is ook geschikt voor iPhone: http://www.vandenberg-telecom.nl/a-2672 ... u-6000mah/

Kan het nou eigenlijk in theorie kwaad om je telefoon met zo'n ding op te laden? Kan ie een optater krijgen? Ik heb bv op een vorige Samsung een niet-officiele dikkere batterij gezet en dat heeft ie me geloof ik niet in dank afgenomen. Of is een power bank risicoloos?
Een minder mooie, minder lichte, maar meer flexibele oplossing is de volgende:

Dit is een lader waarmee je de 18650-accu's (die worden in de high-end zaklampen gebruikt) kunt opladen. De lader heeft echter ook een USB-uitgang: het komt er op neer dat je één opgeladen 18650-cel in de lader stopt en via deze USB-uitgang kun je dan een toestel (GSM, iphone, GPS,...etc.) opladen.
Hoe langer je weggaat, des te meer opgeladen 18650-cellen je meeneemt. Simpel.
Tenzij je langs de baan kunt opladen van het net.
Of je neemt een lader voor 6 cellen ook mee...

Ik geef toe, niet de elegantste oplossing, maar wel deze die mijn voorkeur geniet (als elektronicus zie hieronder)

Ik heb een poging gedaan om tot een elegantere oplossing te komen om iphone op te laden nl. deze. Maar dit is dus voor zelf-bouwers, werkt wel goed, voor de geïnteresseerden: maakt gebruik van een 200kHz-hoog-rendement-DC-DC convertor van TexasInstruments. 'k Ga nog eentje maken met enkele USB-outputs om tegelijkertijd GPS en ipad op te laden.
Wel deze waarschuwing: let op met die lithium-cellen: weet wat je doet: dit zijn potentiële bommen! Gebruik enkel deze waarbij de individuele cellen beveiligd zijn (dus niet uit laptop gerecycleerde cellen als op de foto: deze zijn dan niet meer beveiligd: moet je zelf doen)

Totaal off-topic: sedert de laatste iphone (4S) firmware update gaat mijn batterij dubbel zolang mee. Voorheen nauwelijks 10u: was blijkbaar iets fout met de communicatie met de google agenda, vandaar de noodzaak aan bovenstaand laddertje voor onderweg... 8)
Andermaal dank voor de reactie, deze ziet er goed uit en een stuk betaalbaarder dan wat ik in de Apple-store zag.
Persoonlijk wil ik iets altijd wel graag zelf ophalen en niet laten verzenden, dit vooral omdat ik geen credit-card dan wel Ideal heb. maar ik vind het ook altijd veel prettiger en er kan weinig mis gaan, dit in tegenstelling tot het verzenden (zoals ik net weer in het topic over de andere laders las en zoals ik dat zelf al zo vaak heb meegemaakt).
Rein32 schreef: Kan het nou eigenlijk in theorie kwaad om je telefoon met zo'n ding op te laden? Kan ie een optater krijgen? Ik heb bv op een vorige Samsung een niet-officiele dikkere batterij gezet en dat heeft ie me geloof ik niet in dank afgenomen. Of is een power bank risicoloos?
Tegenwoordig worden telefoons opgeladen vanuit een USB-poort. Dit is dan steeds 5V. Die powerbanks bieden ook een 5V-USB-poort aan, net zoals ook de net-adapters.
Dus voor je GSM maakt het eigenlijk niets uit of die USB-poort op een PC, een net-adapter of een powerbank zit.

Schade kun je er dus niet bij oplopen, zolang de toestellen doen wat ze horen te doen.

Soms doen de kapoenen bij sommige fabrikanten eens iets raars, zoals gaan detecteren of datadraden ergens mee verbonden zijn (USB-snoeren bevatten 4 of 5 draden: 2 voor voeding, 2 voor communicatie, en één optioneel soms voor één of ander doeleind fabrikantafhankelijk). Soms gaan ze dus iets doen met de datadraden, bvb met elkaar verbinden over een weerstand. Veelal ontgaat het doel me, behalve de verkoop van kabels trachten te monopoliseren.
Zo bvb Garmin Montana: als die vijfde connector verbonden is met GND, kun je je GPS gebruiken tijdens opladen, zoniet gaat ie in computer-data-modus en kun je die niet gebruiken als GPS. Dus als je hem wilt gebruiken in de auto of aan het stopcontact moet je de originele adapter kopen (of in de fiche van een standaardkabel de verbinding maken).
Yvette Verwer schreef:Sinds gisteren heb ik eindelijk ook een Iphone en wel een 3GS. Nu heb ik al snel door dat bij deze telefoons de accu's leeglopen in een razendtempo en dat elke dag opladen vrijwel zeker noodzakelijk is.
Nu heb ik op fietsreis met de tent niet alle dagen een stopcontact onder handbereik, dus ik ben me daar eens in gaan verdiepen en ik ben zeer benieuwd naar jullie eventuele ervaringen.
Hoe wil je 'm gebruiken? Ga je roamen in het buitenland of gebruik je WIFI als je een caféetje zit. Zodra je mobiel internet uit staat, gebruikt ook een Iphone veel minder. Als je ook nog de telefoon het grootste deel van de dag uitzet, dan kun je makkelijk een week halen.

Wat kost stroom bij een smartphone? Mijn ervaring is:
1 3G
2 mobiel internet
3 display aan
4 reizen (verplaatsen van telefoon, moet telkens nieuwe mast zoeken, dat doet ie op vol vermogen, eenmaal mast gevonden (stilstand) past ie vermogen aan).

Ik kon meer dan een week doen met mijn 3gs door 'm alleen 's avonds aan te zetten, in slaap te vallen met muziek en 's ochtends uit te zetten.

Sjirk
Zet vooral ook WiFi uit terwijl je onderweg bent. Een reizende iPhone gaat constant op zoek naar beschikbare WiFi-netwerken, en dat vréét stroom.

.tsooJ
Dank jullie. Ik begin er al handiger mee te worden, weet nu ook hoe de app's uit kunnen en met wifi uit moet een paar dagen inderdaad wel lukken, maar een herlaad mogelijkheid zonder stopcontact lijkt me wel nog steeds noodzakelijk als ik een week of langer zeker wil zijn.
Na wat zoeken begin ik wel ernstig te twijfelen aan de werking van al die zonne-energie dingen, al ga ik wel meestal weg met goed weer en naar zonnige streken.
Een uur in een café, waar dan ook (overal hebben ze mobiele telefoons en die moeten geladen worden) en je kunt weer twee dagen verder. Twee uur in café en je zit weer op 100%. Als je het in je systeem hebt, gaat het makkelijk.

Tegenwoordig heb ik wel een biocharger op mijn naaf voor mijn gps. Deze kan ook de iphone opladen indien nodig. Een backup is best wel handig als het toch niet in je systeem komt ;-)

Sjirk
Neem een oplader voor iPad (3), en je iPhone is in een uurtje volledig opgeladen.

Zet tijdens het fietsen alles uit (vliegtuigmodus).

Lees de handleiding en zet alles wat je niet nodig hebt uit (pushberichten, notificaties, GPS, WiFi, 3G, mobiele data, geluid, trilfunctie).

Draai de helderheid van je scherm omlaag.

Ik doe, als het moet, makkelijk een paar dagen met de batterij van m'n iPhone (4S). Kwestie van weten wat stroom vreet en kiezen welke functies je uitzet. Één ding echter is tegen-intuïtief, maar heb ik uit ervaring bemerkt: een iPhone in vliegtuigmodus met beeldscherm en geluid uit verbruikt mínder stroom dan wanneer-ie is uitgeschakeld.

.tsooJ
een 3gs is al een erg oude iphone. Ik kon er de hele dag mee doen, terwijl ik ook nog andere dingen deed.
Dus is je batterij nog wel goed?
Overigens neem ik liever een nokia mee waar je een week mee kan doen(kost weinig bij medimarkt) en een 7 inch tablet(nexus7) die 10uur apps kan draaien incl. kaarten app met open fiets map
Ik heb nog mijn oude Samsung opklaptelefoon (zo'n goedkoop ding) en die doet het makkelijk twee weken op een keer opladen.
Ik zat er al over te denken om daar een prepaid kaart in te steken als backup zodat ik in ieder geval altijd kan bellen en gebeld kan worden.

Maar nu ik de Iphone iets beter begrijp merk ik dat ik er zeker twee a drie dagen kan doen met een lading met aangepast gebruik en als ik daarbij een extra oplader meeneem van bijvoorbeeld 6000mamp ik er met de Iphone ook wel kom (kan ik drie keer opnieuw laden, dus bij tweeeneenhalve dag per lading is dat dan 10 dagen en dat moet zeker genoeg zijn).
En laad alles op wanneer je de kans hebt. Ooit, in de tijd dat de eerste PowerBooks het nieuwste van het nieuwste waren, las ik de tip, "te denken als een schoonmaker". Overal zijn stopcontacten, ze zijn alleen vaak een beetje verstopt. Maar kies in de vertrekhal je stoel met zorg uit, of in de McDonald's je tafeltje, en je zit er pal naast.

.tsooJ
wij gebruiken een powermonkey extreme.
we laden 'm op tijdens het fietsen (zolang je maar snel genoeg fietst).
en dat levert ons voldoende power op om de iphone (die NIET de hele dag aanstaat), de accus voor mijn camera (handig die USB laders), twee Kindles en twee lampjes opgeladen te houden (zeker als je begint met een volgeladen accu).
We gebruiken de solaroplader (nog) niet, maar wel (met een zo'n klein apple ipod powerblokje) via het stopcontact en USB.
Wat we afgelopen vakantie hebben gedaan toen we plots een tijd niet fietsten is bij een computerwinkel en een cafe gevraagd of 'ie een tijdje aan de usb-poort van een computer daar mocht hangen. In beide gevallen geen probleem.
En wat Joost zegt: bij elke gelegenheid opladen is ook een strategie, en zeker als je een batterijpack hebt voelt het 'makkelijker' om dat een tijdje ergens in een openbare ruimte achter te laten.
Wimmert schreef:een 3gs is al een erg oude iphone. Ik kon er de hele dag mee doen, terwijl ik ook nog andere dingen deed.
Dus is je batterij nog wel goed?
iPhone 3GS was tot de introductie van de iPhone 5 als budgetmodel verkrijgbaar, dus hoeft niet heel oud te zijn.

.tsooJ
Andermaal dank voor de bijdragen.

Deze Iphone is bijna drie jaar oud, ik heb hem gekregen van iemand die nu de Iphone5 heeft...