door
Xyuny » di 05 feb, 2013 13:30
Ik zou een gelijkaardig materiaal er aan de binnenkant tegen-naaien, eventueel met silicone ertussen. Als je dit niet zelf kunt naaien naar een schoenmaker gaan, wellicht kan die dat wel met zijn machine (beetje afhankelijk van de plaats).
Achteraf alle naden goed inwrijven met silicone en het overschot aan silicone afwrijven.
Ik heb dit nog nergens gelezen, maar de gewone goedkope ordinaire transparante silicone-kit uit de doe-het-zelf in 350ml cartouches die je in een soort pistool legt zijn heel bruikbaar vind ik. Dit gebruik ik om de naden van mijn zelfgemaakte fietstassen te dichten, om de naden van mijn FjallRaven regenbroek te dichten,... 'k Heb daar eens wat testjes mee gedaan en dat bleek toch succesvol, op zijn minst op korte termijn. 'k Heb nog geen resultaten op langere termijn, want ik pas dat nog maar enkele jaren toe.
Nadeel is soms dat de gecoate stof wat minder glijdt en dat op de effen oppervlakken de overtollige silicone afpelt, maar daarvoor veeg je best onmiddellijk na aanbrengen alle overtollige silicone weg, nog voor het opgesteven is. Het voornaamste is dat alle spleetjes, gaatjes opgevuld zijn, en het naaigaren doordrengt.
Siliconenkits heb je in zuurhoudend en zuurvrij. De zuurhoudende zal over 't algemeen een betere hechting hebben, maar daar is het risico op aantasting van stof en garen wat groter. Steeds eerst testen!
Als het wat steviger moet zijn, kun je lijmsilicone gebruiken bvb
deze. Altijd eerst testen ergens waar het geen kwaad kan!
Dit zijn producten die ik hier steeds geopend en klaar voor gebruik liggen heb. Vandaar dat ik eerder daarnaar grijp dan naar de wellicht meer voor dat doeleind geteste (en wellicht duurdere) stoffen die Robertjan hierboven voorstelt. Maar hoe-dan-ook: verlijmingtechnieken is iets heel speciaal en helemaal niet eenvoudig, zeker niet met die kunststoffen ('k heb in mijn carriere al heel wat weten loskomen, zelfs als 't eerst goed plakte), vandaar dat ik voor de mechanische sterkte zou opteren voor naaiwerk.