Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe accu 3x zo krachtig en snel(10min) oplaadbaar... - Forum Wereldfietser

Nieuwe accu 3x zo krachtig en snel(10min) oplaadbaar...

Goed nieuws voor alle fietsende gadgets-freaks:

http://www.nu.nl/gadgets/3203236/nieuwe ... dbaar.html

De batterij moet binnen 2 tot 3 jaar commercieel beschikbaar zijn dus wel even geduld hebben aub.
Het probleem tot nu toe was dat silicium krimpt en groeit tijdens het opladen daardoor beschadigt de accu en gaat hij vrij snel kapot. De onderzoekers zijn er nu in geslaagd een soort kleine poriën in de deeltjes te creëren waardoor de accu niet kapot gaat.
Wel is het nog zo dat de levensduur van de siliciumaccu's een probleem is. De accu gaat nog slechts 200 oplaadbeurten mee, maar de onderzoekers verwachten dat op korte termijn flink uit te breiden.
Met andere woorden, hij gaat nu dus anders (en een factor 10 sneller) kapot...
Men is ook al een tijdje bezig met het ontwikkelen van supercondensatoren (in de hoop die ooit te kunnen gebruiken voor elektrische auto's, die dan in enkele minuten opgeladen zouden kunnen worden).

Maar zoals bij menig wetenschappelijke ontwikkeling, zit er vaak heel wat tijd tussen een eerste geslaagd labo-exemplaar en een betaalbare en bruikbare product op de markt. En een heel groot aantal labo-experimenten lopen gewoon ergens vast en geraken dus nooit ontwikkeld. Als men dus af gaat op zo'n krantenberichtjes, dan kan men wel eens bedrogen uitkomen.

M.a.w. ik zou niet wachten op die techniek. Als deze techniek wel ontwikkeld geraakt dan is dat wel leuk, maar dat zien we dan wel weer. (En dit alles even in de veronderstelling dat niet blijkt dat de gebruikte nano-technologie een paard van Troje is:
http://www.eea.europa.eu/pressroom/news ... noring-the
http://www.eea.europa.eu/publications/late-lessons-2 )

Renaat
Dat over de toekomstige energiehouders.

Zelfs de huidige technologieën zijn al zo ver dat er al serieuze risico's aan verbonden zijn, die zelfs de 'grootsten' niet steeds volledig kunnen bedwingen:
http://www.electronics-eetimes.com/en/t ... 222915438#
Het gaat dus over de technologie die in elke laptop zit (en waarbij zowat elk merk wel al eens een recall heeft moeten doen).
Naar ik hoor, zal die cobalt-technologie dan ook nooit gebruikt worden in de automotive, eerder de ijzerfosfaat-technologie die iets volumineuzer is.

En om het toch wat te relativeren (maar de auteur gaat niet verder in, op de diverse technologieën):
http://www.designnews.com/author.asp?se ... -+DN+Daily

Slaapwel ! :roll:
Revanho schreef:Maar zoals bij menig wetenschappelijke ontwikkeling, zit er vaak heel wat tijd tussen een eerste geslaagd labo-exemplaar en een betaalbare en bruikbare product op de markt.
Zo wachten we ook nog steeds op een bruikbare brandstofcel (welk type dan ook) die al hoopvol in ontwikkeling was toen ik in 1989 op de TUE studeerde. Een brandstofcel op gezuiverde benzine ("coleman fuel") zou op dit moment een welkom apparaat zijn tijdens de zoektocht naar de heilige graal van de oplaadbare accu.

Overigens: een accu met 3x zoveel capaciteit (het woordt krachtig wordt kennelijk fout gebruikt) die zo'n 10x zo snel wordt opgeladen heeft een laadvermogen dat 30x zo groot is als een huidige accu met vergelijkbare afmetingen. Als je weet dat de warmte die bij het laden vrijkomt nu al een punt van zorg is dan weet je dat die drie jaar die genoemd wordt met een flinke korrel zout mag worden genomen. Of het moet om het flinterdunne accutje gaan op het plaatje, maar voor mobiele electronica is 10 minuten laadtijd niet noodzakelijk; de 10 minuten is juist interessant voor electrische auto's. Als je daar aan stroom in wilt rammen wat je er in drie uur snelwegrijden uithaalt dan praat je over ampères 8)
Leon