Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Munchen - Geneve - Forum Wereldfietser

Munchen - Geneve

In april ben ik van plan om te gaan fietsen van Munchen naar Geneve. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik de beste route kan bepalen. Is er over dit traject wellicht een boekje geschreven? Ik ben van plan de toch op de racefiets te doen en wil er 5 dagen voor uit trekken. Hoor graag jullie tips...
Ik ben afgelopen zomer vanaf munchen naar Geneve gefietst:
Afbeelding
Bij garmisch pattenkirchen Oostenrijk in, daar een paar cols pakken om vervolgens via de stelvio naar Italie te gaan. Door naar Como en vervolgens naar Milaan, daar de trein naar Turijn gepakt (had geen mooie route op dat stuk en weinig tijd). Vervolgens Vanaf Turijn via Col du mt Cenis Frankrijk weer in. Vanaf daar de route des grandes alpes (Mooie route van Geneve naar Nice) gevolgd Naar Geneve....
Erg mooi tochtje geweest maar ik heb er 12 dagen over gedaan incl 3 rustdagen... Ong 100km/dag en toch wel behoorlijk klimmen.
Als je een gps hebt kan ik je de GPX wel sturen...
Misschien ook even beschrijven wat je van zo'n fietstocht verwacht?

Nou vermoed ik dat je (met racefiets en 5 dagen) een lichtbepakte kilometervreter bent die ook wat zware cols wil pakken. Bedenk dan dat er op sommige van die cols nog geskied wordt in april.
Plan het goed en hou rekening met gesloten passen.

Op het kaartje hierboven zitten o.a. de Reschenpas (waar vorige week een schaatsmarathon is geweest met meer uitvallers dan finalisten), de Stelvio en nog wat passen in het italiaans-franse grensgebied. Dikke kans dat deze in april allemaal nog gesloten zijn.

Ik zou een wat noordelijker route kiezen (inntal volgen tot engadin in ZO-Zwitserland), en daarna veel vertrouwen hebben in de Zwitserse spoorwegen en fietsroutenetwerk.
Je kunt altijd een trein nemen vanuit graubunden naar de steden in het Zwitserse mittelland (Chur, of verder naar luzern, Zürich of Bern) en van daaruit is Genève wel te befietsen in het voorjaar.
April vorig jaar heb ik van Basel naar Geneve via de Alpen gefietst. Ik heb er 7 dagen over gedaan inclusief 2 dagen rust. Ik heb deels (wild) gekampeerd met een normale fiets en met bagage van onder de 20 kilo.

5 dagen van Munchen naar Geneve zijn echt niet voldoende, zelfs niet op de racefiets waar je weinig bagage op mee kunt nemen. De temperatuur in april is nog laag. Reken op regen en sneeuw in de bergen. Sommige wegen zijn nog gesloten voor verkeer net als de meeste campings.

Als je toch gaat, neem de weg naar Lichtenstein. Van daar zijn er 3 fietsroutes naar Geneve:
- noord via Basel en de Jura
- midden via Bern en de grote meren
- zuid via Chur, Sion en Lausanne

Alle 3 routes zijn goed bewegwijzerd voor fietsers met elk een eigen nummer. Als de wegen in de bergen gesloten zijn, kun je de trein pakken. Hier een kaart van de zuid-route die ik heb genomen met in het blauw een deel van de weg dat ik niet kon fietsen wegens sneeuw:
http://tinyurl.com/agcf9r2

Ik heb verder deze gratis kaarten gebruikt:
http://www.veloland.ch/de/welcome.cfm
De echte Alpenpassen kunnen eind juni pas open gaan.
De Ronde van Zwitserland, die in juni wordt gereden, moet regelmatig omgeleid worden, omdat er nog passen gesloten zijn.

Je kunt van München koers zetten naar Bregenz aan de Bodensee. In Duitsland zijn er fietsroutes genoeg. Je kunt bijvoorbeeld de Königsweg naar de Bodensee doen. Kijk op de site van de Duitse fietsersbond: http://www.adfc.de Klik op de openingspagina rechts op: Deutschland per Rad entdecken.
Bij Bregenz kun je vanuit de Rijndelta de Zwitserse nationale fietsroute nr 9, de Seen-Route te volgen naar het meer van Genève. Deze Seen-Route is 504 km lang. zie: http://www.schweizmobil.ch

Zou er meer dagen voor uittrekken, om ook nog wat te genieten!
bert sitters schreef:De echte Alpenpassen kunnen eind juni pas open gaan.
De Ronde van Zwitserland, die in juni wordt gereden, moet regelmatig omgeleid worden, omdat er nog passen gesloten zijn.

Je kunt van München koers zetten naar Bregenz aan de Bodensee. In Duitsland zijn er fietsroutes genoeg. Je kunt bijvoorbeeld de Königsweg naar de Bodensee doen. Kijk op de site van de Duitse fietsersbond: http://www.adfc.de Klik op de openingspagina rechts op: Deutschland per Rad entdecken.
Bij Bregenz kun je vanuit de Rijndelta de Zwitserse nationale fietsroute nr 9, de Seen-Route te volgen naar het meer van Genève. Deze Seen-Route is 504 km lang. zie: http://www.schweizmobil.ch
Verder is Zwitserland dicht bedekt met nationale, regionale en plaatselijke fietsroutes. Zie voor een overzicht: http://map.veloland.ch/?lang=de&p&route=all
Zou er meer dagen voor uittrekken, om ook nog wat te genieten!
In de Europese fietsrouteplanner vind je twee routes van elk ruim 800 km. Allebei gaan ze langs de Bodensee, en vooral door dalen. Dat moet net te doen zijn in vijf snelle dagen, en in die tijd van het jaar (maar het blijft krap). Ik heb niet nagekeken of er niet toch ergens een stukje op grotere hoogte zit dat afgesloten zou kunnen zijn.
Wim
Super bedankt voor de tips die al zo snel zijn binnen gekomen. Ik ben inderdaad een wielrenner en ga proberen zo min mogelijk bagage mee te nemen. Hoop eigenlijk dat het lukt met alleen een stuurtas. Qua periode wordt het waarschijnlijk eind april waardoor hopelijk het weer een beetje mee gaat zitten. Wel denk ik dat het inderdaad verstandig is om een route te kiezen waarbij ik echt hoge cols vermijd. Risico is denk ik te groot dat deze bergen nog gesloten zijn.

Overigens is het ook nog een mogelijkheid om de trein te pakken tot Innsbruck en van daaruit te gaan fietsen. Volgens mij zou ik dan een route kunnen nemen naar Liechtenstein, Luzern, Bern, Lausanne en dan door naar Geneve. De afstand via google maps komt daarmee uit op 550 km, dit zou moeten kunnen in 5 dagen.
Wat is volgens jullie de mooiste route?
jw19 schreef:Super bedankt voor de tips die al zo snel zijn binnen gekomen. Ik ben inderdaad een wielrenner en ga proberen zo min mogelijk bagage mee te nemen. Hoop eigenlijk dat het lukt met alleen een stuurtas. Qua periode wordt het waarschijnlijk eind april waardoor hopelijk het weer een beetje mee gaat zitten. Wel denk ik dat het inderdaad verstandig is om een route te kiezen waarbij ik echt hoge cols vermijd. Risico is denk ik te groot dat deze bergen nog gesloten zijn.

Overigens is het ook nog een mogelijkheid om de trein te pakken tot Innsbruck en van daaruit te gaan fietsen. Volgens mij zou ik dan een route kunnen nemen naar Liechtenstein, Luzern, Bern, Lausanne en dan door naar Geneve. De afstand via google maps komt daarmee uit op 550 km, dit zou moeten kunnen in 5 dagen.
Je kunt van Luzern wat zuidelijker gaan via Interlaken. Deze passen zijn niet zo hoog. Kik op het kaartje op de links van mij eerdere reactie.
Ik zou toch maar een zadeltas meenemen met warme kleding: ook wanten en een muts. Het weer in de bergen kan snel omslaan.
jw19 schreef:Overigens is het ook nog een mogelijkheid om de trein te pakken tot Innsbruck en van daaruit te gaan fietsen.
Dat dagje treinen moet je, denk ik, gebruiken om een hoge pas of tunnels te vermijden. Van munchen tot innsbruck zal in april wel te doen zijn. Maar tussen Innsbruck en Liechtenstein moet je toch ergens een hoge pas over (Arlberg, silvretta of een van de passen in graubunden), met het risico dat die in april nog gesloten zijn.
jw19 schreef:Volgens mij zou ik dan een route kunnen nemen van Liechtenstein, Luzern, Bern, Lausanne en dan door naar Geneve. De afstand via google maps komt daarmee uit op 550 km, dit zou moeten kunnen in 5 dagen.
zie veloland.ch. Zwitserland heeft gewoon het mooiste bewegwijzerde fietsnetwerk. zonde om daar geen gebruik van te maken.
De mooiste routes in Zwitserland zijn in april nog onbegaanbaar, maar de Seen-route, die bert al noemde, is een heel mooi alternatief. Die route gaat langs de steden die je zelf al noemt.

Vanaf de Bodensee naar Genève is de keuze nog wat ruimer. En ook mooi.