Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Istanbul - Ankara 2013 - Forum Wereldfietser

Istanbul - Ankara 2013

Beste Wereldfietsers!

Ik ga over een ruime maand starten met mijn fietsreis langs de zijderoute. Daarbij ga ik starten in Istanbul en ga vanaf daar door naar Ankara met de trein (dat was het idee) om mij aan te sluiten bij een groepje leuke mensen. Ik hoorde van een vriendin van mij dat er tot en met 2014 geen treinverkeer is tussen Istanbul en Ankara. Fietsen is helaas geen optie omdat het groepje waarmee ik mee wil fietsen niet op mij kan wachten en ik niet eerder naar Turkije kan komen om alsnog naar Ankara te fietsen.

Heeft iemand ervaringen met het busvervoer tussen Istanbul en Ankara? Kan je daar met je bepakte stalen ros mee de bus in?

Gr IJnte
Yep - bussen in T zijn fantastisch - totaal geen probleem! Je kan bij wijze van spreken aan de kant van de weg een bus aanhouden, je fiets onderin schuiven en gaan met die banaan. In Ankara heb je een fantastisch depot op het busstation. Daar hebben wij onze fietsen twee dagen in bewaring gegeven om de stad te bezoeken. Veel plezier!
Kan ik bevestigen.
We namen de bus van Malatya naar Kars: dit was een nachtbus, zeer degelijk, fietsen konden mee en we moesten daarvoor zelf niets extra's betalen.

Natuurlijk moet je nog even het busstation zoeken in Istanbul, daar heb ik geen ervaring mee.

Sabien
Toppie, dat geeft een hoop rust! Hebben jullie een kaartje voor de bus gekocht of gewoon met het treinkaartje de bus in?
Zie ook:

http://www.turkeytravelplanner.com/go/I ... togar.html
Deze site zal je geruststellen. Heel veel bussen naar Ankara, dag en nacht.
Je vindt er ook een kaartje met de ligging van de busterminal.

Veel succes.

Ik heb ooit eens een poging gedaan om op te schrijven hoe je van de luchthaven naar Sultanahmet kan fietsen. Als het je interesseert, laat maar weten.
Het busstation is dan natuurlijk 10 km daarvandaan.
Sabien
Houdt er wel rekening mee dat het verkeer in Istanbul zeer hectisch is en totaal niet is ingericht op fietsers. Kijk niet raar op wanneer je op zesbaans wegen komt te fietsen waarbij het verkeer ca. 80-100km per uur rijdt en jij mag voorsorteren op de uiterst linkse rijbanen om op je bestemming te komen. Verder is het ontwijken van de beige minibussen een belevenis op zich; dat zijn de cowboys van de stad :D
Kortom, het verkeer in Istanbul is net zo dynamisch als de stad zelf!
Maarten & Line schreef:Houdt er wel rekening mee dat het verkeer in Istanbul zeer hectisch is en totaal niet is ingericht op fietsers. Kijk niet raar op wanneer je op zesbaans wegen komt te fietsen waarbij het verkeer ca. 80-100km per uur rijdt en jij mag voorsorteren op de uiterst linkse rijbanen om op je bestemming te komen. Verder is het ontwijken van de beige minibussen een belevenis op zich; dat zijn de cowboys van de stad :D
Kortom, het verkeer in Istanbul is net zo dynamisch als de stad zelf!

Geen probleem mee als je de stad aan de ooskant wilt verlaten. Met de bus = vannuit het centrum met de boot over de bosporus en daar is al een busstation (althans toen).
Met de fiets = de boot naar de overkant nemen vanuit het centrum en dan het water blijven volgen tot je bijna bij de Zwarte Zee bent. Vrij rustige wegen.

Kaartjes zijn zowel aan het loket als in de bus te koop.