Rongyos schreef:Een geschikte tandem huren zal niet meevallen (ik ken zo geen verhuurders van tourtandems), ...
Wij wel
Zie
DEZE PAGINA. Huren voor een complete fietsvakantie is inderdaad lastig en bovendien zit je dan al bijna aan de prijs van een nette gebruikte tandem. In België is mij alleen van
Fietslab (de nieuwe naam van A-Bikes) bekend dat ze tandems verhuren.
Dan nog wat dingen naar aanleiding van de eerdere reacties. Ten eerste natuurlijk dat je vooral met de tandem moet gaan! En toch ........ probeer het eerst een dag uit. Jammer genoeg hebben jullie kennelijk de Fiets- en Wandelbeurs in Mechelen nét gemist, daar had je de allereerste ervaring op kunnen doen. Maar niet getreurd: bij een van de verhuuradressen kun je goed terecht. Waarom uitproberen? Jullie zijn zeer gemotiveerd maar stel je voor dat je de tandem 'at the end of the day' toch niet optimaal vindt, dan weet je dat gelijk. Wijzelf waren overigens binnen vijf minuten overtuigd, maar dat terzijde.
De tip om tweedehands te kopen ondersteun ik van harte. Een fiets die 15 jaar geleden goed was, is dat nog steeds mits netjes onderhouden. Gebruikt kopen geeft je de mogelijkheid om het tandemrijden uit te proberen en te bepalen wat er wel/niet op een 'definitieve' tandem zou moeten komen zodat die keuze goed onderbouwd is. Op het moment van schrijven (19 februari 2013) staan op Marktplaats onder meer een
ZweiPlusZwei (met merknaam Snel), een
Trek, een
Cannondale, een
Koga Twinty Six, een licht antiquarische
Batavus Sioux en een
Burley Rock'n'Roll (nostalgie, want onze eerste tandem was er net zo één) te koop. Allemaal fietsen waarmee je prima de eerste schreden op het tandempad kunt zetten.
Met de uitspraak van Rongyos dat wielen minimaal 40 spaken moeten hebben ben ik het wel eens als het gaat om 700c-wielen (28 inch). Bij 26"-wielen zijn 36 spaken voldoende als je maar goed gebouwde wielen hebt én jullie niet beide zeer "gewichtig" zijn. Een wat voorzichtige rijstijl doet trouwens ook wonderen, evenals een hoge spaakspanning. Dat laatste is een punt van aandacht bij een gebruikte tandem, naspannen kan iedere fietsenmaker doen. Het allerbelangrijkste is wel dat een gebruikte tandem goed past, zie
HIER voor tips. Let verder op de kwaliteit van de remmen. Het beste zijn de hydraulische Magura's (HS-11 of HS-33) maar met V-brakes is best te leven. Maar dat moeten dus wel goede zijn, geen goedkope prullen.
Bagage hebben wij zowel in vier tassen plus pakzak gehad als - vanwege het meenemen van de teckel(s) - in voortassen plus Bob Yak. In het rijden kan ik niet veel verschil ontdekken, voorwaarde is wel dat je achterdrager zeer stijf is (enkele merken: Racktime, Tubus, Old Man Mountain). Ter illustratie twee foto's:
De bagageverdeling heeft ook met persoonlijke voorkeur te maken. Ik ken iemand die perse geen tassen aan het voorwiel wil omdat deze de besturing trager maken. Hij kiest dus altijd voor achtertassen plus Bob Yak. En nu het toch over rijden gaat: in tegenstelling tot enkele anderen houden wij erg van klimmen met de tandem. Het gaat misschien niet snel maar het is een prachtige samenwerking die meestal ook een prachtige afdeling als beloning heeft.
Zie verder
Tandemclub.nl voor nog veel meer informatie over kiezen, kopen en gebruiken van sporttandems.