door
Tim » di 11 mar, 2003 15:42
Hmm vaag verhaal hierboven ...
Ik heb 3 Mountainbikes, een Race fiets en een Randoneur in mijn bezit waarvan als ik ff om de hoek kijk er 2 van kan zien. Ik moet zeggen dat er nogal wat verschillen zitten tussen me Viscount AeroSpace Pro (racefiets) en me GT Zaskar LE (mountainbike). Eigenlijk is de enige overeenkomst de zithoek omdat het beide race-frames zijn en dus kort gebouwd zijn. Voor de rest verschillen ze als dag en nacht.
Sterker nog ik zou mijn Randoneur van zijn levensdagen niet het terrein innemen waar ik soms kom met mijn mountainbikes. De meest voor de hand liggende reden is dat ik binnen een paar seconden met een gebroken randoneur frame zou komen te zitten op een gemiddeld parcours. Los daarvan is een mountainbike frame gewoon veel sterker, dus als je een keer valt, of je verliest controle over je fiets dan kan je een mountainbike rustig laten stuiteren. Daar gaat niks kapot aan.
Op een Randoneur is het mij trouwens ook nog nooit gelukt om over zand te rijden, omdat ik daar niet brede zandbanden op kan monteren. Kan wel eens handig zijn als je in dat soort gebieden wilt fietsen. Geldt trouwens ook voor drassige gebieden na een monsoen ofzo.
Een fietskarretje is een prima optie; bij dragers horen fietstassen die veel duurder zijn dan een tas voor in een BoB-kar bv, fietskarren wegen hooguit een paar kilo, de BoB is onverwoestbaar ( hij is bij mij al een keer een helling afgedondert en er was niks mee aan de hand), je kan alles prima met een Multi-Tool doen die je toch al bij je hebt, hooguit een paar spaken en een extra asje meenemen alhoewel ik ze nog nooit heb hoeven gebruiken.
Een gewone fiets kan ook gaan stuiteren als je hem niet goed inpakt, dat is niet alleen voorbehouden aan fietskarretjes.
Reizen per bus of vliegtuig is juist veel eenvoudiger. Je demonteert alle uitstekende delen zoals ophangbeugel, wiel en spatbord (lukt mij al binnen 3 minuten). Zet ze vast op je Reistas met een paar tieraps of snelbinders dat het compact is. Op die manier zorg je ervoor dat de koffersmijters bij vliegtuigen het makkelijk hebben. Het voordeel van bv de BoB is ook nog dat de kooi constructie om je tas zit en deze dus beschermd. Sterker nog je hoeft maar 2 dingen in de gaten te houden op een vliegveld, namelijk de fiets en de kar. Bij een 'gewone setup heb je een fiets plus meestal 2 voor + 2 achtertassen. Dat is dus 3 extra dingen terwijl een gemiddeld mens maar 2 handen heeft.
Als je een fiets koopt moet je allereerst afvragen wat je ermee wilt gaan doen en hoe vaak dat zal zijn. Die 2 dingen bepalen namelijk je keuze voor een type fiets en wat voor budget reeel is.
Een fiets die zowel op de weg als in het terrein top prestaties levert moet nog uitgevonden worden. Anders zou ik namelijk ook niet zoveel verschillende fietsen hebben hier.