Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaakmagneet (van fietscomputer)-probleem/vraag - Forum Wereldfietser

spaakmagneet (van fietscomputer)-probleem/vraag

Vandaag een nieuw fietscomputertje op mijn fiets gezet.
Kreeg het niet aan de praat (de snelheid verscheen niet op display)
Probleem bleek te liggen aan de magneet die je op de spaak moest zetten
............
een oude magneet van een andere fiets erop gezet: toen werkte alles.
Die magneet was dus het probleem. In de gebruiksaanwijzingen bij problemen stond: IS DE MAGNEET NOG GEMAGNETISEERD?
.........
Wat betekent dit: Is de magneet nog gemagnetiseerd? (geen flauw idee)
Wat moet ik doen om het probleem op te lossen (de-magnetiseren, neem ik aan?)

een a-techneut
Theo B schreef:IS DE MAGNEET NOG GEMAGNETISEERD?
Geen probleem, er zijn verschillende soorten magneten met elk voor en nadelen. Bij een fietscomputer is de prijs van de magneet meestal een belangrijk punt en zal de leverancier geen 'bijna' permanente neodynium magneet bijleveren.
De magneetjes die vaak bijgeleverd worden zijn zwart/grijze ferromagneten, deze worden in de magneet fabriek gemagnetiseerd. Net als de meeste magneten kunnen zij hun magneet sterkte verliezen door bij voorbeeld boven een bepaalde temperatuur uit te komen.
Misschien is je nieuwe magneet te warm geweest tijdens transport.
Theo B schreef:Vandaag een nieuw fietscomputertje op mijn fiets gezet.
Kreeg het niet aan de praat (de snelheid verscheen niet op display)
Probleem bleek te liggen aan de magneet die je op de spaak moest zetten
............
een oude magneet van een andere fiets erop gezet: toen werkte alles.
Die magneet was dus het probleem. In de gebruiksaanwijzingen bij problemen stond: IS DE MAGNEET NOG GEMAGNETISEERD?
.........
Wat betekent dit: Is de magneet nog gemagnetiseerd? (geen flauw idee)
Wat moet ik doen om het probleem op te lossen (de-magnetiseren, neem ik aan?)

een a-techneut
Iets dat gemagnetiseerd is, werkt als een magneet. Er zijn permanente magneten en elektromagneten. Permanente magneten zijn (de naam zegt het al) permanent magnetisch. Elektromagneten zijn magneten die je 'aan en uit kan zetten', met behulp van elektriciteit en een spoel. Verder niet zo interessant om daar hier verder op in te gaan...

Naast permanente magneten kun je ook materiaal dat door magneten aangetrokken wordt (zogenaamd ferro magnetisch materiaal, zoals ijzer) tijdelijk magnetisch maken. Heb je vroeger op school nooit dat proefje gedaan, waarbij je een naald een paar keer bij een magneet langs moest halen, vervolgens in een kurk steken en in een kopje water laten drijven? Dan werkt die naald ineens als een kompas. Niet-gemagnetiseerde naalden doen dat niet...

Kennelijk is die spaakmagneet van jou geen permanente magneet, en zal hij dus wellicht niet meer magnetisch zijn. Dus moet je 'm magnetiseren (niet op dat woord gaan googelen, want dan kom je alleen maar kwakzalverij tegen). Of je houdt gewoon de magneet van je oude fietscomputer, want die deed het wel...
Henrie schreef:
Theo B schreef:Vandaag een nieuw fietscomputertje op mijn fiets gezet.
Kreeg het niet aan de praat (de snelheid verscheen niet op display)
Probleem bleek te liggen aan de magneet die je op de spaak moest zetten
............
een oude magneet van een andere fiets erop gezet: toen werkte alles.
Die magneet was dus het probleem. In de gebruiksaanwijzingen bij problemen stond: IS DE MAGNEET NOG GEMAGNETISEERD?
.........
Wat betekent dit: Is de magneet nog gemagnetiseerd? (geen flauw idee)
Wat moet ik doen om het probleem op te lossen (de-magnetiseren, neem ik aan?)

een a-techneut
Iets dat gemagnetiseerd is, werkt als een magneet. Er zijn permanente magneten en elektromagneten. Permanente magneten zijn (de naam zegt het al) permanent magnetisch. Elektromagneten zijn magneten die je 'aan en uit kan zetten', met behulp van elektriciteit en een spoel. Verder niet zo interessant om daar hier verder op in te gaan...

Naast permanente magneten kun je ook materiaal dat door magneten aangetrokken wordt (zogenaamd ferro magnetisch materiaal, zoals ijzer) tijdelijk magnetisch maken. Heb je vroeger op school nooit dat proefje gedaan, waarbij je een naald een paar keer bij een magneet langs moest halen, vervolgens in een kurk steken en in een kopje water laten drijven? Dan werkt die naald ineens als een kompas. Niet-gemagnetiseerde naalden doen dat niet...

Kennelijk is die spaakmagneet van jou geen permanente magneet, en zal hij dus wellicht niet meer magnetisch zijn. Dus moet je 'm magnetiseren (niet op dat woord gaan googelen, want dan kom je alleen maar kwakzalverij tegen). Of je houdt gewoon de magneet van je oude fietscomputer, want die deed het wel...
Ik ben nog nooit een fietscomputermagneet tegen gekomen die niet meer magnetisch was. Wel verschillen ze fllink van vorm, dus afhankelijk van de fiets is een ander magneetje dat meer uisteekt vaak de oplossing
Of wellicht een rubbertje onder de "sensor" die op de vork zit waardoor de twee dichter bij elkaar komen.
Geen enkele permanente magneet wordt als permanente magneet 'geboren'. Deze moet na productie gemagnetiseerd worden. Men kan dan kiezen op welke manier men de magneet-to-be gaat polariseren: in lengterichting, dwarsrichting, enkelpolig versus meerpolig...

Het magnetische materiaal kan ook gedemagnetiseerd worden. Door bvb boven een zekere temperatuur te komen, die bij het fantastische neodymium toch niet zo heel hoog is, maar toch te hoog om in 'normale omstandigheden' last van te hebben: zoek eens op Curietemperatuur.
Het magnetiseren en demagnetiseren kan gebeuren door de magneet in een sterk magnetisch veld te brengen, maar om dat zelf te doen, moet je wel enigzins onderlegd zijn in elektriciteit/elektronica om zo'n sterk veld op te wekken en dan nog op zo'n manier dat het niet oscilleert, maar slechts een enkelpolige puls beslaat.

Soit, kern van mij betoog is dus dat permanente magneten dus niet zo permanent hoeven te zijn als het woord laat uitschijnen.
m-gineering schreef:Ik ben nog nooit een fietscomputermagneet tegen gekomen die niet meer magnetisch was.
Ik ook niet. De oorzaak zou ik ook eerder in iets anders zoeken (passeert de magneet de sensor wel dicht genoeg?). Er is natuurlijk ook snel achter te komen of hij nog magnetisch is of niet: druk 'm tegen de deur van je koelkast en als ie blijft plakken is ie nog magnetisch...
Wel verschillen ze fllink van vorm, dus afhankelijk van de fiets is een ander magneetje dat meer uisteekt vaak de oplossing
Het bijbehorende magneetje zou natuurlijk gewoon moeten werken. Ik zou eerder de oorzaak bij de afstand tussen magneet en sensor zoeken. Is die te groot, dan werkt het niet. Vaak kun je met de magneet niet veel doen aan die afstand (hooguit door te verschuiven over de lengterichting van de spaak), dus dan zou je de sensor iets meer naar het wiel moeten draaien...