Additionally, paste this code immediately after the opening tag: EHBO - Forum Wereldfietser

EHBO

Zojuist gezocht op het Forum naar EHBO-ervaringen. Tot mijn verbazing heb ik hier niks over kunnen vinden.

Daarom nu mijn concrete vragen:
1. Heb jij een EHBO-cursus achter de rug of reis je met iemand die zo'n cursus heegt gedaan?
2. Waarom wel/niet?
3. Heb je wel eens behoefte gehad aan EHBO-kennis/cursus tijdens het reizen?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Gegroet,
Sebastian
Sebastian van den Bergen schreef:Daarom nu mijn concrete vragen:
1. Heb jij een EHBO-cursus achter de rug of reis je met iemand die zo'n cursus heegt gedaan?
2. Waarom wel/niet?
3. Heb je wel eens behoefte gehad aan EHBO-kennis/cursus tijdens het reizen?
Hoi,
1. Nee
2. Ik heb wel enige kennis van EHBO, maar heb de indruk daar niet een officieel diploma van de moeten hebben.
3. Tijdens het reizen heb ik, na een ongeluk van mezelf of iemand anders, geen behoefte aan een cursus, maar alleen behoefte aan kennis. De kennis is wel eens van pas gekomen, maar was gelukkig niet van levensbelang. Een stabiele zijligging of m.o.m.beademing zal wel lukken, iemand levensreddend de ademhalingswegen "vrijmaken" is wat lastiger, maar ik weet niet of dat nog onder EHBO valt. :roll:

Leon
Hoi Leon,

Dankjewel voor je antwoord.

Als reactie op het volgende:
Leon schreef: 3. Tijdens het reizen heb ik, na een ongeluk van mezelf of iemand anders, geen behoefte aan een cursus, maar alleen behoefte aan kennis. De kennis is wel eens van pas gekomen, maar was gelukkig niet van levensbelang. Een stabiele zijligging of m.o.m.beademing zal wel lukken, iemand levensreddend de ademhalingswegen "vrijmaken" is wat lastiger, maar ik weet niet of dat nog onder EHBO valt. :roll:

Leon
Begrijp me niet verkeerd, maar naar mijn weten is het doel van een cursus normalerwijze het verkrijgen van kennis.

Daarbij is "iemand levensreddend de ademhalingswegen vrijmaken" inbegrepen bij de EHBO.

Met vriendelijke groet,
Sebastian
Sebastian van den Bergen schreef:
Leon schreef: 3. Tijdens het reizen heb ik, na een ongeluk van mezelf of iemand anders, geen behoefte aan een cursus, maar alleen behoefte aan kennis.
Begrijp me niet verkeerd, maar naar mijn weten is het doel van een cursus normalerwijze het verkrijgen van kennis. Daarbij is "iemand levensreddend de ademhalingswegen vrijmaken" inbegrepen bij de EHBO.
Hoi,
Ik bedoelde dat het niet gebruikelijk is dat je een dursus gaat volgen TIJDENS het reizen.
Het woord levensreddend had ik tussen aanhalingstekens gezet omdat ik dat type vrijmaken bedoelde waarbij je met een mes te werk gaat om een gat te maken in de luchtpijp. Zit dat ook in de EHBO? (respect..) 8)

Groetjes, Leon

Beste Leon,

All right, maar dan begrijpen we elkaar. Een cursus doen tijdens het reizen lijkt mij ook vrij onpraktisch. Mijn fantasie qua luchtpijpen hield op bij het wegnemen van items uit iemands keel.

Ik ben inmiddels wel benieuwd wat een EHBO-cursus eigenlijk behelst.

Cheers,
Sebastian

1. Ja
2. Altijd handig, zeker als er geen dokter in de buurt is. Bovendien als je reist met degene van wie je houdt, dan is een EHBO-cursus volgen (en bijhouden!) fijn voor de ander EN voor jezelf. Niet alleen trouwens voor je fietspartner, maar ook voor andere mensen die je tegenkomt die hulpbehoevend zijn.
3. Ja

Beste Eric,

Dank voor je antwoorden. Ik zal binnenkort informeren waar ik hier in de buurt een EHBO-cursus kan volgen.

Gegroet,
Sebastian

1. Ja
2. cursus gevolgd voor werk
3. gelukkig nog niet

Het kan inderdaad handig zijn om te weten wat je in bepaalde acute noodsituaties onderweg moet doen.
Bij een EHBO-cursus leer je naast reanimatie en beademing, ook het (goed) aanleggen van wond(druk)verbanden en wat improviseren.
Zelf vond/vind ik het erg nuttig.
Ik kan ook iedereen aanraden om een EHBO-cursus te volgen. Niet voor jezelf, maar meer voor die ander die ooit hulp nodig heeft.

Freek

Freek

Wel al een aantal keer navraag naar gedaan. Maar die cursus is vaak al vol als ik tijd heb :/
Wil het ooit nog wel behalen dat EHBO diploma
1. Heb jij een EHBO-cursus achter de rug of reis je met iemand die zo'n cursus heegt gedaan?


ad 1) ik heb de weekendcursus gedaan, die ze geven bij de outdooracademy (www.outdooracademy.nl). Dat is een weekend in Lavacherie in Belgie, met daarin EHBO en buitensport EHBO. Heel nuttig.

Toch fijn dat dit forum mede gevuld wordt met opbouwende en terzake doende bijdragen van "humoristen" als K.E.E.S.(ik weet wel een andere verklaring voor deze afkorting dan K.E.E.S zelf geeft.....). :(
Hallo,

Ik ben van mening dat een EHBO-cursus eigenlijk voor iedereen zou moeten als je lang/kort op reis gaat.
Door mijn opleiding(vrijwillige brandweer) met daaraan gekoppeld EHBO en levensreddende handelingen ben ik aardig voorbereid op calimiteiten en ben ze helaas al veel tegen gekomen(kinderbeentjes tussen spaken etc)
Waarbij een hoop mensen en vooral als ze kinderen hebben hun EHBO spullen vergeten.
Conclusie: Als het niet voor je zelf is kan je wellicht een ander helpen, maar dat is mijn opvatting.

Ruurd.

1. Ik heb via mijn werk een EHBO opleiding gehad, maar om dat diploma te behouden, moet je regelmatig herhalingscursussen blijven volgen. Dat heb ik maar een paar jaar volgehouden. De kennis is er in ieder geval nog wel.

2. Zoals gezegd heb ik de cursus via mijn werk gevolgd en ook prive is het erg handig.

3. Af en toe heb ik wel eens wat verbandjes en pleisters moeten aanleggen, echter nog geen schokkende dingen meegemaakt.

Overigens zijn EHBO cursussen in Nederland er op gebaseerd om er voor te zorgen dat de toestand van slachtoffers stabiel blijft totdat er, vaak na een kwartiertje, professionele hulp aanwezig is.
Wanneer je dus ergens in de rimboe zit kun je ook met een EHBO opleiding een aardig probleem hebben.
Ik heb het in ieder geval nog niet echt nodig gehad, maar ik vindt het wel geruststellend dat ik bij ongelukken weet hoe ik moet handelen.

Groetjes,
Martin
Indien er bij de leden van de Wereldfietser voldoende belangstelling bestaat voor een korte cursus EHBO (verbandleer, de belangrijkste levensreddende handelingen voor als je middle of nowhere staat), kunnen we als vereniging overwegen een dergelijke cursus aan te bieden.
Maar, daarvoor is het nodig om te weten of er serieuze belangstelling voor is.

Gaarne dus reactie hierop indien men geïnteresseerd is. Je mag ook aangeven of je het liefst 's avonds of op een zaterdag (ochtend, middag, hele dag) de cursus zou willen hebben.
Aan de hand van de belangstelling kunnen we een kostenraming maken en een inventarisatie van de wensen die er zijn.

Freek
Hoi Freek,

interesse van onze kant zeker. Anders doen we 'm via de Outdoor Academy.

Mag van ons best in een weekend. Gezellig !


Martijn & Ellen
Als Wereldfietser een EHBO-cursus met reanimatie organiseert zijn mijn partner en ik zeker van de partij. Het idee voor een weekeinde spreekt ons wel aan. Wellicht analoog aan de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer. Overdag lekker bezig zijn en in de avonduren hartstikke gezellig. Daar wil ik best een stukje voor rijden. Maar dan moet het wel voor eind september want daarna vertrekken we voor negen maanden.
Ik ben benieuwd.
Frans