Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnelling degelijke? - Forum Wereldfietser

Naafversnelling degelijke?

IK heb en Batavus old dutch ( http://be-dutchbicycles.co.uk/shop/bata ... utch-male/) met shimano 3 nexus versnelling :? maar de fiets is een keer gevallen en hij is dus kapot. Heb ook al een keer naar de fietsmakker geweest en die heeft de naafversnelling uitelkaar gehaald en gesmeerd de naaf. Dat heeft toen geholpen maar was niet 100% ja en toen had ik last van lekke banden konstant dus heb ik de buitenband vervangen :P maar nu is de versnelling weer minder geworden..

Ik heb altijd gekloot gehad met die versnelling, ik ben nu wel toe aan en niewe, maar ik wil dit niet zo meer. Ik wil dus dit keer en goede kwaliteit hebben zon versnelling die wel effen kan lossen hallen om en buitenband te verwisselen zonder bang te zijn dat ie dan stuk is ... ik woon en fiets in denemarken :) maar ik zie allen maar shimano nexus als het om naafversnelling gaat.
ik fiets per week minst 150km
ik woon op het platteland dus veel modder en zand
de fiets valt ook wel eens af en toe dus het moet ook tegen en stootje kunnen ;) hast onverwoestbaar zal mooi zijn :)
Veel hangt af van het budget, maar misschien dat het ook al helpt als de fietsenmaker je juist zou uitleggen hoe je de versnelling terug juist kunt zetten als je je band vervangt, want zou bij dit systeem niet zo moeilijk mogen zijn.
Anders is een fiets met rohloff wel een optie maar dit is al snel minimum 2000 € voor een nieuwe fiets.
resderra schreef: Ik wil dus dit keer en goede kwaliteit hebben zon versnelling die wel effen kan lossen hallen om en buitenband te verwisselen zonder bang te zijn dat ie dan stuk is ... ik woon en fiets in denemarken :) maar ik zie allen maar shimano nexus als het om naafversnelling gaat.
ik fiets per week minst 150km
ik woon op het platteland dus veel modder en zand
de fiets valt ook wel eens af en toe dus het moet ook tegen en stootje kunnen ;) hast onverwoestbaar zal mooi zijn :)
Alle naven kun je in principe in en uit frames halen zonder dat er wat stuk gaat. En sommige klanten slagen er in alles kapot te krijgen ;)

De enige naafversnelling die je zonder gereedschap in en uit kunt bouwen is de Rohloff, maar dat heeft zijn prijs.

Een Nexus 8v naaf heeft altijd asmoeren en een assortiment ringetjes die correct teruggeplaats moeten worden, en een schakelkabel die tussen de achtervorken woont zodat je er lastig bij kunt. Wel steekt er niks uit zodat de fiets beter crashbestendig is.

Kettingkasten zijn voor de levensduur van de aandrijflijn een goed idee, maar maken het verwijderen van het achterwiel extra lastig
Als je niet z'n groot budget hebt is en fiets met nexus 8 wel een optie.
Ben je berijd om te investeren en wil je eventueel ook op vakantie met de fiets en door de bergen/heuvels rijden, dan zou de Rohloff een goede optie zijn. Ook de 100000 km garantie is leuk mee genomen.
resderra schreef:Ik wil dus dit keer en goede kwaliteit hebben zon versnelling die wel effen kan lossen hallen om en buitenband te verwisselen zonder bang te zijn dat ie dan stuk is ...
Voor het verwisselen van een band hoef je het wiel er niet uit te halen. Je hoeft alleen maar de linkerkant los te draaien, inclusief de remhevel en remkabel, en met een speciaal gereedschap de achtervork zo ver open te buigen dat er ruimte ontstaat om de band tussen de as en het frame door te steken.
Christophorus schreef:
resderra schreef:Ik wil dus dit keer en goede kwaliteit hebben zon versnelling die wel effen kan lossen hallen om en buitenband te verwisselen zonder bang te zijn dat ie dan stuk is ...
Voor het verwisselen van een band hoef je het wiel er niet uit te halen. Je hoeft alleen maar de linkerkant los te draaien, inclusief de remhevel en remkabel, en met een speciaal gereedschap de achtervork zo ver open te buigen dat er ruimte ontstaat om de band tussen de as en het frame door te steken.
Moet je er wel even bij vertellen dat dat alleen voor stalen frames geldt, en daarbij ook niet alle, en het bij bepaalde fietsen niet lukt omdat je de zaak zover uit elkaar moet buigen dat één keer de band vervangen in de levensduur van de fiets wel het maximum is.
Klopt (gedeeltelijk). Al lukt het bij alu frames ook verrassend vaak hoor. 99,9% van de fietsenmakers doet dit al jaren probleemloos. Als je het maar met beleid doet.
Ja, maar ik zou hier toch niet meer willen kopen als ik weet dat mijn fietsenmaker dit doet.
rafael schreef:Ja, maar ik zou hier toch niet meer willen kopen als ik weet dat mijn fietsenmaker dit doet.
Vraag maar een keer of je bij de reparatie van je fiets mag blijven kijken. En dan bij de volgende fietsenmaker, en de volgende, en de volgende... Dan kan je straks alleen nog maar je fiets bij de bouwmakt kopen.

Ik ben nog nooit een fietsenmaker tegen gekomen die consequent alle Nexus-wielen in aluminium frames losmaakt en uit het frame laat zakken. Maar als je dat toch graag wil, dan betaal je toch drie keer zoveel arbeidsloon?
Christophorus schreef:Ik ben nog nooit een fietsenmaker tegen gekomen die consequent alle Nexus-wielen in aluminium frames losmaakt en uit het frame laat zakken. Maar als je dat toch graag wil, dan betaal je toch drie keer zoveel arbeidsloon?
Ik heb het daarom maar zelf gedaan. Ik heb nu een stuk of drie keer het achterwiel uit mijn alu 3Vnexus rollerbrakefiets gehad en het gaat als je het eenmaal weet heel erg snel. De schakelbox kun je er met behlpt van een inbus 5 (?) zo afpakken waarbij de afstelling nog behouden blijft ook. Het vervelendste is uiteraard de kettingkast.
Leon