Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff-naaf, 26 inch en 95 kg; kan dat ? - Forum Wereldfietser

Rohloff-naaf, 26 inch en 95 kg; kan dat ?

Wij, Peter en Belinda, zijn van plan nieuwe vakantiefietsen te kopen. Hierbij zijn wij zeer geinteresseerd geraakt in de Rohloff naaf. Echter lezen wij steeds vaker over spaakbreuk bij deze naaf :roll: . Peter weegt 95 kg en wil ook nog bagage meenemen op de fiets. Is het beter af te zien van het onderhoudsgemak van de Rohloff naaf en een 48 spaaks wiel met derailleurversnelling aan te schaffen? Ons eerst volgende vakantieplan is de Zwarte zee rond te fietsen waarbij we verwachten regelmatig onverhard tot slechte wegen te rijden :?

Beste, een rohloff naaf is tandem proof. Je moet er dus mee kunnen fietsen onder alle omstandigheden. Het belangrijkste is: wat voor velg neem je? wat voor spaken?

Je kunt ook even zoeken in het archief. Marco Meijerinc test nu een rohloff naaf en heeft er een rapport over geschreven.

Als je kijkt op de site van Avaghon dan kun je ook verhalen lezen van mensen die een rohloff hebben laten in bouwen in een tandem en hiet nooit problemen mee hebben gehad.

Als je echt bezorgd bent (hoeft niet), dan is er een speciale tandemversie met gaten voor dikkere spaken. Eerlijk gezegd lees ik helemaal niet veel verhalen over spaakbreuk bij een Rohloff naaf. Het verhaal van Wim Leeuw op deze site is het enige dat ik ken. Vervelend voor Wim (nu opgelost lijkt het), maar zo te zien toch niet meer dan een incident.
Wim

Hallo Willem en Mario,

Bedankt voor deze snelle reactie. In antwoord op de vraag welke velg: dat hangt van de beste combi af. Inderdaad hadden we al gezien dat er een tandem versie van de Speedhub bestaat met dikkere spaken. Welke velg daar het beste bij past weten we niet. Misschien hebben jullie nog goede suggesties. Inderdaad lijken de berichten over spaakbreuk incidenteel, maar dit jaar zijn we onderweg Rob en Lucie tegengekomen. Als je hun reisverslag leest dan lijkt het iets minder incidenteel.

Groetjes,

Peter & Belinda

Hallo, de beste velg is de Sun Ryno enduro. Dit is een exstreme mtb velg. Gemaakt voor het zwaardere werk dus. Als je die niet kunt krijgen , kies dan voor de Exal sp 19 met prolock voor zien van DT Alpine 3 spaken. Dit zijn de sterkste spaken die er zijn. Prolock wil zeggen dat de spaak na dat hij op de goede en juiste wijze is gespaakt wordt vast gezet in de velg met een ringetje, waardoor deze beter en langer op sterkte blijft.

Santos heeft een speciale afdeling waar zij die velgen met prolock zelf spaken. Kijk even op hun site.

Mario

Peter & Belinda

De rohloffnaaf (zeker de tandemversie) is zoals gezegd sterk genoeg voor iemand van 95 kg + bagage. Het "spakenprobleem" blijft een beetje mysterieus wat mij betreft. Wim Leeuw en Rob en Lucie hebben beide inderdaad spaakproblemen gehad. Wim heeft 26 inch wielen en Rob en Lucie rijden met 28 inch wielen. Wim heeft zijn spaken en nippels laten vervangen en die heeft tot op heden geen problemen meer (dit zegt nog niet alles, hoewel hij wel met bepakking in de bergen is wezen fietsen). Rob en Lucie hebben andere spaken en nippels opgestruurd gekregen. Ze hebben nu Sapim nippels, dit zijn wat ronder waardoor de spaak iets schuiner kan staan.
Met name dat schuiner staan lijkt de oplossing. Als je de topic van Wim Leeuw nog eens leest (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2517) dan zie je dat er blijkbaar nieuwe velgen zijn die wat schuinere gaten hebben. Ik concludeer hieruit dat het inderdaad een probleem is dat de spaken (te) schuin komen te staan als gevolg van de grote diameter van de Rohloffnaaf (hoewel dit misschien niet voor alle spaak/nippel combinaties geldt). Ik volg met grote aandacht de ontwikkelingen en hoop dat mensen die meer informatie hebben dit met ons delen. De rohloffnaaf is denk ik een vooruitgang voor de wereldfietser en ik hoop dat deze "kinder"ziektes snel verholpen zijn.

Groet Leo

:D Leo en Mario,

Nogmaals bedankt voor deze weer snelle adviezen! Hier hebben we zeker wat aan. Rohloff zelf heeft ons inmiddels ook (snel) teruggemaild en adviseerd een tandemnaaf met ED spaken 2,34/2,0 mm, en dat er natuurlijk goed gespaakt moet worden.

Groeten,
Peter & Belinda

Hoi Peter,

let op dat je niet te dikke spaken neemt! Immers uit je spaken haal je een vering die ervoor zorgt dat de nippels en de busjes niet uit de velg scheuren. Maar 2,35/2,0 klinkt nog wel acceptabel.

Ik heb zelfs wel eens een 28 inch wiel met Rohloff naaf verkocht aan een fietser van tegen de honderd kilo. Nooit meer teruggezien. Dus of hij is uiterst tevreden, of het is fout afgelopen. :lol:
En ook wel eens een tandem met Rohloff-naaf. Twee grote sterke zware kerels (95 kilo per stuk) hebben met hun vele elektronika en andere bagage van de oostkust naar de westkust in de VS gefietst. Gemiddelde snelheid 28 kilometer per uur. Zij hadden wel wat problemen met het achterwiel, dat kwam door het schuinstaan van de nippels. :cry: Dus spaakbreuk als gevolg. Maar wat wil je, twee mannen (190 kilo) met iets van 35 kilo bagage en flink wat trapkracht, is wel de ultieme test!

Zonder direct de Rohloffnaaf in discrediet te willen brengen wil ik hen die de aanschaf hiervan overwegen tot enige terughoudendheid manen. Een Rohloffnaaf in een 28" wiel is vragen om problemen, en die heb ik in de afgelopen 2 jaar dan ook ruimschoots gehad. Ook zonder overmatig zwaar te zijn, 82kg, werkt de combinatie 32 spaken, Rohloffaaf en een 28' velg niet en lijdt bij intensief gebruik vrijwel zeker tot kromme velgen en gebroken spaken. Dit is niet alleen mijn ervaring, maar ook die van collegafietsers. Ik forens, naast de fietsvakantie, dagelijks zo'n 40km, een prima duurproef dus. Dat ging een paar maaden goed, hoewel in eerste instantie niet helemaal overtuigd van het rendement en prijs/kwaliteitsverhouding t.o. van een eenvoudige Shimano 7/8 versnellingsnaaf of derailleur. Na een dikke 1000km geregeld gebroken spaken, remedie een nieuwe, betere velg en de beste spaken die voorhanden waren. Ook dit werkte helaas niet, gaat wat langer goed maar uiteindelijk breken, de dure DT spaken toch weer. In een 26" wiel zal dat wel minder problematisch zijn, maar toch is hier geen sprake van een succesverhaal. Dus voor je een kleine ? 1000 inversteert......

Marcel,

Goed om ook jouw verhaal te horen. Kan je ons vertellen waar je spaken braken; in de nippel zoals bij Wim Leeuw, of bij de naaf?. Ik ben ook benieuwd wat voor velg,spaken en spaaknippels je had. Het lijkt toch vrij kritisch om hier de juiste combinatie te hebben, en ik weet nog steeds niet precies wat de juiste combinatie is.
Waarom denk je dat het in een 26 inch wiel voor minder problemen zorgt?

Leo

@Marcel Vos:
Bedankt voor de info.
Ik overweeg de aanschaf van vakantiefiets met Rohloff naaf maar begin nu toch te twijfelen. Recent maakte ik een proefrit met een Idworx Easy Rohler en dat beviel enorm. Mag ook wel voor 3000 euro vind ik. Op mijn vraag of de 28 inch en mijn lichaamsgewicht (ca. 100 kg) niet voor problemen (spaakbreuk) gingen zorgen, antwoordde de verkoper dat de fiets makkelijk 200 kg aankon zonder problemen.
Andere mogelijkheden voor de aanschaf zijn een T400 en Santos (beide 26 inch) maar ik vind geen fietswinkel die in Belgi? die een proefrit kan organiseren. Misschien kan iemand me nog wat tips bij de aanschaf van een betrouwbare Rohloff vakantiefiets geven.

Beste Leo,

Jij hebt inderdaad de kern van het verhaal goed begrepen, de combinatie fiets, velg en spaken is zeer kritisch. Kan goed gaan, maar het kan ook keer op keer mis gaan. Ik wilde het verhaal niet te uitgebreid maken, grote lappen tekst op webfora vind ik zelf ook onverteerbaar, maar wil proberen bij de essensie blijven. Een groot en onverteerbaar punt voor mij blijft dat de firma Rohloff een duur product op de markt heeft gebacht, dat op, en soms over 'het randje' zit. In deze prijscategorie mogen dit soort dingen gewoon niet voorkomen, en dat gebeurt, gezien de uitgebreide discussie die al op dit forum omtrent de Rohloffnaaf gevoerd wordt/is dus wel. Met mijn doodgewone Shimanonaaf heb ikdit soort problemen nooit gehad, en die kost een fractie van zijn Rohloff broer. De spaken braken bij mij zowel bij de nippel als bij de flens. Ringetjes gebruiken gaat niet, daarvoor is de flensrand te dik, dan creeer je een ander probleem. Een 26" wiel kan in de regel met wat minder spaken toe dan een 28" en is van nature dus wat sterker. Probeer deze combinatie eens, zal wellicht wel probleemloos werken. Vriendelijke groet,

Marcel

Hoi Marcel,

Dat is een spijtige conclusie. Ik zat er tzt over te denken naar 28" te gaan, waneer ik op mijn huidige 26" de velgen versleten heb. Toch vreemd, dat volgens jouw ervaring, 32 spaaks in een 28" niet goed gaat. Natuurlijk moet de marketing praat van Rohloff met een korreltje zout genomen worden, maar zij beweren dat door de dikte van de Rohloff en het fiet dat hij symetrisch gespaakt kan worden, het wiel veel sterker wordt. Trouwens wat ook een optie zou kunnen zijn is om voor de tandem uitvoering te gaan. Deze is ook 32 spaaks maar heeft grotere nippel gaten waardoor je nog zwaardere spaken kunt monteren. Ik weet dan alleen wel nog niet wat voor een velg daar dan bij kan.

Nog een verhaal ter informatie. In de zaak waar ik mijn wiel heb laten maken, SjS cycles in Engenland, werdt mij door de wiel bouwer verteld dat hij nog nooit gehoord had van een spaak breuk in een door hem gebouwd wiel met een Rohloff. (petje af). Op twee vingers uitgerekend hebben ze daar al meer dat 2000 Rohloffs verkocht inclusief veel voor tandems en expeditie fietsen, omdat dat hun specialiteit is.

Maar 36 spaken zou mij toch ook meer vertrouwen geven moet ik je bekennen.


Groet,

Stijn

Als spaakbreuk een vaak gehoorde klacht is, dan begrijp ik niet dat Rohloff nog geen 36 of zelfs 40 spaaks versie van de naaf heeft uitgebracht. Dit moet toch makkelijk te realiseren zijn, niet?

Als spaakbreuk een vaak gehoorde klacht is, dan begrijp ik niet dat Rohloff nog geen 36 of zelfs 40 spaaks versie van de naaf heeft uitgebracht. Dit moet toch makkelijk te realiseren zijn, niet?
Uit dit forum leid ik af, dat het slechts twee keer is voorgekomen. Niet echt een vaak gehoorde klacht dus.
Het probleem was dat er een knik in de spaaknippellijn zat, door het gebruik van verkeerde nippels/velgen. Dit is niet oplosbaar met meer spaken, maar door andere nippels/velgen.

Groeten,

Marco

Marco,

je zegt dat het oplosbaar is met de juiste velg en nippels, omdat het veroorzaakt wordt door de knik in de spaaknippellijn. Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik heb nog nergens gehoord/gelezen wat dan de juiste combinatie is. In een ander topic op dit Forum is te lezen dat Exal een nieuwe velg heeft die schuinere gaten zou hebben (is die velg eral, of wordt die nu ontwikkeld?). Betekent dit dat je dan altijd die velg moet hebben, of is er ook een spaak/nippel combinatie (bijv. sapim nippels en spaken)die eveneens zorgt voor de juiste spaaknippellijn.
Kortom ik denk dat het 'probleem' min of meer helder is, en dat de oplossing in theorie ook helder is. Maar hoe de oplossing zich dan vertaald in de juiste materialen is voor mij nog steeds niet helder. Dit heeft wellicht te maken met het gegeven dat het niet duidelijk is onder welke omstandigheden en met welke materialen het probleem zich voordoet. Lang niet iedereen met een rohloffnaaf heeft dit probleem.

Leo

Beste Wereldfietsers,

Mijn ervaringen met Rohloff zijn gelukkig niet zo negatief.....integendeel.
Een forum is natuurlijk geen marktonderzoek en daarom is het voor de lezer vaak moeilijk te bepalen of een probleem ??nmalig voorkomt of dat het structureel is.
Daar tegenover staat dat het natuurlijk goed is om te lezen welke problemen gebruikers hebben gehad met onderdelen. Daarvoor heeft de wereldfietser tenslotte ook dit forum. Maar net als Marco blijf ik van mening dat een wiel gemaakt met een Rohloff naaf bijzonder sterk is. Wanneer je dat tegenover een wiel gespaakt met een "normale" naaf zet dan geloof ik zonder meer dat een Rohloff wiel (of eigenlijk een wiel met een hoge flens) een hele grote potentie heeft om klappen goed op te vangen.
De problemen die Marcel tegen komt vind ik erg jammer om te horen. Maar de stelling dat dit niet bij een shimano-naaf voorkomt kan ik niet onderbouwen. Helaas zijn er naar verhouding meer problemen met "normale" wielen dan met Rohloff-wielen.
De reden dat Rohloff 32 spaken heeft en geen 36, 40 of 48 heeft te maken met het feit dat het niet nodig is meer spaken te gebruiken. Vroeger fietste ik met een 48 spaaks wiel omdat dit toendertijd de enige manier was om een stevig wiel te krijgen. De tweede grote reis door Afrika reed ik op 40-gaats omdat ik toen begreep dat 48-gaats wielen voor een 70-kilo persoon overdreven was. Nu zou ik met 36 spaken, met een gewone naaf, genoegen nemen. Het materiaal is zoveel beter geworden dan 15 jaar geleden.
Ik geloof ook niet dat Rohloff op "het randje" zit. Verre van dat. Daarvoor wordt het produkt al veel te lang gebruikt door veel tevreden gebruikers. Wel ben ik het Marcel eens dat grote problemen niet in deze prijsklasse mogen voorkomen. Duizend euro heb je tenslotte niet zomaar in je fietsshirtje zitten.

Onze test gaat door. Zodra we meer info hebben zetten we het op deze site.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2759

Hoewel de verleiding groot is, is het riskant conclusies te trekken uit een steekproef van 1 geval. Ik ken iemand die op die combinatie rondrijdt, en ik heb er geen klachten over gehoord, waaruit ik dan maar de conclusie trek dat de combinatie Rohloff en 28" wel te realiseren is.

Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat Rohloff geen complete wielen levert. Dus als je dan zo'n akkefietje hebt, kun je moeilijk naar Rohloff wijzen en zeggen: "dat mag niet voor die prijs", want de naaf is slechts een onderdeel van de constructie. Zo kunnen Rohloff, de nippel- en spaken- en velgenfabrikanten en de fietsenmaker fijn naar elkaar blijven wijzen als de combinatie niet goed blijkt te werken.

watje22 schreef:Hoewel de verleiding groot is, is het riskant conclusies te trekken uit een steekproef van 1 geval. Ik ken iemand die op die combinatie rondrijdt, en ik heb er geen klachten over gehoord, waaruit ik dan maar de conclusie trek dat de combinatie Rohloff en 28" wel te realiseren is.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet.
Als iemand een test doet onder bepaalde omstandigheden, en de test slaagt, dan kun je daarna gerust de conclusie trekken dat het geteste object kan voldoen onder de gegeven omstandigheden en ook onder mildere omstandigheden. Daar is geen steekproef voor nodig. Daarbij rijden de meeste mensen onder mildere omstandigheden dan Marco Meijerink die naar verre landen is gegaan en sommige anderen die de Rohloffnaaf in hun tandem gebruiken.
Steekproeven zouden nodig zijn als sommige exemplaren van naven, velgen, sets van spaken of complete wielen zouden kunnen afwijken van goede exemplaren.
Over de eerste drie (naven velgen en spaken) is vrij weinig discussie. Over het laatste - complete wielen - wel. De conclusie is vooralsnog dat er toch wel wat randvoorwaarden zijn verbonden aan het bouwen van een wiel met een rohloffnaaf. Maar het nemen van steekproeven is daarbij denk ik nog niet aan de orde, diverse mensen zijn immers de oorzaken van de optredende defecten al op het spoor.
Groeten,
Leon

Ik denk niet dat ik het verkeerd zie, maar dat we het eens zijn. Ik bedoelde dat je, op basis van een probleemgeval, niet kunt concluderen dat het niet uitvoerbaar zou zijn. Je kunt natuurlijk altijd de pech van een 'maandagochtend'-product hebben, maar ik zou het toch eerder in de combinatie dan in de losse onderdelen zoeken.