Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leuke randonneurfietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Leuke randonneurfietsen

henkfietst52 schreef:Een randonneur [fiets] is in mijn ogen met een racebocht, dragertje, verlichting, en een ietwat langere voorbouw, bredere banden va. 28 mm.
Afbeelding
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind dit soort fietsen toch een hoog 'Allo, 'allo-gehalte hebben... :roll: :wink:
Tja, ik heb ook een enorm zwak voor die klassiekers met horizontale bovenbuizen in die flickriver link, en ergens ook wel voor (het idee) van randonneuring, behalve dan dat ik liever gewoon de hele nacht slaap. Nu nog zien of ik er na een paar dagen (en nachten?) nog lekker op zit, en of m'n paklijst en m'n drager het eens kunnen worden. En maar een keer die 200k proberen, dan mag ik me iig officieel 'randonneur' noemen :D[/quote]

Dat komt wel goed ;)
Ja het zijn traditioneel heel erg Franse fietsen, al is er ook een Engelse traditie. Maar het zijn als het goed is ook fietsen die snelheid en comfort op een heel hoog niveau combineren. De beste zijn ook altijd erg duur geweest vanwege het geraffineerde handwerk. De klanten waren veelal gefortuneerde dokters, notarissen, zakenmensen etc. De Franse constructeurs leverden maatwerk en maakten veel onderdelen zelf omdat er destijds niet veel lichte kant en klaar onderdelen waren van voldoende kwaliteit. Mensen als Rene Herse hebben de moderne hoogwaardige lichtgewicht sportfiets uitgevonden. Je kunt veel mooie foto's van historische exemplaren vinden in Jan Heine's boek The Golden Age of Handbuilt Bicycles.
Wim
@ Ab, idd weinig echte randonneur fietsen in die wereld, maar ook op het topic " post een een foto van je vakantiefiets" weinig echt mooie fietsen.

Het lijkt er op dat men tegenwoordig tevreden is met in de massa geproduceerde in elkaar gelaste frames?
Ik hou persoonlijk meer van stijl en met liefde in elkaar gesoldeerde frames, en daar zijn er maar weinig van in Nederland. Kijk maar eens wat voor moois Marten maakt :wink:

En ja weinig jongeren :( volgens mij is het zo dat je ook niet te jong aan dit soort dingen moet beginnen, eerst ervaring opdoen en een bepaalde hardheid creëren.
Toen ik in de jaren '90 voor het eerst aan zo,n brevet deelnam dacht ik dat ik de enige was die "normaal" was, maar al snel bleek dat ik net zo "gek" ben. :oops:

Henk

kunst en fietswerk
Henrie schreef:Ik kan er niks aan doen, maar ik vind dit soort fietsen toch een hoog 'Allo, 'allo-gehalte hebben... :roll: :wink:
'Allo 'Allo! is dan ook geweldig 8)

Al die foto's van die mooie klassieke fietsen zijn toch altijd een stimulans om mijn eigen fiets wat mooier te maken. Gisterenavond dan ook nog eens bezig geweest mijn stalen spatborden nog net wat beter te laten aansluiten op de banden. Langzaam maar zeker evolueer ik wel naar een moderne interpretatie van zo'n randonneur... Of ik koop er op een mooie dag gewoon één, een fiets die gemaakt is om snel te zijn heb ik toch nog niet in mijn stal :)
Al enkele malen lees ik dat de randonneur geassocieerd wordt met het bijvoeglijke naamwoord mooi en denk spontaan aan een salsa fargo en velotraum speedster (ook iets meer roestbestendig) :).
Kennelijk was de randonneur vroeger al een statussymbool en is dat het nog steeds (zie ook al die amerikanen).
Maar wel mooi hoor, voor aan de wand! Bijna zonde om op te fietsen.
Jan Heine heeft trouwens ook eens een artikel geschreven in Bicycle Quarterly over wat volgens hem een randonneurfiets is: http://www.bikequarterly.com/images/BQR ... urBike.pdf. Algemene lijn is dat de fiets geoptimaliseerd is voor het rijden van lange afstanden binnen een beperkte tijd met beperkte bagage, ook 's nachts en ook als het regent.
Lasse schreef:Jan Heine heeft trouwens ook eens een artikel geschreven in Bicycle Quarterly over wat volgens hem een randonneurfiets is: http://www.bikequarterly.com/images/BQR ... urBike.pdf. Algemene lijn is dat de fiets geoptimaliseerd is voor het rijden van lange afstanden binnen een beperkte tijd met beperkte bagage, ook 's nachts en ook als het regent.
Zou Jan Heine ook open staan voor moderne ontwikkelingen en zich kunnen losweken van zijn eigen hang naar nostalgie? De tekst wordt nu wel erg beinvloed door de foto's die erbij staan, alsof de uiteindelijke vorm al vast staat en de tekst daar naar toe geschreven is. Zelfs beauty neemt ie als kenmerk mee.

Steeds meer moderne merken nemen toergerichte racefietsen in hun assortiment op, bv. Santos Race Light of VN Yukon, maar ook racespecialisten als Cervelo, Specialized, Canyon kennen racefietsen met aangepaste geometrie (die met lichte aanpassingen als randonneur zouden kunnen dienen - hoewel bandbreedte een issue blijft). En zelfs een 29'er mountainbike kun je aanpassen met klein dragertje, snelle banden, racestuur, spatborden en verlichting. Allemaal type fietsen die je in de jaren 60 ook nog niet had en waar Jan Heine in zijn tekst niet naar verwijst. Zelfs tijdens de RAAM zag ik geen enkele ouderwetse fiets, doch enkel ligstuur en carbon.

Zit het geheim van de randonneurfiets dan in een nog specifiekere framegeometrie of in het woord optimalisatie (integratie spatborden/bandbreedte/verlichting/drager). Of is het toch een hang naar vroeger, die men eigenlijk liever niet wil toegeven?
AB schreef:
Lasse schreef: Of is het toch een hang naar vroeger, die men eigenlijk liever niet wil toegeven?
Dat lijkt mij wel duidelijk;
dat zie je ook aan die bruine stuurlinten, bruine zadels en ouderwetse bruine tasjes, de nostalgie druipt er van af 8)
Niks mis met die nostalgie. Ik zie dat liever dan die massaal in elkaar gelaste frames met dikke lasrupsen van tegenwoordig. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:... Ik zie dat liever dan die massaal in elkaar gelaste frames met dikke lasrupsen van tegenwoordig. :wink:
Ik vind frames met lugs ook veel fraaier :wink:
Inderdaad. Past goed bij m'n analoge camera, platenspeler, papieren boeken en kaarten, en koken met verse ingrediënten. Dat wil ik best toegeven :)

Afbeelding
Posbank by urje, on Flickr
(hier trouwens met een niet-ideale zadeltas)
http://3.bp.blogspot.com/-rAOqVO-O92M/U ... -Edit.jpgl

erg mooi moderne variant, maar waarom elke keer die voordrager? Zo'n kist voor je stuur is toch helemaal niet functioneel (anti-aero)?

hier meer plaatjes
https://picasaweb.google.com/1005719701 ... NAHBSRando
AB schreef:... maar waarom elke keer die voordrager? Zo'n kist voor je stuur is toch helemaal niet functioneel (anti-aero)?
Dan kunnen ze gewoon eten terwijl ze doorfietsen :wink:
Michael W schreef:
AB schreef:... maar waarom elke keer die voordrager? Zo'n kist voor je stuur is toch helemaal niet functioneel (anti-aero)?
Dan kunnen ze gewoon eten terwijl ze doorfietsen :wink:
met bestek bedoel je??
urje schreef:Inderdaad. Past goed bij m'n analoge camera, platenspeler, papieren boeken en kaarten, en koken met verse ingrediënten. Dat wil ik best toegeven :)

Afbeelding
Posbank by urje, on Flickr
(hier trouwens met een niet-ideale zadeltas)
mooi! singlespeed zonder hoorns aan het stuur?
AB schreef:mooi! singlespeed zonder hoorns aan het stuur?
Dank! Single speed idd (nog zien hoe dat bevalt op langere tochten), en ik fiets niet zo hard dat een bel niet genoeg is ;)
Afbeelding
urje schreef:
AB schreef:mooi! singlespeed zonder hoorns aan het stuur?
Dank! Single speed idd (nog zien hoe dat bevalt op langere tochten), en ik fiets niet zo hard dat een bel niet genoeg is ;)
heeft wel iets zo'n kaal stuur, doet een beetje aan de Kraftstoff Franz Josef denken
Nu twijfel ik toch een beetje wat je met hoorns bedoelt, ik dacht iets van bar ends. Als het gaat om remgrepen in de bochten: daar ben ik mee bezig. Hij heeft nu remgrepen aan de bovenkant omdat Pipopopo ze zo geinstalleerd heeft (hij gebruikte de bochten niet echt), maar ik fiets wel lekker wat dieper, dus als ik ze mis gaan ze misschien verhuizen.

Maargoed, we dwalen af.
urje schreef:Nu twijfel ik toch een beetje wat je met hoorns bedoelt, ik dacht iets van bar ends. Als het gaat om remgrepen in de bochten: daar ben ik mee bezig. Hij heeft nu remgrepen aan de bovenkant omdat Pipopopo ze zo geinstalleerd heeft (hij gebruikte de bochten niet echt), maar ik fiets wel lekker wat dieper, dus als ik ze mis gaan ze misschien verhuizen.

Maargoed, we dwalen af.
http://2.bp.blogspot.com/-B2uepCIHazc/U ... +fence.jpg