Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beltdrive in de kou - Forum Wereldfietser

Beltdrive in de kou

Dag wereldfietsers,

Afgelopen weken heeft mijn beltdrive voor het eerst flink vorst voor z'n kiezen gekregen. Voor zover ik waar kan nemen heeft ie dat verdragen maar het was wel merkbaar.
Op een of andere manier maakte de riem (vooral bij flink aanzetten, klimmen) flink geluid. Terwijl ie normaal nagenoeg stil is. Ik heb er op gelet dat de spanning en uitlijning OK was.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Merken jullie invloed van de temperatuur op het gedrag van de riem?

Gr. Hans
Hoi Hans,
Mijn eerste riem maakte op vochtige dagen een afschuwelijk geluid, ondanks dat alles goed uitgelijnd leek.
Bij vervanging van riem (ca. 9000 km., één maal riem geknapt) en voortandwiel (ca. 17.000 km) was dit over.
Afgelopen vorstweken knerpte hij i.d.d. ook een beetje bij stevig trappen.
Verdween weer bij dooi.
Groet,
Martin
Ik hoorde vorige week een fietsenmaker zeggen dat hij het geschuur en gepiep op probeerde te lossen door de riemen te 'smeren' met teflon spray...

Zo blijft van de twee grote voordelen van de riem weinig over :wink:

Een goede kettingkast was erg nuttig afgelopen maand!

Sjors
Smeren met teflon nooit doen!
Slecht advies van je fietsenmaker.
Wat ik heb begrepen is olie een weekmaker voor plastics.
Daarnaast zal vuil beter plakken.
Bij mij was het gepiep weg door spanning iets te verhogen.
Als je iphone hebt kan je de gates app. Downloaden om de spanning goed te zetten.
Let wel op dat je alles goed insteld in de app.

Weet iemand wat voor riem er op een santos 2.8 zit?
Aantal tanden en lengte? Thx
Wimmert schreef:Wat ik heb begrepen is olie een weekmaker voor plastics.
Zweet niet iedere Rohloff naaf wel een beetje?

Sjors
nee den zijn je oliekeringen stuk en dus garantie claimen
mrtn68 schreef:Bij vervanging van riem (ca. 9000 km., één maal riem geknapt) en voortandwiel (ca. 17.000 km) was dit over.
Hallo Martin,

Geknapt zeg je? Hoe is dit gebeurd? Welk type fiets?
Klinkt allemaal bekend in de oren. Ik gebruikte destijds siliconen spray wat tijdelijk goed werkt om de herrie te verdrijven. Maar ben er uiteindelijk mee gestopt en rijd weer met een stalen ketting.
Wimmert schreef:nee den zijn je oliekeringen stuk en dus garantie claimen
Alle rohloffnaven zweten wel een beetje, de luchtdrukverschillen (temperatuur, vliegen etc) drukken de olie langs de keerring. De enige droge zijn nieuw in doos :wink:

Als ik onder de motorkap kijk moet de riem een beetje olie wel overleven.

Rubber wordt stug als het koud wordt, misschien moet Gates een winterriem op de markt brengen :D

Wat siliconenspray zal ook wel helpen tegen herrie
Wimmert schreef:Smeren met teflon nooit doen!
Slecht advies van je fietsenmaker.
Wat ik heb begrepen is olie een weekmaker voor plastics.
Teflon is dat spul wat in je pannen zit. In een spuitbuis zit het in poedervorm. Dan zou het drijfgas de spelbreker moeten zijn.
teflonspray is dus poederspray. weer wat geleerd.
heerlijk toch dat nuanceren
Ik heb het nooit nakekeken of getest maar bestaat de bekende teflonspray (diverse merken) nu uit teflonkorreltjes in drijfgas of is het olie met drijfgas en een beetje teflonkorretjes? Ik vermoed het laatste.
Leon

P.s. Erger: Ik kan in de veiligheidsinformatiebladen niet eens iets vinden over fluorverbindingen:
http://www.kroon-oil.com/downloads/09_20_12-NL.pdf
http://www.kroon-oil.com/downloads/09_20_11-NL.pdf
Ik vond eigenlijk het hele verhaal over die teflon nuancering niets toevoegen aan het topic. Eerder storend omdat het niets toevoegd en er nu weer een zijweg over het wel en wee van teflon op het topic staat.
Maar dat geheel terzijde omdat ik eigenlijk ptfe bedoelde wat wij in den volksmond teflon spray noemen.

En on topic die winter riem is een mieters idee!
Met de kou/sneeuw en pekel de afgelopen weken geen problemen gehad.
Maar de laatste week ( bij de hogere temperaturen ) wel snerpen hoorbaar . Vooral bij aanzetten en wegfietsen vanuit stilstand.
Zijkant riem en tandwielen al gereinigd met water. Geen verbetering.
Morgen toch maar even de spanning laten checken.
Wimmert schreef:Ik vond eigenlijk het hele verhaal over die teflon nuancering niets toevoegen aan het topic. Eerder storend omdat het niets toevoegd en er nu weer een zijweg over het wel en wee van teflon op het topic staat.
Als graag had willen geloven dat er alleen teflon en butaan/propaan uit de spuitbus komt, biedt ik je mijn verontschuldiging aan :D
Leon
Wimmert schreef:En on topic die winter riem is een mieters idee!
Het idee is zeker prima, maar in de praktijk nog ver van goed. De voorspanning van de tandriem verhogen zal averechts werken, omdat de riem dan onder belasting nog verder uit lijn gaat draaien. De riem zal dan strakker tegen de opstaande rand van de tandriemwielen worden gedrukt en dat vergroot de kans op meer geluid.

Piet.
jumbo schreef:Met de kou/sneeuw en pekel de afgelopen weken geen problemen gehad.
Maar de laatste week ( bij de hogere temperaturen ) wel snerpen hoorbaar . Vooral bij aanzetten en wegfietsen vanuit stilstand.
Zijkant riem en tandwielen al gereinigd met water. Geen verbetering.
Morgen toch maar even de spanning laten checken.

oeps, ik had vorige week het wiel eruit gehad ivm een lekke band.
De rohloff-naaf zat daarna waarschijnlijk niet volledig in zijn achterpadden. Vandaag is de snelspanner een keer gelost en weer vastgezet.
De riemspanning is weer goed en het snerpen van de riem is verdewenen
Verhelderend.
Mijn ervaring is dat uitlijning en spanning zeer kritisch zijn.
Precies wat ik ook uit jullie reacties opmaak.
eindgebruiker schreef:
mrtn68 schreef:Bij vervanging van riem (ca. 9000 km., één maal riem geknapt) en voortandwiel (ca. 17.000 km) was dit over.
Hallo Martin,

Geknapt zeg je? Hoe is dit gebeurd? Welk type fiets?
Hoi eindgebruiker,
Bij ca. 8000 km last gehad van sneeuw in mijn achtertandwiel, werd aangedrukt tot ijslaag waardoor elke 500-1000m de riem er afliep, en dus ook werd opgerekt.
bij 9000 km knapte hierdoor de riem. de tweede riem verloor na 8000 km 3 tandjes. Nieuwe tandwielen waarbij de achterkant mudports heeft, derde riem zit er nu 10.000 km op - nu 26.700 km op de teller.
Ik heb een Santos travelmaster 2.6.
Groet,
Martin
Gates beveelt dit product aan:

http://www.amazon.com/CRC-05074-Silicon ... dbs_auto_4

Siliconenspray dus.