Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten na de reis - Forum Wereldfietser

Eten na de reis

Hoi,
Ik had daarstraks een mailgesprek met een vakantiefietser. Hij vroeg zich af wat je het beste kunt eten in de weken na thuiskomst. Hij had namelijk gemerkt dat hij na thuiskomst een enorme eetlust had die pas na weken wegebt. Het kwam me bekend voor :D

Is er iemand die meer weet van sportfysiologie en beargumenteerd algemene adviezen kan geven?
Als je na thuiskomst te mager bent ligt het voor de hand te adviseren om aan de honger toe te geven met gezonde voeding en niet met ongezond spul.
Maar wat als je na thuiskomst best blij bent met je lagere gewicht of - erger nog - zelfs zwaarder bent dan voorheen, wat dan?
Waar schreeuwt het lijf om in die eerste week thuis? Calorieën, eiwitten of iets anders.

Ik ben benieuwd,
Leon
Oeioei dit gaat iets worden... Hier zijn duizenden ideeën over en elk jaar komen er weer nieuwe bij... :-)

Het probleem is dat bij je thuiskomt je lichaam meer vetten gaat opnemen... Vroeg of laat komt het er weer bij... Als je wil vermageren en zo blijven moet je heel langzaam vermageren... Niet van een fietsreis...
Haha ik heb ik zelf geen last van gehad. Maar goed, ik nam mijn studentenregime mee op reis naar Spanje, en daar zijn de biertjes niet duur. Evenals de schnitzels, die waren erg lekker
Wat ik vooral lekker vind na een lange reis is Hollands volkorenbrood, met rosbief, slankie kaas, pekelvlees en frinandeau.
Verder andijvie, boerenkool en spruitjes.
Als je deze producten met mate neemt, dan valt het met het zwaar aankomen wel mee.
Ik heb geen sport fysiologie achtergrond maar ik heb wel ervaring met veel eten en veel fietsen. Mijn ervaring is dat tijdens fietsreizen (zeker zware trajecten door de Alpen) dat het moeilijk is na de vakantie op gewicht te blijven.

Na een vakantien met veel fietsen, veel inspanning en dus ook veel eten volgt een periode thuis met weinig inspanning. Ik had dan vaak de neiging om veel te blijven eten en na 1-2 weken zag ik dat ik een kilo zwaarder was. Ik ben al niet zo'n dikzak (zeg maar gewoon mager) en mijn ervaring is dan ook dat die ene extra kilo er moeilijk af te krijgen is.

Hoe los je dit op? Ten eerste helpt het als je bewust bent van de situatie. In de week na je vakantie dus weer gewoon eten. En wat ook helpt is om 's avonds weer te gaan/blijven sporten. Ten eerste zorg je er dan voor dat er calorien worden verstookt en ten tweede zit je niet op de bank met de koelkast en snackkast om de hoek.
Leon schreef:Is er iemand die meer weet van sportfysiologie en beargumenteerd algemene adviezen kan geven? [...] Maar wat als je na thuiskomst best blij bent met je lagere gewicht of - erger nog - zelfs zwaarder bent dan voorheen, wat dan?
Waar schreeuwt het lijf om in die eerste week thuis? Calorieën, eiwitten of iets anders.
Daar hoef je toch geen bijzondere kennis van sportfysiologie voor te hebben? :shock: Het lichaam schreeuwt inderdaad om energie, calorieen dus, en of die uit eiwitten, koolhydraten of vetten komen, kan je hongerige maag niet zoveel schelen. Hoe veel je moet eten is ook simpel; aanzienlijk minder dan waar je hongergevoel op aanstuurt. Onderzoekers op het gebied van voedingsleer spreken elkaar nog harder tegen dan voor- en tegenstanders van helm... :oops: laat maar. Er wordt wel beweerd dat je van eiwitten eerder een verzadigd gevoel hebt dan van koolhydraten, en dat je dus, wil je niet teveel eten, het beste een relatief hoog percentage eiwitten kunt consumeren. Wie dat aanraadt, heeft mij nog nooit met een stuk kaas bezig gezien. Ook het eten van veel vezels zou voor maagvulling en dus een vol gevoel zorgen. Sla! roepen de voorstanders daarvan. Persoonlijk kan ik sla eten tot ik groen zie, maar vol raak ik er nooit van. Als ik naar mezelf kijk, is de boodschap dus simpel, doch teleurstellend; veel minder eten dan je wilt, en blijven bewegen om de redenen die 'Bergbeklimmer' in zijn laatste regel geeft. Leuker kunnen we het niet maken...

Snoep verstandig (appels, daar krijg ik altijd honger van!),

Carl
Mij vergaat het ook zo na een fietsreis. De laatste keer eindelijk niet aangekomen.
Wat was anders?
Ik heb afgetraind - ben nog zo veel mogelijk blijven sporten in de eerst 1-2 weken, zoveel als mijn agenda maar toeliet.

Verder het eten aangepast: veel volume, weinig calorien was het streven. Dus bij elk maaltijd (ook) groente. Suiker grotendeels gemeden. Peulvruchten houden je lang verzadigd en hebben ook niet idioot veel kcal.

Ik denk dat het blijven bewegen het meest heeft geholpen.
Ik eet voor en tijdens het fietsen wat is denk te gaan verbruiken. Bij meerdaagse ritten kan ik dat redelijk volhouden en spaar mijn reserves aan spiersuikers (glycogeen) en spiervetten. Hiermee voorkom je dat je bio-chemisch reactorvat, dat lijf heet, te veel verstoord raakt. Voor je er erg in hebt schakelt je lijf over in de "spaarstand" en wordt de vetverbranding geminimaliseerd en de spierverbranding versneld. Door extra spierverbranding spaar je je vetten om te overleven.

Daarom beweeg ik veel en sport ik al 15 jaar niet meer. Sporten geeft ongemakken, verstoort je hormoonhuishouding en de productie van enzymen.
Ik gebruik al meer dan 30 jaar geen suikers of snelle koolhydraten. Dus nooit sportvoeding of sportdrank. Ik rij met een vrij vlakke glucose-spiegel in het bloed. Geen piekvermogen en ook nooit een dip. Geen last van extra trek in eten en ook na het fietsen niet. Ik heb een goede energie-balans en geen behoefte in extra eten na het bewegen. Het jo-jo effect is me vreemd.

Piet.
Piet fiets jij wel eens alpencols of rij je wel eens flinke trajecten door de zuidelijke Ardennen?
Ik ben 60+ en heb mijn hele leven gesport en niet alleen fietsen.
Ik weeg al vele jaren het zelfde, ook na een maand fietsen in Azie.
Als je na je fietsvakantie afgevallen bent kan dat 2 dingen betekenen: Of je bent met overgewicht begonnen, of je hebt onvoldoende gegeten tijdens je fiets tocht.
Wel heb ik net als Bert dezelfde eetbehoeftes na terugkomst.

Dirk
Leon schreef:Piet fiets jij wel eens alpencols of rij je wel eens flinke trajecten door de zuidelijke Ardennen?
Nog nooit op de fiets. Wel op de motor en in de auto. Ik ben gecharmeerd van het gebied rond Wiltz (Luxemburg) en denk er aan om dit jaar ook daar te gaan fietsen.
Maar zowel klimmen als eten vraagt bij het fietsen om voortdurend rekenwerk. Zeker als je lekker fietst en endorfine aanmaakt. Ik fiets als 65+ al jaren op gezonde voeding en water, val nauwelijks af bij meerdaagse ritten en kom daarom ook nauwelijks aan na meerdaagse ritten.
Heb een redelijke lactose- en fructose intolerantie. Ik eet geen zuivelproducten m.u.v. roomboter. Rijp fruit is al lastig. Met 2 appeltaarten met slagroom daags tijdens het fietsen, krijg ik zoveel natte broekhoest, dat de zeem een inlegkruisje wordt. Ook sportdrank en sportvoeding verdraag ik slecht en de prestatie zakt in.
Mijn noodrantsoen is een pak donder roggebrood van 500 gr a 35 cent en 2 l. water. Voor een late avond of nacht.

Eten heeft eerder te maken met trek dan honger. En als je tijdens het fietsen nauwelijks cortisol en/of adrenaline aan maakt, zal het met de aanmaak van ghreline ook meevallen. En trek is emotie en dat kun je negeren.
Zolang je rustig blijft bewegen en gezonde voeding in neemt, is de kans op blessures erg klein en voorkom je zadelpijn. Bij stress is de kans op de vorming van urinezuur in het bloed groter. Urinezuur met een hoge glucose-spiegel in het bloed moet je vermijden. Daarom sport in nooit meer en vind maximaal 200 km op 1 dag voldoende.

Piet.
@ Piet interessant jouw ervaringen.

Heb jij een (voeding) advies voor iemand zoals ik (54) die wel lange afstanden wil fietsen? Dan praat ik over meer dan 200 km per dag, een 400 en 600 km komt ook voor in mijn trainingen.
Ik val trouwens geen gram af en heb moeite om niet teveel aan te komen, ik loop 3 maal per week hard. Blessures ken ik amper.

Henk

kunst en fietswerk
PietV we zijn niet allemaal het zelfde. Petje af voor je daar niet van, maar om regelmatig 200 km te gaan fietsen daar zie ik het nut niet van in. Rond de 125 km vind ik weer meer dan genoeg. Na de koffie rond 11.00 weg en met de thee rond 16.00 weer thuis. Boterhammetje en koffie onderweg mooi zat. :wink:
Fietsen is vermogen is watts leveren om deze te krijgen heb je energie nodig en deze zit weer in voeding. Met training kan je het lichaam laten wennen om niet of onvoldoende te eten, of dat verstandig is zal de tijd leren.
Het is nog niet zo lang geleden dat prof. wielrenners werden getraind om tijdens het fietsen niet te drinken inmiddels weten we wel beter. Idem het gebruik van sportvoeding, gebruik het niet veel maar bij mij werkt het als een speer.
Het hele gedoe van voeding is zo persoonlijk daar zijn teveel factoren van invloed om daar een standaard voor te maken.
Ik zie een volgende vraag op het scherm. 200km en voeding dan is het toch belangrijk om te weten hoe hard wordt er getrapt.
PietV schreef:Voor je er erg in hebt schakelt je lijf over in de "spaarstand" en wordt de vetverbranding geminimaliseerd en de spierverbranding versneld. Door extra spierverbranding spaar je je vetten om te overleven.
Tja, spierverbranding is een noodoplossing als je vetreserves al zijn geminimaliseerd en je geen maaltijden nuttigt, bv. als je een anorexia-patiënt bent, of echt te lijden hebt van echte honger zoals soms in afrika. Je eet je spieren heus niet op als je met bovengemiddelde inspanning fietst. En al helemaal niet in het niet-sport-wandeltempo-van-het-vlakke-NL van pietv.
henkfietst52 schreef:@ Piet interessant jouw ervaringen.

Heb jij een (voeding) advies voor iemand zoals ik (54) die wel lange afstanden wil fietsen? Dan praat ik over meer dan 200 km per dag, een 400 en 600 km komt ook voor in mijn trainingen.
Ik val trouwens geen gram af en heb moeite om niet teveel aan te komen, ik loop 3 maal per week hard. Blessures ken ik amper.

Henk

kunst en fietswerk
wil je afvallen dan? wat is je vetpercentage? misschien eens een optelsom maken van wat je eet en verbrandt?
Wat is je doel met die 400/600km? zijn dat trainingen voor die lange randonneurstochten als Parijs-Brest-Parijs, etc. Hoe vaak per week fiets je 200km? Dat zijn afstanden die een prof momenteel per dag rijdt in voorbereiding op de voorjaarsklassieker.... die zullen veel pasta's en groente eten... en veel slapen, ongetwijfeld aangevuld met wat eiwitshakes (en epo mixjes).


@algemeen
Verder hoor ik vaak als tip om structureel op goed gewicht te blijven:
- veel water drinken om een gevuld gevoel te houden
- op vaste tijdstippen eten (3x daags)
- gemodificeerd eten en suikers mijden (vezels, groenten, fruit)
- melk/vleesproducten met mate
- blijven sporten, veel buiten zijn
- discipline
PietV schreef:
Leon schreef:Piet fiets jij wel eens alpencols of rij je wel eens flinke trajecten door de zuidelijke Ardennen?
Nog nooit op de fiets.
Grappig, laatst beweerde je nog dat het eigenlijk geen verschil maakt of je nou in NL fietst of in de alpen.
Benieuwd naar je ontgroening! :)
AB schreef:... wat is je vetpercentage? ...
Dit is volgensmij de hamvraag...

Komt er na je fietstocht een kilotje bij of gaat er een af? Kijk dan liever naar je vetpercentage en spiermassa i.p.v. je blind te staren op je totaal gewicht.

Tijdens de dagen op de fiets eet en verbrand je logischerwijs meer.
Je stofwisseling past zich aan en is versneld - alles wat erin gaat heeft je lichaam direct nodig voor inspanning en herstel.
Eenmaal thuis blijft je stofwisseling enige tijd versneld waardoor je eerder honger krijgt...

Ik persoonlijk eet gewoon wanneer ik honger heb. Geen geneuzel over vetten, koolhydraten of eiwitten. Slechts gezond verstand - grijp niet naar chocolade of chips maar naar een bruine boterham met kaas of vleeswaren.

Ben je bang dat je teveel eet? Heb je na een dubbele boterham gelijk zin in een volgende? Wacht dan een kwartiertje - vaak hoef je dan niet meer en was het blijkbaar niet je lichaam (honger) maar de geest (lekkere smaak) die erom vroeg.
Sporten is geen goed middel om op gewicht te blijven. De fanatieke sporter is prestatie gericht en gaat uit van zijn VO2 max. Rijdt op meetmiddelen en staat op dieet. Dat geeft sport- , techno- en dieet-stress. Drie vormen van stress die jouw bio-chemisch reactorvat verstoren.

Ik rij zonder "techno" aan de fiets. Zelfs geen horloge om. Tijd is niet belangrijk en dus ook km/h. niet. Ik ga altijd uit van mijn hartslag in rust, omdat ik niet sport. Meestal fiets ik op 160% van de hartslag rust en zit ik rond de 88 slagen/min. Tegen wind in de polder op 180 % van de rustslag rond de 100 slagen/min. Hijgen doe ik nooit. Zware inspanning verstoort de spijsvertering en het lijf vreet versneld aan je glycogeen.
Je kunt met spijs-verteren circa 50 gram koolhydraten per uur beschikken. Circa 200 kCal/uur en wat je te kort komt moet uit je reserves komen. Circa 450 tot 500 gram glycogeen uit spieren en lever en maximaal 100 gram vet per dag uit je spieren en een grote hoeveelheid trage energie uit spierweefsel.
Lichaamsvet in de buikholte en onderhuids blijven vaak buiten schot en worden spaarzaam prijs gegeven. Hoe harder je sport des te sneller je glycogeen voorraad daalt, des te eerder je overgaat op vet/spier-verbranding. Maar ga je zonder ontbijt hard van stapel, wetende dat je afhankelijk van je lijf maximaal 100 tot 130 gram vet per 24 uur kan verbranden, dan zal de eiwit-verbranding uit spierweefsel groot zijn. Zeker met de aanmaak van de stress-hormonen cortisol en adrenaline.

Ik fiets voor mijn plezier en eet onderweg volkorenbrood met pindakaas, muesli brood en Fries (donker)roggebrood met roomboter, aangevuld met een appel en een paar tomaten. Voor het fietsen als ontbijt volkorenbrood met gebakken ei of gedoopt in de olijfolie. Koolhydraten, vetten, eiwitten en keukenzout in overvloed. Alleen water als drank.
De zout- en suikerpot blijven altijd dicht en gaan dus nooit mee op reis. Drink geen koffie, vruchtensap of alcohol. Matige theedrinker. Geen thee ook prima. Eet altijd volle producten, mijd light producten en zuivel. Geen behoefte aan snoep, koek of gebak, dubbel pure chocolade uitgezonderd. Eet voornamelijk voeding met een lage waarde volgens de glycemische index.

Eet onbeperkt groente en deels rauw. Consumeer ook eetbare planten langs wegen en paden. Kan ook de brander thuis laten op korte tochten, maar een pannetje verse jonge brandnetels is erg lekker en rijk aan calcium.
Weer thuis gaat de knop automatisch om naar drie volle maaltijden afgestemd op het komende verbruik.

Piet.
Daarom sport ik nooit meer en vind maximaal 200 km op 1 dag voldoende.
Als 200 km fietsen op een dag al geen sport zou zijn, wanneer spreek je dan wel van sporten? :oops:
AB schreef:
PietV schreef:
Leon schreef:Piet fiets jij wel eens alpencols of rij je wel eens flinke trajecten door de zuidelijke Ardennen?
Nog nooit op de fiets.
Grappig, laatst beweerde je nog dat het eigenlijk geen verschil maakt of je nou in NL fietst of in de alpen. Benieuwd naar je ontgroening! :)
Maakt ook geen verschil. Het blijft fietsen. Je gebruik dezelfde spieren, maar het panorama verschil enorm. Maar klimmen vraagt wel voortdurend rekenwerk. Ik heb in mijn jonge jaren aan bergsport gedaan en twee bergen spreken me erg aan. De Mont Ventoux en de Col du Tourmalet. Wie weet.

Piet.