Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion versnellingen - Forum Wereldfietser

Pinion versnellingen

127 berichten
Ik zag op Marktplaats een (nieuwe) trekkingfiets geadverteerd staan door een fietsenhandelaar met een Pinion 18 versnellingssysteem, lijkt op een soort intern versnellingssysteem à la Rohloff, maar dan weer net anders.
Al iemand bekend hiermee, of heeft er misschien al iemand ervaring mee?
Lijkt mij zeker nog niet Wereldfietserproef, je moet i.v.m. Verkrijgbaarheid onderdelen onderweg liefst geen panne krijgen :D
Wordt dus wel als trekkingfiets aangeboden.

Groet, Vincent
VincentM schreef:Al iemand bekend hiermee, of heeft er misschien al iemand ervaring mee?
Hier een recensie: http://www.sintchristophorus.nl/rohloff ... 8-rukt-op/ 8)
Ik word nog niet erg veel wijzer van die recensie. Er wordt wel gezegd dat ie duurder is dan Rohloff, maar hoeveel?
Hoe zit het met het geluid?
Voor verre buitenlandse trips nog niet echt een optie, maar goed, Rohloff had ook niet meteen overal ter wereld servicepunten en kennis over hun naaf beschikbaar.
Er lijkt mij wel behoorlijk geinvesteerd te zijn in de ontwikkeling en produktie, ik ben wel benieuwd wat Pinion gaat worden in de nabije toekomst voor de trekkingfietsen.
Hoop in ieder geval voor Pinion dat ze hun investering er uit gaan halen :D

Groet, Vincent
VincentM schreef:ik ben wel benieuwd wat Pinion gaat worden in de nabije toekomst voor de trekkingfietsen.
Dat ben ik ook. Santos, Koga, Van Nicholas en Idworx zijn er al druk mee aan het testen. Als Pinion een constante kwaliteit kan garanderen, dan zie ik het wel langzaam doorbreken in de trekkingwereld. Koga komt zeer zeker met een Signature met Pinion.

Een Pinion-fiets gaat ongeveer €1000,- meer kosten dan een vergelijkbare Rohloff-fiets en een kilo meer wegen.

Zie hier een eerste indruk van een Koga WorldTraveller met Pinion: http://www.sintchristophorus.nl/eerste- ... 29-pinion/

Ik heb inmiddels ook met een 29er mountainbike met Pinion door het bos gecrosst. Voelt voor Rohloff-rijders erg vertrouwd aan.
VincentM schreef:Ik zag op Marktplaats een (nieuwe) trekkingfiets geadverteerd staan door een fietsenhandelaar met een Pinion 18 versnellingssysteem, lijkt op een soort intern versnellingssysteem à la Rohloff, maar dan weer net anders.
Al iemand bekend hiermee, of heeft er misschien al iemand ervaring mee?
Lijkt mij zeker nog niet Wereldfietserproef, je moet i.v.m. Verkrijgbaarheid onderdelen onderweg liefst geen panne krijgen :D
Wordt dus wel als trekkingfiets aangeboden.
Dat is de toko waar ik werk. We hebben op dit moment vijf fietsen met Pinion staan. 4 ATB's en 1 Trekking. Het systeem is nog te nieuw om het nu al als Rohloff-alternatief te bestempelen. We rijden er zelf intensief mee om veel over het systeem te leren en eventuele kinderziektes te ontdekken en aan de mannen van Pinion te melden. De trekkingfiets ga ik binnenkort testen en mijn collega gaat ermee naar Santiago.

Panne onderweg? Verkrijgbaarheid van onderdelen? Dat is hetzelfde vraagstuk als destijds bij Rohloff. Het is ontwikkeld om niet kapot te gaan. Evenals Rohloff...

Bij een Rohloff-naaf kan je intern niets repareren en mocht er toch iets kapot gaan, dan moet je het binnenwerk in zijn geheel vervangen of de naaf overspaken. Bij de Pinion hoef je slechts een paar inbusbouten los te draaien en dan laat je de bak met shifter en al zo zakken. Als Pinion dan een vervangende bak opstuurt naar Verweggistan, dan schroef je de nieuwe bak er in een paar minuutjes onder. Is echt een fluitje van een cent!
Zo heeft Rohloff ook door de jaren heen vele modificaties/verbeteringen doorgevoerd. Dat maakt het heden ten dage tot een topprodukt.
Dit zal bij de Pinion ook wel gebeuren

Op dit moment zou ik nog geen Pinion-fiets kopen zoals de tout terrain pinion.
Er bestaat altijd een gevaar voor kinderziektes en de huidige 14 versnellingen van mijn Rohloff vind ik voldoende.
Christophorus schreef:
VincentM schreef: Panne onderweg? Verkrijgbaarheid van onderdelen? Dat is hetzelfde vraagstuk als destijds bij Rohloff. !
Met een Rohloffnaaf kun je er goedkoop wiel in duwen en ga je in ieder geval weer vooruit. Met een Pinion kun je duwen
Da's waar... Bijzonder aan de Pinion is dat er ook een vrijloop achter de cranks zit. Het is al gebleken dat deze stuk kan en Pinion heeft de eerste update reeds uitgevoerd. Dat probleem zou dus opgelost moeten zijn en we gaan ervaren of dat zo is.
lijkt mij niet erg handig als je in Verweggistan zit en je krijgt pech. En al helemaal niet i.c.m. een riem... ik vind het er ook nog eens lelijk uitzien, maargoed dat is persoonlijk
Bij Rohloff duurde het een paar jaar voordat de kinderziektes eruit waren (zie dit overzicht, ergens onderaan: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... vorderden/)

Pinion had vorig jaar leveringsproblemen omdat een toeleverancier wat onderdelen niet op tijd leverde.

Verder moet ik nog zien of de Pinion-bedrijfsfilosofie net zo goed is als die van Rohlof.
Rohloff gaat erg ver met garantie ook als het ergens ver weg is. Binnenkort komt er zelfs een Rohloff service centre in Istanbul:-)
En de werknemers van Rohloff zijn aandeelhouder, zodat Barbara en Bernhard moeilijk hun bedrijf voor harde euro's kunnen verkopen.

En ik hier zie je Christoff, de CEO van Pinion op 8minuut en 16 seconden: http://www.vakantiefietser.nl/201209/ve ... ike-2012//
m-gineering schreef:
Christophorus schreef:
VincentM schreef: Panne onderweg? Verkrijgbaarheid van onderdelen? Dat is hetzelfde vraagstuk als destijds bij Rohloff. !
Met een Rohloffnaaf kun je er goedkoop wiel in duwen en ga je in ieder geval weer vooruit. Met een Pinion kun je duwen
Marten, waarom kun je er geen gewoon wiel in plaatsen bij Pinion, ik zie dat nog niet. Lijkt mij dat het wel mogelijk is??, maar wellicht zie ik iets over het hoofd :D

Groet, Vincent
Je kan wielen wisselen zoveel je wilt, maar als de Pinion bak in het bracket stuk is, heeft dat natuurlijk geen zin.
Andere puntjes die wellicht aandacht behoeven:
- Crankstelbreedte; ik betwijfel of je dit systeem net zo mooi smal kunt maken als een traditioneel systeem.
- Mechanische efficiëntie, zowel in de meest gebruikte versnellingen als in de klimversnellingen.

Overigens verwacht ik niet dat er op afzienbare termijn een systeem komt dat kan tippen aan een *goed* derailleursysteem. Maar dat terzijde.

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:Andere puntjes die wellicht aandacht behoeven:
- Crankstelbreedte; ik betwijfel of je dit systeem net zo mooi smal kunt maken als een traditioneel systeem.
- Mechanische efficiëntie, zowel in de meest gebruikte versnellingen als in de klimversnellingen.
Q-faktor is 174 mm. Verschillende Shimano XT varianten liggen tussen de 164 en 176 mm.
Rendement voelt tot nu toe erg goed. Ik kan het niet met metingen aantonen, maar ik heb de indruk dat het lichter loopt dan Rohloff.
Christophorus schreef:Rendement voelt tot nu toe erg goed. Ik kan het niet met metingen aantonen, maar ik heb de indruk dat het lichter loopt dan Rohloff.
Rendement in de aandrijving kun je niet voelen, dat moet je echt meten. Het zou wel heel bijzonder zijn als het beter was dan bij een versnellingsnaaf, aangezien de krachten/momenten bij de trapas groter zijn dan in de naaf. Bij dit soort lage draaisnelheden stijgen de verliezen vaak meer dan evenredig met de krachten.

Maargoed, misschien doen ze iets heel goed wat de naafversnellingsfabrikanten nog niet voor elkaar hebben.

Grtjs,
Walter
Ik zie wel iets in een pinion-fiets met meerdere toepassingen.
Een soort hybride -fiets


Een set wielen gebruiken met snelle banden voor het doordeweekse woon-werk
Een extra wielset erbij kopen in MTB-opbouw om in het weekend mee door de bossen te crossen
Waarom een tweede set wielen aanschaffen (eventueel met bijbehorende prijzige schijfremmen) als je gewoon de banden kan wisselen? Met 28 inch 622-wielen kan je alle soorten banden kiezen, van smalle racy Kojaks tot moddervette Nobby Nics.

Ach... Een Pinion fiets kost toch al een lieve duit, dus dan kan een setje wielen er ook nog wel bij. ;)
Christophorus schreef:Je kan wielen wisselen zoveel je wilt, maar als de Pinion bak in het bracket stuk is, heeft dat natuurlijk geen zin.
Klopt, maar dat gaat ook niet op als je problemen met een conventioneel bracket hebt, alleen dan heb je waarschijnlijk wel sneller de beschikking over reserveonderdelen.

Maar ik schat zo even in dat je in het achterwiel geen speciale Pinion onderdelen hebt, zoals ik eerder vernomen heb zit het freewheel dus ook in de "Pinion-bak", dus kun je er zomaar een ander wiel in plaatsen mits je de ketting op juiste lengte kunt maken en kunt spannen. Of voor de Gates riem je de riem op de juiste spanning kunt zetten.

Groet, Vincent
De Pinion versnellingsbak werkt als een handgeschakelde bak van een auto. Er zijn weinig tanden in aangrijping. De Rohloff heeft een planetaire opbouw. Daardoor zijn er meer tandwielen in aangrijping en dat zou wel iets zwaarder kunnen draaien.
Inderdaad. Handgeschakelde versnellingbakken in auto's werken net als Pinion met een ingaande en uitgaande as en twee rijen tandwielen. Per versnelling draaien er maar twee tandwielen.

Automatische versnellingsbakken werken net als Rohloff met planetaire stelsels. In bijna alle versnellingen draaien er meerdere tandwielen rond.

Bij de twee-assen bak is er een koppeling nodig, bij de planetaire automatische bak wordt een koppelomvormer gebruikt. Om Pinion en Rohloff soepel te laten overschakelen dien je te ontkoppelen door iets kracht te minderen. Daar moeten veel derailleurrijders erg aan wennen. Bij Pinion merk ik dat het overschakelen met een wat zwaardere "klak" gebeurt en soms lijkt dit een fractie minder snel te gebeuren dan bij Rohloff.