Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gaatje geprikt ortlieb sport packer plus - Forum Wereldfietser

gaatje geprikt ortlieb sport packer plus

Ik heb van he :cry: t weekend mijn nieuwe fiets geprobeerd met het losmaken van mijn nieuwe slot heb ik een gat geprikt door mijn voortas, iemand tips hoe het te maken, het is een zwarte tas van vlm cordura met plastic aan de binnenkant. En ik weet het stom stom stom.
Omdat ik niet zeker weet wat "vlm cordura met plastic aan de binnenkant" is moet je even op de ortliebsite zoeken naar reparatie. Dan naar de Bever om het spul te halen of het bestellen via internet. Tot zolang helpt een sticker.
Als het de PVC-tassen zijn kun je, als het een heel klein gaatje is, ook de zaak opwrijven met PVC-lijm.
Leon
Ik bedoelde het materiaal ermee, ik heb het net opgezocht: ortlieb cordura aan de binnenzijde gecoat, denk zo'n 2,5 cm breed
Ik repareer zo'n zaken met: http://www.tear-aid.nl/
Het werkt naar mijn ervaring makkelijker, sneller en beter dan enig ander spul waaronder het reparatiespul van Ortlieb zelf. Bij langere vakanties gaat er dan ook altijd wat Tear-aid mee. En neen, ik heb geen aandelen en ben altijd erg kritisch, maar over dit spul kan ik tot heden alleen maar lovend zijn. (Wel opletten, er zijn twee soorten!)

Ik heb er al Ortliebtassen, een gescheurde rugzak en een regenjas met hersteld, en allen met prima resultaat (netjes, waterdicht, stevig, ...).

Renaat
Mijn ervaringen met het plakken van ortlieb tassen zijn gemengd, nog het best met de plaksetjes van ortlieb zelf. Kleine gaatjes, en niet op een naad hebben redelijke kans van slagen. op vlakke ondergrond drogen en goed klemmen of verzwaren. Omdat de plakker aan de binnenzijde zit schuurt er van alles langs bij het in- en uit de tas tillen, soms komen ze geheel of gedeeltelijk mee :cry:
Heb nog nooit een cordura tas geplakt maar het zou me verbazen als de binnenzijde iets anders is dan het PVC van de andere tassen.
Zou fijn zijn als ortlieb tassen niet allen per stel- maar ook per stuk zouden gaan.

Frank

Edit: tear-aid ken(de) ik niet. Klinkt goed.
Dank, ik zal tear-aid proberen, ik moet dus type a hebben, aan de binnenkant plakken, eerst vlak legge en er een zwaar boek opleggen . aan de buitenkant hoef je er dus niks aan te doen ?
Revanho schreef:Ik repareer zo'n zaken met: http://www.tear-aid.nl/
Het werkt naar mijn ervaring makkelijker, sneller en beter dan enig ander spul waaronder het reparatiespul van Ortlieb zelf. Bij langere vakanties gaat er dan ook altijd wat Tear-aid mee. En neen, ik heb geen aandelen en ben altijd erg kritisch, maar over dit spul kan ik tot heden alleen maar lovend zijn. (Wel opletten, er zijn twee soorten!)

Ik heb er al Ortliebtassen, een gescheurde rugzak en een regenjas met hersteld, en allen met prima resultaat (netjes, waterdicht, stevig, ...).

Renaat
Gebruik ik ook, heb Ortlieb stuurtas en mijn Thermarest matje mee gerepareerd, prima spul!
Peter.
cotweetje schreef:Dank, ik zal tear-aid proberen, aan de binnenkant plakken vlak legge en er een zwaar boek opleggen . aan de buitenkant hoef je er dus niks aan te doen ?
Zwaar boek zal weinig uitmaken. Gewoon op het moment van het aanbrengen met hand/vingers voldoende druk uitoefenen (en zorgen dat er geen luchtbelletjes tussen blijven zitten). Naargelang het soort Tear-aid (afhankelijk van het materiaal dat je dus wil repareren) heeft het onmiddellijk of na enkele uren 100% van haar sterkte. Maar het moet dus niet echt drogen. (Ook op Youtube zijn er wel wat voorbeeldfilmpjes te vinden.)

Verder is het zinvol om de hoekjes van het stuk Tear-aid mooi rond te knippen.

Aan één zijde aanbrengen zou moeten volstaan, maar ik heb in sommige gevallen de Tear-aid zowel langs de binnen- als de buitenzijde aangebracht voor extra stevigheid, waterdichtheid, ... (Esthetisch is dat natuurlijk minder ideaal.)

Renaat
frank bueters schreef:Heb nog nooit een cordura tas geplakt maar het zou me verbazen als de binnenzijde iets anders is dan het PVC van de andere tassen.
De glimmende zijden aan de Classic-versie zijn gemaakt van PVC. De Plus-versies claimen pvc-vrij te zijn, de coating daarvan is PU. Ik heb dit laatst op de ortlieb-site opgezocht maar heb even geen zin om die site weer te doorwrochten, er habndig te vinden was het niet.
Leon

Oeps, zie nu in de titel dat het om de Plus-versie gaat. Geen PVC dus.
SeamGrip werkt ook erg goed. Bestaat 1 soort van, voor zowel PU-, als PVC- als siliconen-oppervlakten (hoewel SeamSeal beter is voor die laatste). Is zeer sterk, elastisch, en niet afhankelijk van de vorm van het gat of de scheur. Wel erg plakkerig. En stroef, waardoor ik het ook aan de onderkant van m'n zelfopblazende Thermarest's heb aangebracht tegen het naar beneden schuiven op een schuine helling.

Naast rugzak en tent, kun je er ook (tijdelijk) een zonnebril-montuur mee repareren. :shock: :roll: :wink:
Ik zou een gelijkaardig materiaal er aan de binnenkant tegen-naaien, eventueel met silicone ertussen. Als je dit niet zelf kunt naaien naar een schoenmaker gaan, wellicht kan die dat wel met zijn machine (beetje afhankelijk van de plaats).
Achteraf alle naden goed inwrijven met silicone en het overschot aan silicone afwrijven.

Ik heb dit nog nergens gelezen, maar de gewone goedkope ordinaire transparante silicone-kit uit de doe-het-zelf in 350ml cartouches die je in een soort pistool legt zijn heel bruikbaar vind ik. Dit gebruik ik om de naden van mijn zelfgemaakte fietstassen te dichten, om de naden van mijn FjallRaven regenbroek te dichten,... 'k Heb daar eens wat testjes mee gedaan en dat bleek toch succesvol, op zijn minst op korte termijn. 'k Heb nog geen resultaten op langere termijn, want ik pas dat nog maar enkele jaren toe.
Nadeel is soms dat de gecoate stof wat minder glijdt en dat op de effen oppervlakken de overtollige silicone afpelt, maar daarvoor veeg je best onmiddellijk na aanbrengen alle overtollige silicone weg, nog voor het opgesteven is. Het voornaamste is dat alle spleetjes, gaatjes opgevuld zijn, en het naaigaren doordrengt.
Siliconenkits heb je in zuurhoudend en zuurvrij. De zuurhoudende zal over 't algemeen een betere hechting hebben, maar daar is het risico op aantasting van stof en garen wat groter. Steeds eerst testen!

Als het wat steviger moet zijn, kun je lijmsilicone gebruiken bvb deze. Altijd eerst testen ergens waar het geen kwaad kan!

Dit zijn producten die ik hier steeds geopend en klaar voor gebruik liggen heb. Vandaar dat ik eerder daarnaar grijp dan naar de wellicht meer voor dat doeleind geteste (en wellicht duurdere) stoffen die Robertjan hierboven voorstelt. Maar hoe-dan-ook: verlijmingtechnieken is iets heel speciaal en helemaal niet eenvoudig, zeker niet met die kunststoffen ('k heb in mijn carriere al heel wat weten loskomen, zelfs als 't eerst goed plakte), vandaar dat ik voor de mechanische sterkte zou opteren voor naaiwerk.
@ Xyuny,

je maakt het jezelf blijkbaar graag erg moeilijk.

Renaat
Revanho schreef:@ Xyuny,

je maakt het jezelf blijkbaar graag erg moeilijk.

Renaat
Voor mij is dit geen moeilijker oplossing: 'k moet er zelfs niet voor buitenkomen en bovendien denk ik daarmee een steviger oplossing te hebben.

Ooit heb ik gezocht naar die dedicated seamsealers, maar kon ze niet vlot verkrijgen: of te duur of te ver... heb dan maar met (voor mij) 'standaard' goedkope producten beginnen experimenteren: die liggen hier toch geopend. En dat werkte ook.
Robertjan schreef:SeamGrip werkt ook erg goed. Bestaat 1 soort van, voor zowel PU-, als PVC- als siliconen-oppervlakten (hoewel SeamSeal beter is voor die laatste). Is zeer sterk, elastisch, en niet afhankelijk van de vorm van het gat of de scheur. Wel erg plakkerig. En stroef, waardoor ik het ook aan de onderkant van m'n zelfopblazende Thermarest's heb aangebracht tegen het naar beneden schuiven op een schuine helling.

Naast rugzak en tent, kun je er ook (tijdelijk) een zonnebril-montuur mee repareren. :shock: :roll: :wink:
Klopt, ik kreeg bij Bever ook Seam Grip mee om een gaatje in mijn Ortlieb Frontroller te repareren. Werkt prima. En als je het juist niet stroef wilt, wrijf je er na het opdrogen wat talkpoeder overheen.