Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt maat santos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Belt maat santos

Wimmert, ik stuur je even een pb.
Frits
Dus met een SON was het 4150 geworden. :evil: Wat mij bij zulke fietsen tegenstaat is dat je de hoofdprijs betaalt maar dat er toch nog best het nodige op aan te merken valt. Dat geldt net zo goed voor Koga en zelfs voor Idworx. Een voorbeeld is het monteren van onbetrouwbare cranks met buitenboordlagers door zowel Koga als Idworx. Daar betaal je toch geen 4000 euro voor?
Wim
Wim,
Koga werkt volgens mij nog met buitenboordlagers, maar Idworx is voor het grootste gedeelte (behoudens de Easy Transport) bij de trekking fietsen overgestapt op de EBB Long Life, die Gerrit Gaastra samen met een Zwitsers bedrijf heeft ontwikkeld.
De EBB is sterk en gaat extreem lang mee en heeft geen onderhoud nodig.
Een Idworx fiets kost heel veel geld, zonder enige twijfel, maar kijk ook eens naar de diverse details. Maar voor beduidend minder geld zijn ook goede fietsen te koop alleen moet je dan niet te veel naar details kijken.
Frits
Frits schreef:Wim,
Koga werkt volgens mij nog met buitenboordlagers, maar Idworx is voor het grootste gedeelte (behoudens de Easy Transport) bij de trekking fietsen overgestapt op de EBB Long Life, die Gerrit Gaastra samen met een Zwitsers bedrijf heeft ontwikkeld.
De EBB is sterk en gaat extreem lang mee en heeft geen onderhoud nodig.
Een Idworx fiets kost heel veel geld, zonder enige twijfel, maar kijk ook eens naar de diverse details. Maar voor beduidend minder geld zijn ook goede fietsen te koop alleen moet je dan niet te veel naar details kijken.
Frits
Zwitsers, zijn dat niet de jongens van de gatenkaas? ;)

Die ebb longlife dinges is nog steeds een buitenboordlager, en gebruikt nog steeds een buitenboordlagercrankstel met alle foute passingen en schoenen die sleuven door de cranks slijten omdat ze lomp en breed zijn. Al die buitenboordlagers hebben geen onderhoud nodig tot ze verrot zijn, soms duurt het alleen wat langer. Maar inderdaad, als het marketing budget maar groot genoeg is kun je met 200 euro inderdaad hetzelfde doen als met 20 :D
Duurtesten wijzen helaas anders uit, dan jij stelt Marten!!
Frits
Wim schreef:Dus met een SON was het 4150 geworden. :evil: Wat mij bij zulke fietsen tegenstaat is dat je de hoofdprijs betaalt maar dat er toch nog best het nodige op aan te merken valt. Dat geldt net zo goed voor Koga en zelfs voor Idworx. Een voorbeeld is het monteren van onbetrouwbare cranks met buitenboordlagers door zowel Koga als Idworx. Daar betaal je toch geen 4000 euro voor?
Wim
Ja, dan kun je boos kijken, maar dat kun je weten voor je er een koopt he. Juist in deze prijsklasse zou ik mij uitermate goed willen laten informeren, tot het ventieldopje aan toe, bij wijze van spreke. Dan kun je tenminste voor de volle 100% achter je aankoop staan. Althans, zo denk ik erover. Lekkende remgrepen en afgeronde boutjes zijn natuurlijk geen stijl, en absoluut een fout van de dealer/monteur.
Frits schreef:Duurtesten wijzen helaas anders uit, dan jij stelt Marten!!
Frits
leg uit?
De gouden standaard is de SKF trapas met vierkante aansluiting: 100.000 km garantie voor 96,50 euro.
Wim
Ik wilde niet reageren maar.....

Ik zit veel op vimeo filmpjes te kijken over verre fietsers.
Je mensen op de meest vreselijke(volgens de algemene opvating van velen op dit forum) naar de meest idiote uithoeken fietsen zonder noemens waardige problemen.
Geluk?
Of mag een fiets best max 3 jaar meegaan en dan ingeruild worden voor een nieuwe?
Worden sommige onderdelen niet over geidialiseerd?
Ik ben het soms even kwijt.
Maar mijn fiets gaat er gewoon naar 3of4 jaar uit en dan koop ik mooi weer wat nieuws.
Duur tja het zal. 80€ per maand is ongeveer net zo veel als een tank diesel waar ik er 3 van tank per maand excl. 117€ belasting 56€ verzekering......los dat een fiets met rohloff het ook nog leuk doet op de 2e hands markt dus per maand minder kost.


Just my 2cents...
Wimmert schreef: Duur tja het zal. 80€ per maand is ongeveer net zo veel als een tank diesel waar ik er 3 van tank per maand excl. 117€ belasting 56€ verzekering......los dat een fiets met rohloff het ook nog leuk doet op de 2e hands markt dus per maand minder kost.


Just my 2cents...
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat het feit dat diesel en auto rijden geld kost (nooit geweten :roll: ) te maken heeft met de aanschaf van een fiets..

Ik denk dat je voor de vraagprijs van zo'n idworx fiets wel het e.e.a. mag verwachten, aangezien je zelf voor ongeveer de helft van het geld een betere fiets in elkaar kunt zetten (en wanneer je zo'n rohloff-naaf maar niks vind voldoet een kwart van het budget ook) vind ik de kritiek op oa de trapas eerlijk gezegd volkomen terecht.
Wimmert schreef:Ik zit veel op vimeo filmpjes te kijken over verre fietsers.
Je mensen op de meest vreselijke(volgens de algemene opvating van velen op dit forum) naar de meest idiote uithoeken fietsen zonder noemens waardige problemen.
Geluk?
Selectief filmen? Zo'n film duurt 20 minuten en een vakantie van 3 weken duurt ruim 30.000 minuten. 99,93% wordt dus weggelaten.
Leon
Als je zo op de details van een fiets gefocust bent snap ik niet waarom je maar naar 1 merk gekeken hebt.
In je hele verhaal heb ik niets gelezen of je je Santos lekker vind fietsen.
Daar gaat het volgens mij toch om. Het is geen kunstwerk om in de kamer te zetten.
Leer eens lezen!
Wimmert schreef:Leer eens lezen!
Breedte van de banden! belangrijkste keuzemoment in de aanschaf van een trekkingfiets. Direct gevolgd door de geometrie van het frame..... lang leve idworx.

Die BB-UN dingen van Shimano kunnen net zo goed kapot gaan als SRAM buitenboordlagers. Een kapotte BB-UNdinges is me al eens overkomen, terwijl ik op een door en door verrot buitenboordlager van SRAM nog wel een tijdje door kon fietsen (kwestie van geluk?? wellicht). Derhalve ook mijn voorkeur voor goedkope BB-UN brackets, prijs/kwaliteit onverslaanbaar. Een skf-lager met een mooi crank, yep, zodra mijn stylos versleten is. Hoop dat Marten tegen die tijd nog wat op voorraad heeft.
Echter zo lang de, veels te kleine, kogels nog door de passingroest en het zand bijeen worden gehouden redt je het wel tot de volgende fietsenmaker. Het stylos crank werkt tot nu toe tadeloos, het stalen tandblad na 15.000km nog nauwelijks versleten. Dunwandige stalen buisjes??? bij mij nooit weer op een (trekking)bike. Een ongelukje en er zit een luxe deuk in of je frame is verbogen. Wellicht geschikt op een veilige maandagochtend als er geen e-bikes en andere bejaarden te bekennen zijn.
Wimmert schreef:Leer eens lezen!
? Mij is ook niet duidelijk waarom. Ik heb alle merken en soorten de revue laten passeren. Prijs/kwaliteit verhouding meegenomen. Idworx, Snel, Vittorio VSF etc. Kwam Santos op de laatste plaats.
Werd een Avaghon S28 Rohloff. Met de meerprijs voor een SON vooras, SKF 600 trapas en een B&M Cyo koplamp, minus korting, voor 2408 euro. Voor dat geld een sterke en comfortabele topfiets met prima lagers op de draaiende delen. Brede banden tot 55 mm geen probleem. Duurzaam. Kan ik zonder problemen 15 jaar mee vooruit.

Piet.