Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe Schwalbe banden - Forum Wereldfietser

nieuwe Schwalbe banden

Schwalbe heeft wat nieuwe producten. Voor de tourfietser is het belangrijkste nieuws:

Een vernieuwde serie Marathon banden.

Enkele modellen van de Marathon XR nu ook als draadband leverbaar (hopelijk goedkoper).

Een nieuwe serie Marathon race, met lichte smalle vouwversies die goed geschikt lijken als reserveband.

Een verbeterde bescherming tegen lekken bij de Big Apple, en enkele opvouwbare varianten (soms onder een andere naam).

Wat dacht ik ook nieuw is (maar de oude website is al uit de lucht), is de 50 mm brede versie van de Marathon Plus atb. Dat lijkt een prima oplossing voor iedereen die een band zoekt voor het echt stevige werk, maar de hoge rolweerstand van de XR wil vermijden.

Wat ik nog steeds in het assortiment mis is een gewone Marathon van 60 mm breed. Nu heb je in die breedte alleen de Big Apple en de XR, terwijl velen vermoedelijk iets zoeken dat daar net tussenin zit. Voor 60 mm heb je al snel een speciale fiets nodig, en dat doe je misschien pas als er voor alle omstandigheden een goed type band is.

Wim

Ons beurskonijn heeft al even aan de nieuwe Schwalbe Racer kunnen snuffelen...

Afbeelding

Ook interresant is het feit dat de vouwbare XR nu 60gr lichter, 0,1inch breder is, een nieuew antilek laag heeft en het looppatroon van de XR verandered is.

De oude Marathon is trouwens ook geheel vernieuwd met nieuw loopvlak profiel en zijwanden, ook breder geworden, etc.

So you know....

Dat ze de vouwbare Marathon XR lichter gemaakt hebben, prima. Maar n?g breder?! De oude versie (gekocht in 2004: er stond 50-559/26 x 1.90 op, maar in werkelijkheid was de band iets dunner, nl. 47 mm) was wat mij betreft breed genoeg.
Toen ik van deze band afgelopen zomer een nieuw exemplaar kocht (nu stond er 50-559/26 x 2.01 op: hoe kan een band in mm even breed blijven en tegelijkertijd in inches uitdijen??), bleek deze 3 mm dikker te zijn geworden. Dat was goed te merken, want de spatborden pasten nog maar net tussen het frame en de band. Rijden over modderpaden deed ik al niet graag met 25 kg bagage, maar nu kan het ook echt niet meer: de bagger loopt dan direct vast tussen de banden en de spatborden.
Begrijp ik goed dat de 26 inch XR nu n?g breder is geworden? Dan is die zo langzamerhand onbruikbaar geworden voor fietsers die graag op dikke banden willen rijden, maar ook kiezen voor het comfort van spatborden.

Kees Swart

Bredere banden lijkt inderdaad de trend te zijn. Het marketing verhaal op de Schwalbe website zegt dat een dikkere band soepeler loopt to 20km. Ik vermoet dat daarna het gewichts nadeel om de hoek komt kijken. Gemiddeld rijdt ik misschien net onder de 20km/h, maar dan alleen als mijn topsnelheid aanzienlijk hoger licht.

Ik geloof dat er nog wel een paar winkels zijn die nog een voorraadje oude 1.75 XR's hebben. Misschien ga ik voor mijn volgende band wel voor een Huricane of the gewone marathon 1.9

Groet,

Stijn