Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Special of iets gelijkaardigs? - Forum Wereldfietser

Santos Special of iets gelijkaardigs?

Ik wandel en kampeer graag, fietsen doe ik ook graag. Nu ik voor de aankoop van een nieuwe fiets sta voor hoofdzakelijk woon-werk verkeer denk ik aan een vakantiefiets om mezelf de mogelijkheid te geven ongeveer twee keer per jaar er is een weekend op uit te trekken met de fiets, ik heb ook het plan om naar Oostenrijk te fietsen en wie weet wat volgt er ooit als ik de smaak te helemaal te pakken heb. Dat even ter verduidelijking dat geen ervaren vakantiefietser ben en dat mijn budget dat ook niet ongelimiteerd is. :)

Ik heb al heel wat op het forum kunnen vinden dat mij geholpen heeft bij de keuze van een goede fiets. Ik kom vaak terug uit bij het instap/standaard/special model van Santos. Het lijkt mij een erg goede fiets voor een nog net betaalbare prijs. Probleem is echter dat ik echt graag een naafdynamo wil omdat we dat wel wat scheelt als ik in de winter dagelijks licht nodig heb om van en naar mijn werk te fietsen. Nu heb je niet die keuze mogelijkheid op hun website bij het special model, daarvoor moet je voor een custombuild kiezen. Wanneer je dat doet en die samen stelt naar voorbeeld van het special model kom je een stuk duurder uit en het is niet enkel + naafdynamo en fietslicht. Het geheel is ook gewoon veel duurder. Nu hoeven jullie me niet te zeggen hoe dat komt, dat is nu net hun bedoeling met het special model. Een standaard model aanbieden waardoor het betaalbaard wordt. Ik vroeg mij toch af of het volgens jullie op één of andere manier toch kan voor enkel de meerprijs van een naafdynamo.

Contact opnemen met Santos? :D Kan ik doen maar had ook nog graag even van jullie geweten of mijn fietskeuze een beetje past bij mijn profiel en of er nog andere aanraders zijn van rond 1600 euro max. Avaghon en VSF lijken me wel wat maar het is een ramp wat betreft verdeling in de omgeving van Turnhout BE.
Het allerbelangrijkst is dat een fiets goed past en een naar jouw smaak prettig stuurgedrag vertoont. Dus als je nu 3-4 modellen op het oog hebt, raad ik aan om proefritten te gaan doen op deze fietsen.

Over de naafdynamo: de goedkopere (maar nog steeds heel behoorlijke) naafdynamo's zijn niet zo duur. Een nieuw voorwiel met naafdynamo spaken is een leuk werkje. De velg van de fiets kun je hergebruiken. Je hebt wel spaken van een andere lengte nodig. Een deal met de fietsverkoper is handiger, maar het ontbreken van een naafdynamo lijkt me geen reden om een fiets die verder naar je zin is niet te kopen.
Een extra wielset erbij kopen is altijd handig. Heb je een winterset voor woonwerkverkeer (met dynamo, aangepaste banden en aangepaste cassette) en een zomerset voor je fietsvakanties (waarin misschien een naafdynamo niet eens nodig is).

Of gewoon afdingen bij aankoop..... of die voordrager inruilen voor naafdynamo+verlichtingsset.
Onlangs is er ook een nieuw merk bijgekomen, Poppink, misschien is dat wat voor je.
Ik heb een Shimano dh-t780 naaf en die bevalt tot nu toe goed.
Heb geen idee hoe de levensduur zich verhoudt i.v.m. SON, rendement ligt iets lager dan SON maar is goed in vergelijking met veel andere gangbare dynamo's.
Vraag een bij een dealer of Santos zelf wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat je blij verrast kunt worden.
Geen enkel probleem! Een Santos dealer kan telefonisch een naafdynamo erbij bestellen. Heb ik afgelopen week nog gedaan.
Bedankt voor jullie reacties, daar ben ik wel wat mee. Ik ga alvast informeren bij de dealer over het bijbestellen en de kostprijs er van.

Moet wel even eerlijk zijn en melden dat mijn aandacht de laatste dagen ook al gegaan is naar de VSF TX400 en T700 omwille van hun prijs en standaard volledigheid, wat betreft een naafdynamo en Magura remmen. Nadeel bij die eerste is de max. frame maat van 57 cm. Mag ik ook om jullie mening vragen in de vergelijking van de VSF fietsen en de Santos van die prijsklasse. Voor mij lijkt het er op dat je bij VSF meer fiets krijgt voor minder geld. Als ik de vergelijking mag maken met een volkswagen en een Skoda? Goedkoper en hoofzakelijk zelfde onderdelen. Ik zeg dit met enige voorzichtigheid als leek dus hoor graag jullie idee hierover. Het is dus niet nodig mij te beschuldigen dat ik appels met peren vergelijk :D
spw70 schreef:Moet wel even eerlijk zijn en melden dat mijn aandacht de laatste dagen ook al gegaan is naar de VSF TX400 en T700 omwille van hun prijs en standaard volledigheid, wat betreft een naafdynamo en Magura remmen. Nadeel bij die eerste is de max. frame maat van 57 cm. Mag ik ook om jullie mening vragen in de vergelijking van de VSF fietsen en de Santos van die prijsklasse. Voor mij lijkt het er op dat je bij VSF meer fiets krijgt voor minder geld. Als ik de vergelijking mag maken met een volkswagen en een Skoda? Goedkoper en hoofzakelijk zelfde onderdelen. Ik zeg dit met enige voorzichtigheid als leek dus hoor graag jullie idee hierover. Het is dus niet nodig mij te beschuldigen dat ik appels met peren vergelijk :D
Bij VSF krijg je meestal meer fiets voor het geld, maar het blijft een afweging.
Qua kwaliteit van het frame en rijeigenschappen zijn ze allebei goed, ze moeten je bevallen. Het 57-cm frame van de VSF is echt wel tamelijk groot. Je moet namelijk vooral op de lengte van de bovenbuis letten. Zelf heb ik een T400 in 54 cm en die is even lang als mijn Avaghon in 61 cm:
Afbeelding
Als je eigenwijs bent net als ik, en je wilt precies een bepaalde fiets met bepaalde onderdelen, dan gaat dat inderdaad wat meer kosten. Zet de mogelijkheden inclusief verbouwing naast, naast elkaar Houd er rekening mee dat de relatieve nabijheid van een winkel die je vertrouwt ook wat waard is - ik zou daar zeker een paar honderd euro voor neertellen - en maak een keuze.
Leon
Ik kan je wel vertellen dat de VSF TX400 'groot' valt (relatief lange bovenbuis). De maximale framemaat hoeft dus geen nadeel te zijn. (ik ben 1.90 m) Een nadeel is wel dat de stuurpen niet zomaar in hoogte verstelbaar is, je hebt een vrije diepe zit. Ik heb dit zelf opgelost met een ahead-verhoger (tip welke ik op dit forum vond). Als ik jou was zou ik op de verschillende fietsen gaan zitten om zo ervaren hoe je er op zit.

Als je wilt kan ik je een foto sturen van de oplossing met de stuurpenverhoger.

Gr. Mathijs
De TX 400 is 'speedlifter ready' je kunt dus een speedlifter laten monteren waardoor je wel (heel) makkelijk het stuur in hoogte kunt verstellen.
Weer wat wijzer geworden :D . Alvast bedankt om aan allen voor het advies zonder dat iemand me in een richting probeert te duwen. Ik heb als leek nog een vraag waar ik mee zit. Onder de ervaren vakantiefietsers zie ik meestal dezelfde merken terug komen. Dat zijn merken die je enkel bij de speciaalzaak vindt en waar je als leek nog nooit eerder van gehoord had; ik toch niet :? . Nu heb ik in de eerste plaats meer vertrouwen in merken die zich met niets anders bezighouden dan vakantiefietsen en ga ik er van uit dat hun ervaringen het extra geld wel waard zijn. Als je in mijn prijsklasse zit, die best laag is, kan je jezelf gaan afvragen waarom je ook niet gaat kijken naar de grote merken van stadsfietsen die ook hun zo genaamde trekkingsmodellen hebben als Trek, Batavus en andere. Zijn deze fietsen minder geschikt voor deze doeleinden of moet ik mijn oogkleppen afnemen en ook deze merken laten meespelen in de keuze bij een goede woon-werk/vakantiefiets of krijg ik hier later spijt van en waarom dan wel precies? :?:
Voor zover ik zie, is het echter niet moeilijk om zelf zo'n speedlifter te installeren, als dat een prioriteit is, ongeacht het frame zolang het een ahead stuurpen betreft en de stuurpen niet volledig afgezaagd is: http://youtu.be/6ujgPMTLjQc
Ik zou daar dus geen rekening mee houden bij de aankoop van een nieuwe fiets.
spw70 schreef:... grote merken van stadsfietsen die ook hun zo genaamde trekkingsmodellen hebben als Trek, Batavus en andere. Zijn deze fietsen minder geschikt voor deze doeleinden of moet ik mijn oogkleppen afnemen en ook deze merken laten meespelen in de keuze bij een goede woon-werk/vakantiefiets of krijg ik hier later spijt van en waarom dan wel precies? :?:
Waar de fietsen van de grote merken vaak het zwakste in zijn, is dat ze fietsen voorzien van al te veel gadgets waardoor ze zwaar worden en de vaak plastic onderdelen na een paar jaar uit elkaar vallen en vervolgens niet, of voor flink wat geld, verkrijgbaar zijn. De gadgets mag je wel betalen, wat inhoudt dat een fiets met dezelfde onderdelen die wél belangrijk zijn duurder uitvalt dan een bij de meer gespecialiseerde vakantiefietsmerken.

Verder kun je je afvragen of sommige fietsen van grote merken die als trekkingmodel aangeboden worden ook echt geschikt zijn om veel bagage aan te hangen. Fietsen die met veel bagage stabiel rijden zijn zonder bagage namelijk vaak tamelijk stug.

Sommige merken zadelen je vrjiwel zonder andere keuze op met bepaalde zaken als een geveerde voorvork, een balhoofdstel dat niet het meest betrouwbaar is of een crackstel/trapas waar je vraagtekens bij kunt zetten. Aan zulke zaken hebben veel vakantiefietsers weinig behoefte.

Iets anders: wat je rekening mee kunt houden is dat een derailleurfiets in de winter veel te lijden heeft van nattigheid en pekel, met name als je hem in een niet-verwarmd tuinhuisje stalt. Een overweging is om voor die weken een andere fiets te kopen. Ik fiets in de winter daarom vooral op mijn tweedehands gekochte stadsfiets met trommelremmen, naafdynamo, naafversnelling (3V) en zware antilekbanden. Daar hoef ik niks aan te onderhouden en de kans op lek is klein, wat ik met dit weer erg kan waarderen. Lange tochten zitten er niet in, maar omdat de fiets zo zwaar loopt doe ik toch wat aan mijn conditie :D
Leon
Heb je wel een goede vergelijking met de configurator van de Santos site gedaan? Ik heb recent een Santos trekking lite gekocht en heb uren en uren zitten puzzelen om met een beperkt budget de beste configuratie te krijgen. Je moet de special vergelijken met (bijna) dezelfde custombuilt configuratie. Het kon nog wel eens verassend uitpakken. Je kunt dan ook nog eens zelf de kleur bepalen.

Het zal bij jou gaan om de trekking. Verander de voor en achter versnelling maar naar Deore en de remmen naar v-brake. Dan is de custombuilt al goedkoper. Of zie ik iets over het hoofd?

Duitse fabrikanten staan inderdaad bekend om hun goed prijs kwaliteit verhouding. Met vorige fiets was een Stevens.
Het merk Santos kies je met je hart en dan configureer je hem met je verstand.
Om te zeggen dat ik al uren heb doorgebracht in de prijsconfigurator van Santos zou gelogen zijn. Ik heb er toch wel enige tijd mee bezig geweest en veel aandacht gegeven aan een goede vergelijking en bij het special model krijg ik altijd meer fiets voor minder geld dan bij de custombuild, nadeel blijft dat bij dat eerste het niet mogelijk is om voor een naaf-dynamo te kiezen. Die vraag ligt trouwens neer bij de Santos dealer, ik wacht op een reactie.

Ik heb nu contact gezocht met één van de twee VSF verdelers van België en overweeg nu ernstig om daar is te gaan kijken en de fietsen uit te proberen. De verkoper raad mij via email ook aan, vanwege mijn beperkt budget en niet te extreme eisen, om naast de TX-400 ook alvast is te kijken naar de T-700, T-500 en T-300. Fietsen die voor de echte vakantiefietser mogelijk wat te min zijn maar het lijken mij dan ook weer geen slechte fietsen voor woon-werkverkeer en occasioneel is een langere trip. Iemand die een idee heeft waarom deze modellen niet aan te raden zijn? Het TX model bevindt zich op hun website in de Expedition reeks terwijl de andere in de trekking reeks zitten, voor hoeveel dat waard is natuurlijk. :(

Mijn zoektocht heeft mij gisteren trouwens naar een Duitse prijsvergelijkings website voor fietsen geleid (ik ga er van uit dat ik geen namen mag noemen omdat dat sluikreclame zou kunnen zijn). Daar kwam ik vreemd genoeg een TX-800 en T-700 tegen voor 1.150 euro en 999 euro terwijl de adviesprijs van VSF zelf en bij anderen 1. 599 euro 1.400 euro. Een slordige 450 euro goedkoper dus en het is net over de grens. Op die manier wordt het verleidelijk om de grens over te steken. Waar ik mij echter wat zorgen over maak is dat de opbouw van alle websites van de fietsenwinkels links waarnaar je kan doorklikken bijna allemaal hetzelfde zijn van opbouw. Het ruikt op die manier een beetje naar oplichterij of ben ik nu paranoïde aant het worden van het vele fietsen kijken? :D

Nogmaals even zeggen dat ik hier op korte tijd veel bij leer waarvoor dank aan alle contributors van dit onderwerp. :!:
spw70 schreef:
Ik heb nu contact gezocht met één van de twee VSF verdelers van België en overweeg nu ernstig om daar is te gaan kijken en de fietsen uit te proberen. De verkoper raad mij via email ook aan, vanwege mijn beperkt budget en niet te extreme eisen, om naast de TX-400 ook alvast is te kijken naar de T-700, T-500 en T-300. Fietsen die voor de echte vakantiefietser mogelijk wat te min zijn maar het lijken mij dan ook weer geen slechte fietsen voor woon-werkverkeer en occasioneel is een langere trip. Iemand die een idee heeft waarom deze modellen niet aan te raden zijn? Het TX model bevindt zich op hun website in de Expedition reeks terwijl de andere in de trekking reeks zitten, voor hoeveel dat waard is natuurlijk. :(
Ik heb ook de t700 vergeleken met de tx 400. Belangrijkste punten: minder brede banden (ik weet niet of breder wel past). En geen Tubus drager. Wellicht ook andere groep? Dat is voor mij minder van belang. Een XT groep op een trekkingfiets hoeft van mij persoonlijk niet.
spw70 schreef:Om te zeggen dat ik al uren heb doorgebracht in de prijsconfigurator van Santos zou gelogen zijn. Ik heb er toch wel enige tijd mee bezig geweest en veel aandacht gegeven aan een goede vergelijking en bij het special model krijg ik altijd meer fiets voor minder geld dan bij de custombuild, nadeel blijft dat bij dat eerste het niet mogelijk is om voor een naaf-dynamo te kiezen. Die vraag ligt trouwens neer bij de Santos dealer, ik wacht op een reactie.
Als de dealer even had gebeld had je je antwoord binnen 5 minuten kunnen hebben. Een Shimano naafdynamo is een meerprijs van €115,-

Ik raad je ten zeerste aan om op zowel de Santos als de VSF een uitgebreide proefrit te maken. Het zijn twee totaal verschillende fietsen! Hang er maar eens een paar zware tassen aan, dan voel je het verschil direct.
Meerprijs van €115? Daar koop je er twee voor...
Maar dan mag je ze zelf inspaken.
Dat spaken moet toch sowieso gebeuren bij Santos 'Custom Built' maatwerk fietsen?