Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moet ik deze fiets nog aanpassen. - Forum Wereldfietser

Moet ik deze fiets nog aanpassen.

Goededag,

In een eerder bericht had ik gemeld dat ik een nieuwe fiets gekocht had.
Daarbij was ik financieel begrensd door het fietsplan dus een dure vakantiefiets zat er niet in.
Zelf wilde ik in iedergeval een deore afmontage. Verder is het eerste en mogelijk enige fietsvakantie dus ook daar wilde ik ook rekening mee houden.

Nu denk ik dat ik wel een aardige keus heb gemaakt maar wellicht hebben jullie nog adviezen of aanbevelingen die vereist zijn ( beter kan altijd natuurlijk maar het moet nodig zijn) Het is bij Koga toch 1 van de goedkopere dus wellicht is er bezuinigd op dingen die ik als vakantiefietser nodig heb. Ik bedoel: voldoet de pakkendrager , spaken , banden etc.?

Afbeelding
Hieronder staan de specs. en de reis gaat naar Rome. PS een voordrager zit er al op.

Volledige specificaties
Frame omschrijving Super smooth-welded Aluminium 7005 frame, met triple hardened en triple
butted buizen, geïntegreerde kabelvoering en headset.
Voorvork KOGA alloy
Stuur KOGA Riser double butted alloy
Stuurpen KOGA Justera - Adjustable A-head
Grips KOGA Genuine Leather Multigrip
Zadel Selle Royal Freccia
Zadelpen KOGA Alloy
Pedalen KOGA Sole-Mate - Concaved anti slip layer
Achterderailleur Shimano Deore
Cassette Shimano 9 speed
Ketting KMC X9-93
Voorderailleur Shimano Deore
Crankset Shimano Octalink - 44x32x22T
Aantal versnellingen 27
Remmen Shimano V-brakes
Velgen Exal LX17-622 alloy
Banden Schwalbe Citizen 37mm
Voornaaf SRAM D3 Hubdynamo 6V/3,0W
Koplamp KOGA Rayo Senso
Achterlicht Spanninga Plateo - Standlight
Achterdrager Koga LoDo - Alloy hollow tubing max 25 kg
Spatbord SKS P-45
Kettingbescherming -
Standaard Atran Velo Move

Alvast bedankt
Ik zou andere handvatten monteren zodat je meerdere handposities hebt en ook een extra bidon met houder zal erg makkelijk zijn.
Ook even naar je remblokjes kijken of dat goede zijn die in alle weersomstandigheden goed remmen.
jim-bo schreef:Verder is het eerste en mogelijk enige fietsvakantie dus ook daar wilde ik ook rekening mee houden.
Daar is het een heel mooie fiets voor. Twee tips: zorg dat hij goed is afgesteld. beter een goed afgestelde fiets van de bouwmarkt dan overal pijn op een fiets van €3500,-.
Het zadel moet je lag genoeg proberen om te weten of je het einde van de vakantie pretiig haalt. Ik heb geen flauw idee of je er lekker op zit.
Leon
Deze fiets is zeker geschikt. Zadels zijn heel persoonlijk, maar ik zou zo'n plastic zadel niet willen. Verder zou ik de winkel vragen bij de eerste beurt de spaken aan te spannen. De banden zijn niet de beste. Ze zullen vast wel heel blijven, maar betere en net iets bredere banden (als dat past) rijden comfortabeler en merkbaar sneller. Je kunt de banden die er nu op zitten bewaren voor als je weer terug bent, of voor een andere fiets.
Wim
Bedankt alvast voor de reacties.

Het stuur rijdt inderdaad niet super. Om zo te fietsen gaat het prima maar voor op reis zou ik inderdaad mijn handen willen kunnen verzetten. Het wordt mogelijk een vlinderstuur.

Ik fiets met zeem dus daarmee hoop ik de mindere kwalliteit van zadel te op te vangen maar mocht dat tijdens de oefentochten toch tegenvallen dan ga ik het proberen met mijn race of mtb zadel.

Dat van die banden is een goeie. Ik zou niet verwachten dat dat op een "gewone" fiets nog merkbaar verschil op zou leveren. En aangezien ik vrij gewichtige spullen mee moet sjouwen....

Welke banden zou je aanraden?
Ha Jim,
Denk er wel om dat bij een vlinderstuur je vaak dichterbij je stuur vastpakt.
Er zijn verschillende typen bar ends te koop die je op veel sturen kunt zetten en zo ook verschillende posities op je stuur hebt.
Succes, Loes.
Schwalbe matathon supreme:
Goede licht lopende band. Goede stabiliteit met bepakking en redelijk antilek.
Mijn favoriet als je 80% asvalt gaat rijden.

Schwalbe Dureme:
Ontworpen voor tandem. Dit voel je ook als je de band in je hand hebt.
Een stugge zijwand en loopt ook best licht en een goede antilek laag.

Schwalbe mondial. De lichtere versie van de marathon XR.
Heeft een iets grover profile. Goed voor over het asvalt en er langs.

Verder heb ik geen ervaring met andere banden voor op de tourfiets.
Ik zou voor een tocht als deze wat lichters en snellers kiezen dan deze Schwalbes. Mijn persoonlijke keus zou de 37 mm Panaracer Pasela zijn (die is anders dan de Schwalbes die er nu op zitten wel echt 37 mm) of de Schwalbe Marathon Racer in 40 mm. Wel zou ik bij die lichtere en ook wat kwetsbaarder banden wel een reserve in de tas willen hebben.
Wim
Ook een mooie band!
Als je de niet anti lek versie neemt kun je die combineren met een latex binnenband. Wel handig om een pompje mee te nemen :)
Ik gebruik de xlight en xxlight binnenbanden van Schwalbe. Heel veel verschil in rolweerstand maakt dat niet denk ik. Wel een beetje gewicht
Wim
Ik zie nog iets op het plaatje: het pompje.
Het is belangrijk om de achterband goed op druk te houden, zeker als hij een antileklaag heeft.
Het pompje op het plaatje is een mini. Probeer eens uit of je de band er gemakkelijk me op 4,5 bar krijgt. Zoniet, lees dan de pagina Pomp op de wiki eens.
(http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Pomp)
Leon
jim-bo schreef:Ik bedoel: voldoet de pakkendrager , spaken , banden etc.?
Deze Koga kan banden van maximaal 37mm hebben. De ruimte onder het spatbord, vooral vooraan bij de koplamp, is heel krap. In het achterpsat loopt een gootje voor de stroomdraad die een bredere band onmogelijk maakt. Breder dan wat er nu op zit kan dus niet.

Toch is een upgrade naar de Schwalbe Supreme 37mm wel een goede aanrader.
jim-bo schreef:Het stuur rijdt inderdaad niet super. Om zo te fietsen gaat het prima maar voor op reis zou ik inderdaad mijn handen willen kunnen verzetten. Het wordt mogelijk een vlinderstuur.
Zou ik je niet aanraden. Een vlinderstuur maakt je zithouding zo'n 5cm korter, waardoor je teveel met je bovenlijf op je polsen komt te steunen, met slapende handen, een zere nek en schouders en mogelijk pijnlijke polsen tot gevolg. Daarnaast maakt een vlinderstuur je houding ook nog eens zo'n 8cm smaller en krijg je snel een pijnlijke hand en slapende pink doordat de buitenkant van de hand tegen de bocht gedrukt wordt.

Bij dames past een vlinderstuur vaak nog wel, als het stuur maar hoog genoeg geplaatst wordt, maar een dergelijke sportieve fiets rijdt meestal niet lekker meer met zo'n krakeling. Het is makkelijker, beter en goedkoper om een setje Ergon handvatten met lange bar-ends te monteren.
jim-bo schreef:Ik fiets met zeem dus daarmee hoop ik de mindere kwalliteit van zadel te op te vangen maar mocht dat tijdens de oefentochten toch tegenvallen dan ga ik het proberen met mijn race of mtb zadel.
Een zadel moet in principe met en zonder zeem goed zitten. Mogelijk probleem met het standaard gelzadel is dat het flink kan gaan broeien tijdens lange tochten. En doordat gel de druk verspreidt en vaak de zitbotjes onvoldoende ondersteunt kan je een houten kont krijgen. In dat geval moet je naar een wat harder en het liefst een leren zadel kijken.
Hoeveel kilo bagage verwacht je ongeveer mee te nemen? En wat weeg je zelf?

De fiets is voor trekkingbegrippen niet bijzonder stijf, dus hou het gewicht zo veel mogelijk binnen de perken, vooral aan de voorvork!
Iedereen weer bedankt voor de reacties hier heb ik wat aan.

Zelf ben ik 83 kilo.

Mijn bagage gewicht weet ik zo nog niet ik heb nog niet alles maar ik heb wel al wat spullen uit het verleden.
Dat zijn : Tassen 4kg, matje 1kg, slaapzak 2 kg, en de tent, ahum 5,5 kg.
Alles afgerond.

Dat is dus al 12,5 kg.

Jullie weten vast wel ongeveer wat daar nog aan gewicht bijkomt dus lichtgewicht is het niet :(
Minder gewicht zou dan een goed plan zijn. Kijkhier eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Ja dat is een prachtstuk.
Ik had al gelezen en mijn voordeel eruit gehaald met die passage over de rollerbrakes.
Dan ga ik als eerste maar eens op zoek naar bescheiden tentje met een bescheiden gewicht voor een bescheiden prijs.
Ik weet het niet. Ik zou eerder investeren in de slaapspullen, denk ik. Dat is niet heel goedkoop, maar het scheelt ook heel veel volume. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf wat al aardig versleten is, en wat niet.
Wim
Ik zou er nog een derailleur beschermer opzetten.
eenzame fietser schreef:Ik zou er nog een derailleur beschermer opzetten.
In de vorm van een gevulde tas :D
Leon