Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kom je in Lands End? - Forum Wereldfietser

Hoe kom je in Lands End?

Beste mensen,

Volgend jaar willen we (een deel van) Lands End naar John O'Groats (LEJOG) in Groot-Brittannië fietsen. De eerste uitdaging is om in Lands End te komen.

Erheen fietsen is geen optie, te weinig tijd daarvoor. Volgens mij gaat er geen bus heen. Vliegen lijkt me ook een mijl op zeven, maar misschien denk jij er anders over?

Blijft voor mij alleen de trein over. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het handigst lijkt me om vanuit Nederland met de boot over te steken en dan de trein te pakken. Zou ik moeten/kunnen boeken via de treinreiswinkel?

Of zelf boeken via de websites zoals, met name door Kees Swart, is uitgelegd in het forum 'Fiets en trein'. Overigens vind ik het geen probleem om er twee dagen voor uit te trekken. Liever wat vaker wachten tussendoor, dan moeten haasten vanwege een gemiste trein.

Suggesties en tips zijn welkom.
Hans, er is en goeie online treinplanner voor Engeland die de schema's van alle verschillende maatschappijen kent. Ik zie dat je in een uur of 8 van Harwich naar Penzance kunt, direkt. (correctie, 3 keer overstappen)
Kies een dag en een tijd en klik op "Go". Kijk vervolgens welke maatschappij en zoek op de betreffende website of-, hoe- en wanneer je fiets mee mag. Het verschilt nogal.

Frank
Hoi Hans,

Ik ben er per trein naar toe gegaan, eerst een overnachting in een Hostel te Rotterdam en daarna op de boot, Hoek van Holland.
Met de trein naar London, daar overstappen en door naar Land's End.
In London was het even en gedoe om van het ene naar andere station te komen, soms een one way street doorfietsen. :oops:
Let wel, je kunt niet helemaal in Land's End komen per trein tot Penzance.
Ik had de tickets idd via de treinreiswinkel geregeld, het ging perfect.

Ik heb land's End to John O'Groats in 14 dagen gefietst, ik overnachtte in Hostels.
Super leuk die Hostels.

Daarna met de trein weer terug naar London, er gaat geen trein vanaf J O'Groats.

SUPER MOOIE TOCHT :P

Henk

kunst en fietswerk
Bedankt voor de tips.

@Henk: Welke route volgende je?
Hoe kwam je aan de hostel adressen?

Is er iemand die de Cicerone route heeft gedaan?
Hoi Hans,
Heb je hier iets aan? http://www.fietsboeken.nl/inhoud-fietsroute.htm
Vond ik in het computergeheugen. 'k Heb ook eens plannen gehad.
Groeten aan mevrouw Van der Veeke
Groeten, Loes.
Hoi Hans,

Ik heb CTC aangeschreven in UK, ik kreeg een officiële stempelkaart.
Er is een B&B route en er is en zgn. snelle route, die snellle route is écht voor mensen die van door jakkeren houden, ik kies daar niet voor. [gaat ook over highways]
Wel doorfietsen maar ook genieten, is mijn insteek.

Ik koos voor de Hostel route, die Hostels bevinden zich in oude kastelen tot kleine landhuizen, zo overnachte ik in het hoogst gelegen dorpje van Schotland. Ik was daar alleen met een oude dame. Net een heks was het, 1 grote voortand en ik mocht niet met mijn schoenen aan naar binnen, en zeker niet vóór 5 uur, terwijl de regen met bakken uit de lucht kwam.

Er is een stempelkaart verkrijgbaar bij die Hostels om na een aantal ovenachtingen te sparen voor 1 gratis overnachting.
Ook is het mogelijk dat het ene Hostel jouw volgende Hostel reserveerd.

Dus ik volgde de Hostel route, ik weet niet precies meer alle plaatsen uit mijn hoofd, maar het was meer dan geweldig. ook overnachtte ik een keer bij mensen thuis, ik was moes kapot maar kreeg een onthaal en bed en Breakfast waar ik nu nog op teer. :D

Wil je meer wilt weten dan kan ik wel info voor je opzoeken in dozen en oude kisten hier in mijn huis.

Toen ik op John O'Groats aankwam fietste ik met een Bulgaar, hij had een tentje bij zich en deed het in 14 dagen. Hij was Bakker in London.
Hij fietste op een zeer oude stalen fiets die nu bij ons in het museum staat aan de Waalkade te Nijmegen. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb niet de huidige dienstregelingen doorgenomen, maar mijn suggestie zou zijn: nachtboot Hoek van Holland Harwich, en erop volgend de aansluitende trein naar London Liverpool Street. Dan een stukje door Londen fietsen naar London Paddington. Daarvandaan zijn er denk ik nog steeds rechtstreekse treinen naar Penzance. En dat is een mooie rit. De boot en de trein naar London kun je vermoedelijk het goedkoopste rechtstreeks boeken bij Stena Line, maar misschien ook bij de treinsreiswinkel. Als je een tijdje van tevoren boekt zijn de tickets heel goedkoop. Ook waren er altijd tickets 'van elk station in Nederland' en dat was vanuit het hoge Noorden erg aantrekkelijk. Voor de fiets moet je op het traject Hoek van Holland Harwich apart betalen, maar duur is dat niet. Voor het stuk Paddington Penzance zou het wel eens lastiger kunnen zijn, en duurder.
Ken je het speciale Lejog subforum op het forum van de Cylists Touring Club: http://forum.ctc.org.uk/viewforum.php?f=22 Het klinkt als een pracht plan.
Wim
Ha, leuk om op deze donkere vooravond van de winter al zo enthousiast te worden van de plannen voor de zomer.
Het lijkt mij, maar met name Saskia, weer heerlijk om in Engeland te fietsen. We hebben wat met Engeland, maar dat komt ook omdat het haar vak is.

@ Loes: dank je. Ik zal de groeten doorgeven.

@Henk: als je nog iets kunt vinden, dan houd ik me aanbevolen. Mijn research vooraf vinden sommigen wat te overmatig maar ik geniet altijd al bij de voorbereidingen.

@Wim: ik heb de treinreiswinkel al een mailtje gestuurd. Wat jij voorstelt had ik ook al ongeveer in gedachten maar het is fijn om een bevestiging te krijgen.

Het ctc forum ken ik inderdaad. Ik heb er op dit moment al een vraag op staan.
In,ideële Henin verschillende tracks van de lejog. Mijn plan is om in principe de Cicerone route te volgen, met een paar afwijkingen. Bij Plymouth kiezen ze bv voor een stuk snelweg terwijl Sustrans fietsroute 2 er mooi omheen loopt.

Ik vind dit vooraf puzzelen leuk. En het wordt nog leuker met de suggesties van de medefietsers. Ik zal mijn voortgang hier bijhouden zodat een volgende fietsers er ook nog wat aan heeft.
Hans
zie onze reis in 1995 in mijn homepage
http://members.quicknet.nl/janschoutsen/
Let op dat je niet op een bankholliday reist want dan kun je zoals wij op de grond zitten.
Waarom: de trein zit dan bomvol met allemaal gereserveerde plaatsen.
Groet en veel plezier met de voorbereidingen.
Jan
Ik heb een boekje over de fietstocht/route van Land's End to John O'Groats,
Hier staat ook de route beschreven.
Wel een oud boekje hoor 1995, maar ik heb volgens mij als eens een nieuwere uitgave gezien in de boek/kaarten winkel.
isbn;1-85284-188-5

Henk

kunst en fietswerk
Wat is de titel en schrijver? Is het van ene Phil huppelepup?
henkfietst52 schreef:Ik heb een boekje over de fietstocht/route van Land's End to John O'Groats,
Hier staat ook de route beschreven.
Wel een oud boekje hoor 1995, maar ik heb volgens mij als eens een nieuwere uitgave gezien in de boek/kaarten winkel.
isbn;1-85284-188-5

Henk

kunst en fietswerk
Hans,

Met het risico dat het al oud nieuws is voor jou, het volgende:

Ik heb op Google Books gezocht met als zoekterm "Lands End to John'O Groats Cycle Guide".

Daarmee kom je op de volgende pagina: https://www.google.nl/search?tbm=bks&hl ... uide&btnG=

Een lijstje met boeken die gedeeltelijk leesbaar zijn. Mogelijk dat je op basis daarvan een keuze kan maken.

Ik verheug me nu al op je reisverslag.

Groet, Joop
Boekje wat ik heb is;

Lands End to John O'Groats

van; Simon Brown

Klein maar leuk boekje.
Ook in de lijst wat Joop aangeeft, dus nog steeds verkrijgbaar.

Als je in J O'Groats aan komt word je vereerd als een vorst :lol:

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb inmiddels besloten dat ik de eerder genoemde Cicerone route ga doen. Het boekje heb ik al in huis en bevat veel achtergrond informatie. Sommige stukjes doe ik wat anders om drukke gedeelten te vermijden.

Het boekje is inmiddels ook als E-book te krijgen dus kan op de IPad mee.

Mijn volgende stap is om de campings en hostels langs de route te gaan zoeken en in mijn GPS file te zetten. Daarna kan ik een globale etappe indeling maken om te zien of het haalbaar is in de tijd. Dan nog de geocaches toevoegen en de plekken met historische betekenis (stenen circel, dolmen, etc).

Joop, in elk geval bedankt voor je tip. Die had ik nog niet bedacht en ik kijk of ik daar nog wat uit kan halen.

Treinreiswinkel heeft aangegeven dat ze de reis naar Lands End voor me kunnen regelen. Nu alleen nog even bepalen wanneer.
HansvanderVeeke schreef: Erheen fietsen is geen optie, te weinig tijd daarvoor. Volgens mij gaat er geen bus heen. Vliegen lijkt me ook een mijl op zeven, maar misschien denk jij er anders over?
In 2008 heb ik samen met een aantal vrienden LEJOG gedaan (zie ook http://www.ramdyne.nl/wordpress/vakantie-2008/ maar dat dagboek heb ik nooit afgemaakt)

We zijn toentertijd met Easyjet naar Bristol gevlogen, fietsen in de shuttle naar Bristol Temple Mead en toen met de trein naar Penzance. Vanaf daar is Land's End goed te fietsen. Op bovengenoemde pagina vind je ook de route die we gefietst hebben. Het is een allegaartje van een Nederlands boek (geschreven door een echtpaar meen ik), Phil Horsey en zelf improviseren.

Terug zijn we van Aberdeen naar Groningen gevlogen (dat kon toen, ik weet niet of die vluchten nog steeds gaan).

Tsja en het weer... We hebben bloedmooi weer gehad, regen gehad, mist, maar alles in een goede verhouding. Op een of andere manier in Schotland nauwelijks last gehad van midges (1 avond wat jeuk rond de enkels), blijkbaar waren de tijd van het jaar, het weer en de gekozen campings ons goed gezind.

Mooiste stukken: vanaf Weston-super-Mare tot Hay on Wye (erg mooi, ondanks dat industrieterrein boven Bristol), het stuk van Ardrossan naar Gourock, ondanks dat die weg wat druk kan zijn is het er met een beetje zon erg mooi, en van Fort William naar Beauly. Maar daarnaast nog genoeg andere hoogtepunten ;-)