Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom tegenwoordig zo'n gat in de niveua's? - Forum Wereldfietser

Waarom tegenwoordig zo'n gat in de niveua's?

Beste allemaal,

Een fiets is een erg persoonlijk iets. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren enz.
Ik zoek momenteel zelf ook een fiets. Ik heb al lange tijd gezocht naar een tweedehands.
Hierin is toch niet echt te vinden wat ik zoek. Momenteel ben ik dus aan het kijken naar een nieuwe.
Dit blijkt echter ook verrassend lastig. Hopelijk kunnen jullie me helpen met een
optie die ik gemist heb. Ik zoek een stevige fiets om lange tochten mee te kunnen rijden in Nederland en volgend jaar mee te kunnen rijden op vakantie.
De fiets moet hierbij bestand zijn tegen de last van de bagage en redelijke grindpaden als de Rallarvegen of zoals bijvoorbeeld in Ijsland.

Het probleem is alleen dat eigenlijk alle fietsen veel te veel opties hebben. Dit klinkt misschien vreemd maar ik wil gewoon een zo simpel mogelijke fiets. Qua bouw en uiterlijk zou een VSF TX-400 bijvoorbeeld perfect zijn.
Dit alleen zonder de naafdynamo, Deore XT 30 (liever Deore normaal 27 gang)
V-brakes in plaats van de Magura en een batterijlampje in plaats van deze. (rij toch met hoofdlamp als ik echt licht nodig heb).

Ik merk dat veel van de fietsen of zoals deze teveel opties hebben of juist weer allemaal bagger onderdelen. Het tussensoort zoals ik zou willen lijkt er bijna niet te zijn.

Wat zouden jullie mij aanraden? en vanwaar dit gat?

Groeten
zelf opbouwen van een frame?
surly thorn sasla oid?
goede fm zoeken die maatwerk levert?
ik ben orima geslaagd bij fallon-bikes. Toby luistert naar wat je wil en ik ben geslaagd ruim binnen de 1300 die er nu staat die de VSF TX-400.
Als ik het merkenlijstje op http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen eens naloop moet je bij Avaghon, m-gineering, Poppink, Snel, Van Herwerden, Vittorio en Vlerick ook een fiets met eenvoudiger onderdelen kunnen kopen.
Bij VSF hebben ze ook eenvoudiger modellen - voor de helft van het geld - waar je zelf best wat aan kunt sleutelen voordat het budget te hoog wordt.

Helaas voor je zijn fietsen van voornoemde merken niet zo vaak tweedehands te koop. Waarschijnlijk zijn de eigenaren er nog steeds blij mee, in tegenstelling tot de fietsen die in overvloed worden aangeboden op Marktplaats en bij elke fietsenmaker.

Leon
Leon schreef:Als ik het merkenlijstje op http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen eens naloop moet je bij Avaghon, m-gineering, Poppink, Snel, Van Herwerden, Vittorio en Vlerick ook een fiets met eenvoudiger onderdelen kunnen kopen.
Helaas zie je de simpelere uitrusting dan niet terug in de prijs bij dat soort merken.
Wel een goede tip om eens goed naar te kijken.
Lennart-Tampico schreef:
Leon schreef:Als ik het merkenlijstje op http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen eens naloop moet je bij Avaghon, m-gineering, Poppink, Snel, Van Herwerden, Vittorio en Vlerick ook een fiets met eenvoudiger onderdelen kunnen kopen.
Helaas zie je de simpelere uitrusting dan niet terug in de prijs bij dat soort merken.
Wel een goede tip om eens goed naar te kijken.
Kleine merken kopen duurder in, maar zijn misschien ook minder geneigd te sparen op al die dingen waar de gemiddelde consument overheen kijkt. Dus wel een echt velglint, een echte binnenband, db spaken, een nette trapas, 'dezelfde' band maar dan in de luxe uitvoering etc. De grote jongen kiezen dan toch vaak liever voor de XT derailleur ;)
Bij een aantal van die merken worden dan ook de frame op maat in de buurt (benelux) in elkaar gezet. Dat is duur.
Wel fijn als je het nodig hebt. Ik pas gelukkig op serie produktie uit Taiwan. Dat in combinatie met geen rare wensen (behalve mn remmen: hs66 van mp). Dan blijft het betaalbaar.

De prijs zit ook in alle andere kleiner grut zoals Marten hierboven aanhaalt. een frame, met een shimanogroep en een paarbanden is neit alles.
Score een 2de hans frame [halve fiets] dat de juiste nokken heeft om de bidons en bagagedragers te kunnen monteren.

Ga naar een fietsenmaker dat berijd is om de juiste gewenste onderdelen te bestellen.
Geef het framepje eventueel een nieuw lakje, en laat het monteren of doe het zelf.

Op deze manier kun je vaak ook een geschikte fiets na wens op bouwen.
Dit hoeft zeker niet de hoofdprijs te kosten. De kosten voor het op bouwen van de fiets zal per fietsenmaker verschillen. Ook de kwaliteit in de wielen zal per winkel kunnen verschillen. Bij het bedrijf [Hartje] uit duitsland. [grosier] kun je wielen na wens bouwen en de prijs is vaak 10 tot 20 % goedkoper dan bij de nederlandse grosiers.
Nadeel is alleen dat je niet alle soorten/type combinaties mogelijk is omdat ze die niet in hun progamma hebben. Daarbij is lang niet iedere fietsenmaker lid van hun bedrijf.

Zelf heb ik een oude koga fiets omgebouwd voor een vriendin van mij.
Volledig deore/hs33 remmen/schwalbe supreme bandjes/sputnik sp19 velgen. enzovoort enzovoor. voor dacht ik iets minder dan 800 euro.

Keuze zat dus :)
Hoe groter het merk, hoe meer troep ze aan een fiets schroeven en hoe meer ze op cruciale zaken besparen. Beide om meer winst te realiseren.

Als eens naar een Santos Travelmaster Special gekeken? Vanaf €1599,- lekker stevig en kaal.
In deze draadjes vind je mogelijk wat van je gading

Poppinkhttp://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 36&t=19058

Intec opgebouwd door Meilenweit http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18709

Succes met je zoektocht!

Groeten, Willem
Ik zat met hetzelfde: zo simpel mogelijk, eenvoudig te repareren wanneer stuk (en hoe minder erop zit, hoe minder er stuk kan) en gewoon degelijk. Beetje als m'n oude Land Rover, eigenlijk. En liefst "proven technology". Wat Michiel zegt: de Travelmaster 2.6 Special. Die dus helemaal niet zo speciaal is, maar uitblinkt in eenvoud. Die heb ik dan ook gekozen, en vooralsnog bevalt me dat uitstekend!
Travelmaster schreef:En liefst "proven technology". Wat Michiel zegt: de Travelmaster 2.6 Special. Die dus helemaal niet zo speciaal is, maar uitblinkt in eenvoud. Die heb ik dan ook gekozen, en vooralsnog bevalt me dat uitstekend!
Lees hier mijn testverslag van het 26" model: http://www.sintchristophorus.nl/test-sa ... u-special/